מדריך פנטזיה: סוגי עולמות בז'אנר הפנטזיה

Amora 14/10/2016 1345 צפיות 4 תגובות

– עולם העומד בפני עצמו
בסיפורי פנטזיה מז'אנר זה העולם הפנטסטי מוצג ללא כל התייחסות לכדור הארץ, והעלילה סובבת סביב דמויות שהן ילידות אותו עולם. העולם מסוגל להיות "כדור הארץ" עם שינוי קל, אבל זה לא מוזכר, או נמנה בשם אחר. (למשל: שר הטבעות שמתרחש בארץ התיכונה)

– עולם המקביל לעולמנו
בסיפורים אלו לרוב מוצגת העלילה דרך דמויות שבאו מהעולם שלנו ודרכן אנחנו מתוודעים לעולם החדש (לדוגמא: מועדון ווינקס), ולעיתים הדמויות המרכזיות הן דווקא דמויות מהעולם האחר שהגיעו לעולם שלנו (לדוגמא: ת'ור)

– עולם נסתר בעולמנו
בסיפורים אלה הרקע הוא העולם שלנו, אך בפני הקוראים נחשפים צדדים פנטסטיים שלו, שלעיתים קרובות מתקיימים במקביל עם המציאות המוכרת (לדוגמא: הסיפור שלי "התגלות הקסם" *-*, גרים, הארי פוטר, פרסי ג'קסון, ארטמיס פאול). בסיפורים אלו באה לידי ביטוי הטכנולוגיה של זמננו.

– עולמנו עם טוויסט פנטסטי
בסיפורים אלו הרקע להתרחשות הוא העולם שלנו, בתקופה זו או אחרת, בה המקרים של תופעות על טבעיות הן נדירות עד כדי שיחשבו לאגדות ושמועות (בדומה למציאות). בסיפור אלה, הגיבור- לרוב ספקן המאמין בכוח ההגיון ומפקפק בסיפורי שדים- חוקר תופעה מסתורית ולומד שאותן אגדות עם ואמונות תפלות מכילות קמצוץ של אמת. הרבים מסיפורים אלה התופעה העל-טבעית היא אל-מת, מפלצת או דמות אגדתית אחרת. (לדוגמא: הסיפורים שלי "סמדי" ו"המכשפות מאמבר אלי", הפרש חסר הראש, מכסחי השדים)

*חלק זה נכתב והופשט עם עזרה גדולה מהערך "פנטזיה" מויקיפדיה!*


תגובות (4)

אני הכי אוהב לכתוב על עולמות שעומדים בפני עצמם, הבעיה שלי עם זה היא שקשה לבנות עולם טוב מספיק לסיפור. אני תמיד חושב על משהו שאמרו פעם בקשר לשר הטבעות כשאני עושה את זה – אמרו שכל סופר אחר בונה את העולם כרקע לסיפור אבל טולקין השקיע יותר בעולם מאשר בסיפור. אני רוצה שהעולם שאני בונה יהיה מספיק אמין, אבל אני לא רואה איך אני מצליח לבנות עולם כל כך מושקע ומלא בפרטים כמו הארץ התיכונה או אפילו כמו ווסטרוז.

14/10/2016 12:02

    אני חושבת שזו הבעיה שלך, שאתה מנסה להיות כמו טולקין. אל תהיה. תכתוב איך שאתה רוצה, בדרך שלך.
    אני מכירה הרבה מאוד אנשים שיצא להם לקרוא את הספרים ואמרו שאפילו לא כדאי לי, כי הוא חופר בצורה נוראית והקטעים האלה משעממים. אני רק אומרת שלא כל סגנון יכול להיות מושך, ואם טולקין השקיע יותר בעולם מאשר בסיפור עצמו… עולם בסיפור יכול להיות מושלם וריאלי נורא, אבל אם הסיפור לא מעניין, מה הטעם? הבנת?

    14/10/2016 12:09

כן. ואני מסכים על הקטע של החפירות, ניסיתי לקרוא את אחוות הטבעת והפסקתי כי ההקדמה הייתה משעממת מאוד ומפורטת מידי. אני אנסה לשנות את הגישה שלי באמת ואני מקווה שזה יצליח לי.

14/10/2016 13:39

    בהצלחה! :)

    14/10/2016 15:15
2 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך