oliv
אספד. אחרי ים של אשמה זה מה שגורם לי להרגיש יותר טוב ולהמשיך הלאה. אני מוכנה.

היא.

oliv 17/01/2017 728 צפיות 16 תגובות
אספד. אחרי ים של אשמה זה מה שגורם לי להרגיש יותר טוב ולהמשיך הלאה. אני מוכנה.

היא יושבת עם סיגריה ומעשנת, העשן יוצא בסלסולים רכים כמו עשן העולה מן פגר. התלתלים השחורים הארוכים שלה עפים ברוח נגד כוח המשיכה, העיניים שלה פקוחות בזוהר עמום. נראה שיש לה, לפי הצל של הענפים, שתי קרניים של אייל, מזדקרות בהתנשאות עויינת מן הראש, אציליות, מזכירות הזדקרות קרניים של שטן. היא עושה רושם של אלה.
הסיגריה לאט לאט נגמרת. זה הרגל רע, כזה שלא תורם לך באמת לכלום בחיים.

ישבתי איתה פעם בסירה – פעם, בצעירותה. העור הלבן שלה הבריק למראה השמש אשר בהקה בשמיים שמצאתי כחולים להחריד.
התחלנו לשוט, ככה, כי היינו חברות. השיער המתולתל שלה היה צעיר יותר ומרוט יותר, שעירות אחדות עמדו לכבוד הלחות.
היינו אמורות להגיע לאנשהו ביחד. לפעמים הגענו, ואז המשכנו לשוט אל מחוזות יותר עמוקים ופראיים אל תוך האוקיינוס.

סמכתי על הקול המתוק והרך שלה שתמיד הרגשתי שממלא כל חלל, אפילו אין סוף. אהבתי את הדרך בה היא שותה קפה על הבוקר ואהבתי את המבטים המרנינים שהייתה שולחת אל עבר האור. אהבתי את צורתה הגדולה וחום הגוף הרב שבקע ממנה, שיכל להגן על פי עיניי רוחי על לפחות אלף אפרוחים. החיוך המתחכם שלה היה נראה לי טיפשי לעיתים, אבל בגלל קור רוחה והנימה בה השמיעה מילות פיה לא הצלחתי או רציתי ממש להתווכח איתה פנים מול פנים. נתתי לה להיות.
אומנם אני עצמי מתוך מבוכה מעולם לא השהיתי את עיניי עליה ליותר מדי זמן, או נכנסתי אל תוך נבכי נשמתה עמוק מדי דרך עיניה, מחשש שתראה כמה חברה אינטימית היא מסיבה לי. אבל לא היה ניתן להכחיש את לילות הערב בהן היינו שוהות באור בין הערביים, כשדמויותינו הופכות כבר לצללים מושחרים על רקע כתום סגול, כשאנחנו אומרות מילים שמתנגנות בטון של קרבה והזדהות, לוחשות ריקודי סגולה סודיים ומרגישות שאין דבר בעולם שיכול להפריד בין הידידות העמוקה שנרקמה בנינו לבין מצב בו תזדחל או תתפרץ ותתבטא. תתבטא בין אם נרצה או לא.
גם אם לא היה זה מבט שקירב אותנו – נדמה כי ישיבה שותקת לפעמים, בסירת עץ קטנה על סף מים, אמרו הכל. תחושת גורל משותפת נחה ומציפה בעיקר כשאנחנו נחות. זה התחיל להרגיש כל כך אינטנסיבי עד שהרגשתי כי חלק בנו נקשר בצורה כמעט פיזית – תלתל נקשר אל תוך פי ויצר עם הלשון שלי קשר מסובך. זאת הרגשתי גם עם עיניים מושפלות ולא מדברות, גם כשלא לגמרי יכולתי להביט בה במלוא הדרתה ולהפגין חיבה שתמיד רציתי להפגין. חיכיתי ליום שבו לצנוח אל תוך שתי הידיים שלה ירגיש לי בסדר.
אני לא יודעת למה חיכיתי.

אני גם לא יודעת באיזה יום זה היה – אבל נדמה לי שברגע שהיא הסתכלה לתוך איזה בקבוק זכוכית ישן ונוראי שאותו בחיים לא אשכח, ירוק כזה עם לכלוכים שהפכו אותו כמעט לאטום ואקראי לגמרי, חלק מהנשמה שלה נכלאה בפנים. נשמע מעט שטותי וילדותי מצידי לחשוב ככה, אני יודעת, אבל ככה זה מצטייר בזכרון שלי בכל פעם שאני מנסה להזכר ברגע הגורלי והבלתי נמנע ההוא.
היא נהייתה קצת קנאית לפרטיות שלה ולחוצה, כאילו לי ולה (בבקבוק כמובן) אין מספיק מקום. אהבתי לחשוב על זה, שהכל באשמת הבקבוק, שכאשר היא הביטה בו משהו נשאב מן העיניים שלה לתוכו ועכשיו זה נצור בתוכו. בצורה מסויימת הוא מאחסן אותה. חשבתי שזה מתאים לה, גוף קטן וצף על פני מאות גלים של מים. המחשבה על כך ניחמה אותי כי היא סיפקה גם הסברים ופשר. רציתי לדעת שהיא, החלק מן הנשמה שלה, נמצא בתוך הבקבוק גם אם הוא אי שם שוחה לתוך האוקיינוס ואני בכלל לעולם לא אעמוד לידו, רק כדי איזושהי משמעות שנראה שנלקחה מן ההוויה שלה תחזור אל העולם ותספר לי שמה שהיא חושבת שחסר לה לא באמת חסר כי הוא פשוט עף סביבה, מן הסיפור שלה. ה"סיבתיות" שנותנת להכל משמעות, הסיבתיות שהיא כרגע לא מוצאת, נמצאת אפילו בסיפור שלה – הסיפור על איך איבדה סיבה להכל. אולי זה פשוט גרם לי להרגיש צודקת.
אם נתעלם מסיפור הבקבוק, סיפור הרבה פשוט יהיה הסיפור של האסימון. הסיפור של האסימון מתאר איך המבט שלה שהושלך אל עבר הבקבוק זה פשוט כמו האסימון שהושלך בראש שלי כשהבנתי שהיא באמת השתנתה. אולי כשבפעם הראשונה מזה הרבה זמן הפסקתי להיות עיוורת. זה יהיה סיפור שהיא הייתה אוהבת.
אני לעולם לא אודה במצב הרגיש בו הייתי שקועה, תחתיה. גופה נדמה היה שכב עליי כמו שמיכת חורף עבה, מונע ממני לקום ולהסתכל סביב ולראות איך מאגר המים היחידי במדבר קפא לנוכחותה הרבת עוצמה. הייתי במבי שנלכד מתחת לזאב מדמם שסירב לקום ממנו, שבויה לגמרי ברעיונות ומחשבות של עצמי בנוגע לחום הבוקע מן עצמות הזאב המדמם למוות.
שוב – את האצבע אינני יכולה לשים על הרגע בו התהפכה באמת, מה שרק הופך את הסיפור שלי לסוריאליסטי וסובייקטיבי יותר כשאני מביטה בו בדיעבד. אני מבינה שזה רק הצד שלי, ולא מה שקרה באמת. ההבנה שאין לי מושג באמת מה קרה שם גורמת לי לקום בלילה מן סיוטים שכאלה, על הזאב שעודנו חי, נושם וקיים, את חומו כבר הספקתי להרגיש, מזדחל מן תחת המיטה שלי אל עבר השמיכה ופוער שיניים, נותן לאף שלי להרגיש את הבל פיו החם. אני תמיד צורחת בסיוט הזה.
לכן, מה שהוביל אל ההתהפכות השטנית שלה לא נמצא בעמודי הסיפור שלי. הרגע המדוייק הוסף בשכתובים אחר כך את הסיפור כשהבנתי שהרגע הזה חסר. לפעמים נדמה לי שמישהו או משהו ירדו מלמעלה כדי לשבש את תחושת הזמן שלי ולהעלים את הרגע הזה. את טיבו של המשהו או המישהו הזה בחיים לא אדע.

תחושת המועקה החלה מרחפת לא הרבה זמן אחרי שמצאנו את עצמנו בים שוב. גלים גלים בחיפזון נעים מסביב. אם לומר את האמת, הייתי עד כדי כך מסוממת שלא היה לי יותר מדי אכפת ממה שנראה כמו מצב רוחה. ידעתי שאין לאן לברוח, שתינו נשאר בים בכל מקרה.
קשה לי לתאר במילים את מה שהלך שם אחרי כן. זה נשמע קצת כמו חלום, מטיבם של חלומות להיות מוזרים ויוצאי דופן בנוראיות שלהם. אולי הייתה זו פאתה מורגנה של אותו במבי צמא שהדבר הרטוב החם היחידי שיש מסביבו זה הדם שלה, אדום מרדני וזוהר, ואני עשית את הכל לעצמי.
זו הייתה התחלה של סופה, כזו שרק רואים באופק מעט עם העין. אל הסירה נכנס שפריץ של מים. לא רצינו לטבוע, לכן במקום לתת לי לעזור לה להוציא סירים אל המים, היא תפסה אותי במקום. הרגשתי מבולבלת אך לא שמתי על כך את לבי, וביקשתי ממנה לתת לי לעזור לה להוציא את הסירים. אחיזתה התאדקה, לא שומעת את סוף המשפט. היא הפכה אותי אל המים.
לקח לי כמה רגעים ארוכים לצוף שוב. לקחתי נשימת אוויר גדולה ופקחתי את עיניי שהיו מלאות במי מלח צורבים שגרמו להן להתנפח באדום. הקור אפף את גופי כמו עשי לילה שאופפים גזע יחיד של עץ – דבוקים ונרגזים הנראים כחלק ממנו. הבטתי על חרטום הסירה הפעם מלמטה למעלה. אצות ים ויצורים קשיחים ולבנים נדבקו לתחתית שלה. מרוב בהלה והלם ממה שקורה בלעתי כמות כזו של מי ים שחשבתי שבחיים לא אוכל דבר מן ים שוב כדי לא להזכר בטעם הנורא הזה. היה לי קשה לדבר כאילו שואב אבק ייבש את כל הג׳ונגל שהיה בגרוני – אל תוך חבורה של זרדים המתפוררים בכאב ממשב רוח קל. היא שטה משם בלעדיי.
צעקתי לה כל מני דברים. צעקתי לה שאני אוהבת אותה. כששום דבר לא עבד אמרתי לה להזדיין לי מהנוף. היא המשיכה לשוט. ידעתי שאני כבר צועקת את זה כמתה, חורכת את גרוני. המים כבר התחילו בגלים כבר יותר ויותר גבוהים. התמונה של הגבשושים הלבנים והנוראיים שמעולם לא ידעתי שהיו שם לא יצאו לי מהראש, אם כי לא זיהיתי אותם כמו שום דבר מן העולם הזה או משהו שיכולתי לזהות אותו.

היא יושבת עם סיגריה ומעשנת. היא לא יודעת שניצלתי מהיום ההוא, בעזרת ספינת קיטור שעברה שם, כשכבר התחלתי להרגיש את המוות מערפל את חושי ומדביק את עור הבטן שלי אל הגב ועמוד השדרה אותו בצורה מדאיגה שאותה לעומת זאת כבר לא הרגשתי. היא לא יודעת שברגע שעזבה אותי, היה זה גזר דין נורא בהרבה מן המוות שהותיר לי הים. זה היה הרגע בו איבדתי הכל ונותרתי עם לא כלום. היה זה הרגע שלאחר המוות, כשהבנתי שאף ספינת קיטור אז לא עברה. שום הושטת יד לבנה וחולמנית שמבקשת את האחדות שלנו או לפחות דורשת את שלמות הנפש שלי. ננטשתי לגמרי וכשספינת הקיטור הגיעה נדמה שנרדמה היכולת שלי להיות שמחה יחד עם תאי גופי הסחוטים – שכשהתעוררו לאחר מכן בספינה עם שמיכות חמות החלו לצרוח. לא ידעתי אם הם מחפשים אוכל או את חום הגוף שלה. הם לא הבינו שהיא כבר מתה בשבילנו, את החום הצורב הזה לא מרגיש שוב פעם.
היא נראית עייפה, אבל עמידה.
אני חושבת שאם אצא מן השיחים, מלאה בעלים ובענפים ששרטו אותי היא תצרח. תצרח ותעלם אל תוך הלילה כאילו חיות הפרא שתוקפות אותי בלילות הן לא תוצאה שלה, הן אני, השטן שבא לדרוש דין וחשבון מן המעשים שלה. השטן שמתרפק מן העונג שלה, הרכות, מן הצלילים, השקריים כנראה, של ביטחון שתמיד אהבתי שנובעים מן הקול שלה – האם היא יודעת את זה? כי אם כן,  היא בוודאי יודעת השטן שמתחבא לה מבין הצללים הוא שטן סוטה במיוחד. השטן שמביט עליה בלילה בין חבורה של ענפים שמסתירים אותי בחסות החשיכה שלהם, שיאלץ אותה להתמודד עם אל מרובה הפנים. עם הבחורה או הבחור או החיה עם הקרניים, שפעם אהבו אותה מאוד. היא קיוותה שאמות? קרני ענפים ארוכים כשל אייל. הוא מתבונן בדממה מכל מקום. היא קיוותה שאמות? שאחזור? אותו אחד שמסוגל לרצוח בקרירות האופיינית לקניבלים ולא לבני אדם. בדיוק הדבר שהולידה ויצרה מביטנה, מה שרק העיניים שלה יראו – כשיביטו עליי.
החלטתי לא לצאת החוצה.

היא מטיילת בפארק שעשועים גדול בתוך תפאורה של סצינה של סרט בוקרים. אף אחד לא נמצא שם בשעה הזו כי יש הופעה בקצה השני של הפארק. הכל בודד. היא לבושה בשמלה נפוחה וארוכה. בגלל זה אהבתי את זה מאוד.
הפנים שלה חתומות, נעולות כמעט. קשה לדעת על מה היא חושבת או חשה שעה שהלכה.
אני לבשתי שמלה ורודה עדינה קייצית שחשפה רגל. נראיתי בכוונה – כמעט כמו מלאך.
יצאתי מאחורי אחד הבתים עם חבל שהנפתי וכרכתי סביב הרגליים שלה. היא לא יכלה להסתובב, כי כשמשכתי בו נפלה על הרצפה. הא ניסתה לקום או לזחול, אבל זינקתי. כל כך קרובה. היא כל כך כל כך קרובה אליי. רציתי להריח אבל לא יכולתי שעה שקשרתי בעצבנות את הקשר שלי סביב הרגליים שלה. היא לא צעקה.
גררתי אותה אחורנית מחוץ לטווח של השביל וכשסובבתי אותה הפנים שלה התמלאו בתדהמה למראה הפנים שלי. אני חושבת שהיא רצתה לדבר אבל היא לא ממש יכלה שעה שהסרתי מעליה את החלק העליון של השמלה כדי להגיע אל הצוואר החשוף. נשכבתי לידה, הידיים שלה קשורות ליטדות בצדדים, הידיים והרגליים שלי עוטפים את הגוף שלה. יש לי פגיון עם רעל ביד, ואני מניחה אותו בעדינות על עור הצוואר שלה. אני תוהה אם היא בוכה. אני מעבירה את היד של בין השדיים שלה אל עבר הלחי היבשה שכבר הרגישה מתה. לקחתי נשימה אחרונה – ודקרתי.

ככה העפתי אותה מהחיים שלי, במעין מעשייה שלעולם לא אדע אם חלמתי או לא. זה היה סוף קטן ומושלם, רצחתי אותה בצורה הכי רומנטית שאפשר מן חיי. היא, שבמקום לזרוק סירים זרקה אותי אל המים. היא, שבכל מקרה דמותה, המפוקפקת אם אפשר, מתה בשבילנו מהרגע שזרקה אותי לנהר. אני חושבת שבעצמה פגעה הכי הרבה – עוד הרגל רע, כזה שלא תורם לך באמת לכלום בחיים. אני בחיים לא אשכח את מראה העיניים שהיו לה שניה שדקרתי אותה. זה ירשם בתוך תולדות ספרי החיים שלי לנצח, גם אם כחוויה שמתה והיא מצטיירת רק בשחור לבן, ולו רק בשביל להעיף את האשמה שלי על זו שהייתה חברה ואני החלטתי לשחרר. זו שהסיוטים שלה כבר לא מעניינים אותי ואני בכבודי ובעצמי לא אבוא לרדוף אותה בלילה. זו שוויתרתי על אפילו להיות סיבת מכאובה, ואני נותנת לה מעט לדקור אותי, כדי להרגיש שווה איתה, כשהיא מצטיירת בתור פרצוף מופתע ומבוהל שהשארתי אי שם מאחור, מסורטטת בצורה עדינה בשחור לבן שנראית כמו איור דרמטי ונועז לספר ילדים שאי פעם קראתי ופחות לאותו זיכרון ייבש רחוק.


תגובות (16)

זה לא אמין אבל מקסים.

17/01/2017 23:59

סיפור יפה גדוש בתיאורים.
התיאורים הם אומנם יפים אבל מאוד מתישים וקשה להתמיד בסיפור.
בחצי השני נעשה ממש מעניין והקריאה נעשת קלה יותר כי הדמויות פעלו.
אני אגיד לך את האמת, אני לא חושב שכך רוצחים. הנקמה לא באה מחושבת (רק בסרטים).
בנוסף אין שום הכוונה שהדמות הראשית מחושבת ונקמנית בתחילת הסיפור.
למעשה ירית באקדח בלי שהצבת אותו במערכה הראשונה.
התיאורים עמוקים מאוד ומפורטים. יכולתי לדמיין בצורה טובה את הדמויות.
הסיפור כתוב בגוף ראשון אך יש לך גלישות מסויימות לגוף שלישי שבו את מתארת גם את ההרגשה של הנרצחת.
סיפור טוב מאוד, אפל וממש מתאים לך.
:)

18/01/2017 02:13

    היי לך שלום,
    לגבי התיאורים, זו בעיה קטנה ומציקה שיש לי. לפחות הוקל לי לשמוע שהחלק השני משך אותך.
    לגבי הרצח, יש פשעים מתוכננים, אבל בדרך כלל מדובר בפסיכופטים. אני אגיד לך את האמת – קיוויתי שהחלק האחרון יסביר שהרצח הוא מטאפורי יותר מאשר אמיתי. ככה זה בכל הסיפור למען האמת, הוא מורכב משכבות על גבי שכבות של מטפורות. הסירה היא סמל לגורל, תחילה או משותף, ואז אחת הדמויות נזרקת למים לתוך גורל אחר. סצינת הרצח נראית ומרגישה כמו חלום, הלבוש, התפאורה, כלי הרצח ואפילו התנהגות הקורבן. אני חושבת שככה הדמות הראשית בעצם עוברת הלאה, היא ללא רחמים רוצחת בראשה את חברתה לשעבר ושומרת לה רק תמונה ישנה מן האירוע למזכרת כדי לחזות על רגשות האשמה שלה. אך למעשה אותה אחת עדיין חיה וקיימת והבחירה שמבצעת הדוברת זה להימנע מעימות ובכך גם מכל קשר של חברות איתה. אני חושבת שגם האופן בו עשתה את זה והעובדה שזה הלך כל כך חלק מצביע על העובדה שזה לא באמת עימות. עימותים לא באמת הולכים ככה, בדרך כלל נמצאים פרטים חדשים על הפרשה, הם מסובכים פתלתלים ומביאים יותר מידע.
    אז זה נכון שהדמות הראשית היא לא באמת רוצחת ולא התחולל באמת רצח בסיפור. חשבתי ש"לא אדע אם חלמתי" מרמז. אולי לא מספיק. הרצח מתחולל אך ורק בראש שלה אחרי שהדמות השניה החליטה לנתק את הגורל שלהן לא לצורך (הייתה דרך אחרת דומה להינצל, זריקת חפצים, או שאולי משקעים, ביחד). העובדה שהייתה דרך אחרת הופכת את הדמות השניה למסתורית ומוזרה, לא ברור אם עניין הבקבוק בכלל אמיתי או שזה רק תירוץ שמצאה הדוברת בדיעבד כדי להרגיש פחות חסרת שליטה.
    ממש שימח אותי לשמוע שהסיפור טוב בכל זאת. ברגע הראשון שהחלטתי לכתוב אותו ההשראה הייתה כה גדולה שזה יכול היה להיות אחד הקטעים החזקים יותר שכתבתי, אבל הפריעו לי כל כך הרבה פעמים, עשיתי כל כך הרבה הפסקות והיו כל כך הרבה תיאורים, שהיה יותר מדי קל לאבד לחלוטין את הרעיון המקורי – כלומר את הצפון. מה שיצא זו מעין התפשרות מוזרה של סיפור ואני תוהה אם זה באמת העביר איכשהו את מה שרציתי. תוהה מה מרגישים וחושבים בכל חלק בסיפור כלפי העלילה והדמויות. ציינת אפל ומתאים לי וזה מרצה אותי משום מה.
    תודה רבה על התגובה.

    18/01/2017 09:25

זה לא מושלם, אבל יפה- כמו חלום/סיוט בהקיץ-
אהבתי.
מעניין אותי עד כמה זה מבוסס על המציאות ואיך, אם בכלל.

18/01/2017 03:26

    הו, רציתי שזה יהיה משהו סוריאליסטי כזה. לא מושלם, זה נכון, לפחות יפה *הבעה של ריצוי. כמה זה מבוסס? די מבוסס. פשוט ערימת הרגשות שלי. העלילה מתמקדת אך ורק בחוויית הדוברת (חוץ מהחלק האחרון) ואיך היא תופסת את המציאות, זה פחות או יותר מדובב אותן, החלק האחרון הוא פשוט האספד שהרגשתי שעשיתי בעת כתיבת הסיפור באופן כללי , כלומר – כתיבת הסיפור זו חוויה שהעלתה בי את הרגשות המדובבים בסוף הסיפור – של פרידה. אגב אפילו כשמדובר על אופי הדמות המשנית היא מצטיירת אך ורק מתוך ראות עיניה של הדוברת. לסיכום – הדמות המשנית ערכה פרידה מן הדוברת על אף שיכלו לזרוק את הסירים ולהמשיך לשרוד ביחד. בסיטואציה של הסירה יש כאן אלמנט של בגידה, והנסיונות של הדוברת להתמודד עם זה הן להשוואת את הדמות המשנית לכל מיני צורות – שטן, אלה, האדם שיצר את הסיוטים של עצמו, וכולי… בשביל ליצור איזשהו סדר בחוויה עצמה – עד בעצם ההבנה הסופית שלהפרד מן אנשים שלא לצורך זה הרגל רע בדיוק כמו לעשן סיגריות , כי זה לא עוזר לך באמת בכלום בסופו של דבר (לא שההבנה הזו באמת שינתה בסוף ), ואז קיוויתי שהדמות המשנית תקבל אווירה ילדותית יותר, קצת טיפשית, ותמחיש אווירה של אדם , לא אלוהים, חסר אונים במובן מסויים, מעורער, שאי אפשר לסמוך עליו. זה לא שינה את הפרידה והניתוק שבסוף, הבגידה המסוימת הנוספת של הדמות הראשית שהופכת אותן לשוות, זו נטישת הסירה גם במובן מסויים, האקט של לעבור הלאה. הדוברת החליטה לא להעמיד את הדמות המשנית על טעותה ולדרוש עת החוב והחשבון שלה שייגרמו לדמות המשנית ייסורים – ובעצם כאן במחשבה והגישה הזו רשמית נגמרת החברות שלהן.
    האם זה עונה לך על השאלה?

    18/01/2017 09:44

מעולההה, ממש נהניתי לקרוא את זה. נשמע שהיא צריכה עזרה בטיפוח התלתלים.
הכל באמת גרם לי להרגיש משהו, את השנאה והאהבה והאדישות וזה באמת נדיר שאני מצליחה להבחין ברגשות.
אני זוכרת שהיה שם קטע של טעות הקלדה של אות אחת אבל אין לי מושג איפה לחפש את זה אז נניח.
אגב, לא ראיתי את זה כרצח מתוכנן, ראיתי את זה כמחשבה מורחבת על הכל וניתוח.

18/01/2017 11:10

    כיף לשמוע את זה, אני יודעת שאת קוראת, ומגיבה, אבל לא תמיד ככה, אז זה היה כיף אמיתי.
    לגבי התלתלים, הם יפים, סתם הייתי קצת מרשעת. כל הסיפור הזה הולך על חודו ואז מתבשם במתק.
    נהדר שנהנית, זו הקלה עצומה, באמת. להבחין ברגשות הא? אכן משהו שקיוויתי לו.
    אני שמחה שראית את הרצח כמו שרציתי.
    עזרת לי מאוד, תודה רבה לך (: *סומק

    18/01/2017 11:19

שאלה, פגר היא חייה מתה אבל היא לא בדיוק מעלה עדים או עשן, אולי פגר שרוף?
שאלה שניה , לאנשהו זה לא ממש מילה אמתית, אני מצפה ממך לשפה גבוהה, כי ככה גם למדתי להכיר אותך, ממך הייתי מצפה למשהו כמו, הינו אמורות להגיע למקום מסוים יחד, כל מקום, שום מקום, אבל יחד.
חוץ מזה הכול מושלם, יפיפה, מרגש, מתואר ממש טוב, הצלחתי לדמיין את התמונה כאילו הייתה סרט, רומנטי, מרגש, יפיפה.
מי זכתה שייכתב עליה סיפור כזה?.. זאת בטח חתיכת חברה חשובה.

18/01/2017 14:02

    נ.ב. תבקרי אותי לפעמים, אני מתגעגעת לתגובות שלך :(

    18/01/2017 14:04

    היי לך (:
    את צודקת, מדובר בתיאור מטאפורי שהתעקבתי עליו המון. פשוט חשבתי לי – למה לעזאזל שאכתוב את התיאור הזה? אבל אז ניסיתי לדמיין כל מני דרכים שבהן זה יהיה לגיטימי, ואמרתי לעצמי, בטוח יש פגרים שאי פעם עלה מהם עשן! וזה מה העישון הזכיר לי באותו רגע שדמיינתי אותו! אבל נקודה נחמדה.

    דבר שני, לאנשהו זה סוג של סלנג שייכות ושינוי משלב לשוני, זה יחסית עדין ונחשב לאמצעי רטורי. ידיד שלי אמר לי שהוא משתמש בזה כדי ליצור אווירה יותר ריאליסטית לסיפור שלו. אבל… אהבתי נורא את מצפה ממני להרבה, אז זה בסדר.

    אני שמחה בטירוף שהסיפור מצא חן בעינייך!איזה מדהים לשמוע. למרות שזה קצת מצחיק אותי שזה מתואר בתור סיפור רומנטי יפהפה ולאו דווקא בתור סיפור פסיכוטי רציני…. נו טוב. האמת שזה לא קצת מצחיק, זה המון, אבל זה בעצם מה שקיוויתי לו, הלא כך?
    מי שזכתה אולי לא כל כך זכתה אחרי הכל אם הבנת את המסר העיקרי של הסיפור.
    נ.ב wiil do!

    18/01/2017 21:21

לא ידעתי איפה להגיב, אבל כן. ענית על השאלה שלי ויותר ????
תודה.
ותכלס -זה הכתיבה הכי טובה: להוציא את כל החרא החוצה עד שאתה קל מספיק כדי לרחף באוויר.

20/01/2017 10:11

    חחחח אני שמחה שעניתי ותודה רבה הסגלגלה (:

    20/01/2017 14:11

מעיני הדוברת החברות הזו מצטיירת כעמוקה ועוצמתית. עכשיו, כולנו מודעים לכך; חוץ מאחת.. היא לא יודעת מזה דבר.
היא מצטיירת כאטומה וברור למה היא יצאה דווקא כך. לסיפור הזה אין מקום לאיך שהיא מרגישה ביחס לחברות הזו כי לדוברת אין מושג איך היא מרגישה.
ופה נוצר הפגם התקשורתי- לכל אחת אין מושג מה השניה מרגישה וחושבת…
ההתנהגות שלה מצטיירת בפנינו כלא לגיטימית כי אנחנו לא רואים את כל התמונה המלאה, אם הינו רואים את הסיפור גם מנקודת מבטה היינו יודעים את הסיבה להתנהגות הזו.. גם אם אותה התנהגות לא לגיטימית- לפחות הסיבה לכך מספקת.
מיפה שלעולם לא נוכל לדעת מה היה טיב היחסים האלה באמת, ומה באמת השתבש.
עד שתעשו את מה שנראה שלא עשיתן במהלך כל החברות הזו…
ומה זה אותו בקבוק?

20/01/2017 13:24

    ממממ, וחוץ מענייניו של הסיפור, מה חשבת עליו בכלליות כ- סיפור?
    לגבי הנקודה עליה התייחסת, זה נכון אומנם שנקודת מבט הדמות המשנית לא ברורה כי היא מצטיירת דרך העיניים של הדמות הראשית, אבל אני חושבת שניתן להניח שזריקתה מן הסירה בלי לומר משהו קודם או לתת איזשהו דין וחשבון זה מעשה די ברוטלי שלא יקבל אהדה מן הקוראים. אילו לא היה ניתן לזרוק סירים קודם, אילו הרעיון לא היה עולה במילים, אילו הייתה נאמרת מילה יחידה לפני הזריקה, הייתי אומרת ניחא. אך הצורה בה הזריקה התבצעה הייתה זריקה שמיוחסת לזרים ואני חושבת שכאן בעצם קבורה הבגידה של הדמות המשנית. אילו הייתה עושה זאת בדרך אחרת, יתכן שהדמות הראשית לא הייתה נאלצת לרצוח אותה בעיניי ראשה. ניתן להניח שאם שתיהן טיילו באותה סירה, אין ממש סיבה לגיטימית לזרוק אחת ממנה ועוד בלי כל הסברים מלבד ההסבר היחיד של – הסירה שוקעת. אם תשאל אותי – סיבת הזריקה היא טיפשות טהורה וחבורה של אי הבנות שלא באשמת הדמות הראשית כלל אלא נוגעות אך ורק בדמותה המערערת המיוחדת המושכת אולי של הדמות המשנית.
    אומנם… יש משהו בדברייך. "טיב היחסים השתבש". אם הן הגיעו למקום בו אחת מהן מניחה שזה לגיטימי… או לפחות הרגישה כך. תעלומה.
    האמת שיש לי מעין פרשנות סודית לסיפור הזה. העובדה שהדמות המשנית זרקה מי שתעזור לה לזרוק את הסירים ולא את הסירים עצמם יחד עם הדמות הראשית ואז זרקה אותה בעצם… המכה הייתה כה לא הגיונית שמדובר בעצם בניסיון הדמות המשנית לפגוע בעצמה.
    מה אתה חושב? ובבקשה תגיד אם אהבת את הסיפור, מה הרגשת מבחינה סובייקטיבית ואיך הוא בנוי.
    תודה בייל!

    20/01/2017 14:22

הסיפור טוב, ובעל פוטנציאל. הביצוע סביר: יש בו דברים מאוד טובים ויש דברים שפחות.
אבל, לפני שנגיע לממתקים (כלומר, הערות) – אני חייב להגיד משהו על עברית:
את משתמשת בצורה מוגזמת במילה "מן" במקום פשוט "מ-". וזה חמוד מצד אחד. מצד שני, זה יוצר לפעמים משפטים שמרגישים מוזרים,
כמו: "הבוקע מן עצמות הזאב"
במקום: "הבוקע מעצמות הזאב"
או, במקרים אחרים, ממש משנה את המשמעות של משפט:
במקום: "מזדחל ממתחת המיטה."
כתוב: "מזדחל מן תחת המיטה" – שזה אומר שמשהו מזדחל מהתחת של המיטה (הייתי חייב).

למה הסיפור טוב?
כי הוא מה שהוא מספר, טוב. שתי הדמויות, היחסים ביניהן, ההתרחשות, הספינה, הרגשות, הרצח, ההשלכה מהסיפון – כל אלה אחלה. וגם יושבים ביחד מצוין. (אפילו הפסקה האחרונה).
רוב הדימויים מצוינים (הקרניים והזאב לגמרי, אהמ.. "חניבעליים"). בקריאה שנייה הבנתי שהם אפילו מתחברים אחד לשני ומופיעים שוב ושוב לאורך הסיפור, וזה עשוי פיקס.
גם אהבתי את זה שהיא נזכרת בדברים (בסירה) בדיעבד וכאילו "מתנצלת" על זה שהיא לא יכולה לשים את היד על הרגע בו החברה התהפכה. כלומר, כל החלק בספינה הוא זיכרון לא ממשי.

למה הוא לא טוב-מאוד?
המשפטים לא ברורים לפעמים. יכולים להיות יותר חדים וצלולים.
יש מקומות בהם הייתי רוצה יותר פירוט, תמונה יותר מוחשית. כמו למשל, התפאורה בה מתרחש הרצח, או קצת יותר פרטים על הבילוי שלהן בסירה.
הפסקה על האסימון יוצאת דופן בזה שהיא לא טובה (אני לא מבין למה צריך אותה. אבל יכול להיות שפספסתי פה משהו).

הערות כלליות:
אני חושב שאפשר להרחיב אותו לספר (או סרט). נגיד, לכתוב ממש מפורט וריאליסטי – שהפרטים של הסיפור יהיו צלולים כמו סרט ממש ברור. אבל מצד שני, שהדברים שיקרו יהיו הזויים, חלומיים, ייכנעו לכך שהכל הוא רק מטאפורה, ואפילו יוכתבו על פי עובדה זו.
עוד דבר: יש את הפסקה בה הדוברת זרוקה במים וצועקת אל החברה. ואז, את הפסקה שמיד אחריה את מתחילה ב- "היא יושבת עם סיגריה ומעשנת." שזה מחזיר את הקוראים לסצנה הראשונה, בהווה, לאחר הזיכרון (של כל מה שהיה בסירה). ומה שנדרש ברגע הזה הוא להמשיך עם ההווה בקצב של ההווה – קצב שדומה יותר לספר מתח מאשר לקצב של הזיכרון של מה שקה בים (ואת אחרי זה אכן חוזרת לקצב הזה, ב- "היא נראית עייפה, אך עמידה"). במקום זה, הדוברת מתחילה לספר על זה שהיא בעצם ניצלה עם ספינת קיטור, ועל איך היא הרגישה אחרי זה. אלה אכן פרטים שכדאי שיהיו בסיפור. אבל לא כאן. הם שוברים את הקצב. לדעתי הם צריכים לבוא בסוף הפסקה בה הדוברת זרוקה במים וצועקת אל הספינה.
זהו בינתיים, יש גבול למה שאפשר לדחוף בתגובה… מה חושבת?

21/01/2017 01:51

    בקיצור, אתה צריך לשכתב את כל הסיפורים שלי.
    עברית שפה קשה אין מה לעשות לא הקטע שלי.
    אבל אני שמחה קודם כל לא אכפת לי להודות בזה חחח כי יאללה החלק שאני באמת אוהבת נחמד
    הערכתי כל מילה שלך
    ומילה שאתה צריך לשכתב לי אותם כדי שיהיה יותר מטוב חחח
    מה שמאוד מעניין אותי זה חוץ מהכתיבת פח אשפה , עד כמה הסיפור עצמו, נגיד עם עריכה כמו שלך, באמת טוב?

    21/01/2017 02:12
19 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך