המלך החכם

23/11/2009 3215 צפיות תגובה אחת

המלך החכם

היה פעם מלך חכם ונבון. הוא שלט במדינה שלטון יחיד. לא סמך על עוזרים ועל הווזירים שלו. הוא למעשה היה השופט, ושולט, המוציא לפועל וכל דבר קטן כגדול לא נעשה אלה בפקודתו. איש לא הערער על ל סמכותו, ההפך הוא הנכון, הם אהבו מאוד את המלך והוא מצדו דן בצדק וברחמנות. לא היו רעבים בממלכתו, לא היו עניים ולא פושטי יד או פושטי רגל. כל אזרח מדינתו נהנה מאוד מהשפע שהמטיר עליהם.

למלך היו שני משרתים אישיים ששרתו אותו 24 שעות ביממה. שם המשרת הראשון היה מברוק ושם המשרת השני היה מנחוס. המלך משום מה חיבב מאוד את מברוק, המטיר עליו מכל טוב, נתן לו הרבה מטבעות זהב, לא הטיל עליו מטלות קשות. הוא בעצם היה מעין חבר למלך ולא משרת.

לעומת זאת מנחוס לא זכה לשום הטבה מהמלך. הוא עשה את כל העבודות הקשות, עבד יום ולילה ולא זכה לתמורה או אפילו לא למלה טובה. לבו נשבר כאשר ראה את מברוק יושב לצד המלך והוא, מנחוס, משרת את שניהם. והוא עשה את הכל בשקט וללא תלונה כלשהי. באחד הימים, לא יכול היה לסבול את המצב הזה יותר ואמר בליבו : "אני חייב לקבל הסבר מהמלך..מדוע הוא לא נוהג בהגינות כלפי?". בשעת ערב, היה המלך יושב בחדרו לבד. מנחוס קרב אליו ואמר: ,"אדוני המלך…אולי אני יכול לגלות לך דבר מה המעיק עלי מזה זמן רב?". המלך חייך, הזמין את מנחוס לשבת לידו ואמר: "כן מנחוס, אני שומע, תגלה לי את מה שמעיק עליה ואנסה לעזור לך".

מנחוס אמר: "אדוני המלך ! אני משרת אותך בנאמנות ובמסירות לא פחות ממברוק, אז אני לא מבין למה הוא זוכה ליחס מועדף ממך? מדוע הוא זוכה לשכר גדול משכרי? מדוע רק אני עושה את כל העבודות הקשות? הרי שנינו משרתים אותך ואתה ידוע כמלך אוהב ורחמן וחכם מכל אדם, אולי תסביר לי."
המלך חייך חיוך רחב ונשק למנחוס על המצח ואמר:
"מברוק משרת אותי בנאמנות רק ב 10 אחוזים. ביתר 90 האחוזים הוא לא משרת אותי בנאמנות. על כן אני משללם לו רק על ה10 אחוזים של נאמנות. ואיני חייב לו כלום, אם יעזוב או אם אני אסלק אותו לא יקבל ממני ולו אגורה אחת. ואילו אתה מנחוס היקר משרת אותי לא בנאמנות רק 10 אחוזים ואת יתר 90 האחוזים אתה משרת אותי בנאמנות רבה. ולכן אני מעניש אותך על ה10 אחוזים של אי הנאמנות ואילו את השכר של יתר ה 90 אחוזים בהם היית נאמן לי אני שומר לך בקופה נפרדת ואני מכניס אליה הרבה מאוד דינרי זהב, תכשיטים, ודברים טובים. אם תעזוב אותי או אם אני אפטר אותך, תקבל ממני את כל הקופה ששמרתי בשבילך"
מנחוס הציע למלך: "אני מציע כי תנהג בשנינו במידה שווה. תעניש את מברוך על ה 90 אחוזים של אי נאמנות ושמור לו את ה 10 אחוזים של נאמנות בקרן מיוחדת על שמו".

נמרדי יוסף


תגובות (1)

איזה סיפור נחמד!
אהבתי אותו, וזה מסכיר לי את הסיפור על המלך ושני הציירים שציירו לו על קירות הארמון.
שאחד צייר ועבד קשה , ואילו השני שם מראה..
מאיפה לקחת את ההשראה לסיפור שלך? זה ממש מעניין.

11/06/2010 19:04
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך