קדוש אנא פשע ועוון

Rumpelschtilzchen 27/08/2015 1227 צפיות 6 תגובות

בפאתי הקיבוץ בו העברתי את שנות ילדותי, התגורר בגפו ניצול שואה זקן. טוב, אולי לא כל-כך זקן, אולם התלאות שעבר ניכרו היטב בפניו. כינינו אותו – השתקן.

כמנהג בני התשחורת של אותם הימים, התעללנו בשתקן המסכן. היה זה הישג עבורנו לחלץ מפיו "קדוש אנא פשע ועוון". קריאת שבר זו, היה הדבר היחיד בעצם, שיצא מפיו.

מדי שנה, בהתרגש הימים הנוראים עלינו, נתכנסנו לתפילת 'כל-נדרי'. השתקן ישב מאחור, כאילו ביקש להבלע בין כתלי בית הכנסת. עם הכנסת ספר התורה, ולפני דרשת הרב, היה ניגש הזקן אל ארון הקודש. "קדוש אנא פשע ועוון", היה זועק בבכי, וחוזר אל מקומו.
כששאלתי את אבא, מה פשר אותה הקריאה, ענה "אַ מְשִיגֶענֶע קוֹפּ" (משוגע על כל הראש). אף אחד לא שאל, אף אחד לא ידע, אף אחד לא רצה לדעת.

שנים רבות חלפו. בגרתי, התברגנתי, וכעת יושב אני בעיר הגדולה.
חריקת הבלמים ששמעתי בעודי מהלך ברחוב, לא היתה חריגה במיוחד. באזור זה מתרחשות תאונות דרכים לרוב, ואף כאלו עם נפגעים.
"קדוש אנא פשע ועוון" נשמעה הקריאה מכוונו של הקשיש. הוא יצא בזול, עם מכה יבשה וכמה שריטות. מיהרתי לעברו, עזרתי לו לקום, וקניתי לו משהו קר לשתות.

כשהתאושש קמעה, ולאחר שהצגתי את עצמי, שאלתי לשמו ולאודותיו.
"שמי משה", פתח, "כל משפחתי נספתה במלחמה, ואני נשלחתי למחנה עבודה. הגרמנים, יימח שמם, שמו לב לרצוני העז לשרוד, ומעת לעת הפילו עליי תפקידים נוספים ואחריות נוספת. עם התמשך המלחמה, מינו אותי ל'קאפו', שוטר יהודי, מטעמם.
מעבר להישרדות בסיסית, כל מעשיי בתפקידי כקאפו, היו לצורך יהודי המחנה.
כשנשלחנו לחצוב, נחשפנו לחומרי נפץ. הזדמנות להסליק מעט ואולי לארגן מרד. בעת עבודתם הלא חוקית, שמרתי אני מפני הגרמנים.
אחת מפעולות ההסלקה לקחה זמן רב מדי, וכמעט גרמה לחשיפתנו. מתוך מטרה לזרז את מהלך העניינים, הרמתי את קולי על אחד האסירים. השומר הגרמני, יימח שמו וזכרו, לא שאל ולא התעניין…"

משה הקשיש בכה. נדמה לי שזו הפעם הראשונה אי פעם שהוא פרק מליבו את הסיפור.

"הוא פשוט ירה באותו האסיר… " המשיך משה, כשבטנו רועדת מבכי.
"דמו על ידיי… מאותו הרגע לא הייתי 'משה קאפו', הייתי 'הרוצח'.
מאז, מדי יום כיפור, מבקש אני מריבונו של עולם כפרה, על אותו הפשע שאין לכפרו".

"ומה פשר אותה הקריאה?" שאלתי. הרי בשלה בכלל ניגשתי אליו.
"המילים 'קדוש אנא פשע ועוון' – הם ראשי התבות קאפו".


תגובות (6)

וואו, סיפור מדהים! יש לך כתיבה וואו… אבל יש דבר אחד שצריך לתקן, הזקן הזה, לא הגיוני שהוא יהיה חי אחרי כל אותן השנים, אם כבר אז הוא היה זקן אז זה ממש ממש לא הגיוני… מהמון סיבות, לא רק מזקנה.
תקן/ני את זה, וזה באמת 5 כוכבים!

27/08/2015 13:32

    תודה רבה על תגובתך.
    ראשית, 'הזקן' לא באמת היה זקן, הוא רק נראה כך. נאמר, בערך בן חמישים.
    שנית, ה'מספר' היה ילד בשנות החמישים (נכון, זה לא מפורש, אך משתמע). התאונה, עפ"י הסיפור, התרחשה בשנות השמונים (שוב, לא צויין במפורש) כך שהקשיש טרם הגיע לגיל מאה.
    שלישית, זהו רק סיפור. טעויות סופר קורות, ויפה ששמת לב לעניין. מי שיקרא בעיון, כמוך, את הסיפור – יטרח גם לקרוא את התגובות, ועל כן אין מקום לדעתי, לשכתוב הסיפור.
    הבהרה: הסיפור לא היה ולא נברא. אני (הכותב) עוד לא בן ארבעים, בעוד ה'מספר' היה כבן ארבעים בעת ההתרחשות (שנות השמונים).

    ושוב, תודה רבה.

    27/08/2015 14:36

ממממ יש לך שם יותר קל מהצרוף המתיש של אותיות אנגליות אחד לשני?
הגעתי לכאן משום שהגבת לתהיל all of me בדרך כלל תגובות של אנשים לאנשים מאפשרות לי להכיר סופרים חדשים שלא הכרתי, אז פניתי לפרופיל שלך ולא הייתה תמונה ולא היה שום מידע עליך שיאפשר לי לבנות דמות בראשי שאליה אני פונה, זה כמעט מרגיש כמו לכתוב לעצמך…
אז כך את זה לתצומת לבך כי הושאים האלה יכולים להכריע אם יקראו את הסיפורים שלך או לא.
בקשר לסיפור, הוא היה יפה מאוד, כתוב טוב ונכון. אומנם לא הייתי בטוחה אם הבנתי את סיפורו של הזקן. אולי היית צריך לכתוב אותו קצת אחרת אבל כל השאר היה באמת מרשים!
(רק למקרה שאתה שוקל לא להגיב לי תחזור שנית, משום שלא אראה את זה בעין יפה)
יוקי

13/10/2015 14:15

    וואו, בהחלט הפתעה לקבל תגובה אחרי כ"כ הרבה זמן. תודה.
    לצרוף האותיות יש משמעות שאותה איני מעוניין לכתוב בעברית. מטרתה להישאר אנונימי. בדיוק מסיבה זו, עדיין אין לי תמונה.
    "קח לתשומת לבך" יהיה נכון יותר מ"כך לתצומת לבך".
    למקרה שלא היה ברור: הזקן היה קאפו שגרם למותו של יהודי. לאחר שאיבד את כל משפחתו, עלה לארץ וגר בקיבוץ. הוא היה שתקן עקב כך שקולו היה הגורם למוות. ראשי התבות קאפו ביטאו את צערו וחרטתו על שקרה. בכל מצוקה אליה נקלע, קיבל את הייסורים ככפרת עוונותיו.

    13/10/2015 14:44

    היי, אתה לא מבין אחרי הרבה נקלעתי שוב לסיפר הזה שלך והוא הזכיר לי את "ילדי הצל"….
    מה אתה אומר?

    17/11/2015 13:28

יש קווי דימיון רבים, ולא במקרה. זיגמונד ומשה מבוססים על אותם הסטריאוטיפים. ה'כלימה ועוון' וה'קדוש אנא..' מתחרזים, אולי זכרון ילדות.
לא למדתי את 'ילדי הצל'. זה מחזה שראתי לפני הרבה שנים (ארמוז רק שתלמידיי כיום, מבוגרים יותר מגילי בעת הצפיה במחזה).
יש לי רקע פולני מסויים (זו תכונה דומיננטית), כך ש'ילדי הצל' (פולנים ניצולי שואה) היו במידה משמעותית המשפחה והסביבה שלי.
בזכותך, יוקי, קראתי ולמדתי מחדש (ויקיפדיה) את מה שטמוע בי מאז אי-שם בשנות השמונים. תודה.

23/11/2015 01:47
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך