למידה משמעותית

zismanta 19/10/2016 1593 צפיות 2 תגובות

אני לא מבינה את המחלה הזו שתקפה את מערכת החינוך לאחרונה: "למידה משמעותית"
צמד מילים לא ברור, הרי כל למידה היא משמעותית לא? האם צריך להוסיף לה את התואר משמעותית כדי שתהיה כזו. למידה מטבעה היא פעולה משמעותית. מעורבים בה כל כך הרבה חושים תאים וקשרים עצביים היא חייבת להיות בעלת משמעות לטווח קצר ולטווח ארוך.
אז החומר הנלמד הוא בהכרח משמעותי ובלי לומד אין למידה לא משמעותית ולא לא משמעותית.
ומה עם המלמד? האם גם הוא משמעותי?
האם יש מלמדים משמעותיים וכאלה שאינם? או שאולי יש איזשהו רצף של משמעותיות בין כלל לא משמעותי למשמעותי ביותר?
אין הנחתום מעיד על עיסתו כך חונכתי ולכן קשה לי לומר איזה מן מורה ומחנך אני. קצת קשה לדבר על עצמי במונחים של מורה משמעותי או לא, אני יודעת שאני מורה מושקעת. כלומר אני משקיעה את מיטב זמני מרצי ומחשבותיי כדי ללמד בצורה מעניינת, רלוונטית לחיי הלומדים ובאופן שאולי יצליח לגעת בתלמידים ולהראות להם גישות וצורות חשיבה שונות כדי שיוכלו לבחור בעצמם את הדרך המתאימה להם ביותר.
האם יש תלמידים משמעותיים יותר מאחרים? אני רוצה להגיד שלא אבל הרי אחטא לאמת אם כך אשיב. התשובה היא שכן, ישנם תלמידים שמשנים את האופן שבו אתה מלמד, את האופן בו אתה תופס את מלאכתך, את האופן שבו אתה תופס את עצמך. אין הרבה תלמידים כאלה אבל פה ושם הם קיימים. ואתה רוצה לחשוב שהיית משמעותי גם בשבילם.
מה יוכיח לך שהיית משמעותי בשבילם? אם יצטטו אותך מעל כל במה – האם זה יוכיח שהיית משמעותי?
אם יבחרו בדרך שלך ויהפכו למורים ומחנכים?
אם יכתבו לך תדיר על מעשיהם גם לאחר שכבר אינם תלמידיך?
אם יבואו לבקר אותך גם לאחר שסיימו את חוק לימודיהם?
אם יבקשו להיות חברים שלך בפייס או באינסטוש?
אם יקנו לך מתנה בסוף השנה?
אם יחבקו אותך בסוף הטקס ויזילו דמעה?
אם פשוט יאמרו שלום?
ואם לא אמרו אפילו שלום…
שלום המורה !
למרות שחשבתם שהזמן שהקדשתם והשקעתם וחשבתם.. וכן עבדתם היה חשוב ומשמעותי… משמעותי.
אין לי משהו נגד למידה משמעותית וגם לא בעד, אני רק לא מבינה את זה. להיות משמעותי זה להוסיף קורטוב של רגישות והתחשבות לראות את זה שנמצא מולך להכיר בקיומו ובצרכיו כשאתה מעביר את המידע היבש המחושב והקר.
הניסיון הקצר שלי כמדריכה/מלווה/מורה הוא שעבור מי שהשקעתי את מיטב מרצי הייתי פחות משמעותית ממה שרציתי להיות, עבור אלו שקצת פחות התאמצתי הייתי חשובה מאוד. מה זה אומר?
איך ממשיכים מכאן? איך יוצקים תוכן משמעותי כשהאנשים שעבורם אתה מתאמץ במיוחד לא שמים לב לכך?
אני משמעותית עבור עצמי אז אולי זה מספיק…כדי שאהיה גם עבור יחידי הסגולה
ואולי הם לא שווים את המאמץ, אולי מלכתחילה הייתי צריכה לבחור טוב יותר את אלו שאני רוצה להתאמץ בשבילם. אולי זו לא הלמידה המשמעותית או האם אני משמעותית או לא אולי הבעיה היא בהם שלא ראו את מה שנמצא מולם. אולי הם מזייפים את חשיבותם אבל ברגע האמת כשכל מה שצריך לומר הוא
שלום
הם פשוט לא רואים את הברור מאליו, את מה שצריך להיעשות.
הלמידה תהיה משמעותית או לא זה לא ממש חשוב, האנשים הם החשובים הם המשמעותיים וצריך להתאים אליהם את הלמידה ואת ההתייחסות.
שתהיה שנה טובה ומלאת משמעויות


תגובות (2)

יפה…אף פעם לא חשבתי על מה שכתבת, הקטע שלך מעניין ומעורר מחשבה, אהבתי:)

19/10/2016 17:42

פילוסופי ומפולפל.
יפה :)

20/10/2016 00:00
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך