לנסות כדי להיכשל
אם מישהו קרא מהתחלה עד הסוף הוא יקבל בדואר שובר לגלידה שאפשר לממש בכל חנויות הגלידה המובחרות.

ניטשה על המים

אם מישהו קרא מהתחלה עד הסוף הוא יקבל בדואר שובר לגלידה שאפשר לממש בכל חנויות הגלידה המובחרות.

המים זרמו
וציפורים שחפו
בים הרוגע

ואמרתי פתאום
כמה מגעיל
הים
היום

סיפור על ים:
אני איש חכם. ובגלל שאני איש, או בגלל שאני חכם, באים אנשים ועוקבים אחריי. הם איש ועוד איש ועוד אישה ועוד איש ועוד אישה ושני ילדים וכלב ועוד איש ואישה ועוד איש. הם עוקבים אחריי.
אתמול הלכתי והם עקבו אחריי לים. ישבנו על החוף. ישבנו על החוף והם הסתכלו עליי והתפעמו מהחכמה שלי. החכמה שלי זרחה בצורת הילה מעל לראש. והם ישבו והסתכלו בהילה ומאחוריי השמש הייתה אדומה ואפילו ארגמנית והיא ירדה בשמיים והיא רצתה לשקוע בים. והיא באמת שקעה בסוף. אבל היא שקעה אחר כך. בינתיים היא עוד לא שקעה. השמש.
הם הסתכלו עליי וראו כמה אני חכם וזה מילא אותם יראה, כי אחרי הכול לא רואים כל יום איש חכם. אני מתכוון להגיד שיש הרבה אנשים חכמים ואפשר לראות אותם כל יום, אבל אף אחד לא חכם כמוני. ובכל זאת החסידים שלי רואים אותי כל יום.
כי הם עוקבים אחריי
לכל מקום
אני כל כך חכם שיש לי הילה מעל הראש ושובל של אנשים מאחורי שעוקבים אחריי בעקבות חכמתי הרבה שהיא רבה בהחלט ואפילו רבה עד מאוד.
וגם וגם וגם – יש לי זקן ארוך ואני איש שנראה סמכותי מאוד. יש לי אלף סמכויות. יש לי מאה סמכויות. אני סמכותי בהחלט מדיי.

ואז העלילה התחילה להסתבך. (מישהו היה חייב למות עד הערב)

אישה אחת, או אולי היה זה הכלב (הוא הנבון מביניהם), אמרה לי: "בורחס, מי עשה את הים?"
וככה ישבנו על החוף ואני חשבתי לעצמי איך נוצר הים? שאלה קשה שלא כל הדיוט יכול להגות בה, אבל אני איש חכם מאוד ולכן מוח הפלאים שלי עשה קישורים מרחיקי לכת שהיו כמו אימרות בזק, שגרמו לי לראות דרך סבך האפשרויות כמו מבעד לענני נחושת וראיית האולטרה ויולינה שלי אמרה לי שאני רואה את התשובה.
הים עשוי ממים. ומאיפה באים המים? המים באים מהעננים. וממה עשויים העננים? ממים. ומאיפה באים המים האלה? מהים. חזרתי לנקודת ההתחלה. אמרתי לעצמי, בורחס, כאן כל הדיוטה היה שומט את הכלים ובורח. ואני – אני חכם. ולכן התשובה חייבת ליפול כמו השראה משמיים. והיא נפלה עליי.
"ברז!" אמרתי להם, לחסידיי. "מן הברז נופלים המים. ואז הם שוטפים דרך הכיור ודרך האמבט ודרך האסלה ודרך הבריכות ודרך הפארקי מים ודרך הממטרות ודרך המכונים לשטיפת רכב ודרך צינורות זכוכית ודרך כוסות חד פעמיות ודרך מבחנות אלכוהוליות ודרך כבישים ודרך צינורות, והמים מתנקזים לתוך הביוב והביוב זורם לים וכך נוצר הים – כי לביוב לא היה מקום שלזרום בו."
הם מחאו לי כפיים. אני מחאתי לי כפיים.
כולם מחאו לי כפיים.
הכלב קישקש בזנב.
אמרתי לעצמי, בורחס, הגיע זמן לחשוב.
אז חשבתי. וחשבתי איכסה! כמה חול יש בחוף הזה. ובין החול לחול ראיתי בדלי סיגריה, סנדלים של ילד, כוס פלסטיק מעוכה וגרעינים מפוצחים וירוקים (מלשון יריקה. לא הצבע). הסתכלתי מסביבי וראיתי מלאן תלפים ערסים. מלא מלא ערסים. ילד עם קוצים נוסע על טרקטוקון צעצוע, ומלא ערסים בבגדי ים, ומלא ערסים משתזפים בחוף, ומלא ערסים משפריצים מים ומשחקים דמקות (מדקות), ואפילו כמה ערסיות בבגדי ים. והעור של הערסים היה דבוק ורטוב ופחדתי שהוא ידבוק בי וידביק אותי בערסיות.
ואמרתי לעצמי, בורחס, אנחנו חייבים לעוף מכאן!
אז הלכתי על החוף. החזקתי ידיים משולבות מאחורי הגוף והבטתי על כפות הרגליים שלי, שהיו שעירות וחכמות להפליא, והן דרכו על החול הקשה שליד החוף, ומדי פעם בפעם בא גל ושיקע אותם במים. וחשבתי, איזה כיף זה ללכת ולהסתכל על הרגליים, ולראות את הצבע החום של החול ואת שאריות הקצף ואת קצות הגלים שמחליקים למעלה וחוזרים לים במחזוריות כזאת של גלים, ממש כמו גלים בים. על החוף. שכחתי מהאנשים שהלכו אחריי. טיפשים אף פעם לא יהיו חכמים כמוני.
וחשבתי הרבה מחשבות עמוקות שחושבים כשהולכים על החוף. היה כיף ללכת על החוף.
אחרי כמה דקות נרגעתי ושכחתי מהאיכסה שהרגשתי קודם ואפילו הרמתי מבטי אל העם, וראיתי את האנשים שמתרחצים בחוף, ואמרתי לעצמי, בורחס, תראה כמה יפים האנשים האלה. תראה איך עור הרטוב שלהם מבריק בשמש. הסתכלתי על הדיונות, על העיר, על הים, על השקיעה.
איזה תמונות. איזה גוונים יש בגלים. שנשברים בצינורות והשמש השוקעת בוקעת מבעדם ומזהירה אותם בטורקיז ובברקת ובצבע עלים ובצהוב, כאילו יש שמשות כחולות זוהרות בתוך המים. אילו תצורות מרהיבות של קצף נוצרות בגלים הנשברים – צורות שכל האמנים הגדולים ניסו לצייר. וכל הציורים שלהם היו העתק שלא היה לו עשירית מהזוהר שיש לרגע הזה, כאן על החוף.
הלכתי והלכתי ככה מבסוט והרגל שלי דרכה בתוך בריכה עמוקה של מים, שהיו עמוקים מאוד, כי הם הגיעו לי עד חצי הברך. מים חמימים כאלה של סוף יום. מים עמוקים.
עמוקים.
אהממ… עמוקים.
סליחה.
ובמים היו דגיגונים קטנים וסתמיים, חומים כמו החול. קטנים כאלה. וחשבתי לעצמי, איזה דג הוא דגיגון שדוגג על הדגון בדגון בגנון של עגנון בגנינון של הגנון ההגמון הדגיגון העליון והקיסרית הילדותית אכלו את השמש בגדידון. וחשבתי גם עוד מחשבה:
הדגים האלה, שלי הם נראים כמו פסים חומים על החול החום שבקרקעית הים במים הרדודים של החוף. הדגים האלה, שמסתתרים פה מהטורפים שלהם. הדגים האלה, הסתמיים. הדגים האלה, בוודאי אם נסתכל עליהם מקרוב, נראים שהם כל כך מורכבים. נראה איך העיניים שלהם בולטות ענקיות ואיך הזנבים שלהם מלאים בנקודות ובפסים ובכתמים ונראה בכמה גוונים זוהר הסנפיר שלהם ברגע ששוקעת השמש ונגיד לעצמנו, וואלה, בורחס, הדגים האלה הם מלאכת מחשבת והם מורכבים עד כדי שלמות.
ואז חזרתי לראות בעיניים שלי וראיתי את הדגים האלה זזים על הקרקעית. סתם כתם חום מכוער. יכולתי לשלוח יד ולתפוס אותם. הידיים שלי מהירות כמו כבל טלוויזיה. וחשבתי לעצמי, כמה העולם מורכב. כמה שהוא יפה. חשבתי לעצמי, כל דבר מיוחד. כל אחד וכל רגע וכל רשם וכל זיז. הכול יחידני – ואין שני לו.
עצרתי פתאום, וחשבתי לעצמי שחשבתי כבר די והותר. הסתובבתי לשוב על עקבותיי וראיתי את כל עדת החסידים שלי הולכת אחריי על החוף. הים מחה טביעות רגלינו.
חייכתי אליהם ואמרתי שהיום יהיה יום טוב.
ואז השמש סיימה לשקוע ויום חדש התחיל.


תגובות (8)

כל הקטע הזה מתחיל במעין גאונות נסתרת שמוחה נגד דבר מה. הכל נבנה ונבנה לתפארת, עד שנקודת השיא לא הגיעה. במקומה באו גלים על גבי גלים של מחשבות. לא היה זה שינוי חד ואט אט אנחנו נכנסים ומאבדיפ את עצמינו במובן טוב בתוך הראש שלו. בסופו של דבר התחלתי להבין ששום פואנטה חדה לא הולכת לסיים את העניין ולכן הרגשתי סקרנות איך תצליח לסיים את הקטע הזה בכל זאת. בינתיים התיאורים שמתחילים לרמוז על הסוף מהממים כמו בהתחלה. אני חושבת שאתה כישרון מטורף אגב כי איך זה יכול להיות שאני נהנית במידה כל כך מופרזת מהמשפטים הכי פשוטים שלך. ואז כשהסוף בא- הרגשתי… סביר. כלומר; סיימת את זה בצורה טובה בסופו של דבא. רק שמותירה מעין סוף פתוח. בדרך כלל אנשים כותבים עם התחלה אמצע שיא וסוף. אתה יכול להרשות לעצמך לכתוב אחרת כי הכתיבה שלך שווה את זה. סתם הופתעתי. נ.ב הבטחת לי גלידה, אני מקווה שתעמוד בהבטחה הזו

01/09/2015 23:51

צחקתי. כמה שטויות בסיפור אחד! כל הכבוד לך.

02/09/2015 01:35

אני לגמרי המלצתי לדני עלייך אז כל מה שהוא כותב זה בזכותי *סמיילי מרושע*

02/09/2015 02:45

דני, שמח שצחקת. צחוק זה הרגש השני הכי נעלה, מיד אחרי בכי.
אוליב, מה אני אעשה איתך? אפילו כשאני כותב במטרה לשעמם, את מפרגנת כל כך. הפסקאות הראשונות היו במטרה מפורשת כדי לשעמם, ואחר כך איבדתי שליטה ופשוט עירבבתי את הסיפור בזיכרונות מהים שהייתי בו לפני יומיים וכתבתי כל מה שעולה לראש.
הסוף היה חלש לדעתך, ואת צודקת לגמרי. צירפתי פה סוף חלופי. אולי הוא קצת יותר "סופי", אבל לא נראה לי.
בהתחלה רציתי לשאול אותך מה הטעם המועדף עלייך (בגלידה), אבל במחשבה שנייה, את מוזמנת לבחור שני טעמים.

סוף אלטרנטיבי:
עצרתי פתאום, וחשבתי לעצמי שחשבתי כבר די והותר. הסתובבתי לשוב על עקבותיי וראיתי את כל עדת החסידים הולכת אחריי על החוף. וחשבתי פתאום, כמה חסוד אני מרגיש כרגע. איזה רגע נפלא. יש בו ממש הרבה פלאות, ברגע הזה. איזה יום.
מתוך השראה של רגע, אמרתי לעצמי, תגיד בורחס, כמה רגעים של טיפשות ושל סבל יכולים להצדיק רגע אחד של יופי? הארה אחת יחידה?
נזכרתי בחיים: החול, הלכלוך, הכלב, הפיצוחים, בדלי הסיגריות, הטרקטורונים, הג'יפים על החוף, הצרחות של המציל, המים הנוטפים מגופיהם של הערסים. כל הארץ כולה ערסים ודגלים צבעוניים. וכל מי שלא ערס, הולך אחריי על החוף.
שאלתי את עדת החסידים שלי, שמתפלאים מחכמתי הרבה וגם מההילה שעל הראש. שאלתי אותם, "האם היה שווה לחכות כל החיים האלה, רק בשביל רגע אחד יחידני?"
והם ענו לי, פה אחד, כן. (אישה אחת התרגשה כל כך שהיא מתה, ואז יום חדש התחיל)

02/09/2015 11:58

חח אתה לא כתבת במטרה לשעמם. עכשיו נזכרתי באמצע שהיה… כמו שאמרתי גלים של מחשבות. הן לא היו משעממות במיוחד אבל גם לא מעניינות. אני מפרגנת וגם דני אמר לי שהוא מפרגן הוא ממש אהב מה שכתבת על הפלאק פשוט נראלי הוא מספר את זה לי ןאני מספרת את זה לך וזה ההבדל. אולי קשה לך להעריך את זה אבל אתה כזה די טוב אז זה כנראה לא ממש משנה מה אתה כותב. ואני רק מתלהבת כי זה טוב לי. לגבי הסוף החלופי אני חושבת שכל מה שהיה טוב בו זה שלושת השורות האחרונות. אתה יכול הרבה יותר השאר זה סתם חביב ולא ממש בליגה שלך. התיאורים האלה מרגישים בלי כיוון ומשעממים. שטחיים קצת ובלי ממש תפקיד.

02/09/2015 16:10

אה ולגבי הגלידה, גלידה בטעם גומבלינים. אבל אם אין אז גם שוקולד זה טוב

02/09/2015 16:32

רשמתי לעצמי: לפקודת אוליב, לפרעון בכל מועד, שני כדורים של גלידת גומבלינים. (זה נשמע הארי פוטרי משהו) ואם אין גומבלינים, אז שוקולד

02/09/2015 21:29

בטוח שאין גומבלינים. התכוונתי גובלינים. יאמי יאמ. (מה)

02/09/2015 23:26
9 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך