מדריך פנטזיה: בניית עולם

Amora 19/10/2016 2468 צפיות אין תגובות

אז החלק הזה הוא בעיקר בשביל אלה שהסיפור הפנטסטי שלהם מתרחש בעולם אחר (בין אם מימד מקביל או לא. לדוגמא: ההוביט, סיפורי נרניה) או עולם נסתר בעולמנו (לדוגמא: הארי פוטר, פרסי ג'קסון). החלק הזה לא תקף לסיפורים בהם יש אלמנט פנטסטי כלשהו (פה אפשר לבנות רק סביב אותו אלמנט, ובדרך כלל זה לא משהו יותר מדי חשוב לסיפור).
נתחיל עם עולם העומד בפני עצמו/עולם מקביל:
אלה הפרטים שכדאי לכם להתייחס אליהם כשאתם בונים את העולם:
– זמן (האם העולם עתידני, פרימיטיבי או שווה לעולם שלנו מבחינה טכנולוגית?)
– תושבים (האם אלו זנים שונים כמו יצורים על-טבעיים שונים, האם יש חיות מיתיות או מוטציות, או האם אלו בני אדם רגילים?)
– מצב (האם שורר שלום או מלחמה בעולם הזה? ואם יש שלום, למה הדמות המרכזית מגיעה לשם/מה מניע אותה בעלילה?)
– כוח עליון (האם בעולם הזה יש כוח עליון ששולט/מאיים עליו? אם כן, האם הוא טוב או רע? האם הוא קשור לקונפליקט המרכזי?)
– מראה ואווירה (איך העולם נראה? מדברי, מושלג, מיוער, כפרי או עירוני? האם יש סוגי אקלים שונים בו, או אחיד? האם יש צמחים מיוחדים, או אזורים מיוחדים, כאלה שאסור או חובה להגיע אליהם?)
– דת (האם התושבים בעולם מאמינים בכוח שמימי או באגדה מסוימת? אם כן, איזו ולמה, ומה האגדה ומה הדת?)

והפרטים עליהם כדאי לחשוב על עולם הנסתר בעולמנו הם:
– סודיות (כיצד העולם הזה שומר על עצמו בתוך העולם שלנו בו אף אחד לא יודע שהם קיימים? האם הם מקושרים לשלטונות, האם יש להם מנהיג?)
– מה השתנה בעולם (סביר להניח שיהיה משהו שונה בעולם שלנו במצב הזה, אבל לא חובה. אם יש דבר כזה, נסו לחשוב מה הוא.)
– איך העולם הנסתר משפיע על העולם הגדול? (העולם הנסתר יהיה חייב להשפיע על העולם הגדול, בין אם קצת ובין אם הרבה, ובעיקרון, יכול להיות שינסו לסלף את העובדות כדי שלא יגלו את האמת. אילו מקרים קרו שהשפיעו על העולם הזה, האם הם חשובים לעלילה?)

בניית העולם היא לא עד כדי כך קשה כפי שזה נדמה. כשאני, למשל, כותבת סיפור עם עולם העומד בפני עצמו אני קודם כל מדמיינת אותו בראש שלי, וכל הפרטים מגיעים לבד. אני בונה את הדמות הראשית והדמויות הנוספות, והעולם נבנה עליהם. בעיקרון, זה מה שיש לי להציע אם קשה לכם לחשוב על הפרטים האלה, המוח שלי פשוט מייצר סיטואציות ומראות ככה סתם, אין לי באמת טכניקה XP

אתם צריכים לזכור שעוד לפני שאתם בונים את העולם עצמו, עליכם להתמקד בסיפור שמתרחש בו. יש כמה וכמה סיפורים בהם מתחילים לתאר קודם כל את העולם, את מה שקורה בו, את המנהגים, את האנשים, שזה בסדר, אבל לא מומלץ אם אתם מתכננים לכתוב עמודים של עמודים שבטח הקורא לא יזכור אחר כך. אל תמלאו להם את הפרטים על הפסקה הראשונה, תפזרו אותם תוך כדי, תתנו רמזים למה שקורה שם, תגרמו לקורא ללמוד על העולם שלכם לאט-לאט, ותראו שככה הוא גם יבין יותר וגם יעניין אותו יותר.

זכרו שהעולם עצמו יהיה קיים במשך דורות על גבי דורות, לכן יש לחשוב על דרכי ההתנהלות שלו, שליטה, מנהגים, עמים, בעלי חיים, מקומות מוכרים וכו' וכו' וכו'. אתם לא חייבים לחשוב על הכל בבת אחת, כמו שאמרתי, ברוב המקרים הפרטים מגיעים יחד עם התקדמות העלילה.

אז, טוב, אני חושבת שזה מה שיש לי לומר על זה. כן.
אם אתם מתקשים בכל זאת, תוכלו לנסות לחפש סרטים/סדרות בז'אנר ולבחון אותם, או לחפש בגוגל "Fantasy world" לדוגמא, ולמצוא תמונות שיתנו לכם השראה :)


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך