סופו של בכחוס

ד.דון 13/04/2021 69 צפיות 5 תגובות

סופו של דבר מורגש באוויר
כשראשו של קרתגו החוויר,
כשקרתגו נפל על חרבו וראשו נלקח,
ומוצג לראווה בחוצות העיר ואת עיניו הוא פקח.

דבר נגה
זהר בשגגה ,
לא בכוונה
בערפל לאחרונה,
סימן הניצחון בא בחלום השוחט
שסוחט את הדם מבהמותיו
ולא עוזב
עד לזוב דם,
עד שמלכת השמיים
לא גערה בליבר
שעכשיו בקושי עומד על שתיים,
לא רכבה על הסוסים בשוכר
ברחבי העיר ,
לא נשארה שנייה אחת
שנייה בודדה ,
בשביל לתהות
מה מעשו של בכחוס ?
מה סופו המר?
וכיצד סיפורו נגמר?

ואני שנשארתי לתהות לבד
מחכה לסופי המתוק מתאנה בעונה,
מחכה עוד דקה
עוד רגע קט
לרגע הגורלי והבלתי נמנע ,
אך בסוף משתפן ,מפחד מבהלה
לא קופץ בכלל לנהר מיוגע,
לא שוקע ולא חושב
מה קורה באביבו של בכחוס?
ומה קורה בחורפו הקר והקודר?

סופו של בכחוס
דרוג הסיפור 5 | 1 מדרגים

תגובות (5)

אני מודה שלא הבנתי.
ובכל זאת אהבתי.
ואולי בעצם אני מודה שאהבתי,
ובכל זאת לא הבנתי.

14/04/2021 14:05

    אם תרצה אוכל לתת את הפירוש שלי לשיר.

    15/04/2021 17:15

אז התשובה היא כן. אני ממש אשמח.

18/04/2021 14:51

    פירוש השיר :
    לפני שקוראים נא לשים לב שזו רק דעתי, ושניתן לפרש את השיר כרצונכם.
    הבית הראשון- ישנה השוואה בין חניבעל (המצביא) לבין שאול המלך מהתנ”ך, חניבעל מת בכך שהוא שתה רעל על מנת שהאויב שמקיף אותו (אנשיו של פרוסיאס ששלח אותם בלית ברירה) לא יענה אותו ושאול נפל על חרבו בכוונה גם כן על מנת שהפלשתים לא יתעללו בו למוות.
    כשרשום “כשראשו של קרתגו החוויר” ניתן לראות את השילוב בין הסיפורים של השניים, ב”החוויר” הכוונה למת מכיוון שאדם מת בדרך כלל נראה חיוור, ב “קרתגו” הכוונה היא לחניבעל שהיה מצביא קרתגו ושמו הוזכר עם קרתגו פעמים רבות, ומות קרתגו זה בעצם מות חניבעל כאשר במלחמה הפונית השנייה קרתגו נחלה כישלון וחניבעל התאבד.
    ה”ראש” הוא אזכור למות שאול ,כאשר הוא מת הפלשתים התעללו בגופתו, ערפו את ראשו והציגו לעם הפלשתי את נצחונם על המלך היהודי.
    “סופו של דבר” הכוונה היא לסופם של השניים חניבעל ושאול.
    “כשקרתגו נפל על חרבו וראשו נלקח” וגם פה ניתן לראות את השילוב של הסיפורים של השניים.
    בסוף הבית כשרשום “ומוצג לראווה בחוצות העיר ואת עיניו הוא פקח.” הכוונה היא להראות שבסוף הוא הבין את הכול ,לפני המלחמה הוא הלך לבעלת אוב שהעלתה לו את שמואל , שמואל אמר לשאול שבקרוב הוא יצטרף אליו, שאול ידע שהוא ימות בקרב הקרוב ,אבל הוא יצא אליו בכל זאת וכשראה שהוא מפסיד העדיף להתאבד , ואז נשמתו/ תודעתו סוף סוף הגיע לאותו מקום כמו של שמואל והוא נגלה לאנרגיה האלוהית הגבוהה יותר והמרוממת יותר.
    הבית השני- מתעסק בארבעה דמויות, ליבר/ בכחוס או כמו שהרוב מכירים אותו דיוניסוס, אל אשר גילם את הטבע והפריון וזוהה בעיקר עם ענבים, גפן ויין , ליידי גודייבה היא דמות שנקשרה לשמה אגדת עם בה היא רוכבת עירומה על סוס ברחובות על מנת שליאופריק שהיה שליט העיר (בעלה ) יוריד את המס שהוא מטיל על האזרחים ,קונסטנטינוס הוא היה קיסר הקיסרות הרומית המערבית וגם קיסר כל האימפריה הרומית (בסופו של דבר) והרה אשתו ואחותו של זאוס, אלת האמהות לידה והפטרונית של הנשים הנשואות .
    הדבר הזוהר “לא בכוונה” הוא הצלב שקונסטנטינוס ראה בשמיים בחיזיון שהיה לו ובעקבותיו הפך לנוצרי, בשיר רשום “השוחט” מכיוון שהוא נלחם במלחמות רבות ובעקבות זאת היה אחראי למוות רב, כמו כן אזכור לשיר של ביאליק על פרעות קישינב.
    מלכת השמיים היא הרה אשתו של זאוס מלך האלים, במיתלוגיה היוונית סמלה (בת תמותה) הולידה לזאוס את דיוניסוס והקשר של סמלה וזאוס מרגיז את הרה ,סמלה מתה מכיוון שראתה את זאוס בצורתו האמיתית ודיוניסוס נלקח על ידי זאוס ,זאוס חותך את השוק שלו ומכניס לשם את דיוניסוס על מנת שיהיה כמו רחם לעובר עד שיגדל, כאשר דיוניסוס גדול זאוס מוציא אותו והרה הכועסת מחליטה לשלוח טיטאנים שיהרגו את דיוניסוס , זאוס מצליח להשיג את ליבו וטומע את ליבו בתוך רחמה של סמלה וכך דיוניסוס נולד פעמיים ,הם הורגים אותו בחורף ובאביב הוא קם לתחייה, זו הסיבה לפי היוונים מדוע אין יין בחורף ובאביב פתאום יש בחזרה ענבים שניתן להכין מהם יין.
    בשיר הרה גערה בליבר ממש כמו בסיפור המיתולוגי ,כשרשום “לא רכבה על סוסים בשוכר ברחבי העיר” הכוונה היא שבניגוד לליידי גודייבה היא לא מאשימה את זאוס על נשותיו הרבות אלא את הנשים וילדיהן, ליידי גודייבה יודעת שלאופריק אשם במסים הגבוהים ולא התושבים שהמס נכפה עליהם , והיא מנסה לעזור להם בניגוד להרה שנוקמת בשביל עצמה.
    בשביל להבין את שאר השורות בבית נצטרך לקרוא את המשך השיר.
    הבית השלישי- המספר של השיר מספר על חוויותיו האישיות של בכחוס מנקודת מבטו שלו (של הסופר) , הוא מפחד ולא קופץ לנהר (אזכור לסיפור קצר שכתבתי שנקרא “השעה התשיעית”), בכחוס הוא אל היין ויין יוצרים מענבים שבדרך כלל נהיים בשלים באביב , בכחוס נשאר לבד בחורף כי אף אחד כבר לא חושב עליו ללא היין שלו , הרה אחראית למוות שלו וזאוס לתחייתו אך לאף אחד מהם לא אכפת מבכחוס ,בכחוס מייצג את המאבק כוחות ביניהם , בסופו של דבר בכחוס נשאר לבד.
    זה מתקשר עם הבית הראשון מכיוון שבכחוס כמו שאול וחניבעל בסופו של דבר נשאר לבד במערכה האחרונה, דיוניסוס מייצג הרבה פעמים את הכוחות הנגדיים באדם ובטבע, להחיות ולהמית , ליצור ולהרוס ולהתאכזר ולחמול.
    בבית השני השאלות הרטוריות לגבי אביבו וחורפו של בכחוס מופנות לקוראים ,הם מראות שבכחוס נשאר לבד בסוף כמו כולם.

    27/04/2021 16:07

תודה על הפירוש. קודם כל השכלתי. את בכחוס הכרתי רק כאל היין. את הסיפור המלא לא הכרתי. השיר מקבל רובד נוסף, וגם אחרי הפירוש נותר מסקרן.
מרגיש לי שיש כאן עוד רובד אישי, שלא פורט.

לגבי חניבעל וקרתגו, למרות שידעתי שחניבעל היה שליט קרתגו, גם לא הכרתי את הפרטים על מותו. את הסיפור של ליידי גודייבה, דווקא הכרתי.
שילוב המקורות, כדי ליצור איזה מסר הוא יפה בעיניי, אולי אם הייתי מכיר טוב יותר את הסיפורים, האיזכורים היו מכוונים אותי יותר טוב, אבל קצת הרגשתי שהיה ניתן לתת רמזים עבים קצת יותר. בעיקר לסיפור של ליידי גודייבה ושאול המלך. ברגע שהפרט כללי מדי, הוא מתחבר לעוד סיפורים ואז קצת קשה לעשות את החיבור. אבל שוב אולי זה רק אני. בכל מקרה אני מאוד אוהב את הכתיבה ויצא לי לקרוא דברים קודמים שכתבת. אני מניח שאם אקרא חלק מהדברים שוב, התובנות שלי יהיו איכותיות יותר.
אני שמח שהצעת לפרש את השיר. אני מרגיש שהקריאה של הטקסטים תהיה מרתקת אפילו יותר עכשיו. תודה.

02/05/2021 12:22
1 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך