מדריך פנטזיה: בניית הדמות הראשית

Amora 17/10/2016 1390 צפיות 3 תגובות

הדמות הראשית היא הדמות הכי חשובה, כי היא, טוב, הראשית. בשביל לבנות את הדמות הראשית עליכם להתחיל בלהבין את הדברים העיקריים שבה: מין, מה היא (האם יצור על טבעי או אדם או משהו בניהם), היכן היא חיה, מה המטרה שלה.
אחרי שהבנתם בכלליות מה אתם רוצים שהיא תהיה, תוכלו לעשות לה תעודת זהות (זה לא חובה, הדמות יכולה להיבנות ולהתפתח תוך כדי הכתיבה עצמה, אבל למי שזה עוזר לכתוב קודם..):

שם:
שם שני (אם יש):
שם משפחה:
מצב משפחתי:
שמות ההורים:
שמות האחים:
גיל:
מין:
נטייה מינית:
צבע שיער:
צבע עיניים:
צבע עור:
מקצוע:
לאום:
מצב חברתי:
תכונות מאפיינות:
מגרעות:
כישרונות:
*מחלה/נכות:
פחדים/חרדות:
*סטיות:
עבר:
*כוח על:

לא הכל צריך לכתוב, כי כמו שאמרתי, זה יכול לבוא בהמשך (זה בדרך כלל מה שקורה אצלי).
הדבר הבא שעליכם לחשוב עליו הוא מה הקשר של הדמות הזאת לקונפליקט המרכזי: האם יש לה יריבות ארוכת שנים עם הנבל, האם סוחרים אותה להביס אותו, האם העבודה שלה כוללת את המלחמה בו, האם היא נקלעה בטעות למצב בו עליה לשתף פעולה עם מי שאמור לחסל אותו, האם היא מכירה אותו בצורה אישית/אינטימית, האם הגורל שלה נחשף לפי נבואה כלשהי והוא עומד בדרך… יש אינספור אפשרויות, אתם צריכים לבחור את מה שהכי מתאים, לדמויות ולעלילה.
אחרי שהבנתם מי היא הדמות הראשית, הגיע הזמן שתרכיבו את דמויות המשנה. סיפור שבמרכזו עומדת רק דמות אחת עלול להיות משעמם, כי לא כולם יכולים להתחבר אליה, והיא לא תעניין אותם. מספר הדמויות המרכזיות המומלץ (לא כולל הנבל) הם: שניים, שלושה, ארבעה, חמישה. יותר עלול לבלבל. מבין הדמויות האלה, אחת תהיה הראשית, בה העלילה תתמקד יותר, מסיבה כזו או אחרת. הדמות הראשית לא חייבת להיות הדמות המבינה והחזקה ביותר, לפעמים היא גם הטירונית שמנסה להצליח או ההיא שנקלעה בטעות לסיפור, ובכך, אחת הדמויות המשניות תהיה מי שהיא מתלווה אליו, שיהיה יותר מנוסה ממנה.
אפשר גם להיפך, אפשר שהיא תהיה המנוסה, ואחת מהדמויות המשניות תהיה הטירונית שמתלווה אליה.
בדרך כלל, בסיפורי פנטזיה, העלילה מתרכזת בעולם הפנטסטי, בקונפליקט המרכזי ובדמות הראשית. אחרי שבחרתם את כל זה, כל מה שעליכם לעשות הוא להתחיל לכתוב, ולזרום משם :)
(האם יש עוד משהו שעליי להוסיף?)


תגובות (3)

אצלי תמיד יש בעיה עם הדמויות הראשיות, בגלל שמשום מה אני יותר מתחבר לנבלים (לא יודע למה, אני פשוט ממש אוהב מפלצות, רוחות ושדים וכל הדברים האלה). הרבה פעמים אני מרגיש שהדמות הראשית שאני כותב לא מספיק מעניינת ואני תמיד הולך על רקע מוכר מאוד לדמות ראשית (משהו בסגנון: ההורים של הדמות מתו והיא / הוא רוצה לנקום בנבלים שעשו את זה). איך אפשר להתגבר על דברים כאלה ולעשות דמות ראשית מקורית ומעניינת יותר בשבילי? או שאולי אפשר לעשות שהדמות הראשית תהיה רעה או בסגנון אנטי גיבור (כמו גולום)?

17/10/2016 16:55

    זו בעיה ממש גדולה, אם אתה לא מתחבר לדמות הראשית שלך, אבל לי יש בעיה דומה, אני שונאת דמויות מתקתקות ונחמדות מדי שמלאות בכל טוב (הן ממש משעמות, ולרוב גם מעצבנות ממש). רוב הדמויות המועדפות עליי הן אנטי גיבורים או נבלים, אתה יכול לבנות אותם כאלה, אבל כמובן שעדיף שלא את כולם כי אז זה מתחיל לחזור על עצמו וזה משעמם.
    אני מציעה לך לנסות לכתוב את הדמות הראשית הטובה שתהיה דומה לך, ככה תוכל להתחבר אליה יותר. הדמות לא חייבת להיות טובה לגמרי, יכולים להיות בה גם צדדים שליליים שיהפכו אותה לדמות יותר עגולה (אין אדם שהוא מלא ברק טוב ורק ברצון לעזור ולעשות טוב). הרקע של הדמות לא חייב להיות זה שמניע אותה לתוך העלילה הראשית, אפשר שהעלילה הראשית תיכנס לחייה של הדמות (מועדון ווינקס לדוגמא, שתוקפים את בלום פתאום והיא נאלצת ללמוד איך להפוך לפיה חזקה. שם אמנם יש טרגדיה מאחוריה, אבל היא לא זוכרת את זה ולכן זה פחות רלוונטי. מתנצלת על הדוגמא המוזרה, זה הראשון שעלה לי לראש).
    אם אתה לא מוצא רעיונות אני ממליצה לך לקרוא ספרים או לצפות בסדרות וסרטים וללמוד על הדמויות הראשיות שם ומה יכול להיות אותן למעניינות, איך הן מתקשרות לעלילה ולנבלים. חשוב לומר שגם נבל בנאלי זה דבר נורא משעמם שלא כיף לכתוב (הוא שעשה משהו רע כדי להשתלט על העולם או משהו כזה).
    מקווה שעזרתי!

    17/10/2016 17:20

זה עוזר, נראה לי. כי לדעתי זה גם נכון – צריך לנסות לחדש ולעשות דברים מעניינים. אולי אני צריך לנסות לקחת השראה מדברים אחרים אבל גם בזה יש לי בעיה שלא קשורה דווקא לעניין הזה, בכלל מאוד קשה לי לכתוב סיפורים מקוריים. אפילו כתבתי על זה הודעה לפני כמה דקות.

17/10/2016 17:32
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך