איך למצוא רעיון לסיפור

ABIGAIL SCHMIDT 18/12/2013 14776 צפיות 6 תגובות

הקדמה: המדריך נכתב בגלל שעדיין לא ראיתי מדריך כזה.
המדריך הוא לפי דעתי בלבד, ככה שהוא לא מקצועי והוא יכול להיות טעות אחת גדולה ולהכיל בתוכו שטויות וטעויות.
אבל בפעם הבאה לא אוכל לכתוב מדריך טוב יותר אם לא תעירו…
המדריך נכתב בלשון זכר, אך הוא מיועד לשני המינים.

איך למצוא רעיון לסיפור

אוקי, התכנסנו כאן היום כדי לדעת איך לא להגיע למצב "אני חייב לכתוב משהו ואין לי רעיון…
אז אולי אני אדפוק את הראש בקיר עד שיצוץ משהו?"
אם ברצונכם לא להגיע למצב הזה, הקישו אחת, והתקדמו לפסקה הבאה.

המקור לרעיון:
יש שני סוגים של מקורות-

א. המקור ה"מועתק"
המקור הזה בהחלט לא מועתק, ככה פשוט אני קורא לו.
המקור המועתק הוא בעצם רעיון הבסיס שבא מקריאת ספר, צפייה בטלוויזיה בסדרה מסוימת, ואפילו מסרט.
דוגמא:
ראיתי את העונה הראשונה של התכנית אוואטר, בה הגיבור נוסע מהקוטב הצפוני לקוטב הדרומי, וזה היה מאוד יפה.
אבל אני בכלל רוצה לכתוב ספר על כדורגל!
מה אעשה: אני אקח גיבור שגר ברוסיה, אצרף אליו חבר וחברה.
נגיד שהוא שחקן כדורגל מצוין, אבל הוא רוצה ללכת למגלה הכישרונות באוסטרליה, כדי שיאמן אותו עד לרמה גבוהה…
שימו לב כמה דמיון- ועם זה קשה לחשוב שהעתקתם, כי אתם קבעתם את הנושא…
(טיפ: לאחר שמצאתם קו כללי, אבל לא מצאתם נושא טוב, תוכלו ללכת לכיוון טרוויאן, ואפילו אימפריון או טרוויאנס…)

ב. המקור ה"ראשוני"
להשיג רעיונות מהמקור הזה זה קצת יותר קשה, אבל תחשבו איך לוקאס חשב על הרעיון שלו לסרט מלחמת הכוכבים…
אם יש לכם דמיון פורה, תוכלו לעשות זאת, אבל זה יהיה קשה.
אם אין לכם דימיון, עדיף שתשתמשו בשיטה א.
כמה טיפים לבניית עלילה כזאת-
דעו שאף אחד לא חסין מפציעות וממוות.
אחד החברים של הגיבור (דמויות משנה) יכול להיהרג בכל קרב במהלך העלילה.
לעולם, אבל לעולם, אל תשאירו את הגיבור לבד איפשהו ולא יהיה לכם דמויות משנה במקום אחר.
שדמות לבד, היא נהיית משעממת ואין אקשן או משהו שמושך לקרוא.
אם במקרה דמות נתקעת באמצע אוקיינוס, הוסיפו לעד סוף הפרק דולפין ידידותי שיוכל לתקשר עם הגיבור בדרך כלשהי.
(טיפ: העלילה שלכם לא מתחילה במקום בו מתחיל הסיפור.
העלילה מתחילה הרבה לפני זה, עוד בסיפור הרקע. מי יודע,
אולי אחרי השלושה ספרים המקוריים שלכם תוכלו לעשות עוד שלושה על סיפור הרקע…)

איך להפוך את העלילה למעניינת:

האמת זה לא הבעיה שלי, אבל בכל זאת אני אעזור לכם.

א. הגיבור
הגיבור, צריך להיות בעל רגשות ומערכות יחסים. לא צריך לכתוב בשביל זה טוב, אלא רק להוסיף לו חברה ואויבים,
ולחשוב על מערכת יחסים עם כל דמות משנה. קחו לדוגמא את הארי פוטר.
יש לו שני חברים טובים- רון והרמיוני. עם רון הוא אוהב לעשות שטויות ויש צחוקים, ככה שהמערכת יחסים שלהם
היא חברית אך גם יש הערצה מסוימת מרון להארי, שהארי לא שם לב אליה.
הארי והרמיוני- אמנם המערכת יחסים פחות חברית, ועם פחות צחוק, אבל היא מאוד עוזרת לו ולפעמים כאשר אחד
נמצא בסביבת השני יש הגנה מסוימת.
הרמיוני מאוד נאמנת להארי, והארי נאמן גם לה.
אבל הארי פוטר וולדמורט- יחסים של שנאה טהורה. באמצע העלילה חש הארי הזדהות מסוימת עם וולדמורט,
מכיוון שהם דומים. ד"א, זה רעיון מצוין, לעשות את הנבל הראשי והגיבור דומים במקצת.
(טיפ: בסיפור קלאסי מוסיפים לגיבור חבר וחברה. החבר יותר חברי, והחברה נאמנה,
ולפעמים אף בקשרי אהבה עם הגיבור. תוכלו לעשות זאת גם אתם.)

ב. הנבל
משום מה הוא שונא את הגיבור. הנבל רוצה להשתלט על העולם, בעזרת חבורה של חסידים לו.
בדרך כלל יהיו לו כוחות סיוף מרשימים (בפנטסיה) או יכולות טיסה מהממות (מד"ב).
אבל כמעט תמיד יהיו לו כוחות מיוחדים מוזרים (תוכלו לקרוא לזה בכל שם שתחפצו, לוקאס קרא
לזה ”כוח", ורולינג קראה לזה "קסם"). בנוסף לגיבור שהוא רוצה להשמיד,
(לפעמים הנבל מבקש מהגיבור להצטרף אליו, ובאותו הזמן הוא מגלה לגיבור קשר מסוים)
יש איזוהי מחתרת הפועלת נגדו, וגם אותה הוא צריך למצוא ולהרוס.
המחתרת יכולה לשתף פעולה עם הגיבור, או במקרה של עלילה מסובכת, לנסות לרדוף אותו.
בכל מקרה תדאגו לקשר מסוים בין הגיבור לנבל…
(טיפ: תוכלו לעשות בסיפור הרקע "נבואה" שספרה על היוולדותו של גיבור,
שיביס את הנבל. עשו את זה הרבה פעמים, והרבה פעמים זה הצליח.)

ג. "החוזר בתשובה"
אמנם לא תראו אותו הרבה פעמים אבל לפי דעתי הוא יכול לעזור.
בפרקים הראשונים הוא יהיה בעל ברית של הנבל, מעין בן הטיפוחים שלו.
לפעמים הוא גם יכול להיות צייד ראשים בעל משימה מהנבל לרצוח את הגיבור.
אבל צריך לעשות לו מערכת יחסים עם הנבל. בהתחלה הערצה מסוימת, אבל לאחר שהנבל בוגד בו,
הוא מצטרף לגיבור והורג (או מנצח, או מכניע… איך שתקראו לזה) את עוזריו הגדולים של הנבל.
מומלץ להקדיש פרקים שלמים לחוזר בתשובה עוד כאשר הוא "רע", מאחר שנצטרך להבין אותו.
בדרך כלל, גם כאשר הוא "רע", יתלווה אליו עוד איש שגם הוא בעל ברית עם הנבל, אך הוא יותר מבין את משמעות
החיים, הוא משמש בתור המורה הרוחני של החוזר בתשובה, ובעצם הוא משמש לחוזר השראה כדי להיות "טוב".
"החוזר בתשובה" מלמד את הגיבור אומנות מסוימת, ועוזר לו מאוד.
לרוב הוא יותר נאמן לגיבור מאשר חבריו הקרובים, ומוכן להגן עליו בחייו.
לגיבור ולדמויות המשנה יש מעט שנאה בליבם לחוזר בתשובה מתקופתו הרעה, ובדרך כלל החבר של הגיבור לא יאמין בו בכלל.
מדי פעם יתפתח קשר רומנטי בין חברתו של הגיבור (שגם ביניהם יש קשר מסוג זה) לחוזר בתשובה.
את החוזר בתשובה נהוג להרוג באחד הקרבות, לא לפני שהוא הורג את העוזר החזק ביותר של הנבל.
(טיפ: אל תכניסו את החוזר בתשובה ישר לחבורה. אל תשכחו שהגיבור,
החבר, והחברה, שונאים אותו, וייקח זמן עד שיאמינו בחוזר ברמה מספיקה.)

ד. דמויות המשנה
הדמויות לרוב נמצאות עם הגיבור מרגע יציאתו אל המסע.
הם הדמויות הכי נאמנות לגיבור, אולי חוץ מכמה יוצאי דופן.
בדרך כלל הדמויות מונות כחבר של הגיבור, וחברה.
החבר מעריץ את הגיבור, והחברה נאמנה לו מאוד.
דמויות המשנה יעזרו לגיבור להחליט את ההחלטות הקשות ביותר,
והן ילחמו איתו ברגע האמת- המלחמה הגדולה נגד הנבל ותומכיו.
בדרך כלל דמויות המשנה יהיו בעלות קשרים, כאלו שיעזרו במלחמה הגדולה.
תשתדלו לא להרוג את דמויות המשנה, כי אז תצטרכו להתמודד עם כתיבת הרגשות החדשים של הגיבור-
דבר קשה במיוחד. אם אתם כותבים מוכשרים באמת- תוכלו לנסות להתמודד עם זה, ואם תצליחו-
זה יקפיץ לכם את הסיפור בכמה מוני(טין)ם.
(טיפ: כאשר הגיבור ודמויות המשנה נפגשים לראשונה, ההתחברות לא תהיה קלה לחבר.
לחברה, יהיה קל מאוד להיפתח כלפי הגיבור,אבל החבר יצטרך מעט זמן להרגל לגיבור.
אתם תמיד יכולים להפוך את זה )

ה. "דמויות אמצע עלילה"
אני לא יודע איך לקרוא להן ממש.
הן דמויות שהגיבור פוגש במהלך מסעו, ועוזרות לו בקרב הגדול.
לכל דמות שכזאת יש מערכת יחסים אחרת עם הגיבור ועם דמויות המשנה,
ככה שקשה לפרט על זה. אבל אם הגיבור ודמויות המשנה זה הלב והריאות, והנבל וחסידיו הם המוח והראש,
הרי שהדמויות שמופיעות באמצע העלילה הן מערכת כלי הדם. אי אפשר לכתוב סיפור טוב בלעדיהן.
מה גם שעל כל מקום שהגיבור מופיע בו, יש כאלה דמויות, ככה שאפשר להאריך כל פרק בהרבה
שורות על הדיאלוגים ועל מה שמלמדת הדמות את הגיבור. נסו להעשיר את הסיפור בכמה שיותר דמויות כאלה.
(טיפ: מדי פעם הדמויות הללו יהיו כה חשובות, עד שהן יצטרפו לחבורתו של הגיבור.
השתדלו להוסיף בין 1 ל2 דמויות, ואפילו דמות שלישית נוספת)

עד כאן המדריך המאוד ארוך שלי, ניפגש איפשהו באמצע העלילה שלכם…


תגובות (6)

כל הכבוד על היוזמה! אני מופתעת לטובה שמישהו מוכן סוף סוף לכתוב את זה! כאילו, כולם כל הזמן: יש לי מחסום כתיבה! הציייייייייייילו! בלה בלה בלה!
הנה זה אנשים, ואם לא כרתם, על תכתבו עוד הצילו אחד!

18/12/2013 09:07

זאת אומרת קראתם

18/12/2013 09:08

בחלק של ה"חוזר בתשובה" הוא יכול להיות בהתחלה טוב, לאחר מכן רע ובסוף שוב מצתרף לגיבור. לפעמים הוא נשער ערמומי, אך לפעמים הוא נאמן מאד. רצוי לעשות שיחות בינו לבין עצמו באיזה צד לבחור.

18/12/2013 09:17

סוף סוף יש לי עזרה!!!!!
תודה!!!!!!!!!!

18/12/2013 10:04

ממש יפה אני חושבת שזה יעזור להרבה כותבים פה,זה עזר גם לי אז תודה.♥.
♥♥♥לין

18/12/2013 11:35

זה באמת עוזר!!!!!!!!!

19/12/2013 06:08
11 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך