מדריך פנטזיה: סוגי מפלצות: מקבץ

Amora 16/10/2016 5880 צפיות 7 תגובות

אחרי שהכרנו מה זה אומר "מפלצת", נכיר את סוגי המפלצות והיצורים העל טבעיים המוכרים.

ערפד: יצור מיתולוגי המתקיים על דמם של בני אדם או בעלי חיים. (לדוגמא: דרקולה)

אדם זאב: אדם אשר על פי תרבויות מסוימות משתנה בכל ליל ירח מלא לזאב. (לדוגמא: זאב צעיר)

זומבי: דמות בדיונית של יצור אל-מת שנוצר באמצעות החזרתה לחיים של גופת אדם מת. (לדוגמא: המתים המהלכים)

מומיה מהלכת: גופת הקדמונים המצריים עטופה בתכריכים שקמה לתחייה. (לדוגמא: המומיה)

רוח רפאים: השם שניתן להופעתו העל-טבעית של רוחו של אדם מת. רוח רפאים נקראת גם פנטום. (לדוגמא: קספר)

דרקון: לטאה ענקית נושפת אש, בדרך כלל גם בעלת יכולת תעופה. (לדוגמא: משחקי הכס)

הידרה: יצור מהמיתולוגיה היוונית. נחש-דרקון בעל מספר ראשים. בכל פעם שכורתים את ראשו צומחים שני ראשים במקומו. (לדוגמא: הרקולס)

אלף: סוג של פיה, במראה בן אדם עם אוזניים מחודדות וגדולות, שנמצא כמעט בכל תרבויות העולם. (למשל: שר הטבעות)

אלף אפל: יצורים מרושעים שאמורים להיות ההיפך מדודניהם האלפים. (לדוגמא: ת'ור העולם האפל)

אורק: יצור מכוער ומרושע, דמוי אדם מגודל. (לדוגמא: מבוכים ודרקונים)

בתולת ים: נשים שחצי גופן התחתון הוא דג. (לדוגמא: H2O)

חייזר: יצורים שמקורם מחוץ לכדור הארץ. (לדוגמא: הפלישה ממאדים)

בהמות: יצור מיתי המוזכר בתנ"ך. מתואר כאוכל עשב גדול וחזק אשר שוכב בסתר בין צמחי ביצה.

גורגונה: נשים בעלת נחשים במקום שיער ומבטם הופך את המסתכל עליהן לפסל אבן. מקורן מהמיתולוגיה היוונית, המוכרת ביותר היא מדוזה.

גריפון: יצור שחלקו הקדמי דמוי גוף נשר וחלקו האחורי דמוי גוף אריה.

היפוגריף: יצור שחלקו הקדמי דמוי נשר, וחלקו האחורי גוף סוס.

הרפיה: יצור המתואר כמו ציפור או עטלף בעל ראש אישה, גודלן הוא גודלו של סוס.

חד קרן: יצור דמוי סוס בעל קרן על המצח. (לדוגמא: הפוני הקטן שלי)

כימרה: יצור מהמיתולוגיה היוונית בעל שלושה ראשים: ראש אריה, ראש עז וראש דרקון. לכימרה גוף אריה בעל כנפי דרקון.

לוויתן: התנ"ך הוא מופיע כמפלצת יש ענקית הבולעת ספינות ואנשים.

מינוטאור: יצור בעל ראש של שור שנמצא בלב הלבירינת (מבוך מהמיתולוגיה היוונית).

פגסוס: סוס בעל כנפיים החי באיי יוון. (לדוגמא: הרקולס)

סירנה: יצור אגדתי דמוי בתולת ים בעל שירה יפה המושכת בני אדם. (לדוגמא: האודיסאה)

סלמנדרה: סלמנדרה בעלת שש רגליים העומדת בחום האש.

עוג: מפלצת מפחידה וירוקה דמויות אדם. (לדוגמא: שרק)

ע'ול: מפלצת מפחידה דמיונית בתרבות הערבית.

ענק: יצור דמוי אנוש גדול ממדים. (לדוגמא: ג'ק ואפוני הפלא)

עץ אוכל אדם: צמח טורף אגדי המסוגל לטרוף אדם או חיות גדולות אחרות.

סאטיר: יצור מיתולוגי בעל פלג גוף עליון של אדם, ופלג גוף תחתון וקרניים של תיש. (לדוגמא: הרקולס, פרסי ג'קסון)

קיקלופ: יצור ענקי דמוי אדם בעל עין אחת. (לדוגמא: האודיסאה)

שד: יצור על טבעי ולעתים אף לא גשמי, רוח רעה. לרוב הוא מרושע. (לדוגמא: הדיבוק)

ג'יני: יצור על טבעי בדיוני שנמר כי מעניק רצון חופשי, הג'ינים הם גם טובים וגם רעים (הרעים יכולים להוליך שולל את המחזיקים בהם). בעדות רבות, ג'יני יכול להגשים לאדם אשר שיחרר אותו מהמנורה שלוש משאלות. (לדוגמא: אלאדין)

בובה מדברת: בובה, בדרך כלל פיתון או חרסינה, שהשתלטה עליה רוח רעה ומטרתה לזרוע הרס. נעשה בה שימוש רב בתרבות המודרנית. (לדוגמא: צ'אקי, דממת המוות, אנאבל)

פיה: יצור זעיר דמוי אדם, לרוב אישה, בעל כנפי פרפר. הפיה לרוב מסוגלת ליצור קסמים, ומותירה אחריה שובל של אבק פיות. (לדוגמא: טינקרבל, מועדון ווינקס)

פיקסי: יצור מיתי מהפולקלור האנגלי. הם יצורים שובבים המתוארים כ"האנשים הקטנים". הם בעלי גוון ירקרק, שיער אדום, אוזניים מחודדות וחסרי כנפיים.

מלאך: ישות על-טבעית הקיימת לפי האמונה בדתות השונות, בהן יהדות, נצרות ואיסלאם. בדרך כלל מתואר כיצור שמיימי רוחני שנשלח לבצע משימה אלוהית או כמעביר את דבר האל לבני האדם. בתרבות הפופולארית מתוארים המלאכים כישויות יפות דמויות אדם, בעלות כנפי ברבור על גבם והילה מעל ראשם. (לדוגמא: עיר המלאכים, על טבעי)

משנה צורה (Shapeshifting): יצור מיתי ופנטסטי, דמוי אדם שיש לו את היכולת לשנות את המראה הפיזי שלו למראה אחר.

רוח נקמנית (Vengeful Ghost\Vengeful Spirit): רוח של מת שחוזר כדי לחפש נקמה עם מוות אכזרי, לא טבעי או לא צודק.

רוח רעבה (Hungry Ghost): מהתרבות הסינית והסינית-בודהיסטית. מייצגת את מי שפועל על פי היצרים הרעבתניים שלו.

רוח רעשנית (Poltergeist): סוג של רוח שאחראית על תופעות פיזיות לא מובנות כמו רעשים חזקים וחפצים שזזים או נהרסים.

ג'יאנגשי (Jiangshi): ידוע כערפד או זומבי סיני מקפץ. הוא סוג של גופה חיה מהתרבות הסינית. הוא מתואר כגוויה לבושה בלבוש משושלת קינג, וזז בקפיצות בידיים מושטות. הוא הורג יצורים חיים ביניקת הצ'י (אנרגיית החיים) שלהם, בדרך כלל בלילה, כאשר בבוקר, הוא נח בארון מתים או מתחבא במקומות חשוכים כמו מערות.

איש צל (Shadow Person)- תפיסה של חלק של צללים חיים, דמות דמויית אדם, במיוחד מפורש על ידי מאמיני בעל טבעי כנוכחות של רוח או יישות אחרת.

שוג'ו (Shojo)- רוח ים יפנית עם פנים אדומות עם חיבה מופרזת לאלכוהול.

קלפי (Kelpie)- סוס ים (סקוטלנד) שמפתה את קורבנותיו לרכב עליו למותם.

השב (Revenant)- רוח גלויה או גופה חיה שיצאה מהקבר בשביל לאמלל את החיים. המילה רביננט לקוחה מהמילה הלטינית Reveniens – חזרה.

אסוונג (Aswang)- מפלצת מכשפה דמוית ערפד בתרבות הפיליפינית. הם דמויי אדם ביום אבל משתנים לצורה מפלצתית כדי להטריד ולאכול בני אדם ערים בלילה, במיוחד נשים בהריון שעומדת ללדת. אסוונג יכול להשתנות מצורת אדם לחיה, בדרך כלל לעטלף, חתול, חזיר או כלב שחור.

דראוג (Draug)- "הולך-שוב". הוא חי בקבר שלו, בדרך כלל מגן על אוצר קבור של חלקת קבורה. הן גופות חיות, שלא כמו רוחות, הם נראים כמעט כמו אנשים חיים. בספרות עתיקה יש הבדלות בין דראוג קרקע לדראוג ים.

שטריגה (Shtriga)- מכשפה ערפדית בתרבות האלבנית. היא יונקת דם מתינוקות בלילות כשהם ישנים, ואז משנה צורה לחרק (עש, זבוב או דבורה, בדרך כלל). רק השטריגה יכולה לרפא את אלו שינקה מהם. השטריגה מתוארת לרוב כאישה עם מבט נתעב (לפעמים לובשת גלימה) ופנים מושחטות. צורת הזכר של השטריגה היא שטריגו או שטריגאן.

מפלצות מאגדות אורבניות או ספרות מוכרת:

ביגפוט: נקרא גם סאסקואץ', הוא סוג של יצור גדול ושעיר בעל טביעות רגל ענקיות החי ביערות במערב ארה"ב ודרום מזרח קנדה.

המפלצת מלוך נס: נחש ים דמוי דינוזאור שעל פי השמועה חי באגם לוך נס שבסקוטלנד.

המפלצת של פרנקנשטיין: מפלצת המורכבת מחלקי גופות, שיוצר על ידי ד"ר פרנקנשטיין לפי סיפורה של מרי שלי.

אוגופוגו: שד האגם- מפלצת שדווח כי היא חיה באגם אוקנגן בקולומביה הבריטית, קנדה. מראהו מזכיר לוויתן נחשי ענק.

קרברוס: הכלב התלת-ראשי מהמיתולוגיה היוונית ששומר על שער השאול.

יטי: "איש השלג"- מעיף קוף ענק ושעיר החי בהרים המושלגים של ההימלאיה.

איש העש: חייזר שנצפה באמריקה, כביכול משהו בין חרק לבן-אדם.

בסיליסק: מלך הנחשים שמבטו הורג.

גודזילה: מפלצת יפנית הנראית כמו לטאת ענק, דרקון או דינוזאור.

סקילה וכריבדיס: מפלצות מהמיתולוגיה היוונית, בנותיו של האל פוסידון. אחת מתוארת כמערבולת בים בעלת שיניים חדות והשנייה כיצור דמוי נחש מרובה ראשים.

עוף החול: פניקס- ציפור שכאשר מתה עולה באש ונולדת מחדש מתוך האפר.

תולעת המוות המונגולית: תולעת חול ענקית המצויה במדבר גובי שהמונגוליה.

צ'ופקברה: מפלצת מדרום אמריקה אשר תוקפת חיות משק ומוצצת את דמם.

קוקאטריס: יצור דמוי דרקון בעל ראש תרנגול והבל פה ארסי.

קינג קונג: גורילה ענקית העושה צרות במנהטן.

קראקן: יצור ימי מהמיתולוגיה הנורדית אשר מניף את זרועותיו מחוץ למים ומטביע ספינות. מתואר כתמנון או דיונון ענק.

ראם: יצור מיתי עצום בגודלו המופיע בגמרא.

קאמפה: מפלצת מהמיתולוגיה היוונית בעלת פלג גוף של אישה, פלג גוף של דרקון, זנב של עקרב וממותניה נבטו 50 ראשים של חיות כמו: אריות, דובים, חזירים בר ועוד חיות פרא מסוכנות. היא שמרה על הטרטרוס. (כן, גם אני קוראת ואומרת WTF?)

רוק: עיט ענקי הטורף פילים.

ארכנה: אשת-עכביש, מקורה במיתולוגיה היוונית. הייתה אורגת מוכשרת שקראה תיגר על האלה אתנה, וכעונש על ההיבריס (גאווה) נהפכה לראשונת העכבישים.

הרוח חסרת הפנים (Noppera-bo)- מוכר גם כמוג'ינה (Mujina). בהתחלה מוצג כאדם במלואו, כאשר מתקרבים אליו הוא מסוגל למחוק את פניו לגמרי, ולהישאר חסר פנים.

גיל-מן: יצור דמוי דג-אדם שחי בביצות. מקורו מהסרט "היצור מהלגונה השחורה".

בוגימן (Boogie man): יצור מיתי בתרבויות רבות שמשמש מבוגרים או ילדים בוגרים כדי להפחיד ילדים רעים בשביל להתנהג בצורה טובה.

מרי המדממת (Bloody Mary): אגדה אורבנית של רוח, פנטום או נשמה שחושפת את העתיד. אומרים שהיא מופיעה במראה כשאומרים את שמה שלוש פעמים.

לה יורינה- האישה הבוכייה (La Llorona): היא אגדה היספנית אמריקאית. האגדה מספרת על אישה שבעלה עזב אותה, נכנסה לדיכאון ובכתה, תוך כדי שהטביעה את עצמה ואת ילדיה. לה יורינה מוכרת גם כ"האישה בלבן" בגלל השמלה הלבנה שהיא לובשת.

באנשי (Banshee)- רוח של אישה מהתרבות האירית, בדרך כלל מתוארת כאות למוות ושליחה של השאול. באגדה, הבאנשי היא פיה שמתחילה להתאבל כאשר מישהו עומד למות. בתרבות הסקוטית, היא מנקה את הבגדים או השריון המוכתם בדם של אלו שעומדים למות.

מלאך המוות (Grim Reaper)- אחראי על לקיחת נשמות המתים.

בלאק שוק (Black Shuck)- כלב רוח שחור שבמבט אחד שלו גוזר על אדם למות תוך שנה.

הרן הצייד (Herne the Hunter)- רוח מעוטרת בקרני צבי של איש שהוצא להורג על ידי תליה ששומר על יערות ווינדסור.

לה גוייטה זיקה (La Guita Xina)- דרקון נחשי וירוק שמגן על תושבי קטלוניה.

סיסאג (Ceasg)- בת ים (סקוטלנד) שמעניקה שלוש משאלות כאשר היא נתפסת.

לה גוייטה זיקה (La Guita Xina)- דרקון נחשי וירוק שמגן על תושבי קטלוניה.

זאנה (Xana)- נימפת מים עדינה (ספרד) בעלת קול מהפנט.

אלפ (Alp)- גובלין משנה צורה (גרמניה) שמעורר סיוטים בקורבנות הישנים שלו.

וודניק (Vodnik)- רוח אדם דו-משמעית (הרפובליקה הצ'כית) עם בגדים משונים שמאכסן נשמות בספלי פורצלן.

דוקאייבי (Dokkaebi)- רוחות שובבות (קוריאה) שמשתנות מחפצים דוממים.

גומיהו (Gumiho)- שועל בעל תשעה זנבות (קוריאה) שיכול להשתנות לדמות אישה.

נופפו ((Nuppeppo- גוש אדיש חסר מין (יפן) שיכול לאכול כדי להרוויח צעירות נצחית.

סנטלמו (Santelmo)- נוכחות רוחנית (פיליפינים) בצורת כדור אש מרקד.

תזכרו, לא חובה להסתמך על יצורים קיימים כאלה ואחרים. מפלצות יכולות להיות גם שילוב של אדם ובעל חיים כלשהו, הכלאה של בעלי חיים, בעל חיים עם ישות מרושעת (לדוגמא: הפודל המרושע או התולעים מספרי הצמרמורת של ר. ל. שטיין, קוג'ו) או בעלי חיים קטני או גדולי מימדים (לדוגמא: חרק הענק מאחד מספרי הצמרמורת של ר. ל. שטיין).

*ערך זה נכתב והופשט בעזרת הערך "מפלצות וחיות אגדיות" מויקיפדיה! חלק מהכתוב תורגם על ידי מהערכים המקוריים.*


תגובות (7)

Lagoona7Blue/ Amora,
אני חושב שכדאי שתתייגי את המדריך המושקע שלך כ'מדריך לפנטזיה'.
אחרת יהיה קשה לעקוב אחריו.
חבל שהעבודה הרבה שלך תלך לאיבוד :)

16/10/2016 10:03

    מישהו באמת משתמש בחיפוש תיוגים? כי אני לא ממש מוצאת את זה מסייע, זה די מבולגן. אמממ אני תהיתי אם בכלל לשים את המדריך בקטגוריית פנטזיה, אבל לא הייתי בטוחה.
    אוקיי, אני אוסיף תיוג של זה, למקרה הצורך (בכל זאת אפשר למצוא גם לפי כותרת ^^)

    16/10/2016 10:07

    חיפוש הוא דבר דינאמי.. אי אפשר לדעת אם כל הפרקים נמצאים.
    לכן, אם כבר מוצאים פרק אחד בחיפוש אז כדאי ללכת לפי התיוג.
    ככה גם הסדר נשמר…
    אפשר לעשות עוד משהו… להוסיף בסוף כל פרק קישור לפרק הבא.

    לשיקולך :)

    16/10/2016 10:16

    הבעיה בקישור זה שאני לא מפרסמת הכל בבת אחת אז לפרסום האחרון אאלץ לערוך כדי לשים קישור, נראה עבודה מסובכת וארוכה מדי.. :/ שמתי את התיוגים והכנסתי את המדריך לזאנר הפנטזיה כדי שבחיפוש יראו האנשים שיותר בכיוון של זה :)

    16/10/2016 10:21

יש משהו שלא כל כך הבנתי. גם יצורים טובים כמו אלפים או מלאכים הם מפלצות? כי עד כמה שאני יודע מפלצות מסמלות משהו רע, לא?
בכל מקרה, המדריך שלך ממש מושקע ומעניין והוא בהחלט יכול לעזור להרבה אנשים כאן, לי זה כבר נותן הרבה רעיונות למשל.

16/10/2016 10:25

    כן, ברור. כל יצור על טבעי יכול להיחשב כ"מפלצת". אני בעיקרון כתבתי בכותרת מפלצות כי לא היה מדויק לכתוב יצורים על טבעיים או חיות מיתיות, כי יש כאן גם רשימה שם אגדות אורבניות ואגדות עם, ולשלב את כל זה בכותרת אחת יהיה ארוך מדי.
    מפלצות לאו דווקא מסמלות משהו רע, אבל כן, בדרך כלל הן ככה. ויש כמה מקרים בהם יצורים שנחשבים טובים מתגלים כלא כל כך טובים, אני חושבת שזה הכל תלוי בסגנון הסיפור.
    תודה רבה, שמחה לשמוע! :)

    16/10/2016 10:33

למעשה(-לפי רוב הדעות)- כריבדיס הייתה הבת של פוסידון אך סקילה הייתה הבת של טריטון, בן פוסידון, מה שהופך אותה לנכדה של פוסידון ולאחיינית של כריבדיס. מוזר. אני יודע^^.
יש דעות אחרות כמובן(כמו למשל הדעה שאומרת שסקילה היא הבת של הקטה), אבל אני לא מכיר גרסא שאומרת שסקילה היא בתו של פוסידון.
יכול להיות שפספסתי – אבל יש מצב ששכחת את הקיקלופ?
ועוד משהו – יש גם מפלצות ספרותיות, שהם לא לגמרי מפלצות כשאר המפלצות שהזכרת במדריך זה – כמו למשל מיסטר הייד.
שאני די בטוח שהוא נחשב למפלצת.

זהו זה.
כל הכבוד על המדריך(ים) המושקע(ים)!!!

16/10/2016 15:36
15 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך