Estonian
אגב, אשמח להדגיש משהו. אני לא יוצא כאן נגד דת. העובדה שאני אתאיסט לא קשורה כאן בכלל. אני לא יוצא נגד דת, אלא נגד גזענות. אין לי בעיה שהיהודים בצרפת יחנכו בבתים שלהם את הילדים לשמור על המצוות, רק שאני חושב שבית ספר צריך להיות מקום ניטראלי. אנא אל תתקפו אותי על דעות בנושא דת באופן כללי, אלא אם כן זה קשור ישירות למאמר. תודה.

אסטה לה-חזיר

Estonian 05/04/2014 1006 צפיות 3 תגובות
אגב, אשמח להדגיש משהו. אני לא יוצא כאן נגד דת. העובדה שאני אתאיסט לא קשורה כאן בכלל. אני לא יוצא נגד דת, אלא נגד גזענות. אין לי בעיה שהיהודים בצרפת יחנכו בבתים שלהם את הילדים לשמור על המצוות, רק שאני חושב שבית ספר צריך להיות מקום ניטראלי. אנא אל תתקפו אותי על דעות בנושא דת באופן כללי, אלא אם כן זה קשור ישירות למאמר. תודה.

בצרפת נערכו בחירות מקומיות, והמפלגה הימנית של לה פן ניצחה במספר רב של עיירות. כמו תמיד, לא ניתן לומר על מקרה פוליטי "טוב" או "רע". ישנם צדדים טובים, וישנם צדדים רעים. ימין חזק בצרפת עשוי להוביל לפתרון בעיית ההתאסלמות של צרפת, דבר שיועיל למדינת ישראל, ומצד שני, גם לפגוע ביהודי צרפת.
היום התברר שבבתי הספר, בהן מוגשות ארוחות לילדים, יבוטלו תחליפי החזיר, והבשר שיוגש יהיה "טרייפע" לא כשר. טוב? רע? שנית, יש שני צדדים למטבע.
כמובן, ניתן לשלוף מהבויידעם את כל הקללות כלפי ה"אנטישמית", שרוצה רק לפגוע ביהודים מכיוון שהיא ימנית קיצונית. "ואיך היא מעזה להאכיל יהודים בחזיר"
"היא אונסת אותם להפר את החוקים"
הלו! הלו! נא לקחת רגיעון, לשתות כוס מים ולהיזכר בכך שאף אחד לא כפה תלמידים לכיסא והכריח אותם לאכול. הם יכולים להביא סנדוויץ' מהבית, שכחתם? ובכלל, זה לא שבשר חזיר יהיה המאכל היחיד בתפריט.
בנוסף, האם זהו מקרה שמטרתו אך ורק לפגוע ביהודים? בפירוש לא!
נתחיל מכך שגם באסלאם אסור לאכול חזיר, ולכן זה ייפגע בדת. ובכלל, כפי שלה פן טענה, המטרה שלה היא להפריד בין דת לארוחות בתי הספר. למי שלא יודע, בצרפת קיים חוק "איסור הצגת סמלים דתיים בבתי הספר", כלומר, ישנה הפרדה ברורה בין דת לבית ספר. לא יציגו שם צלב נוצרי, סהר מוסלמי או מגן דוד עברי. אפילו כיפה או בורקה אסורות, וזאת במטרה להפריד בין הדת למדינה.
ישנם שיטענו שהיוזמה הזאת מטופשת, אך אני מאמין שהפרדת דת ומדינה עד לכדי הסעודות שמתקיימות בבתי הספר, היא חכמה. ככלות הכל, בבית הספר אנו מתחנכים, והתלמידים לומדים יותר מסתם שיעורים. הם גם לומדים עובדות חיים, והעובדה שישנן ארוחות בסימן דתי, מוכיחה שהדת שולטת, גם אם מדובר בשלטון עקיף. הפרדה מוחלטת תיתן אנשים פתוחים יותר לזולת. את הדת הם ירכשו בבית, מההורים, אך אם בבית הספר יהיו הבדלים של דתות, הדבר יוליד גזענות. צמצום הפערים הללו, כאשר שלושה ילדים, נוצרי, מוסלמי ויהודי אוכלים ארוחה משותפת וזהה, יגרום לכך שבעתיד תהיה סובלנות בין שלושת הילדים הללו, ובעתיד, הם יגדלו להיות סבלניים כלפי הדת של השני, והאם זאת לא מטרת העל של כולנו?
בצורה קצת אחרת, אפשר לפרש את המהלך של לה פן כמהלך שמטרתו לחסל את קיום הדת בבית הספר, ובכך להשיג שוויון ערכי, ובכך למנוע גזענות, ומסתבר שאפשר לעשות זאת בעזרת חזיר אחד קטן. אז אולי היהודי והמוסלמי יביאו כריך בקר מהבית, בעוד שהנוצרי יתענג על חזיר בתנור. זה לא משנה. עצם העובדה שאין דת בבית הספר, תוביל לכך שהילדים לא יכירו את השוני שהיא מביאה. היהודי לא ישנא את המוסלמי כי הוא שונא, ולא ישנאו אותו. הם יהיו שווים, וזה לא משהו ששווה להשיג?
כמובן שיש גם צד שלילי. אם ילד תלוי בארוחות בית הספר, הוא ייאלץ לבחור בין דת לבין רעב, והתוצאה תוביל לחילון או לתחושה שהדת חזקה מהרצונות הגשמיים. זוהי בחירה שנויה במחלוקת, אך אם בכלל הגזענות תצטמצם, הדבר עדיף.
לסיכום, לדעתי לה פן עשתה צעד נכון, ואסור לתקוף אותה על כך.


תגובות (3)

יפה! דירוג – 5 =)

05/04/2014 18:17

    תודה רבה!

    05/04/2014 18:18

הי רק רציתי באותו נושא שתעיפי מבט גם בכתבה הזאת (זה באותו נושא)

http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4507113,00.html

06/04/2014 08:06
סיפורים נוספים שיעניינו אותך