הסיפור מבוסס על הפיגוע שאירע לאחרונה מנקודת מבטה של אישה כואבת. מוקדש לכל נפגעי הפיגוע ומשפחותיהם. זה הסיפור הראשון שאני מפרסם - אז אשמח לראות את תגובתכם

הלוואי והאתמול ייגמר

25/11/2014 2013 צפיות 26 תגובות
הסיפור מבוסס על הפיגוע שאירע לאחרונה מנקודת מבטה של אישה כואבת. מוקדש לכל נפגעי הפיגוע ומשפחותיהם. זה הסיפור הראשון שאני מפרסם - אז אשמח לראות את תגובתכם

בברכת 'בוקר טוב', נפרד ר' משה מאשתו וילדיו. ילדיו ברכוהו אותו בחזרה, אשתו עמדה דוממת. קשה לה לאחל 'בוקר טוב', אחרי ליל ויכוחים. השמים הכחולים והקרירים קדמו את פניו, וציוצי ציפורים, ליווהו בדרכו לבית הכנסת. ואשה אחת עמדה דוממת.
שום דבר לא התריע בפני העומד להתרחש.
האם הם ידעו שה'בוקר טוב', הזה יהפוך להיות הבוקר המסויט בחייהם? האם ידעו שהברכת בוקר טוב הזו של אביהם הולכת להיות צמד המילים האחרונות שהם ישמעו ממנו בחייו? האם ידעו שכל מה שהוא יזכור מהם, ממשפחתו וילדיו, זה ה"בוקר טוב" הזה, שאלו המילים אחרונות שהוא יזכור, ברגע שקנה אקדח יוצמד לרקתו, ומפיו תימלט הזעקה המהדהדת, "ש מ ע י ש ר א ל", ונפשו הטהורה תעלה בסערה השמימה. לא הם לו ידעו.
ואם כן, כיצד הם ירגישו, מה אשתו תחשוב, כשתצפה לו, עם כוס קפה מהבילה, תבשל לו ארוחת בוקר בידיים מגוידות ששרתו אותו עשרות שנים… והנה הוא בושש מלבוא.
הוא. בעלה המסור שדקה אצלו היא כמו נצח, שאף פעם לא מאחר לה, השעון מתקדם, והוא מאחר. וזעקות יללות האמבולנסים, הסירנות המהדהדות, מעיפות את קצב פעימות ליבה לרקיע.
שם נשמתו המנוחה של בעלה הצדיק עומדת.
ובידיים המסורות האלו, היא תדליק את הרדיו, ובגרון צחיח, היא תשמע את הודעתו הנסערת של הקריין, על "פיגוע אכזרי בבית הכנסת בהר נוף". ולא, המוח יתקשה לעכל את מה שהלב מסרב להרגיש. הזמן אז יידמה בעיניה כמו נצח ומסך שחור אפוף אדי ערפל, של "לא רק לא את בעלי," ימלא את מוחה.
היא אוטמת את אוזניה מלשמוע שאין הרוגים… מלשמוע על המוות, שהופך את חייה, לקשים יותר ממנו. היא מסרבת לדעת, בשביל לא להרגיש…
אבל המציאות, היא כה אכזרית שלא מקבלים אותה בידיים הנכונות. והקריין יודיע, "כוחות ההצלה זיהו בוודאות ארבעה הרוגים, ממתפללי בית הכנסת, שנדקרו ונורו בעודם עטורים בתפילין ובטליתות, ונמצאו מתבוססים בשלוליות של דם – דמם הטהור שהוקז לשווא, וזאת למה? הם נשאו על גופם את סמל הא ל מזה דורות. הם יהודים.
ואז התודעה תחלחל, אל לבה בפתאומיות, היא תפרוץ את כל מסכי האטימות, שהיא כפתה על עצמה, רק אז הלב, לבה, לב אישה חרד לבאות – יקלוט.
הוא יקלוט שבעלה. הוא הלך היום לבית הכנסת, הלך ולא חזר. וצעקתה "לאאאאאאאאאאאאאאאא", זעקה של אישה, מקפיאת דם, שטומנת בחובה, נהרות של דמעה, ולב חרד של אישה, תפרוץ מקצה עולם ועד קצהו. חבל שאנחנו לא יכולים לשמוע אותה, להבין אותה, לקבל אותה, את הזעקה "לא משה, יש אחריך עשרה ילדים, שאבא לא ילווה אותם לחופה, שאבא לא ימחה את דמעתם, ויענה לשאלה של שנים אבא היכן אתה? אתה חסר לנו בלב".
ובידיים האלו, בידיים הטובות והרחומות, שגידלו לתפארה עשרה ילדים, ושירתו במסירות את בעלה שנים על גבי שנים היא הכתה את עצמה עד זוב דם, הלב ההיסטרי שיבש את הגיונה, והיא הכתה את עצמה, כשתזעק בלי קול, "הו משה מה עשו לך הבני עוולה האלו?" ואז היא גם נזכרה בכל הריבים האחרונים, שהיו להם. היא נזכרה כיצד אתמול בליל אמש רטנת באוזניו, עד כמה קשה לה עם העומס ושיושיט לה מעט עזרה. ובלילה קבלה את פניו מיטה קרה ואשה ממורמרת שפלטה, "אני לא יכולה לסחוב את כל העומס הזה של הבית לבדי".
ולבבך הקט יתכווץ, כשיקלוט, שאלו המלילם האחרונות שיזכור משאשתו. את זה והברכת "בוקר טוב האילמת שלה. ואין פלא שאמרה לעצמה: שבגלל מילים אלו א לוהים הראה לך, מה זה באמת לסחוב עומס שלם של בית ל ב ד ך.
ודלתות המרה השחורה נפתחו לפניה.
הטלפונים זרמו בלי הפסקה. הילדים האומללים מררו בבכי, "אבא למה אתה, למה דווקא אתה?" שכנות, הושיטו ממחטות וכתף תומכת, והיא דחתה את שניהם, הגדולים, התרוצצו ממקום למקום, בנוגע לסידורי ההלוויה ואת רק דבר אחד עמד בליבך. ובין רגע הם הפכו מבית עליזים לבית אבלים, והיא, רק דבר אחד עמד בליבה ותפס את כל ישותה.
בעלה. ועכשיו הוא איננו.
היא לא דמיינה את הרגעים האלו, בהם הוא עמד עטור בטלית ותפילין, והתחנן לפני א לוהים על שלום בית, על אישה רגועה ועליזה – שכבר לא יכול לראותה, לעולמים. על אותם רגעים איומים, כשהעיניים השוטמות נביט בו, ועל קור הסכין שהוצמדה לעורפו. על אותם רגעים, שהנצח מתגמד לעומתם, והוא חשב רק על דבר אחד, הוא אמר רק דבר אחד, "יש לי אישה וילדים בבית", ו'שמע ישראל', כשנשמתו עלתה בסערה השמימה.
היא רק דמינה, את הגבר כסוף השיער, שפניו לוו בחיוך קורן, לכל פרצוף חמוץ היה לו תרופה ממתקת. הוא היה הקברניט של ספינת ביתם ברגעי משבר. היה. היה ואיננו עוד, ועל זה היא בוכייה.
הילדים בלי אב. הרגעים חדים כמו סכינים, שכל דבר קטן מזכירים לה אותו, וארוחת בוקר שעמלה עליה בשני ידיה לפייסו, תישאר מיותמת על השולחן, וברכת ה"בוקר טוב" שליווה אותה בצעידתו אל שערי מותו, תהיה חקוקה בליבה לעד, ותזכיר לה את המפץ הגדול, שנוצר מאובדן אשה.
נכון, הדקות יחליקו כמו שמן, אך תמיד עוד יצופו בם דמעות הכאב. השנים ידברו בעד עצמם, וכן היא נסחפה במעגל החיים. הלא החיים הם אלו שמכתיבים לנו את ההתמודדויות, ולא ההתמודדויות מכתיבים לנו את החיים. אבל פניו המאירות וחיוכו הזורח, זה מה שהיא חזתה בדמיונה כל לילה לפני השינה, בעודה על יצועה, וחציה הריק של המיטה מחריש ליגונה.
ואז יגיע יום השנה, שכל המשפחה על שללה תעלה לקברו העדיין טרי שלו, היא מביטה במילים האלו, שנחקקו מעל: "פה נטמן איש טוב…"
בקומץ המילים הזעומות שמנסות לתאר את רוב מעלותיו של בעלה ה' יקום דמו. היא מזילה את דמעותיה על השיש ונושקת למילים המתכתיות. שם היא יודעת שתוכל לבוא ולומר לך את מה שיושב לה על הלב בכל שעה שרק תחפוץ.
"סליחה".
"סליחה על זה שאכזבת. סליחה שלא קיבלתי את המשבר, וסליחה על הזמן הארוך שלקח לי בכדי לומר זאת".
ובשמיים הוא יחייך. ובעיניו הרוחניות יראה את מעלותיה של אשתו הרבה מכפי שהיא רואה בעיניה הבשרניות. ויומר לה ולעצמו "סלחתי. עוד הרבה מזמן, לפני שאת היית בכלל ראויה לבקש".
והיא רק בקשה ממנו, שאחרי שצלחה את נהר הסבל, שהורכב מדמו של בעלה ושל שאר נפגע הפיגוע, ש"הלוואי והאתמול לא ישוב לעולמים". היא יודעת שבעלה הוא הגיבור שלה, הגיסור שהקיז את דמו על אמונתו בעם היהודי. והוא בשמים גם יודע, שהיא הגיבורה שלו, זו שלקטה בעבורו את כל דמעות ילדיו – ודמעותיה – היא הניחה עבורו מעל גבי השיש.


תגובות (26)

וואו. פשוט וואו. השפה… הכתיבה… מרגש ונוגע עד מאוד היה ממ שתענוג לקרוא, תנסה לשלוח לבחירת העורכים (:
בכל אופן טיפ קטן; העברית היא הרבה יותר תקינה כשרושמים רק "לא" ולא "לאאאאאא", כי זה אומנם מנסה להעביר הרבה יותר אבל קוראים את הז מוזר וזה מאכיל בכפית ולפעמים הרבה יותר עוצמתי לקרוא "לא" כמו שהו ושהתיאןרים כמו "צווחות" הן מה שעושות את זה.
אהבתי מאוד את השיש בסוף, מטאפורה מדהימה (או מה שזה לא ההיה… זה פשוט ישב מקסים.)
נוסף וטיפ אחרון תתעלם מהעובדה שלא הגיבו לך. זה סתם אנשים נבהלים כשהם רואים פה הרבה תוכן ובכלל הרוב פה הן ילדות מפונקות שרואות ברביות ובראץ. הכותבים הטובים באמת מתחברים פעם ב, ונדיר שהם מגיבים גם. אם תהיה בבחירת העורכים תהיה סלב ותקבל המון תגובות, רובן לא יעילות או עוזרות אלה סתם עושות דימוי טוב ו'יאי' קטן בלב. אגב אני בת למרות התמונה (כן כן כבר נתקלתי במי שהתבלבל)

26/11/2014 03:12

    תודה.
    התגובה שלך באמת מחממת את הלב, ואכן שלחתי את הסיפור לבחירת העורכים (הוא הספיק גם להתקבל), וסתם ככה, אני אוהב לקבל תגובות, כי לרוב אלו ביקורת בונה למעשה.

    27/11/2014 16:25

אין לי מילים . קטע מרגש , אתה כותב נפלא .
אין מה לומר , נגעת בליבי ובליבם של אחרים .
לפעמים לא חייבים לקבל תגובה בשביל לדעת שזה טוב…
עצה בשבילך .

26/11/2014 08:48

    תודה לך מאיה – אם זה כך – גם לי אזלו המילים

    27/11/2014 16:26

וואי הלוואי עליי להתקבל יש פה דברים מאוד טובים שלא התקבלו אז תעריך את זה. מה שכתבת באמץ יוצא מהכלל. כל הכבוד!

27/11/2014 18:11

    מעריך.
    ותודה…

    27/11/2014 18:15

היו לך כמה טעויות כמו יומר במקום יאמר ובוקר טוב רק עם ״ בצד אחד.. ראיתי עוד כמה טעויות אבל אהבתי ממש את הקטע ומגיע לך בחירת העורכים. .

30/11/2014 01:18

מאוד אהבתי, הכתיבה בשפה מאוד גבוהה והקטע הזה כל כך מרגש.. מדהים! ♥

30/11/2014 18:51

זה היה מדהים, אם זה הסיפור הראשון אני ממש ארצה לראות איך תמשיך :)
גרמת לי לבכות, ואני לא אחת שבוכה בקלות.
זה היה ממש ממש יפה, באמת אין לי מילים.

30/11/2014 19:53

תודות לכל המגיבים!
הביקורת שלכם בונה, והמחמאות נותנות כוח להמשיך הלאה.
אני שמח שריגשתי,
יוסף

01/12/2014 01:07

וואו. הסיפור כתוב בצורה כ"כ יפהפייה ומרגשת..וואו. מהרגע שהתחלתי לקרוא אותו הייתי מרותקת לסיפור המדהים שכתבת. יש לך כישרון ענק!

04/12/2014 18:26

אוקי,
אני בטוח שלא אמרתי את זה לאף אחד פה, אבל אני הנכד של אמן די מפורסם (אני לא אגיד לך מי זה, כי זה די יהרוס את האנונימיות שלי), שאחד מהדברים הרבים שהוא אמר בחייו היה שאסור לעשות מאומנות פלקט, כי מה שאפשר לנסח במשפט או שניים לא צריך למרוח כאומנות.
סלח לי, אדוני, אבל אתה כתבת כאן פלקט.
אני יודע, אני יודע, זה כאילו כדי לעורר הזדהות, אבל זה לא הופך את זה לפחות פלקט. למי שלא יודע, פלקט זה שלט כזה שכותבים עליו סיסמאות ומשתמשים בו בהפגנות. לכן כל סיפור שנועד להביע דעה על נושא מסוים באקטואליה הוא פלקט. חוץ מזה, זה גם לא מעורר בי אפילו קמצוץ של הזדהות, כי זה פשוט מייגע. אני בטוח שיש אנשים שהיו מסוגלים לגרום לזה להשמע מרגש ולגרום לי להרגיש כאילו בעלי שלי נהרג (מחשבה מאוד מוזרה, כי אני גבר סטרייט, ככל שידוע לי), אבל עם איך שאתה כתבת את זה זה היה פשוט כמו להקשיב למישהו מתבכיין במשך שעות על שעות על כל הצרות הקטנות שיש לו בחיים. בנוסף, הכתיבה הייתה ממש מעצבנת – אתה עשית הרבה מאוד מעשים שלא יעשו בכתיבה, ואפילו שלא היו לך שגיאות כתיב, עשית המון טעויות דקדוקיות והנסיון לגרום למשלב הלשוני להיראות גבוה הסתיים בצורה די פטתית.
בכבוד רב, אינטלקטואל חביב לשעבר.

07/12/2014 17:38

    פתטית*

    07/12/2014 17:41

    לאדון מרוגז קלות, שלום!

    לגבי האורך והמריחה של הסיפור – במחשבה שנייה – אני מסכים אתך, ואשתדל ללמוד להבא.

    אך מה שאני לא מסכים אתך, זה לכנות יריעת חיים כאובה, "פלקט", אפילו אם הסיפור מרובה פרטים, וכתוב באריכות מופלגת. ואם הסיפור לא עורר בך שום הזדהות, זה כנראה משום שלא חווית אף פעם, משהו שדומה לכאב הזה שמדבר מבעד לשורות.

    לגבי השאר, אלו דברים שאכן צריך לשים לב אליהם, ותודה על התגובה.

    07/12/2014 20:32

    היי – זוכר את אותו סבא אמן שהזכרתי למעלה? ובכן, הוא נפטר מסרטן. כשהייתי בן שש. אני חושב שאני יודע באיזה סוג של כאב מדובר.

    11/12/2014 14:29

הסיפור אכן פונה לרגש בצורה שאין שנייה לה, בין אם זה הצורך שלך לפרט בפרטי פרטים כל חלק קטן בסיטואציה (שלפעמים זה מתבקש ואף מועיל, ולפעמים זה פועל לרעתך). ובין אם זה הסיפור עצמו שכתוב על נשוא כאוב מאוד, ואחד שאני באופן אישי לוקח למקומות אחרים, כן, איבדתי חברים ומכרים וחיילים במבצע האחרון.
שלא כמו ידידי שלמעלה, אני לא רק אכה עם המקל אלא גם אושיט את הגזר, זו כתיבה יפה ומוערכת בעיניי,מאוד.
אם כי יש לך על מה לעבוד, אולי זה כבר בהתחלה שהציק לי בעין כשכתבת "ברכוהו אותו" שלא מסתדר, וכך הלאה, המשלב הלשוני באמת בעייתי וזה מקשה לקרוא את הסיפור, ומעבר לזה שמרוב פרטים זה הופך למעין מטלה.
בסופו של דבר יש לך כישרון להעביר מסר, נסה לא לכסות אותו יותר מדי.

07/12/2014 17:58

סיפור מרגש אני מחכה לפרק 2

08/12/2014 15:33

    תודה לך, אבל לא יהיה פרק 2, הסיפור מסתיים בסגירת מעגל, שנה אחרי שבעלה נפטר, ובזה שהגיבורה מקבלת את הטרגדיה בעיניים נכונות.

    אני שמח לקרוא שריגשתי.

    בתודה, יוסף

    08/12/2014 17:16

וואו פשוט מדהים! לא יצא לי לראות הרבה זמן כתיבה כזאת! בהצלחה בהמשך

09/12/2014 16:52
tayadam1903 .T.

אני מסכימה עם כל מה שנאמר פה. הסיפור מדהים! למרות הטעויות הלשוניות. חוץ מהטעויות הסיפור פשוט גורם לך להזיל דמעות.
דבר אחד לא הסכמתי, מר "מרוגז קלות" אני ממש לא מסכמה עם מטאפורת ה"פלקט" שלך. אני לא צריכה להסביר. אני פשוט לא מסכימה עם מה שאמרת.
בהצלחה בהמשך הדרך יוסף :)

13/12/2014 18:19

אהבתי את הרעיון, שכתבת מנקודת המבט של אישה כואבת.
הכתיבה מדהימה וכך גם הסיפור, אולי אני אחת שאפשר להוציא ממנה דמעות בקלות אבל הסיפור היה באמת מרגש. אני יחסית אדישה למוות, לוקח לי זמן להבין מה קרה… אבל כשאני רואה או שומעת על כאב של אחרים אני מרגישה את זה, וגרמת לי להזדהות עם אותה אישה.
מקווה לקרוא עוד סיפורים שלך.
בהצלחה בהמשך ולילה טוב,
א. אנונימית

13/12/2014 22:02

    תודה, מחמם את הלב (למרות שאת כותבת רק עובדות חח)

    13/12/2014 22:06

    חחח שמחה שהתגובה חיממה לך את הלב.

    13/12/2014 22:12

הצלחת לחבר אותי לאישה הזאת. למשפחות האבלות שבני משפחתם נהרגו בפיגוע.
תמשיך לכתוב עוד סיפור כאלה. תודה לך על 5 דקות מופלאות של סיפור מרגש.

21/12/2014 18:30

זה כול כך יפה ומרגש, זה גם מזכיר לנו את הדברים החשובים בחיים, זה גם מזכיר לנו את גבורת אבותנו, וכמה קדוש הרוג מלכות, וגם זה מרא בצורה כול כך יפה איך אדם מאמין מתמודד עם אובדן, לעומת אנשים אחרים, זה היה יפה וכואב, והכול ביחד, ואני לא לא אגיד שגם מוחי גלש לעתידה, איך היא תמודד אחרי יום השנה בשמחה או בעצם? עם חייה, האם היא תצליח באותה מסירות כבעבר לגדל את ילדיהם?, האם היא תמצא האהבה חדשה, ותתחיל לחיות חיים חדשים פחותיי מעוקה? זה לא שהיא היי פעם תשכח אותו, אבל האם היא תצליח להתגבר ולתת למישהו חדש למלאות את ליבה?, הא.. סיפור שמעלה תעיות ורגש זה סיפור טוב לדעתי ואתה כתבת משהו טוב, אני יודעת שזה בדלאי של מלא זמן אבל שאני רואה משהו טוב אני מגיבה גם אם עבר שנה או שנתיים, ככה אני, יום מבורך .

02/02/2015 08:26

בס"ד
כואב. כואב. כואב. וכתבת ממש יפה. הלוואי ולא הייתה אמת מאחורי הסיפור הזה.
מאד מרגש.

18/02/2015 02:10
10 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך