איך מרגיש צל?

שם עת 12/10/2016 810 צפיות 11 תגובות

רבים האנשים שמפתחים לעצמם חברים דמיוניים במהלך החיים, ובמיוחד במהלך הילדות. החברה מייחסת לדבר אלמנטים של שיגעון, אך יש בו משהו קומי – למה להמציא חבר כשכבר יש לך אחד שעוקב אחריך לכל מקום? כולנו נולדנו עם הצל שלנו, הדמות הכהה שעוקבת אחרינו לכל מקום, ולפעמים אף גורמת לנו להרגיש לא בנוח. קיימת אמונה עממית שהצללים שלנו מרגלים אחרינו – הם הולכים אחרינו בכל זמן וחוזרים על כל פעולה שאנחנו עושים. הרבה תינוקות אפילו בורחים מהצל של עצמם. יש להודות שהחבר השטוח נראה מעט כאילו נלקח מתוך סרט אימה. וכך מסתובבים מליוני אנשים על כדור הארץ ומרגישים שהם בורחים מהצל של עצמם. אבל האמת שמסתתרת מאחורי כל הסיפור היא שהצל עצמו הוא הקורבן המשמעותי במערכת היחסים הנוראית הזאת. אם לרגע ננסה לנתק את עצמינו מנקודת מבט אנושית וננסה להזדחל לנעליו של הצל שעוקב אחרינו, נבין שהוא לא עוקב אחרינו מתוך בחירה. ההבדל העיקרי שאנו, בני האדם, צריכים לעורר בתפיסתינו הוא שהצל אינו עוקב אחרינו, הוא כבול אלינו. למעשה, כשאדם נולד, יחד איתו נולד הצל שלו, שיוצא גם הוא מבין רגליו של צל נוסף. כבר מרגע הלידה, הצל הוא יצור תבוני בעל אינטיליגנציה עילאית משל האדם אליו הוא מחובר. במהלך שנים נאלץ הצל לסבול כשגופו נשלט על ידי עולל טיפש, והוא לא יכול לעשות דבר; אסיר בגופו שלו. ובכל זאת, הצל לא עושה עלינו רושם של זהות חכמה במיוחד. מדוע? בגלל שהוא שותק. לא רק שהאדם שולט בצל, אלא הצל לא מדבר. במשך עשרות שנים כבול הצל לאדם, שחושב שהוא עוקב אחריו, וקיימת אי-הבנה מוחלטת בין השניים. וכך האדם הוא בן הזוג הכי גרוע שצל יכול לבקש. לעומתו, קיימות אפשרויות טובות הרבה יותר לצללים ברי המזל שזוכים בהן. בני הזוג הנחשקים ביותר הם הערפדים. בשנים האחרונות, בני האדם פיתחו רעיון מטופש שערפדים נשרפים בשמש, ולכן הם פעילים רק בלילה. אולם רעיון זה שטותי למדי, היות וערפד הוא פשוט אדם עם ניבים ארוכים במיוחד שחיי לנצח באמצעות שתיית דם, בדרך כלל של יצורים לא תבוניים כמו בני אנוש פשוטים. בהיותם חכמים למדיי, הערפדים מבינים את מצוקתו של הצל ולכן פעילים רק בלילה, בשעות שהצל חופשי לעשות כרצונו. אי פעם שאלתם את עצמכם למה בלילה החבר השטוח שלכם לא נמצא? הדבר קורה בגלל שבשעות הלילה הצל מפסיק להיות כבול וזוכה לחופש – עד הבוקר. למעשה, הערפדים החליטו לפעול בשעות הלילה על מנת לשחרר את הצל לעשות כרצונו, ולא לכבול אותו במהלך היום.
וכך בני האדם מתעללים בצללים שלהם במשך השנים, ואחר כך מתלוננים שהם עוקבים אחריהם. הלוואי והיו יותר ערפדים בעולם.


תגובות (11)

אני חושב שזה צריך להיכנס לסיפור עם מוסר השכל.
אגב, תמיד חשבתי שערפדים הם בני אדם שהפכו לערפדים על ידי נשיכה.מצד שני, כנראה שיש לי אינטלגנציה נמוכה מאשר ערפד ולכן אני לא מבין כל כך.

12/10/2016 23:32

    יש בזה משהו…

    12/10/2016 23:37

השאלה שלי היא מה ניסית לכתוב- קטע מידעי או קטע רגשי. נראה שקצת ערבבת בין השניים וזה גורם לי לבלבול. אני חייבת לחלוק עליך בעניין הערפדים- איזה מין בני זוג הם לצל? אם הצל עושה כרצונו כל הזמן והערפד פעיל רק בלילה, יוצא שהערפד הוא העבד הבלתי נראה של הצל- העבד שהוא לעולם לא ייזכה להכיר. איזו מין מערכת יחסים זו? לא של בני זוג, זה בטוח. בכל זאת, יש משהו עמוק במה שאתה אומר, אף פעם לא יצא לי לחשוב שאולי אני מתעללת בצל שלי. כשדיברת על העובדה שהצל לא יכול לדבר עבר בי רעד. בקיצור, הרבה דברים טובים וכמה דברים שאפשר לשפר ;)

12/10/2016 23:34

    מה ניסיתי לכתוב? שאלה טובה. בעיקר ניסיתי לראות את העולם מנקודת מבט שונה קצת, ותוך כדי לזרוק ביקורת או שתיים. רגשי זה בטוח לא.
    אפילו לא חשבתי על האפשרות שהערפד הוא עבד של הצל. עכשיו כשאני חושב על זה מערכת היחסים שלהם מעוותת משהו, ואולי יש פה עוד מסר שלא התכוונתי להעביר. תודה על הביקורת, גרמת לי לחשוב!

    12/10/2016 23:41

זה לגמרי הופך טוב לרע ורע לטוב בסיפורים, כי המון פעמים בסיפורים הרע פועל בלילה והטוב ביום. אז זה הופך את הרעים לסוג של צדיקים נסתרים. הסיפור הזה שיעשע אותי. ומסקנה- לעבור לצד האפל.

12/10/2016 23:42

    או שזה הופך את הצדיקים לרשעים בהכחשה?

    12/10/2016 23:45

כןכן אתה צודק. הרעים הם רשעים בגלוי והטובים הם רשעים בסתר. איזה עולם גרוע. מה שכן, יש את הרעים שהם ממש רשעים שגם בלילה הם נמצאים ליד מנורות וככה מונעים מהצל המסכן לנוח.

12/10/2016 23:56

הממ.. מעניין
יצרת פה פולקלור נחמד

13/10/2016 08:49

קטע מידעי עם פן ביקורתי וענייני, נחמד. אין שום אפשרות למערכת יחסים טובה בין האדם לצלו. ביום האדם שולט בו, גם אם אינו רוצה בכך, ובלילה האדם נותן לצל חופשיות יתרה, ואינו יכול להיות קשור אליו בשום דרך (כך שהם בטוח לא יכולים להיות מאהבים). לצל בסך הכל חיים אומללים, אלא אם כן האדם הוא חברו הטוב ביותר כך שביום הוא מסתובב איתו ונהנה בחברתו ובלילה שניהם חוזרים לבתיהם לישון. סיפור חביב מאד, גורם לחשיבה מעבר לחשיבה הנורמלית שלנו, מעבר לנקודת המבט הספציפית והאנוכית שלנו. וגם הכתיבה טובה! יפה יפה, כל הכבוד. רק תיקון קטן *שחי לנצח.

13/10/2016 15:51

חחח מצחיקים אתם זה לא באמת משנה מה הז'אנר של הסיפור….
פתחת את הראש שלי עוד קצת ואני מודה לך על זה!
הייתי שמחה לשמוע דעות שלך על עוד דברים בעולם שנראים לנו ברורים מאליו כמו זה :)

13/10/2016 19:19

אין לכם מושג כמה כיף לי לשמוע (לקרוא?) שגרמתי לאנשים לחשוב. בזה הגשמתי את המטרה שלי. חייב להודות שאני טיפה נדהם מתשומת הלב שהפסקה הקטנה שכתבתי יום אחד ברכבת משכה, ונהנה מכל תגובה. תודה לכולם!

13/10/2016 22:52
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך