התייעצות – מופנה לכולם פה :)

רוקמת החלומות 09/04/2021 706 צפיות 6 תגובות

היי לכל מי שקורא את זה,
בין אם יצא לכם לקרוא סיפורים שלי או לא, הייתי רוצה לשאול שאלה שמופנית לכל מי שמרגיש שביכולתו לסייע לי, משום שזו שאלה די כללית על כתיבה. כאשר אתם כותבים דיאלוג או שיח בין דמויות, ואתם מרגישים שהשיח הזה נחוץ לשם העברת מסר קריטי בסיפור מצד אחד, אך מן הצד השני, הוא משעמם ברמות אפילו אתכם ככותבים, מה אתם עושים? משאירים אותו בכל זאת, למרות שגם אחרי שלל שדרוגים, הוא עדיין משעמם ברמות, או, מנסים להכניס את פיסת המידע הקריטית לסיפור באופן שונה, ואם כן, באיזה אופן? אני פשוט ממש מנסה להפחית העברת מסרים דרך שיחות ארוכות מדי ומאוסות בין דמויות, אבל אני תמיד מתקשה או מוותרת, משום שזו הדרך הכי יעילה להעביר דינמיקה מסוימת שאמורה להתקיים ביניהן.
אשמח לכל עצה שהיא,
רוקמת החלומות :)


תגובות (6)

היי רוקמת החלומות, אני הייתי מוריד אותו. בכללי קטע שהוא משעמם עדיף להוריד, אבל השאלה היא מה המסר החשוב? אם אני הייתי צריך להעביר מסר כלשהו אז רמיזות במשך הסיפור זה טוב אבל את תמיד יכולה לתת את המסר ככה כמו שהוא. אם תרצי, תוכלי לשלוח לי את הקטע ואעזור לך. שבת שלום

09/04/2021 20:39

דעה אישית לחלוטין:
הכל תלוי בסוג המידע שאת רוצה להעביר. כתבת על 'דינמיקה' אז אני משער שאת מנסה להציג מערכת יחסים בין דמויות, ובמקרה כזה אפשר מאוד בקלות להמנע משיחה ארוכה ולהדגיש לווא דווקא את המילים שנאמרות אלא את הצורה שבה הן נאמרות.
אפשר להתמקד בדברים כמו טון דיבור, תנועות ידיים, עיניים וכו'.
בנוסף את יכולה לקריין את המחשבות של הדמות, וכאן את חוסכת ממה שהדמות צריכה לאמר.

אם מדובר במידע שאמור לקדם עלילה פה קשה יותר לוותר על שיחה ישירה, במיוחד אם יש צורך 'לשכנע' את הדמות שלך להתקדם בקו העלילה. במקרה כזה אפשר 'לתבלן' את השיחה עם התפרצויות של רגשות. השיחה יכולה להיות ארוכה ואפילו חוזרת על עצמה, אבל שימוש ברגשות יכול להפוך את השיחה ממשעממת לאחת שתיצור אצל הקורא הזדהות עם הדמות.

וכפי שנאמר מעליי, מידע אפשר גם לטפטף. אם השיחה משעממת אותך אולי כדאי לשקול עד כמה קריטי שהמסר יעבור באותו הרגע, או האם אפשר לדחות אותו, ועד אז לזרוק אמירה פה ומחשבה שם, ואז אולי יהיה כבר יותר קל לכתוב את הדיאלוג.

אם בכל זאת את מעוניינת להעביר את הכל במכה אחת, יש דבר נוסף שעלייך לענות עליו: למה השיחה משעממת?
כשאת כותבת סיפור אני מניח שאת יודעת בדיוק איך הוא יתקדם ומה הדמויות שלך חושבות בכל רגע נתון. זה היתרון שיש לך, והחסרון שיש לקורא. אולי את מחשיבה את השיחה למשעממת כי בעינייך הכל ברור מאליו. את יודעת כל תפנית שתקרה וכל מה שהדמות שלך תגיד. את לא יכולה להפתיע את עצמך, אבל בקלות רבה להפתיע את הקורא.
אם זה לא המקרה, אולי חסר בה רגש. אם הדמות מרגישה רק דבר אחד (רק שמחה, רק כעס או רק פחד) אז אולי כדאי להוסיף רגש נוסף אליה, או רגש הפוך לחלוטין לדמות השנייה. שוב, תנועות גוף תמיד מוסיפות.

אם החלק משעמם אותך אז התשובה שלי תמיד תהיה להוריד אותו. ולדעתי, תמיד כדאי לך לאתגר את עצמך בכתיבה ולא לוותר וללכת למה שתמיד נוח, מפני שככה את גם יוצרת יותר עניין אצל הקוראים.

מקווה שמשהו ממה שכתבתי עזר ושלא סתם חפרתי לך.
בהצלחה עם הסיפור! D:

09/04/2021 23:59

    תודה רבה לשניכם, אני חושבת שקיבלתי את התשובה הרלוונטית לי ממך מאקס, אז בהחלט לא סתם חפרת :)

    10/04/2021 13:57

נסי לשלב פעולות ותיאורים בין הדיאלוגים. לדוגמא:
"מה השעה," שאל הטיפוס המשעמם וחבט בכדור.
"השעה חמש," ענה ג'וני והתכופף. חולצתו הפרחונית נקרעה…

11/04/2021 00:26

'רוקמת החלומות' יקרה,
אין לי דרך לענות על שאלתך. מה שכן, בזכותך למדתי משהו חדש על כתיבה איכותית. תודה רבה!

מאקס – אני שמח לראות שאתה עוד בסביבה. אני עדיין מחכה להמשך סיפורך.

קוראים יקרים – מספר הצפיות לא מלמד את כותב הסיפור על איכות סיפורו; דירוג הלבבות נחמד, אך לא יותר מזה; אנא מכם, הגיבו!

אני לא גזען, אני שונא את כולם.

13/04/2021 12:23

    כיף לשמוע :)

    דרך אגב, כאחת שמשתדלת להגיב לסיפורים חדשים שמתפרסמים כמה שיותר, אני מסכימה איתך לחלוטין. לא ניתן ללמוד הרבה מדירוגי הלבבות.

    13/04/2021 14:50
סיפורים נוספים שיעניינו אותך