מרוגז קלות
כמובן שאם יש איזשהי ביקורת של התבונה הטהורה (בדיחת פילוסופים, לא חשוב) על מה שאני אמרתי אני אשמח לקבל אותה. אם אין, תעשו לייק, תשתפו או תגיבו (בפייסבוק אני attai lavie. יש לי שם אותה תמונה כמו כאן). אני שונא לפרסם דברים כאלה כאן, אבל זה המקום היחיד שבו באמת מקשיבים לי.

המחאה המדעית

מרוגז קלות 06/02/2015 1186 צפיות 41 תגובות
כמובן שאם יש איזשהי ביקורת של התבונה הטהורה (בדיחת פילוסופים, לא חשוב) על מה שאני אמרתי אני אשמח לקבל אותה. אם אין, תעשו לייק, תשתפו או תגיבו (בפייסבוק אני attai lavie. יש לי שם אותה תמונה כמו כאן). אני שונא לפרסם דברים כאלה כאן, אבל זה המקום היחיד שבו באמת מקשיבים לי.

הנה אספקט של המחאה החברתית שאנשים עוד לא חשבו עליו: המדע.
רוב אנשי המדע כיום מונעים לא מכוח הסקרנות או מיצר טוב אלא מתאוות בצע – על כל רופא אחד שנוסע לאפריקה כדי לעזור לאנשים ולהנחיל את הידע הרפואי למדינות עולם שלישי שהוא חסר בהן יש עשרים רופאים שהחליטו ללמוד רפואה כדי להפוך למנתחים פלסטיים ולגבות אלפי שקלים מנערות חסרות ביטחון על שיפור החיצוניות שלהן.
כמובן, זו לא הבעיה העיקרית – זה לא בלתי מוסרי להרוויח כסף בדרך חוקית. הבעיה העיקרית היא שאותם אנשי מדע שמונעים מתאוות בצע הולכים ועובדים בשביל חברות מסחריות ולא באוניברסיטאות ובמוסדות אקדמיים אחרים, כי בחברות מסחריות יש משכורת שהאקדמיה לא יכולה להציע. במוסדות אקדמיים קיימת הכוונה מינימלית, כי האינטלקט זקוק להכוונה – אם כל מדען היה הולך בכל כיוון שהוא היה רוצה, לא היה יוצא שום דבר משום מחקר. ההכוונה שקיימת בחברות מסחריות, לעומת זאת, היא חזקה בהרבה ומוודאת שהמחקר יתקדם רק בכיוונים שיקדמו את האינטרסים האנוכיים של אותה החברה. כך קורה שהמחקר המדעי מתקדם כמעט ורק בכיוונים שמשרתים את מטרותיהם של בעלי הון שונים.
גבירותי ורבותי, אנחנו חיים בלא פחות ולא יותר מאשר דיקטטורה מדעית, ועוד בדיקטטורה מהסוג הנורא ביותר – שלטון אימה של החזק על החלש.
יש לבעיה שלנו שני פתרונות אפשריים. האחד טמון בממשלה – מימון טוב יותר של המוסדות האקדמיים. הפתרון הזה, לדעתי לפחות, הוא לא מעשי, כי השכלה גבוהה היא בעדיפות שנייה אחרי מימון של בתי חולים, לדוגמה.
הפתרון השני טמון באנשים. אני מציע לתלמידים ששוקלים לקחת מקצועות מדעיים מוגברים כמגמה לחשוב למה הם רוצים לעשות את זה בעצם, ומאיזו סיבה. האם מדובר בסקרנות טהורה, באידיאלים טובים או פשוט ברצון לקבל עבודה נוחה בתאגיד היי-טק גדול. כמובן שאם זו התשובה אני לא שופט – כולנו בני אדם, לכולנו יש חולשות, ועל אחת כמה וכמה במדינה כזאת, שהכלכלה בה גוועת במהירות עצומה, אבל תחשבו – אולי עדיף לכם לחשוב על טובתם של אחרים? אולי עדיף לכם לעזור לילדים עניים באפריקה על פני לגרום לילדים האלו לעבוד בייצור המוצר שאתם פיתחתם באיזשהו תאגיד ענק עם תנאי העסקה נוראיים?
בואו נסיים את שלטון האימה הזה של התאגידים. בואו נחולל מחאה מדעית.


תגובות (41)

בשוק חופשי בו כל אחד בוחר לעסוק במה שהוא רוצה ולקדם את עצמו בצורה שהוא רואה לנכון (אם זה כסף, משפחה, סקרנות וכו) הכל זורם למקום הטבעי שלו. דוגמא טובה של כלכלה חופשית היא ארצות הברית, בה כל אדם רשאי להתקדם בכל צורה שהוא רוצה והממשלה מתערבת באופן מינימאלי. אתה מציג בעיה של היצע וביקוש, בה הביקוש לענפי מדע אותם אתה מוצא כחשובים נמוך ולעומת זאת ענפים לא חשובים עם ביקוש גבוה. אבל כמו שאמרתי בכלכלה חופשית הנתמכת ברעיון ההיצע והביקוש הכל זורם בצורה טבעית – ענפי המדע בעלי הביקוש הגבוה יותר בקרב האוכלוסיה מקבלים יותר צומת לב ומתפתחים בצורה מהירה יותר. למוסר אין מקום בשוק חופשי, ואם רופאים בוחרים לעבוד במשרות יוקרתיות במקום לעזור לאפרקיים מורעבים זה כבר עניינם, וזה כבר עניין אחר לגמרי לגבי כמה אמפתיים בני אדם באמת.

06/02/2015 19:07

    אין פה בעיה של היצע וביקוש, יש פה שאלה של מוסר – האם זה הגיוני שכל המחקר יהיה מוכוון על ידי בעלי הון? אני חושב שלא.
    ודוגמאות טובות פחות לכלכלה חופשית הן ישראל, יוון, ספרד ועוד מאות מדינות אחרות. לעומת זאת הדוגמה היחידה שיש לנו כיום לכלכלה סוציאליסטית היא הגוש הסקנדינבי, והם כנראה קבוצת המדינות הכי עשירה בעולם (לצד גרמניה, צרפת ובריטניה ואפילו קצת מעליהן, אם אני לא טועה).

    06/02/2015 19:13

    הגיוני? בוודאי שזה הגיוני. איזו התקדמות עזרה לאפרקיים תתן לנו? היא לא. לעומת זאת קידום מחקרים רפואיים כן יקדם אותנו, פיתוח תרופות כן יקדם אותנו, שימוש באזרחים בעלי תואר רפואי בתוך גבולות המדינה כן יקדם אותנו. אין מקום למוסר מהסוג הזה בחברה של ימינו. הייתי מסביר לך את זה לעומק אבל זה ייקח יותר מידי זמן, ואין לי ממש כוח להיכנס לזה.

    בקשר לבעלי ההון כמו שאתה קורא להם, הם נמצאים במקומות האלה כי הם ממשיים את מודל ההיצא וביקוש, הם מייצרים משהו שיש לו ביקוש רב ומפתחים אותו, אחרת הם לא היו איפה שהם עכשיו. אני כן מאמין שהם מפתחים את התרופות לצורה שתוביל לצורך חוזר של המטופל מאשר טיפול חד פעמי, כדי להגדיל את ההכנסה שלהם, ואת זה ניתן לפתור בתחרות בין חברות גדולות. הכל זה עניין של היצא וביקוש בסופו של דבר.

    06/02/2015 19:33

    איזו התקדמות עזרה לאפריקאים עניים תיתן לנו? אתה רציני? טוב, אני אניח שאתה אומר "אותנו" במובן של "את הגזע האנושי", כי אם לא אתה משהו בין פטריוט לפשיסט (כי אם "אנחנו" זה כמדינה המשמעות של מה שאמרת היא "לעזור לילדים אפריקאיים עניים לא יקדם אותנו, אז שירקבו בגיהנום"). ובכן, זה לא יקדם אותנו, למעט העובד שזה יציל חיי אדם וישפר באופן משמעותי את החיים של אנשים רבים, וכמובן שכמדינה זה יקדם אותנו בתחום יחסי ציבור בעולם, אבל היי, חיי אדם זה עסק מינורי, ואנחנו מאוד אהודים בעולם בזכות המעשים הטובים שאנחנו לא עושים.
    ונכון, קידום מחקרים רפואיים יקדם אותנו, אבל לא מחקרים רפואיים שמוכוונים על ידי אנשים עם אינטרסים אנוכיים אלא קידום מחקרים אקדמיים ללא מטרות רווח. פיתוח תרופות בצורה הטובה ביותר שניתן, לא בצורה שטובה ביותר למוכר. שימוש באזרחים בעלי תואר רפואי בתוך גבולות המדינה יקדם אותנו, אבל רק אם נשתמש בהם לטובת הכלל ולא לטובת הפרט. ולדעתי יש מקום למוסר כזה, כי זה יהיה טוב יותר למדינה ולעולם אם הקהילה המדעית תורכב מאנשים המונעים מסקרנות ומיצר טוב ולא מאנשים שרק רוצים להרוויח כי אז המדע יתפת באמת ולא בהתאם לגחמותיהם של עשירים אינטרסנטיים.
    ואתה ראית חברה גדולה לייצור תרופות בארץ הזאת חוץ מטבע? אני לא רואה תחרות כזו מתקרבת.

    06/02/2015 20:07

    וכן, אני מכיר את תיאוריית "היד הנעלמה". אין לי כוח אליה עכשיו. יש פה שאלה של אתיקה, לא של נכון ולא נכון כלכלית (ושאלת הנכונות הכלכלית היא, סלח לי, די רטורית).

    06/02/2015 20:11

    אם זו בעיה מוסרית נטו אז בו נחשוב על זה ככה. איפה מתחיל ואיפה נגמר מוסר? האם מוסר מתממש בעזרה לחלש? שימור של יחס שווה בין כל בני האדם? ומה אם גם בין כל בעלי החיים? ואם כן, האם אתה מוכן לוותר על איכות החיים שהורגלת אליה? האם אתה מוכן לוותר על מחירים מוזלים של מכשירים ובגדים וכמעט כל דבר שאתה רוכש בזול תודות לעבדים סינים שעובדים בתנאים לא אנושיים? קידום המוסר מתחיל באינדיבידואל – אתה.

    אתה מעביר את האשמה לכשל המוסריות על גורמים אחרים אבל זה לא המצב, כולנו אחראים לעולם שאנחנו חיים בו, כולנו תורמים למצב הזה, וכולנו לא מוכנים לשנות אותו. מוסר לא יכול להתממש ברמה שאותה ניתן יהיה לקרוא כרמה ראויה. אנחנו רומסים בני אדם אחרים בזה שאנו תורמים להמשך התעסוקה שלהם בתנאים אכזריים (קונים אייפונים, בגדים, מוצרי חשמל, אוכל ועוד אלפי דברים שכולם מיוצרים על ידי עבדים לכל דבר, רק כי אנחנו הורגלנו למחירים זולים). האם אתה מוכן לא להשתמש בסמארטפון? בבגדים סינים? בכל מוצר שפוגע בחיות? האם אתה מוכן להפסיק לאכול בשר ומוצרים שמיוצרים על ידי ניצול חיות(חלב, ביצים, גבינות וכו)? אבל זה לא נגמר כאן, לא לא. מוסר ברמה הראויה אינו מפסיק בשיווין כזה, לא. אתה צריך להבין שעצם הקיום שלך מונע ועוצר אינספור צורות חיים אחרות ובכך אינו מוסרי. עצם הקיום שלך אינו מוסרי, אבל אז גם הפסקת הקיום שלך לא תהיה מוסרית כי אם תמות אתה תהרוג את כל הצורות החיים שנעזרות בגוף שלך.

    מוסר אינו יכול להתממש, לא על ידינו.

    06/02/2015 20:38

    אוהו… אל תכנס לי פה לספירות של הגיון טהור, כי אז אתה נכנס למקומות שהם מנותקים לגמרי מהמציאות ומהוויכוח. לסיכום – די להתחכם. וכן, זה כן מוסרי לעזור לחלש, זה לא בלתי מוסרי לא לעשות דבר וזה לא מוסרי להתאכזר לחלש. הנקודה שלי בוויכוח הזה היא שזה פוגעני כלפי האדם הפשוט שהמדע מתפתח בכיוונים שהחברות רוצות שהוא יתפתח.

    08/02/2015 18:27

    עזוב את המדע הפשוט, אני מדבר איתך על דברים בסיסיים יותר. תבין, לא משנה כמה תנסה אתה לעולם לא תהיה אדם מוסרי, לא משנה אם וכמה תעזור לאנושות אתה עדיין תעשה את זה מהסיבות האנוכיות שלך. גם אם באיזו שהיא שטיפת מוח עצמית אתה תחשוב שאתה עושה את זה לטובת הכלל, תמיד תזכור שכל יום שאתה קיים אתה רומס מיליארדי צורות חיים אחרות, צורות חיים שאתה בוחר במודע לשלול מהם הזדמנות לחיות, וזו עובדה שמאוד מחוברת למציאות.

    אתה כנראה יושב שם בחדר שלך עם מחשב שייצרו כמה עבדים סינים שרק רוצים למות כבר, לובש סוודר שסרגו ילדים מורעבים באפריקה ואוכל איזה סטייק עסיסי שנמכר על ידי המשחטה המקומית, ועוד אחרי כל זה מעז לקרוא לאנשים אחרי לא מוסריים.

    לשקר לאחרים זה גרוע מספיק, אבל אל תשקר לעצמך.

    08/02/2015 22:31

    ואם אתה מגיע לספירות גבוהות עוד יותר של הגיון אתה מבין ששום דבר בעצם לא משנה, ואם אתה עולה לדרגות גבוהות אפילו יותר של הגיון אתה מבין שאולי כל הדברים הללו לא קיימים בכלל ואתה לבד בעולם. אין טעם להגיע לדרגות האלו מהנקודה היחסית שלנו בעולם. אבל אתה יודע מה – בוא ואני אפתור את הבעיות שהצבת בכל זאת: עצם הקיום שלי איננו בלתי מוסרי, כי הטבע והאבולוציה מתבססים על רמיסת מינים אחרים לצורך השרדות. כך גם אכילת הבשר (בעניין הזה יש לי תיאוריה נפרדת שלמה). ובעניין העבדת הילדים – ובכן, זו בעיה שיכולה להפתר באמצעות קידום הטכנולוגיה וכמה חוקים פשוטים. ובכלזאת, אני מבין את ההגיון שלך, ולכן אני אומר: לך לעזאזל. מספיק עם ההתחכמויות, יש כאן שאלה רצינית שעומדת על הפרק, ובגלל ששום דבר מלכתחילה לא משנה אז אין שום סיבה אמיתית שאני, בלתי מוסרי ככל שאהיה, לא אנסה להפוך את העולם למקום מעט טוב יותר.

    08/02/2015 23:10

    אני ממש לא מעלה את זה ל"ספירות גבוהות" כמו שאתה אומר, זה נראה כאילו אתה מחפש פתרון קל לבעיה שאתה לא מוכן להתמודד איתה. אני פשוט אומר לך את האמת בפרצוף, האמת שאתה לא מוכן לקבל – אתה בן אדם אנוכי ולא מוסרי בדיוק כמו כולם, ואתה לא מיוחד, בשום צורה, אפילו אם בפנים אתה ממש רוצה להאמין שאתה כן. כל דבר שאתה עושה מונע מאחת משתי סיבות: דברים שאתה עושה כדי ש>אתהאתה< לא תרגיש רע, והכל באנוכיות מוחלטת שלא קשורה בשום צורה לאף אחד אחר וגם לא למוסריות.

    לא יודע למה העלת את הטבע, הוא לא אחראי למוסר. מוסר הוא אידאה אוניברסלית, אין לו שום קשר לטבע, ואתה לא יכול להפיל עליו את הסבל שאתה גורם במודע ליצורים אחרים כדי שאתה תרגיש טוב( גם אם זה לצורכי הישרדות). אני לא ממשיך את כל זה כדי להתווכח איתך על הדברים האלה, בסך הכל הרגיז אותי שאתה קורא לאחרים חסרי מוסר ומציג את עצמך כמישהו נעלה שיודע את הדרך הנכונה, ומעלים עין שהדרך הזאת רצופה בדריכה על גופות של אחרים בדיוק כמו שהאנשים שאתה מבקר בצורה כל כך קשה עשו.

    09/02/2015 00:09

    *
    אני ממש לא מעלה את זה ל"ספירות גבוהות" כמו שאתה אומר, זה נראה כאילו אתה מחפש פתרון קל לבעיה שאתה לא מוכן להתמודד איתה. אני פשוט אומר לך את האמת בפרצוף, האמת שאתה לא מוכן לקבל – אתה בן אדם אנוכי ולא מוסרי בדיוק כמו כולם, ואתה לא מיוחד, בשום צורה, אפילו אם בפנים אתה ממש רוצה להאמין שאתה כן. כל דבר שאתה עושה מונע מאחת משתי סיבות: דברים שאתה עושה כדי שאתה תרגיש טוב, ודברים שאתה עושה כדי שאתה לא תרגיש רע, והכל באנוכיות מוחלטת שלא קשורה בשום צורה לאף אחד אחר וגם לא למוסריות.

    לא יודע למה העלת את הטבע, הוא לא אחראי למוסר. מוסר הוא אידאה אוניברסלית, אין לו שום קשר לטבע, ואתה לא יכול להפיל עליו את הסבל שאתה גורם במודע ליצורים אחרים כדי שאתה תרגיש טוב( גם אם זה לצורכי הישרדות). אני לא ממשיך את כל זה כדי להתווכח איתך על הדברים האלה, בסך הכל הרגיז אותי שאתה קורא לאחרים חסרי מוסר ומציג את עצמך כמישהו נעלה שיודע את הדרך הנכונה, ומעלים עין שהדרך הזאת רצופה בדריכה על גופות של אחרים בדיוק כמו שהאנשים שאתה מבקר בצורה כל כך קשה עשו.

    09/02/2015 00:26

    אם מוסר הוא באמת אידיאה אוניברסלית, אז בוא נגדיר אותו: מוסר הוא קידום האינטרס של כלל החברה, גם אם האינטרס הזה עומד לפני האינטרס האישי שלך. עזרה לחלש היא שירות לאינטרס הכלל חברתי, ולכן היא מעשה מוסרי. אם אנחנו מוציאים מהמערכת המוסרית שלנו בעלי חיים, אפשר לומר שבערך חצי מהעוולות שאני גורם לא נחשבות.
    ובעניין העסקת הילדים, ובכן, יש פה מודל היסטורי שכבר ראינו: המהפכה התעשייתית. רבים עבדו למען נוחותם של המעטים, והמעטים העלו בסופו של דבר את איכות החיים של הרבים. אני לא אומר שזה מוסרי, אבל אם בסופו של דבר איכות החיים של כלל האנושות תעלה בגלל שהם יצרו בשבילנו זמן פנוי אז אולי הקורבן שלהם הוא לא לשווא.
    אבל בכל זאת, אני מבין למה אני לא קדוש, ואני חוזר ואומר שזה לא משנה. אפילו אם אני חרא של בן אדם, זה לא אומר שמה שאני אומר שגוי. וזה שאני לא קדוש לא יהפוך אחרים לכאלה.
    וכן, אלו כן ספירות גבוהות ומנותקות מהמציאות של הגיון, בגלל שאין שום קשר בין הוויכוח שלנו, דיון על מקרה מאוד ספציפי, לבין הנושא שאתה מעלה.

    09/02/2015 17:10

    עכשיו שאתה מבין שאתה לא אדם מוסרי תן לי לשאול אותך את זה:
    אתה אומר שיום אחד, בעתיד, תעזור לחלשים אבל בנתיים מנצל אותם כי זה נוח לך. זה ממש לא נוח לקנות מחשב במחירים כפולים רק כדי לא לנצל עבדים, אז אתה לא עושה את זה. זה ממש לא נוח להימנע מבשר, אז אתה לא עושה את זה.
    יום אחד עוד כמה שנים כשיהיה לך תואר כפול ברפואה ובטוב לבך תחליט שאתה רוצה לעזור לאנשים מה יקרה אז? אתה תוותר על הנחות כדי לעזור לאחרים? אז למה גם לא עכשיו? למה לא לעשות את המעשה המוסרי גם עכשיו? תמכור את המחשב, הבגדים, ובכלל כל הדברים שיש לך שאתה חושד שגרמו לסבל לא הוגן. קח את כל הכסף מהמכירות ושלח לאיזה בית יתומים. אתה מוכן לעשות את זה? אתה מוכן לוותר על הנוחות שלך לטובת הכלל כמו שאתה רוצה שאחרים יעשו? או שאתה מוכן לוותר רק באופן חלקי, רק במקומות שנוח לך להתפשר בהם, כמו ללכת להיות רופא או מה שזה לא יהיה שאתה רוצה להיות.

    אם אתה מוכן להתפשר רק באופן חלקי – רק איפה שנוח לך, אז אתה לא יכול לצפות מאחרים להתפשר איפה שלא נוח להם. אנשים שמוכנים להתפשר באופן חלקי לא באמת מוסריים, או אולי ברמה מאוד זניחה שלא שווה לתחת.

    09/02/2015 18:07

    אדוני היקר, אתה אידיוט. אתה לקחת חצי ממה שאמרתי, והתעלמת לגמרי מהחלק האחר. אני הפרכתי את הטענה שלך שאני אדם לא מוסרי בצורה די יסודית והגדרתי מוסר, ואפילו הועחכתי שהעסקת ילדים היא מעשה מוסרי לטווח הרחוק.
    אבל אתה יודע מה, בסדר. נניח שאתה צודק. הטענה הכללית שלך, אם אני לא טועה, היא משהו בנוסח "אתה גרוע בדיוק כמוהם, אז סתום". ובכן, מה איתך? אני לא חושב שאתה טוב ממני בשום צורה. אני איידה את האבנים שלי במי שאני ארצה, והוא יידה את האבנים שלו בכולנו, ואצה תיידה את האבנים שלך בי ובסוף נישאר כולנו באותו המצב, שאתה פשוט מסרב להכיר בו. אז עשה לי טובה ותחשוב רגע. אם יהיה לך משהו חכם לומר, בשמחה. אם לא, כבר עדיף שתשתוק ותלך, כי אתה מבזבז לי זמן יקר.
    אה, כן, וכמובן שכגורם אינטרסנטי עדיין יש לי אינטרס שהמדע יתפתח כראוי – גם מתוך סקרנות, כי עוד מדע פירושו עוד ידע, וגם מתוך רצון לאיכות חיים טובה יותר.

    09/02/2015 18:44

    העסקת ילדים היא דבר מוסרי? מה? בן כמה אתה? למה שלא תלך ותעבוד שם? למה לא? אתה הרי אדם מוסרי. זה צביעות ברמה הכי דוחה. אני מעולם לא אמרתי שאני מוסרי אבל אתה כן, אמרת את זה בזמן שישבת בנינוחות בחדר שלך בזמן שילדים קטנים שלא אכלו במשך ימים, עובדים 16 שעות ברציפות ואתה קורא לזה מוסרי!! למה? כי בסופו של דבר, יום אחד, עוד כמה שנים!! אתה תחליט ללכת ללמוד משהו שיעזור לאנושות! אבל בנתיים אתה יושב על התחת, מעביר ביקורת ולא מוכן לתרום אפילו קצת. גם אני לא מוכן, שלא תבין אותי לא נכון, אבל אני בניגוד אלייך מודה בזה, ואני בניגוד אלייך לא מאשים אחרים בחוסר מוסריות.

    09/02/2015 18:58

    אתה לא מנסה אפילו להקשיב, מה? אני אמרתי שמכיוון שהעסקת הילדים הללו תביא לקידום האינטרס הכלל החברתי, היא מעשה מוסרי. אני באופן אישי לא חושב ככה, אבל זה דבר ההגיון, ואני האדם האחרון שיזלזל בהגיון. מה שנובע ממה שאני אומר הוא כזה – אם המוסר שלנו, לכאורה ההמצאה האנושית הגדולה ביותר, מורה לנו על כך שהעסקת ילדים היא מעשה מוסרי, וההגיון מסכים איתו, משהו לא בסדר. אנחנו חיים חיים שלא שווה לחיות אותם רק כדי לחיות את החיים האלו. זו הסיבה שלא מתרחקים לספירות האלו – כי אז אתה מבין שזה מנותק לגמרי מהמציאות. עדיף לנו לחזור לוויכוח עם הגיון בסיסי והגדרות אינטואיטיביות, כי אז אתה נכנס למרחב מיותר, טיפשי ומדכא. מה שקורה לי אם אני לא מעסיק את המוח.

    09/02/2015 19:08

    מוסר הוא סט חוקים שנקבע על ידי החברה, כל מי שמודע אליו חייב לפעול לפיו אחרת ייחשב כאדם לא מוסרי. בעולם שלנו עבריין נחשב אדם שמפר חוק, לא משנה איזה חוק, ומספיק שזה יהיה חוק אחד. אם אזרח עוזר לזקנות לעבור את הכביש אבל לא מקשיב לתמרורים אז הוא עבריין. באותה מידה, אם אתה, במודע, מפר חוק מוסר, אפילו אם זה רק חוק אחד, אתה נחשב כאדם לא מוסרי. הבעיה היא שבמוסר יש התנגשויות של חוקים לדוגמא: להרוג חמש אנשים זה לא מוסרי אבל מה קורה במצב שבו אתה הורג חמש אנשים כדי להציל עשר? זה כבר עניין יותר מורכב שנתון לוויכוח. הבעיה שלנו יותר פשוטה:

    להעסיק עבדים זה לא בסדר, גם אם זה לטובת הכלל וגם אם זה ייתן יותר אושר מאשר סבל, כי על פי סט החוקים שנקבעו בחברה, להפוך אדם לעבד הוא דבר לא מוסרי. אני אדגים:

    תדמיין עיר, בעיר הזו כלל האוכלוסייה מחוקקת חוקים ביחד. העיר תשגשג מאוד אם יהיה ברשותה כוח עבודה זול – עבדים. כולם מתאספים בכיכר העיר ומעלים את הנושא. עכשיו נשאלת השאלה מי יהיו העבדים האלה? כי חוץ מתושבי העיר אין להם אף אחד. כמה אנשים מחליטים שהגרלה תהיה הדבר הטוב ביותר, ומעלים את זה בפני שאר האוכלוסייה. אבל אז קורה משהו אצל האנשים בעיר הדמיונית הזו, הם מפחדים "לזכות" בהגרלה, ומעדיפים להישאר בלי עבדים, מעדיפים לוותר על שגשוג, מאשר לסכן את החופש שלהם.

    עכשיו תדמיין מצב דומה, לפני שסין נבחרה להיות מפעל עבדים אחד גדול. מצב בו כל אנשי העולם יושבים ביחד סביב שולחן ואומרים: "אנחנו צריכים עבדים, בו נעשה הגרלה"
    מה שהיה קורה זה שהחברה הייתה מחליטה שלכפות על מישהו משהו שהיא עצמה לא מוכנה לעשות הוא דבר לא מוסרי. אם אני מוכן לוותר על כוח עבודה זול רק כדי לא לסכן מצב בו אני אהיה אחד, אז איך אני יכול לצפות מאחרים לעשות את זה? אני לא. ומכאן שלהעסיק עבדים הוא דבר לא מוסרי.

    09/02/2015 19:53

    אה, זה בסדר גמור. הגדרה טובה. ועכשיו, הרשה לי לשאול אותך – מה דעתך על המהפכה התעשייתית?

    09/02/2015 20:25

    זו שאלה נורא כללית, תצטרך להיות יותר ספציפי.

    09/02/2015 20:37

    המהפכה התעשייתית – בעד או נגד?

    09/02/2015 20:38

    בעד? בטח שאני בעד, מי לא יהיה? זו הייתה נקודת מפנה לאנושות. אבל אני לא אדם מוסרי, אז דעתי בנושא לא מייצגת את הדבר הנכון מבחינה מוסרית.

    09/02/2015 20:53

    ובכן, העסקת הילדים כיום בנויה על אותו מודל. ילדים מועסקים בתנאי עבדות עדי לספק נוחיות למעטים. וכמובן שכמו שקרה במהפכה התעשייתית, גם כיום יווצר מצב שבו בזכות הזמן הפנוי שהם ברכו אותנו בו אנחנו נחשוב גם על הצרות שלהם, ובבוא היום, כשיהיו לנו את האמצעים, אנחנו נשחרר גם אותם מעבדות ואיכ

    09/02/2015 22:36

    סליחה, ואיכות* החיים שלהם תשתפר במידה ניכרת. ולכן אין פה טוב ורע מוחלטים – האם המטרה של קידום כלל החברה, כולל אותם, שווה העסקה זמנית של כמה מיליוני ילדים בתנאי עבדות? אם נחשוב בצורה מתימטית, כמובן שכן – הרי כל דורות העתיד יהנו מהפירות של העבודה שלהם. מנקודת היחס שלהם, כמובן שלא – למה שהם יועסקו בתנאים מחורבנים כאלה רק בשביל שכמה אמריקאים שמנים יוכלו לחיות קצת טוב יותר? לסיכום, זה עדיין משאיר לנו המון חורים למלא.

    09/02/2015 22:44

אנשים הם קצת כמו כבשים. הולכים אחרי הכסף. איפה יש כסף?? תנו לי. תנו לי!
כשכל מי שזכה בלוטו מספר איך חיו בטרם עת נהרסו.
אבל מדבר על בעיה הרבה יותר רחבה ואין סופית בשם הטימטום האנושי. האושר שלנו בא אחר חיפוש ומשמעות. לא אחר כסף. כסף זו לא תשובה לכלום מלבד אוכל והזדמנויות פה ושם. ובכל זאת נדמה שאנשים רצים אחרי העצם הלא נכונה.
רוב האנשים עם כסף? עם הרבה הרבה כסף? נכנסים לדיכאון. אין שיגרה כי הם לא חייבים לעבוד ולדאןג לצרכים בסיסיים- כל המהות שלהם נהרסת מהבסיס. מנסים לתרום את עצמם במקומות או לפתח תחביבים, אבל זה לא מחזיק. כסף מזיק באיזה שלב יותר מאשר עוזר.
ובכל זאת אחרי עשור שלם של לימודים באוניברסיטה אנשים מצפים לתגמול.
זה לא ריאלי לבקש מאנשים להפעיל את השכל. אם אתה רוצה לגרום לדברים לזוז אז כסף זו דרך טובה. כל עוד אפריקנים נמצאים באפריקה הסיכויים קלןשים שמישהו יעזוב משפחה ויקדיש את חייו לזרים. זה גם לא לכל אחד מתאים.
הרגשתי שמה שכתבת הוא קצת תמים אבל אני שמחה שיש לך את ההרגשה שאתה יכול להשפיע כי אלו האנשים שבאמת בסוף משנים.

06/02/2015 20:38

    אנשים היום כל הזמן בתחושה של לדאוג לעצמם כי מי שלא מוצא את עצמו במקום נורא רע כי המשאבים מוגבלים ואין מקום לכולם. האנשים שמביטים למטה ויוצאים מהבעיות שלהם כדי לעזור לבעיות של אחרים הם מיוחדים. זה פשוט מיינדצט. בשביל מחאה חברתית צריך שלמישהו יהיה באמת אכפת. אכפת אכפת לא סתם אכפת. אכפת מספיק כדי להפסיק שיגרה וללכת להפגין. מי יפגין כבר חוץ מהמעטים?

    06/02/2015 20:42

    מהרבים, את מתכוונת – זה לא מיעוט שניזוק כאן, אלא כלל האוכלוסייה בעולם.
    אח, הטמטום האנושי… הוא תמיד נמצא שם כשאני מדבר, מסתתר מאחורי הדברים שלי, עומד לי על קצה הלשון ומדי פעם יוצא במילים "אח, הטמטום האנושי!". אח, הטמטום האנושי… אבל בכל אופן, הטמטום האנושי הוא לא הנושא שעומד כאן על הפרק, לפחות לא באופן ישיר.
    וזה לא רק האפריקנים שניזוקים – תארי לעצמך מצב שבו כל אנשי המדע עובדים במוסדות האקדמיים. המדע, על כל תחומיו, היה מתפתח ביעילות גדולה פי כמה.
    חוץ מזה, דמייני מה יקרה אם המחאה תצליח – יותר מאשר מימון ראוי למוסדות אקדמים, אלא גם תרומות מטעם חברות מסחריות ולמוסדות אקדמיים בגלל שהחברות רוצות להיראות טוב.

    06/02/2015 20:56

    אני חושבת אז שהבעיה היא שאנשים מפגינים על מה שמפריע ומטריד ביום יום. לא על איך משפרים מצב קיים. זה טוב בתור פוליטיקה. זה טוב כשמארגנים גיוסי כספים לבעיות ספציפיות כמו החור באוזון. סתם לאנשים אכפת יותר מכמה אייפדים יש להם מאשר האם האנושות תכחד בעוד איקס שנים. זו לא בעיה של הרגע והתגמול שלה לא באמת מורגש. אם הייתה קיימת בעיה שהתגמול שלה היה גדול וכמעט מיידי אז… זה היה נראה אחרת. אולי באמת אם יעלו את זה מספיק למודע, פוליטיקאים כדי להיראןת טןב גם יתחילו לדבר על זה. אבל האמת? כרגע להפגין על מצב הדירות יותר חשןב ממה שיקרה עוד אלפיים שנה.

    09/02/2015 04:59

    כלומר…. ה-"אמת"… כן?

    09/02/2015 05:00

יש לי לומר שני דברים(אחד מהם קשור למה שפירסמת):
1)אני חושב שאתה בהחלט צודק.
המצב הזה מאוד הזוי וצריך לעשות לעשות איתו משהו כמו שאמרת.
פשוט להתחיל לשנות את השיטה שהרוב משתמשים בה כיום..
ו..זהו נראה לי. אין לי עוד מה להוסיף.
2)אני זוכר שמימי קדם(או פשוט מלפני כמה חודשים) רצית לפתוח קבוצת דיונים או משהו כזה בגוגל+ ומאז שאני שם לא זכורה לי פעילות כלשהי. הקבוצה עוד פועלת בכלל?

07/02/2015 20:03

מה לעשות שכל איש חושב על עצמו.
ואם ההיינו חיים באנרכיה כנראה העולם היה נהרס תוך שלושה ימים…

07/02/2015 20:06

    מה קשורה פה אנרכיה..?

    07/02/2015 20:16

    כנראה שהיא לא קשורה.

    07/02/2015 20:24

אתה צודק אבל מה אתה מצייה?, אני לא מאמינה בהפגנות אין בזה תועלת, כש האוזניים אטומות אז גם אם יצעקו לך באוזן לא יעזור כלום, כמו המחאות החברתיות שהיו כאן לא מי זמן חצי מדינה הפגינה אבל מה זה עזר?, המחירים אותם מחירים ו מצב הדיור אותו מצב, חוץ מי זה הם המדענים שבחרו במקצועה הזה כול אחד והמנעים שלו אין לנו זכות להגיד להם מה לעשות עם המקצועה שלהם, אבל אם אתה רוצה לשנות אז אל תצעק כמו אדיוט שמנסה לגרום לחרש לשמוע, היום הכול חרשים כי הם חושבים רק על עצמם אגו אגו אגו!, זה הבעיה של כולם, אתה רוצה לשנות? אז לך ותלמד מדע, לך ותלמד, ותהפוך בעצמך למדען, ואז לך לאפריקה ותעזור להם, אתה רוצה לשנות? תתחיל מעצמך, תשנה בעצמך ואל תסמוך על אף אחד, אף חרש שמסריח מתחת לכובע בממשלה שלנו או בכול ממשלה ותאגיד בעולם לא ישמע את צעקותיך כי הם חרשים כי הם עושים לאגו שלהם ורואים רק את עצמם, אתה רוצה לשנות תשתנה בעצמך ותפעל בעצמך למען האידהולגיות שלך ותפסיק לצרוח אין צדק!, אלה קום ועשה למען האמונה שלך למען האידהולוגיה שלך, לא חסר אנשים פורצי דרך שעשו למען ולא רק למען עצמם, כמו למשל קנדי, מה נתן לו באופן אישי הרעיון שהוא אגע להפסיק את העבדות, והוא בכול זאת פעל וניסה ועבד קשה כדי להפסיק את העבדות הוא נלחם! כי האמין בצידקתו, לא היה לו שום אינטרס אישי רק אידהולוגיה רק אומנה, ובשביל האמונה הזו הוא קם ונלחם ושינה תפוסי חשיבה ממש, אז אתה רוצה לשנות? קום ועשה, זה מה שיש לי לומר לך, תפסיק לתלונן על כולם לך אתה ותעשה את צידקתך כמו שכול אחד קם ועושה את צידקתו, גם אם זה כסף זה הצדק שלו וזכותו לעשות עם התואר שלו מה שהוא רוצה יאפשר לומר לו מה לעשות עם ההסכלה שהוא רכש בדיוק כמו שלך יאפשר לומר מה לעשות, אז אל תנסה להפגין כי זה לא יעזור ואל תללונן כי זה גם לא יעזור אתה רוצה לשנות לעזור קום כמו קנדי ותעשה את מה שאתה מאמין בוא כך תשנה לפחות קצת כך תוסיף מאט טוב לעולם בדרכך שלך, וכך גם תמצא את יעודך, בהצלחה

07/02/2015 21:04

    סליחה תיקון טעות אברהם לינקולן הפסיק את רעיון העבדות אבל קנדי הפסיק לחלוטין את התפיסה ששחורים נחותים על ידי זה שהוא קבע חוק שמונע את ההפרדה הגזעית שהייתה אז, סליחה על הטעות אבל הרעיון הובן ודאי

    07/02/2015 22:30

    אבל זה בדיוק מה שאני עושה – אני הולך ללמוד חמש יחידות פיזיקה, מתימטיקה והנדסת מערכות (אפילו שאני לא לגמרי בטוח בעניין הנדסת המערכות). אני רוצה ללכת אחרי זה ולעבוד באוניברסיטת תל אביב. אני משמש דוגמה די טובה למה שאני אומר כאן. אבל חוץ מזה – אני נמצא במדינה דמוקרטית. אם למחות ולצעוק לא יעזור לי – מה כן? אני לא יכול לפרוץ לבניין של גוגל ולשחזר את הטבח במערת המכפלה עם אש חיה רק כי האידיאולוגיהשלי אומרת לי שמשהו לא בסדר.
    ואת יודעת איך קנדי נלחם? בדיוק באותה דרך כמוני. הוא צעק. במדינה כמושלנו אין דרך אחרת (ובעולם כמו שלנו אין דרך טובה יותר).

    08/02/2015 18:22

לרק כדי להמחיש את צדקתי, אני אספר לכם סיפור:
היה היה עתידן אחד שאמר את הדבר הבא: "עקב מחירי הדלק המאמירים והמחסור הכולל בזמן, יפותח בעתיד מטוס בליסטי – מטוס שיאיץ לכל אורך הדרך לאטמוספירה ואז יאט לאורך הנחיתה". העתידן הזה חי בשנות השישים/שבעים, והתחזיות שלו עדיין לא התגשמו. אנחנו טסים באותם מטוסים שטסנו בהם בשנות השישים/שבעים – לא באותם דגמים, אלא באותם מטוסים ממש שעברו שיפוץ. התחום המדעי היחיד שמתפתח באמת לאחרונה הוא יכולת חומרה אלקטרונית – כל שנה וחצי מספר השבבים שנמצאים ביחידת שטח מכפיל את עצמו והעלות נשארת זהה. אני תוהה באמת למה זה קורה.

08/02/2015 18:33

    גם הזמן נעשה קצר יותר, ואנחנו יודעים שיש קשר בין הזמן לחומר ככול שיש יותר חומר הזמן כביכול מתקצר, ואנשים שמים לב לכך, בכול אופן אם זה מה שאתה עושה כול הכבוד, אבל אני לא מאמינה בהפגנות, אולי פעם היו אנשים ששומעים בשלטונות, אבל היום כולם לעצמם עושים אז אין עם מי לדבר, וחוץ מי זה לדעתי יש דברים חשובים יותר מי זה למשל מעמד המורה בישראל מצב החינוך יוקר המחייה וכן אלה, שאני לא יודעת איך הי פעם אוכל לקנות לעצמי דירה ולהתחיל את החיים, אין לי מושג, מצב הדיור!, ואלפים ומליונים צעקו וכלום, הממשלה כול כך לא חשבה עד שהיא שכחה לפני נגיד עשר שנים היא לא חשבה שאחרי עשר שנים יהיה יותר אוכלוסייה ויצטרכו יותר בתים, כשהמצב כבר בלתי הפיך הם נזכרים לבנות עוד בניינים ולחפש פתרונות, ובנתיים הם בקושי באמת עושים משהו וזוגות צעירים לא יכולים להתחיל את חייהם בכבוד במדינה הזו בבית שלנו! לפני אפריקה, אין אני מזלזלת במצוקתם של הילדים באפריקה, אבל אם אנו לעצמנו לא הצלחנו לעשות בהפגנות החברתיות שהיו כאן לא מזמן והיו כמעט חצי מדינה בהפגנות האלה, אז להפגין למסגר בחוקים גופים פרטים ותייקונים בכלל.. אין עם מי לדבר, הרי מה שאתה רוצה לעשות זה לקבוע חומים מסויימים לגבי חוסר ההגינות של התייקוניים שמשתמשים בכול המדענים לעצמם, צודק, אבל אם ההפגנות לחברה הציבורית לא עזרו אז על חברות פרטיות?, לא נירא לי שזה יעזור, צריך לשנות את השיטה לעקור הכול מהשורש ולהתחיל משהו חדש בלי שחיטות, להביא מנהיגים חדשים להמציא חוקה ממש, ולשנות בכלל את כול השיטה הממשלתית, תירא מה קורה שם גנון!, פשוט הכול דפוק, אז מה זה יעזור לצעוק?

    08/02/2015 23:36

    אין כל קשר ידוע בין זמן לחומר – יש כמות קבועה של חומר ביקום, וזמן הוא בכלל מימד. זה לא שיש יותר חומר – את פשוט רואה יותר לאחרונה.
    והסיבה היחידה שיש לצעוק היא כי אין דרך אחרת.

    09/02/2015 16:59

טוב אז צא להפגנה בהצלחה

09/02/2015 19:19

נשאלת השאלה: איזה אינטרס יש לאנשים לצאת נגד התאגידים הדורסניים? הרי אותם תאגידים מממנים אותם, את איכות החיים שלהם ואת האייפון שלהם.
ההתפכחות מתקופת ה"אנחנו" של הקמת המדינה והמעבר לאינדיבידואליזם (גלובלי כל שיהיה) בו כל אחד מתעסק בסביבה הקרובה שלו במקרה הטוב, ובכיסוי התחת שלו במקרה הרע, גרמה לכך שאנשים אינדיבידואלים לא מעוניינים לדעת על ילדים אסייתים קטנים שתופרים להם אייפון, הם מעוניינים בשורה התחתונה – המוצר.
בהתאם לכך, חשיבה והסקת מסקנות אישית לא תספיק, יש צורך בהסקת מסקנות קולקטיבית, כלומר – מהפכה.
לא מהפכה נגד מחירי הקוטג' או הדיור, אבל גם לא מהפכה מדעית. דרושה מהפכה חברתית-אלימה כנגד התאגידים הקפיטליסטיים הדורסניים שמשעבדים את העולם, מהפכה נגד תאבי הבצע והכוח.
לא מהפכה נחמדה, מהפכה אלימה! נגד הרשע צריך לפעול בעוז כי לא ניתן לצפות מהמושחתים שיוותרו על כיסא עור הצבי בגלל אידאולוגיה (צודקת ככל שתהיה).
לא למהפכה מדעית אתה צריך לקרוא, כי אם למהפכה חברתית-סוציאליסטית-אדומה!

14/02/2015 15:49

כל כך הרבה קלישאות ונאיביות שכמעט קפצו לי חדי קרן מהמסך בזמן שקראתי את זה…

07/02/2016 01:27
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך