סיפור בלי רגליים? חצי סיפור. זה לא הולך לשום מקום ככה

ZoeyAngel 01/03/2015 939 צפיות 6 תגובות

טוב, אז ככה. כולנו מכירים את הסיפורים שאי אפשר בשום אופן לגמור. נכון או לא? אז היות ואני אחד מהיחידות פה שגמרו, כן כן, גמרו,, לכתוב סדרה, חשבתי לתת טיפ. תבינו, אני בעצמי לא מושלמת, התחלתי הרבה סדרות ללא המשך, והאחת שכן גמרתי לא באיכות מדהימה. אבל בזמן שכתבתי הרגשתי משהו שאני רוצה שכולם יכירו, יחוו. אז זו חובתי לפחות לנסות.

1) הדבר הראשון בכתיבת סדרה חזקה הוא שלא לארגן הרשמה. הרשמה בדרך כלל תוקעת אותך עם דמויות שאתה לא מכיר עד הסוף ולא אוהב לחלוטין כי הן לא ממש שלך ויש לך צורך נוראי לספק את מי שהמציא אותן- בחיאת, איך אפשר לכתוב סדרה טובה עם עשר דמויות יפיפיות עם מראה ואופי מיוחד? מי הגיבור הראשי? את מי אתה משדך עם מי? השידוך בכלל שלך או שהוא בשביל הקוראים? ואם הדמות עושה משהו רע, איך יתייחסו אלייך? וכל הזמן חוזרים לדף הרשמה כי היא בכלל לא חרוטה לך בראש. מה היה הצבע שיער שלה שוב?
הרשמה גם מעקבת אותך ונותנת לך זמן בו ההתלהבות שלך פוחתת. התחלת עם השראה, אז למה לעזאזאל שתחכה עם זה שבוע? בסוף אתה יושב עם רעיון מעורפל ודמויות, ואין לך בראש ולו אפילו משפט אחד. וגם אם כן מצליחים כמה פרקים, בסוף זה מתרסק.

2) הדבר השני בכתיבת סדרה חזקה הוא מעט דמויות. אפשר בהחלט לייצר הרבה דמויות משנה, אבל נקודת המבט חייבת לבוא ממקסימום ארבעה מקומות, וחייבים להקפיד להכניס רק מעט דמויות משנה בכל פעם. אם אתה מתאהב בדמות משנה ורוצה להרחיב עליה, פתח סדרה צידית! או, פתרון אחר הוא להוסיף אותה למקבץ הדמויות הראשיות, אבל רק אם הן לא יותר מדי דמויות. אם כן הופכים אותה לדמות ראשית, חייב לקרות משהו מאוד רציני בסדרה, משהו שימקד את תשומת הלב של הקוראים בדמות, משהו שיהיה אפשר להצביע עליו.

3) הדבר החשוב השלישי לסדרה חזקה הוא, הצבת יעדים. לפני שבכלל מתחילים לכתוב צריך לדעת בראש את הסוף שלך. תכתוב על דף, נקודת ההתחלה, נסיכה נמלטת, נקודת הסוף, נסיכה מתה. ואז תמלא באמצע: נסיכה פוגשת איש זאב, נסיכה פוגשת אלף, דילמה רומנטית, נשיקה, נשפים, דמות משנה נכנסת.. כמה שרך תרצו.

4) הדבר הרביעי החשוב לסדרה חזקה היא הגמישות של העלילה. תכננת משהו, אבל עכשיו הוא לא מתאים- כי פה באה נשיקה עם איש הזאב אבל האלף כבש אותי, ובעצם כתבתי את שניהם יותר קרובים, זה בכלל לא הגיוני שהיא תבחר בו. למה לי לעקוב אחרי משהו רק כי הוא כתוב לי? הקוראים לא יודעים מה תעשה. הם לא ישפטו אותך. יותר סביר שישפטו אם לא תעקוב אחרי הלב, ולעקוב אחרי הלב זו המטרה בכתיבה עצמה. תשנה, תשכתב, תזיז, תחשוב על ההמשך, הכל יהיה בסדר ואין סיבה להילחץ.

5) הדבר החמישי החשוב הוא להתאהב לחלוטין ועד הסוף בכל דמות ודמות שאתה מציג לקורא. לא מבחינת מראה, אלא מבחינת האופי. איש חכם אמר פעם שהדמויות בסיפורים כולן משקפות צד אחר באישיות שלו. ככה צריך. זו עוד סיבה למה אסור לקחת דמויות מהרשמה, אגב. אם יש דמות שאתה לא מזדהה איתה, סימן שמשהו דפוק לחלוטין. תשנה את זה! גם דמויות רעות צריכות להיות חלק ממך, כי בינינו גם אתה קצת רשע ופסיכופת.. לא? אם אתה לא אוהב את הנבל שלך אין סיכוי שהקוראים יאהבו אותו. וזה חבל, רוב הזמן הם הדמויות הכי טובות. (הג'וקר למשל)

6) הדבר השישי והיותר טכני בסדרה חזקה הוא לכתוב פרק יום לפני הפרסום. מי יודע, אולי תשנה את דעתך, תחשוב על עוד משהו, ואולי בכלל לא תוכל לכתוב מחר? כי בא מחסום, או כי יש מבחן.

7) הדבר השביעי החשוב הוא לדעת להוסיף. הרבה פעמים באמצע הסדרה מגיע לך רעיון אחר לגמרי, שונה ממה שתכננת. אתה עומד להתחיל סדרה חדשה כש.. אוי, אבל איך אני אתמודד עם כל כך הרבה סדרות בבת אחת? אז זהו, שאתה לא. אם אתה באמת רוצה סדרה חזקה שתמשיך, אתה חייב לדעת לשנות. תדמיין את הדמויות של הסדרה הישנה, עושות את מה שרצית בסדרה החדשה. אם כתבתי על נסיכה בעלת כוחות כישוף שנמלטה מהארמון, ועלה לי הרעיון לסדרה על נבחרת, שהאלים העניקו לה כוח, אני יכולה פשוט להכניס לסדרה על המכשפה, שכל מה שקרה עד עכשיו היה בגלל שכשהיא נולדה התגלגלה אליה נשמה של אלה והוענקו לה כוחות שיקבעו את גורלה. זה נשמע מוזר, כן, אבל זה עובד. אם באמת רוצים ללכת עם זה, הולכים עם זה בלי בעיה.
ואם פתאום עולות דמויות חדשות, אז מה עושים? הסדרה הישנה עסקה במכשפה, והחדשה עסקה בהולוגרמה עתידנית, אין סיכוי לערבב, או שאולי יש? אכן כן, הולוגרמה עתידנית בימי הביניים, כי זה הפאקינג דימיון שלי והממלכה שלי והחוקים שלי ואל תצפו לשום הגיון. לא אהבתם? איט איז יור פרובלם. זה ממילא סיפור פנטזיה.

8) חייבים למצוא השראה! אחד המשפטים הכי חכמים שנאמרו על כתיבה, לא הייתי רוצה לקרוא קטע של אדם שמעולם לא קרא. ואני לא מדברת על הסופרים באתר, ואני לא מדברת על יומנו של חנון, ועם כל הכבוד לפרסי גקסון אני גם לא מדברת עליו. כתיבה, אנשים! כתיבה! אראגון, נרניה, הארי פוטר, תמצאו ספר באמת איכותי, קחו את הדמויות ועשו לכם דוגמא. כי פרסי הוא אולי אמיץ ולוחם, אבל בין המילים שלו לא תמצאו אוצרות של חוכמה.

אני מקווה מאוד שעזרתי, אם יש לכם מה להוסיף תרגישו חופשי.


תגובות (6)

הו אני כל כך מסכימה איתך! (במיוחד בגלל שבין הסדרות שאני גמרתי יש שתי סיפורי ממלכות XD)

-דבר נוסף שיכול לעזור: אם אתם חוששים/רוצים להיות בטוחים שלא ייצא מצב שתתחילו משהו ובאמצע (שלבים מוקדמים של הסיפור) תפסיקו, כדאי להתחיל לכתוב קודם רק בוורד, וכשתהיו מרוצים מקצב הכתיבה אז אפשר לפרסם (כך שלפחות יהיו לכם כמה פרקים מוכנים כבר..)

בכל מקרה, אני חושבת שזה ממש עוזר ושכדאי להקשיב למה שכתבת. אשרייך =]

01/03/2015 07:59

למעעעעעען האמת, אני לא הכי מסכימה עם טיפ 7 [זה שבע?] כן, שבע.
זה יכול להעמיס על הסדרה מאוד וליצור בעיות לאנשים [כמוני] שאוהבים לכתוב בהרבה ז'אנרים. אין לי, למשל, איך להוסיף בתוך "אנני" את טימותי וג'יין ר., שני חברים שהם פותרי תעלומות חובבים שמסתבר שהם קצת לא רעים בזה בכלל. כי העלילה שלהם קורת במדינה אחרת גם. וכי הם ז'אנר אחר [אנני היא פנטזיה משונה ואלוהית {לא עושה לעצמי מחוות, יש מלאכים וגן עדן וכור מצרף והכל} וטימותי וג'יין הם בכלל תעלומה\הרפתקאות {?} הרואיקה מיותרת [יאכ! D:] וכאלה]
ונגיד, את הצייד והאיילה אני לא יכולה להפגיש איתם כי זה סוגשל סיפור על עולם תחתון [ושוב מדינה אחרת] ואם יתערבו בו שני בלשים זה הורס את כל הסיפור [ואל תגידי לי שזה אפשרי כי כבר יש להכל דמויות נורא קבועות וטימותי בחיים לא יתן לרוצח שכיר להסתובב חופשי]
ובסיפור אחר הוא בכלל על פנימייה מיוחדת שעושה ניסויים ממשלתיים בתלמידים שלה כי מנסים להתאים את הגוף האנושי לשרוד מתחת למים ואין איך לדחוף את זה [אנני אפילו לא הייתה בים, כל הסיפור הזה קורה בין אוקטובר ליוני ואחרי זה י*ספויילר! שליטה עצמית! נופנופנופ* ואין יותר איך להגיע לים כי א*דיייייייייייייייייייייי*] או לשני הסיפורים האחרים [ששוב, אפילו בספק אם הם יהיו בים ובטח גם אם כן לא באזור חוף ממשלתי סודי בזמן לפגוש איזו יתומה הומלסית שנעקרה מהרחוב]
ויש לי עוד הרבה דוגמאות. כדאי לכתוב את הרעיונות המרכזיים לבדרה חדשה [לדעתי] ובזה לסיים, או לכתוב במקום פרטי ולא לפרסם [אבל כן לעבוד על הסדרה המקורית {"אנני"}]
אז גם יהיה לזה זמן להתיישן ולפני פרסום של החדשה [אחרי שהישנה הסתיימה] תוכלי לעבור ולשכתב כדי שיהיה הכי טוב שזה יכול להיות.
תודה ויום טוב, צריך לטוס לבית הספר.

01/03/2015 09:33

    הממהממ.. את צודקת. יש מקרים שאפשר ויש שלא. אבל כל עוד יש סיכוי, אפילו קטנטן שזה יצליח לדעתי זה עדיף על המון סדרות בודדות

    01/03/2015 15:36

כל כך נכון!
סעיף שלוש (קרדיט… קרדיט) חחח סתם.
מסכימה לגמרי עם כל העצות והעובדה שכתבת את הדבר הכי נכון בקשר להרשמה, לכן אני לא אוהבת לכתוב הרשמות. כי זה מצמצם גבולות
:) ואני מחכה לסיפור חדש אחרי שה"פקק" שחוסר את ההשראה שלך – לפחות מה שהבנתי- יצא החוצה.

01/03/2015 16:30

אני אוהבת את פרסי ג'קסון :(

02/03/2015 19:38

    פרסי ג'קסון הוא ספר מושלם! זה שהוא לא ותיק כמו שאר הספרים שהצגת, לא אומר שהוא לא איכותי כמוהם.. אז כן, יש קטעים מוזרים לפעמים, אז זה לא אומר שהוא לא איכותי.
    (נפגשתי אישית ;.;)

    02/03/2015 20:18
8 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך