על עיוְורון צבעים וכדורגל

yanka.dr 13/09/2017 1488 צפיות תגובה אחת

שוער מכבי חיפה, איציק קלוג, הוא אחד השוערים המעולים והמבטיחים ביותר שהיה לליגת העל בכדורגל להציע. שמו כבר נקשר למועדונים גדולים באירופה והוא רק בן 17 ומשמש כשוער ראשון בקבוצת הבוגרים של מכבי חיפה.
הוא גם עיוור צבעים.
עיוְורון צבעים הוא קושי רב, או חוסר יכולת, של אדם להבחין בין צבעים שונים, שרוב האנשים יכולים להבחין ביניהם בקלות. מצב זה נובע מפגם בתאי העצב הדו קוטביים שברשתית, שמפריע רק בראיית הצבעים והוא תורשתי לחלוטין. סוג עיוורון הצבעים הנפוץ ביותר הוא קושי בהבדלה בין ירוק לאדום.

עיוורונו של איציק קלוג הוא לא מהסוג של עיוורון צבעים מוחלט, שבו אדם מבחין רק במידת בהירותם או כהותם של צבעים (כלומר, רואה הכל בגוונים של אפור בלבד) ואף שקל לו להבחין בחלק מהצבעים הוא לוקה בעיוורון הנפוץ ביותר – בין ירוק לאדום, במיוחד אם זה ממרחק.

כל חבריו לקבוצה קוראים לו קלוג או במילה אחת איציקלוג. האוהדים קוראים לו איציק "אין גול" כי באמת קשה מאוד להבקיע מולו.
אחד המשחקים המרכזיים בכל עונה, ללא קשר למצב הקבוצות בטבלה, הוא המשחק בין מכבי חיפה להפועל ת"א. מכבי חיפה לובשת ירוק והפועל ת"א אדום.
כשהיה בן 15, הוא עמד לפתוח את העונה החדשה כשוער ראשון של קבוצת הנוער של מכבי חיפה.

רצה הגורל ומשחק פתיחת העונה והמשחק הראשון של איציקלוג כשוער ראשון היה נגד הפועל ת"א.
מכבי חיפה עלתה כהרגלה בירוק והפועל ת"א באדום.
איציקלוג רץ אל שערו, עמד בין הקורות ועשה את הטקס הקבוע שלו לפני פתיחת המשחק בו הוא רץ 6 פעמים בין עמוד לעמוד וקופץ שלוש פעמים במקום בין הדשא לקורה שמעליו.
כשסיים, הביט קדימה לעבר השחקנים והבין מייד שהוא בבעיה.
הוא התקשה להבחין בין השחקנים שלובשים ירוק לבין השחקנים שלובשים אדום.
המשחק התחיל, לא עבר הרבה זמן ואיציק מסר כדור לשחקן הפועל ת"א כיוון שלא הבחין ממרחק בצבע האדום שלו.
ההתקפה הזאת הפכה למתפרצת מהירה שבסופה ספג את שערו הראשון לעונה. מכבי חיפה היו יותר טובים במשך כל המחצית אבל לא הצליחו לתרגם את זה לשער.

בסיום המחצית, כשירד לחדר ההלבשה, עודדו אותו חבריו ומאמניו ואמרו לו שזה בסדר וטעויות קורות בכדורגל, אבל איציקלוג ידע שזו טעות שיכלה להימנע לו רק היה מהחין בהבדל בין הצבעים.
בחדר ההלבשה מאמן הקבוצה עודד את שחקניו להמשיך בצורה וביכולת שהפגינו במחצית הראשונה והבטיח להם שהם ינצחו כך את המשחק.

איציקלוג פנה למאמן שלו ולחבריו ואמר להם – "תשמעו, זה אולי יישמע לכם מצחיק אבל אני פשוט לא הצלחתי להבחין שזה שחקן של הפועל ת"א".
אף אחד לא הבין. "מה ז"א לא הצלחת להבחין שזה שחקן הפועל ת"א? אתה לא יודע מי החברים שלך לקבוצה?"
"לא, אתם לא מבינים", ענה להם. "אני לא הבחנתי בצבע שלו כי אני עיוור צבעים ואני לא מצליח להבחין בין ירוק לאדום ממרחק".

שתיקה שררה בחדר ההלבשה של הירוקים.
לאחר כחצי דקה, בלם הקבוצה, שהיה חברו הטוב של איציקלוג, החל לצחוק. בתוך כמה שניות כל חדר ההלבשה התגלגל מצחוק. איציקלוג ניסה, אך לא הצליח לשמור על ארשת פנים רצינית והחל להתגלגל מצחוק בעצמו.
ככה עברו להם 12 דקות מתוך 15 דקות של ההפסקה.
שחקני הפועל כבר יצאו מחדר ההלבשה שלהם וכשעברו ליד חדר ההלבשה של הירוקים שמעו את קולות הצחוק הבוקע משם ולא הבינו על מה כל השמחה כשהם בפיגור 1-0.

מנהל הקבוצה יצא מחדר ההלבשה ורץ לעבר חדר השופטים על מנת להסביר להם את המצב.
לאחר קבלת האישורים המתאימים ולאחר איחור של חמש דקות בפתיחת המחצית השנייה עלו שחקני מכבי חיפה למגרש אך הפעם בתלבושת משחקי החוץ שלה שהייתה כולה בצבע לבן.
שחקני הפועל, הצוות המקצועי וכל הקהל שהיה באצטדיון לא הבינו מה קורה ומדוע עלו שחקני מכבי חיפה בתלבושת לבנה ששייכת למשחקי החוץ של הקבוצה.

בדיווח שהועבר לכלי התקשורת סופר על עיוורון הצבעים של איציקלוג ונאמר שלפנים משורת הדין וכדי לשמור על משחק הוגן הוחלט לאפשר למכבי חיפה לעלות למחצית השנייה בתלבושת משחקי החוץ שלה בצבע לבן.

במחצית השנייה מכבי חיפה שלטה במשחק ומלבד ניסיונות בודדים לא העמידו את שערו של איציקלוג בסכנה כלל. המשחק הסתיים בניצחון 1-3 לירוקים ובסופו כולם רצו לחבק את השוער שלהם.
איציקלוג הרגיש כבר באותו רגע שזהו ניצחון פרטי שלו, אבל לא היה לו מושג לאילו ממדים זה הולך להתפתח.

ההתאחדות לכדורגל החליטה להוסיף תקנה לתקנון הכדורגל שבה הוחלט כי במידה ואחד או יותר משחקני הכדורגל שאמורים ליטול חלק במשחק סובל מעיוורון צבעים בצורה שעלולה לגרום לו ביצוע טעויות עקב כך ולפגוע במשחק קבוצתו, יעלו הקבוצות מבעוד מועד בתלבושות שניתן יהיה להבדיל ביניהן באופן ברור.
בנוסף, בדיקת עיוורון צבעים הוספה לשלל הבדיקות הרפואיות שכל השחקנים בכל הליגות היו צריכים לעבור לפני שהם מתחילים לשחק בקבוצה כלשהי.
פיפ"א –פדרציית הספורט הבינלאומית המנהלת את ענף הכדורגל, קטרגל וכדורגל חופים בעולם ומאגדת 209 התאחדויות כדורגל לאומיות החליטה לאמץ תקנה זו והוסיפה אותה לחוקת הכדורגל.

ילד בן 15 הצליח להשפיע על משחק שמשחקים אותו כבר כ-150 שנים לאחר ששיחק משחק בודד בליגת העל לנוער.


תגובות (1)

572 572

סיפור מצויין. קולח, ממוקד ומתאר חי. אגב,

13/09/2017 19:53
סיפורים נוספים שיעניינו אותך