מדריך פנטזיה: המפלצת הקלאסית

Amora 16/10/2016 741 צפיות אין תגובות

המפלצות, כמו הקסם והיצורים העל טבעיים, הן חלק כמעט בלתי נפרד מספרות הפנטזיה. כמובן, הן לא חלק שחובה שיהיה בסיפור כזה (זו פנטזיה, שום דבר לא חובה בזה), אבל הוא כן לוקח חלק גדול מאוד בז'אנר. בחלק הזה אסביר בקצרה על המונח "מפלצת" ועל המפלצת הקלאסית, עליהם בדרך כלל מתבססים סיפורי מפלצות למיניהם (הסברים ליצורים על טבעיים שונים ויצורים על טבעיים פחות מוכרים יתפרסמו בקרוב)

מה היא בעצם המפלצת הקלאסית (תודה לך ויקיפדיה שאת מצליחה למקד אותי בדברים כאלה):

המפלצת הקלאסית היא יצור חייתי ולא-אנושי, שמזונו מורכב בעיקר מבני אדם. בדרך כלל מדובר ביצור גדול ומפחיד, בעל זרועות ארוכות וגמישות, טפרים חדשים ולוע גדול במיוחד, נוטף ריר, ומלא בשיניים חדות. המראה החיצוני של המפלצות מעורר בדרך כלל רתיעה, פחד וגועל.
מפלצות חיות בדרך כלל במערות, במבוכים, בטירות עתיקות ונטושות או במעבה יערות עבותים. הן מעדיפות אזורים חשוכים ואפלים, וקובעות את מקום משכנן על פי רוב באזורים שאינם מיושבים.

המפלצות משמשות בספרות ובקולנוע במספר תפקידים קלאסיים, וברוב היצירות הכוללות דמויות מפלצתיות, משמשות המפלצות באחד מהתפקידים הקלאסיים האלה:

– המפלצת כאויב הכפר: המפלצת חיה במערה או במבוך באזור כפרי, מיושב בדלילות. כל כמה זמן, בדרך כלל פעם בחודש, יוצאת המפלצת לטרוף אנשים מאוכלוסיית הכפרים המקומית. לחלק מהמפלצות הסכם קורבן, בו אנשי הכפר משאירים מספר נערים ונערות קשורים במקום מסוים לטובת המפלצת, והיא בתמורה אוכלת רק אותם ועוזבת את השאר במנוחה. לכפר מגיע גיבור נודד ושומע על המפלצת המאיימת על הכפר. חמוש לרוב בחרב או בחץ וקשת יוצא הגיבור לצוד את המפלצת להרוג אותה. הגיבור- או שנכנס למערה כדי להילחם במפלצת, או שהוא מציב לה מארב כאשר היא יוצאת לאכול את הקורבן שהכינו לה. בסיומו של קרב קשה, הגיבור קוטל את המפלצת, מובא על שכרו וזוכה לתהילה.

– המפלצת כשומרת על אוצר או בן/בת ערובה: קוסם רשע או מלך אכזר מצליח לשים את ידיו על אוצר גדול, חפץ קסום רב עוצמה או דמות אהובה (בדרך כלל נסיכה יפה). הוא מחביא את שללו במבוך, מערה או טירה נטושה, ומציב מפלצת שתפקידה הוא לשמור על השלל מפני זרים. גיבור נודד או אביר שהוטלה עליו משימה קדושה מוצא את מקום המחבוא, הורג את המפלצת וזוכה בשלל.

בספרות המודרנית היוצרים משתמשים במפלצות בצורה שונה לחלוטין מזו של המפלצת הקלאסית, ואפילו הפוכים ממנה לגמרי, לדוגמא: שרק, מפלצות בע"מ.

*חלק זה נכתב והופשט עם עזרה גדולה מהערך "מפלצות וחיות אגדיות" מויקיפדיה!*


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך