מחלת התפוז

hEaLer 02/11/2016 802 צפיות 7 תגובות

אז אתה רוצה להגיד לי שמכל הדתות בעולם, מכל האלים בעולם, ומכל האמונות בעולם- שלך הכי נכונה. כי אתה צודק, הרי אתה תמיד צודק. תחשוב לרגע… מה המניע שלך להאמין? לא כרגע, תחשוב מתי התחלת להאמין. אתה החלטת בעצמך? מישהו הכתיב לך? אני מניחה, שאלה ההורים שלך שהאמינו ואתה גדלת בצלם ואמונותיהם. וזה בסדר, ככה גם מיליארדי אנשים על כדור הארץ. ילדים גדלים להאמין במה שההורים שלהם אומרים להם, ואם לא ההורים אז הסביבה. אל תגיד לי שזה לא נכון כי הנה אתה, סביר להניח שאתה ישראלי יהודי מאמין. (אם לא, פונה אליהם) במה אתה מאמין? באלוהים כמובן, אתה תאמין בדת של המדינה שלך. עד כמה סביר שתמצא בעולם ילד שנולד ונוצרה לו תודעה, ויבחר להאמין במשהו לא כל כך רציונאלי? לדוגמה, ילד יהודי שיבחר להאמין בקוראן, או ילד מוסלמי שיבחר להאמין בישו. זה לא כל כך סביר כי הוא לא נמצא בסביבה שמאמינה בכך. אז כשאתה אומר שאתה מאמין כי אתה בוחר להאמין- אתה טועה. בואו ניקח לדוגמה תפוח מטאפורי. אם ההורים שלך היו מלמדים אותך בגיל קטן שתפוח נקרא בעצם תפוז- היית מאמין להם, כי אלה ההורים שלך. אז בואו נניח שיש המון הורים שלימדו את ילדיהם שתפוח איננו נקרא תפוח. זוג הורים שקרא לזה בננה, דובדבן, או תות, ואפילו כל סוגי הפירות או המילים שיש. אפילו אם ההורים שלך היו אומרים לך שלתפוח קוראים דילדו אתה תקרא לתפוח דילדו. אז ילדים גדלים בידיעה שיש להם תפוז כי זה מה שהם מכירים, זה מה שהם למדו מההורים שלהם. הם לא לפתע יחליטו לקרוא לתפוח שלהם על דעת עצמם בשם אחר. יכול להיות שיגדלו ויבינו שבעצם יש להם תפוח, אבל אלה מעטים. חבל לי על כל אלה שגדלו ועוד חושבים שיש להם תפוז אבל לא מודעים לכך שיש להם תפוח.


תגובות (7)

חינוך הוא אכן גורם משפיע אבל בדרך כלל כשהבנאדם גדל עולות לו שאלות בנוגע לאמונה ואז הוא מחפש תשובות עליהן. מהתשובות הללו הוא מחליט לבד אם הוא מאמין או לא. כך שחינוך הוא לא הגורם היחיד שמשפיע, אלא גם הבנאדם עצמו. אבל, אין בארץ נגישות גדולה לדתות אחרות… שאלה: מה את מגדירה בתור ה"תפוז"? אה ויש לך אחלה כותרת

02/11/2016 08:39

    ה"תפוז" הוא כביכול האמונה במשהו, התפוח הוא אמונה נקייה נטו בעצמך בלי שום תלות בגורם אחר (שמיימי או חיצוני)

    02/11/2016 16:35

מעניין!!
(אני יכול לומר על עצמי שעשיתי סטופ שאלתי בררתי ובחרתי, זה ברור שסביבה משפיעה וזה דרכו של עולם אבל יש עוד משתנים המשפיעים,)

02/11/2016 15:12

אמונה בעצמך? זה מאד נרקסיסטי ואגואיסטי, אני חייבת לומר. כאילו אומר ש"אני בורא העולם, העולם הוא בידי, הוא נועד בשבילי, אני יכול לעשות הכל". לפיכך, את אומרת שבני אדם הם הכי נעלים וחכמים, ולא נשמע לי נכון שבני אדם הם היצורים הכי חכמים בטבע. אחרת העולם שלנו דפוק לגמרי.

02/11/2016 20:45

    דבר ראשון הכל בגדר ראיית עולם, אין לי כוונה שום האשמה/הטחה/ עליונות כלשהי
    וכשאני אומרת אמונה בעצמי אני מתכוונת לאמונה שבה אני יכול ואני מסוגל לעשות מה שאני רוצה בלי אישור ובלי פחד ללכת לגיהנום וכו. ברור, העולם לא נברא בשביל אדם אחד (טכנית כן) אך איננו יודעים ממה באמת נוצר העולם, כמובן שאני לא בראתי אותו אבל כאן נכנסת דעתי- שהעולם לא נוצר מדמות עליונה אחת שמחליטה מה שהיא רוצה מתי שהיא רוצה, להטיל כאוס, מלחמות, מחלות, אסונות טבע ומצד שני גם נופים, אהבה, משפחה. אז מי זה האלוהים הזה, או בעצם אלוהימה?

    04/11/2016 02:12

הדימוי יכול להיות הפוך.
האם אתה מאמין ב'דת המדע' כי אתה באמת בדקת את כל המשפטים והאקסיומות שהם באמת נכונים או שבחרת 'להאמין' להם.
האם תורת המפץ הגדול היא באמת נכונה כי היא מוכחת על תורת היחסות של איינשטיין… בדקת את תורת היחסות של איינשטיין?
הכוח האנושי מורכב מהיכולת 'להאמין' ולבסס מסקנות על אותם משפטים להם אנו מאמינים.
תזכור… המדע לא הצליח להפריך את קיומו של אלוהים (בינתיים – אני בכל זאת חילוני)

03/11/2016 16:02

    כל עוד שהמדע לא הצליח ואף אחד אחר לא הצליח להוכיח את קיומו של אלוהים מבחינתי הוא איננו קיים. דעתי האישית לגבי העולם הוא שאינו מנוהל ע"י גורם אחד, ולא נוצר על ידו. לא שבדקתי את תורת היחסות של איינשטיין אבל הבן אדם היה גאון- אם הייתי מאמינה בבריאה כלשהי מבין אלוהים ו7 ימי הבריאה לבין המפץ הגדול, הייתי הולכת על המפץ הגדול. אך דעתי היא כזו- אני לא צריכה לדעת איך ולמה העולם נוצר כל עוד אני עושה את הדברים שטובים לי. אני מאמינה בכלום, ביכולת שלי ליזום דברים בעצמי בלי אישור מאף אחד (לצערי יש את הממשל והחוקים), אך זוהי דעתי

    04/11/2016 02:18
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך