הדבש השחור
בסיפור זה יש בעניי מסר חשוב מאוד לחיים

שילוב תלמידים עם צרכים מיוחדים- בעיה או פיתרון?

הדבש השחור 10/05/2020 454 צפיות תגובה אחת
בסיפור זה יש בעניי מסר חשוב מאוד לחיים

בשנים האחרונות גוברת המודעות לגבי הצורך בהרחבת מגוון המסגרות החינוכיות הנותנות מענה לילדים עם צרכים מיוחדים. מטרת החינוך המשולב היא שילדים ברמות שונות של מוגבלות יהוו חלק אינטגרלי מהחוויה הלימודית בכיתה הרגילה, ושסביבה לימודית זו תעשיר את כל הלומדים באותה כיתה.
שלום לכולם, אני, עדי כהן, (שם בדויי) תלמידת כיתה ו' בבית הספר יובל, בעלת שיתוק מוחין המגביל אותי מבחינה מוטורית, האם היתי עומדת כאן,לפניכם, בתחרות הנואם הצעיר, אם הייתי משובצת במסגרת מיוחדת?
אני מניחה שאתם יודעים את התשובה ואני נמצאת כאן כדי לומר לכם עד כמה חשוב לשלב אותנו, הילדים בעלי המוגבלות, בכיתות הרגילות.
לידיעתכם, לפי חוק חינוך מיוחד, ילד בעל צרכים מיוחדים מוגדר כילד עם "לקות משמעותית, שבגללה מוגבלת יכולתו להתנהגות מסתגלת והוא נזקק לחינוך מיוחד". אני קוראת לזה חינוך מתחשב.
התפיסה העומדת בבסיס השילוב בחינוך היא כי ילד בעל צרכים מיוחדיםהוא שווה זכויות לכל ילד אחר, ועל כן זכותו הבסיסית היא ללמוד יחד עם עמיתיו, בני אותה קבוצת גיל בתוך מערכת חינוך אחת , וככל שניתן אין להפרידו למסגרת נפרדת.עד כאן התפיסה, ואני מזדהה עם תפיסה זו בכל לבי.
אולם, רבותי, לצערי, תפיסה זו איננה מקובלת על כולם. בסקר שנערך בישראל, לפני מספר שנים, גילו ש 40 אחוזים מהנשאלים בו אמרו שהם מעדיפים כי ילדיהם לא ילמדו עם ילדים בעלי מוגבלויות בגן ובבית ספר. ועוד חמור מכך, בסקר עלה כי שליש מהנשאלים מעדיפים לא לגור בסביבה עם בעלי מוגבלויות.
מתוך מסמך אשר פורסם על ידי מכון ברוקדייל נאמר מפורשות כי הרחקת הילדים לבתי ספר מיוחדים גורמת להרחקתם מסביבתם הטבעית ולבדידות רבה. ילדים הלומדים בבתי-ספר מיוחדים נאלצים לנסוע למרחקים ארוכים יותר, מה שעשוי לצמצם את האפשרויות שלהם לפתח קשרים חברתיים עם ילדים הגרים בקרבתם. ובנוסף באותו מאמר צוין כי שילוב ילדים בעלי צרכים מיוחדים מכין את הילדים הללו לשילוב טוב יותר בעתיד.
השילוב יוצר במה למפגש חברתי בין ילדים עם צרכים מיוחדים לבין ילדים אחרים. מפגש זה מספק בעבור הילדים המשולבים מודלים לחיקוי ולמידה של התנהגויות נורמטיביות אשר לעתים חסרות במסגרות נפרדות של חינוך מיוחד.
לומר לכם שהדבר היה קל? לצערי, יש גם כאן קשיים. ילדים שמשולבים בבית ספר רגיל אינם מצליחים לרוב ליצור קשרים חברתיים טובים. גם אני חוויתי זאת…. חברי לכיתה הם שותפים בתנועת הנוער "הנוער העובד והלומד" אני רציתי להיות כמו כולם! אז הלכתי היה לי מאוד קשה בהתחלה עם כל המשחקים כמעט התייאשתי שום לא היה מותאם לי רק לאחר שסברתי להם הם מצאו פתרון וכיום השתלבתי ואני חניכה פעילה.
בנוסף הייתי רוצה לדבר איתכם על קרן אור ליבוביץ, שחיינית אולימפית מהווה מקור השראה עבורי.. קרן נפצעה בצבא בתאונת אימונים שגרמה לה לשיתוק בשתי הרגליים, היא הייתה מרותקת לכיסאות גלגלים במשך שנים. עבדה, ולא מנעה מקשייה להפריע לה בדרך ולהפוך אותה לשחיינית אולימפית מצוינת, ולזכות בשבע מדליות אולימפיות!
מאחר וחינוך הוא אחד האמצעים המקנים שוויון הזדמנויות ומהווים בסיס לחברה צודקת יותר, יש להסיר את החסמים הקיימים במערכת החינוך הרגילה כלפי קבוצות חלשות, כולל ילדים בעלי מגבוליות ולהגדיל את ההזדמנויות של קבוצות אלה לקבל חינוך שווה.
אני טוענת שאם הילדים שלכם, שלנו, ילמדו עם ילדים בעלי מוגבלות, כמוני, יחד בכיתה ובבית הספר, הדבר יתרום להם ויתרום לחברה הישראלית כולה.


תגובות (1)

תפיצו! מסר חשוב לעולם! ובכך תעזרו לנו לנצח במלחמה!

10/05/2020 17:54
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך