אורי זמיר
זהו פרק שלישי מתוך הספר אוצרות האלים. מכאן העלילה כמובן רק הולכת ומסתבכת...

אוצרות האלים – סודות המקדש העברי (פרק שלישי)

אורי זמיר 06/02/2013 699 צפיות תגובה אחת
זהו פרק שלישי מתוך הספר אוצרות האלים. מכאן העלילה כמובן רק הולכת ומסתבכת...

אריק סמית פיהק בהפגנתיות בוחן את תגובתה של הסטודנטית בהירת העור שישבה כמה שורות לפניו. שיער העורב שלה גלש מבעד לכתפייה, נעלם במסתוריות מאחורי משענת הכיסא בהותירו רושם רב. למרות החורף, ששרר בבחוץ, היו כתפיה של האישה חשופות, גוון עורה האחיד והשזוף בוהק באור הניאון של אולם ההרצאות.
מרוכז כולו בתנועותיה, הפורקות ספרי לימוד מתוך תיק, הבחין לפתע שעיניו החדות של פרופסור פרידריך נפגשו באלה שלו. היו כמה יתרונות בעובדה שקורס הבחירה שלקח, "אוצרות האלים", היה אחד הקורסים הפחות מבוקשים בקמפוס. שמירה על אנונימיות מפני המרצה לא הייתה אחד מהם.
"אני אשמח אם אדון סמית והגברת אוהרה יכבדו אותי במעט יותר אינטימיות" פתח הפרופסור בעודו מצביע על שורת מושבים ריקים בקדמת האולם "תוכלו להכיר טוב יותר האחד את השני אם תשבו זה לצד זה"
סמית חייך, על אף שמצא את חומר הקורס משמים בצורה מחרידה דמותו הססגונית של הפרופסור סיפקה בדרך כלל עטיפה מוצלחת בהרבה משמצא בקורסי הבחירה האחרים. משקם לארוז את חפציו הבחין כי אין בכוונתה של שכנתו לציית כמוהו. מה שגרם לו להסס לרגע.
הייתה זו השנה השלישית והאחרונה ללימודיו בקיימברידג' והוא כבר השתוקק לחזור לפעילות שטח ביחידה. ציון נכשל באחד הקורסים ידע לא בא בחשבון, אפילו אם משמעותו התקפלות בפני אישה יפה.
הוא חלף על פניה של אוהרה מהרהר בכמה עובדות קטנות שהצטרפו במוחו האנליטי לכדי חידה אחת גדולה. העובדה שנראתה מבוגרת במעט מהממוצע בקמפוס,הריחוק שהפגינה משאר הסטודנטים ושם משפחתה, שלא הסתדר כלל עם המבטא הצרפתי הכבד שלה, היוו כר פורה לשלל השערות בדבר זהותה המקורית.
משהתיישב לבסוף במקומו למרגלות במת המרצה סיים כבר הפרופסור לכתוב על הלוח, מקטרתו הכבויה בפיו, זכר לימים המאושרים בהם יכל עוד לעשן בכיתה. שיער זקנו הסמיך והלבן נצבע בגוון צהבהב חולני בשולי אפו, עדות מפלילה לפעילותה הנמרצת של המקטרת מחוץ לאולם ההרצאות. על פניו העגלגלות התפרשה ארשת מעורבת של רצינות מהולה בלהט שאפיינה את מרבית שיעוריו, במיוחד אלה שעסקו בתורת הנסתר. ידיו הקצרות משולבות היו מאחורי גבו כמסתירות דבר מה, גופו השמנמן מתנדנד קלות בתוך זוג נעליים ישנות אך מבריקות. הייתה לו לסמית תיאוריה מעניינת לגבי אנשים המעשנים מקטרות.
"ויקינגים" פתח הפרופסור "כאן בקיימברידג'!"
סמית מיהר להעתיק את התאריך מהלוח במחברתו : 20.4.2010. עובר בחוסר חשק למצב כתיבה.
* * *
במרכז הבקרה של חברת 'בריטיש פטרוליום' לא נרשמה פעילות מיוחדת בבוקרו של אותו היום. המסכים, שעקבו אחרי פעילותן של אסדות הנפט והגז, מלאים היו בנתונים משמימים שנאספו מעשרות מוקדים שונים ברחבי תבל.
החברה שהוקמה אי שם בשנת1907 , תחת השם חברת הנפט האנגלו-פרסית, נחשבת לשלישית בגודלה בתחום הנפט, פעילותה הענפה כוללת קידוחי נפט וגז בעשרים ושמונה מדינות שונות ובין היתר הייתה גם הראשונה לגלות נפט בכמויות מסחריות במזרח התיכון.
המרכז עצמו היה פקעת עצבים שלמה של מחשבים, מסכים דקים ונוריות חיווי ובקרה. שורות סדורות של שעוני מחוגים הראו בכל זמן נתון את השעה בעשרות מוקדים שונים בעולם, צוות של כמאה ועשרים איש מנהלים מעקב צמוד אחריהם ואחר דוחו"ת התפוקה שפלטו מערכות החישוב המתוחכמות עשרים וחמש שעות ביממה.
השעה הנוספת כונתה בז'רגון הארגוני השעה האבודה. זו שסימלה שבחברת בריטיש פטרוליום משאבות הנפט והכסף אף פעם לא נחות. "מצא את זה, שאב את זה, זקק את זה" נהג לסיים טוני היווארד מנכ"ל החברה הנהתן את חזון החברה את מה שנוסח גם בגרסת עובדי המרכז בטון מעט שונה כ: "חמוד את זה, שכח מזה, דחוף את זה"
ג'ון פיטרס לגם את כוס הקפה השנייה של הבוקר לועס את כריך הסלמון והשמנת שלו באיטיות אופיינית. סוף השבוע הלך והתקרב ועימו ביקורם הצפוי והמנג'ס של הוריו. לו רק יכל להמציא מחלה אקזוטית מספיק שגם תספק תירוץ הולם להתחמקות וגם תחסוך את הצורך בהסברים מיותרים. מחלה כה מדבקת ומסתורית שאפילו שיחת טלפון אסורה בה. שמונה השעות הקרובות בהם אמור היה לנהל את המשמרת השלווה צריכות להיות מספיק זמן כדי להגות אחת, חשב בתקווה.
שוב דבר משגרת העבודה במרכז לא יכלה לרמז על העתיד לבוא. טעמו התפל של הקפה, פקידת הקבלה הוולגרית והתחושה שעבודת הקודש שעשה אינה מוערכת חלחלה כרגיל. כמעט שנתיים חלפו מאז מונה למפקד מרכז הבקרה הימי של BP, שנתיים בהם עשה הכול על מנת לבלוט בתוך המערכת הצפופה של הארגון, שנתיים בהם חש דרך במקום. בכל ארגון אחר, מידת האחריות לה נדרש, כמות כוח האדם עליו פיקד והאופי התובעני של תפקידו היו שווי ערך לצ'ק משכורת שמן בסוף כל חודש. רק תאגיד כמו BP, חשב, יכל להעסיק אנשים בתפקידו במשכורת עלובה שכזו. שורת הפתיחה של מכתב התפטרותו נכתבה ונמחקה שוב בראשו בפעם המאה ואחת.
צורך חזק להתעטש אחז בו לפתע. התחושה המעיקה נתקעה בחזהו וסירבה להשתחרר, פניו התעוותו מספר שניות בצורה מביכה במיוחד. הרגע בו השתחרר לבסוף העיטוש המעיק היה גם הרגע בו החריש צופר האוויר את החדר הדחוס. הצפירה החדה שיתקה לרגע את מרכז הבקרה, תחושת מתח כבד השתררה באוויר בעוד שורת נוריות אדומה שלמה נדלקת תחת המקום בו נרשם: אסדת קידוח מס'-13. פיטרס היה הראשון להתעשת "חברו אותי אל מפרץ מקסיקו" שאג אל תוך השפורפרת נותן את האות להתפרצות המולה רבתית סביבו.
* * *
סירת המנוע הבודדת נלחמה על חייה מתנדנד על גלי הענק שיצר הדף הפיצוץ .ארבעת המלחים על סיפונה נאחזו בדפנות הפיברגלס החלקות במאמץ עילאי להישאר על הסיפון. גל אחר גל התנפצו מי הים הסוערים על גופם עטוי חגורות ההצלה הכתומות הכתובתDeep Horizon' ' מעטרת את גבם החבול. ממרחק לא רב יכלו כבר לחוש את חום הלהבות שהתפשט במעלה אסדת הקידוח הבוערת. ריח חזק של נפט גולמי מילא את האוויר.
הים הלך ונירגע. רעש הגלים הגדולים והקצף פינה את מקומם לשאון אדם וצופרי האזעקה שהתפרשו על שדה הנפט,Macondo Prospect הממוקם כ-64 ק"מ דרומית לחופיה של לואיזיאנה. גופת צוללן צפה על פני המים נסחפת לעברה של הסירה הקטנה. אנשי הצוות ההמומים מיהרו למשותו מהמים.
ידו הימנית של האיש חסרה כמו גם הזכוכית של משקפת הצוללנים שהרכיב. על פי כמות הציוד הגדולה שהוצמדה לחליפתו המנוקבת ניתן היה לקבוע כי נמנה על צוות התיקון שהוזעק לנסות ולטפל בהתפרצות באר הנפט התת-מימית כמה שעות לפני כן. כל שיכלו לעשות בעבורו כעת היה להביאו לקבורה הולמת.
מרחק לא רב משם פרצה מהומת אלוהים על האסדה. עדר פועלים מבוהל נפוץ לכל עבר, אחדים מנסים לעמוד נזקים ולמלא אחר הוראות הבטיחות לשעת חירום בעוד אחרים בוחרים לנסות את מזלם בקפיצת ראש מטורפת, מגובה כמה עשרות מטרים, הישר אל תוך מי הים השחורים.
ממרומי מגדל הפיקוח נבח הקפטן על סגנו, עזיז, היישר אל תוך מכשיר הקשר.
"יש לנו נפגעים" השיב קול מבוהל מצידו השני של המכשיר.
"אסוף את אנשיך"
כמה עשרות מטרים מתחת לרגליו הקפטן בער חלקה הצפוני של האסדה בעוצמה רבה. צוות מוסק ראשון התרומם מעל לכדור האש בשואבו, בהתאם לתרגולת, קובים אחדים של מי ים במטרה להתחיל וצנן מעט את הלהבות. את מה שקרה בהמשך לא יכלו לצפות. מי הים המהולים בכמות גדולה של נפט גולמי חזרו בדמות סילון גדול של אש המזנק לעבר המסוק. הטייס ההמום משך בכל כוחו את ידיות ההיגוי בניסיון נואש לחמוק. היה זה רגע אחד מאוחר מידי. ערימת המתכת צללה אל עבר המים השחורים בהותירה אחריה שובל עשן סמיך.
קפטן בלייק צפה במתרחש בדאגה. כמעט 40 שנה היה מוצב בתפקידים שונים על גבי אסדות נפט שונות ומעולם לא צפה ברצף כל כך מוזר של תקלות. ראשו עמד להסתחרר אך הוא שב לאיתנו כעבור מספר שניות. היה זה בדיוק כשמערכת הכיבוי האוטומטית נכנסה סוף סוף לפעולה משחררת סילוני אבקה אדירים במורד גשר הפיקוח.
הנתונים החלו להצטבר במהירות. דליפת הנפט האדירה שהחלה אתמול בבוקר היא שגרמה לפיצוץ האדיר. שני הצוללנים שנשלחו לטפל בה לא שרדו ולפחות עוד ארבעה קודחים איבדו את חייהם בלהבות, מסוק אחד נפל. הוא אחז במכשיר הקשר מחלק שורת פקודות קצרה ומדויקת בוחן מבעד לחלונות הענק של מגדלו כיצד מתרוקנים אחרוני מיכלי אבקת הכיבוי על הלהבות. לרגע נדמה היה שהכול נמצא תחת שליטה.
ידו השמאלית נשלחה אל עבר כפתור השליטה של צופר האזעקה לוחצת עליו בכוח במטרה להשתיקו. רק אז התפנה להבחין שהצליל המעיק שמילא את ראשו מזה מספר דקות היה הטלפון המאובטח שבקונטרול. הוא מיהר להרים את השפורפרת.
בצידו השני של הקו ענה לו קולה העצבני של אישה שחייגה את אותו המספר עשרות פעמים. לא היה לו לקפטן זמן או חשק להתנצלויות.
"תעבירי לי את המפקח, יש לנו פה קוד אדום" הוא אמר בדיוק ברגע בו החריש את אוזניו רעש פיצוץ נוסף.
* * *
פרופסור פרידריך ריקד על הבמה כילד אחוז התלהבות. ראשו הגדול שב וסקר את הקהל הקטן בתקווה ששמץ ממנה דבק גם בו.
"השפעתם הרבה של הויקינגים ניכרה הרחק מגבולות אירופה הקלאסית עוד שנים רבות אחרי שהאימפריה הימית שלהם קרסה" "אולי מישהו מבינכם יוכל לחדש לנו משהו הדת הויקינגית?"
"המצאת המצפן מיוחסת להם למשל" השיב אחד הסטודנטים.
הוא הנהן בראשו לאות הסכמה. עיניו שסקרו גם את ספסליו האחוריים של האולם נתקלות בעיניה הקפואות של אוהרה.
"אולי לגברת אוהרה יש מה לחדש לנו בנוגע לתרבות הויקינגית?" שאל בעודו משלב את ידיו מאחורי גבו מתנדנד על קצות אצבעותיו.
היא היססה רגע ואז דיברה, קולה השקט והקר חתך את האולם "הדת הויקינגית היתה דת פגאנית. בראש ההיררכיה הוויקינגית ניצב אודין בעל העין האחת, אל המלחמה, הצדק, החוכמה והמוות אך האל שזכה לפופולאריות הגדולה ביותר היה ת'ור, שתואר כאל חזק במיוחד גם אם טיפש"
מארק הסב את ראשו כמו מרבית יושבי האולם, מהופנט מהמבטא הכבד, אך לא מופתע מהידע הרב שהפגינה. למרות הסודיות שאפפה אותה נודעה אוהרה כתלמידה מצטיינת בחוג. הפרופסור סימן לה להמשיך.
"הוויקינגים העריצו כוח. כבר מילדות הם אומנו להלחם עד מוות והאמינו כי רק מי שמת מוות כזה זכאי להגיע לוואלהלה, גן העדן של הוויקינגים"
הוא חייך. ידע גרם לו אושר והדיוק בדבריה נעם לו.
"לויקינגים הייתה גם גירסה משלהם למלחמת גוג-ומגוג" אמר עיניו בוחנות את אלה של תלמידיו בחפשו אחרי אישור לדבריו.
"מעטים מכירים אותה" אמר מחייך בסלחנות.
"הם האמינו שסוף העולם יגיע בדמות מלחמתם הסופית של האלים בגזע הענקים" פלט לפתע אריק.
הפרופסור עצר את נשימתו לרגע, תחושת עונג מדעי צרוף הציפה את גופו.
בקושי רב התעלם מתחושת הרטט שנגרמה ממכשיר הביפר שנמצא בכיסו כדי להמשיך "אודין וילדיו ילחמו לצד הענקים,ואודין יחוסל ע"י זאב הענק פנריז. חיסולו של האל אודין יגרום להתפרצות אדירה של אש שתכלה את העולם ותותיר אחריה רק מספר קטן של בני אנוש שימשיכו את החיים על פני האדמה."
"ואת כל זה קראת בויקיפידה?" סינן אחד התלמידים. שאון צחוק סוער מציף את הכיתה. אפילו מלכת הקרח חייכה.
ידו נשלחה עמוק אל תוך כיסו שולפת את המכשיר הקטן שהוסיף ורטט. היה זה העדכון היומי של האינטרפול שכלל 4 הודעות קצרות. פיגוע המוני בבגדד. גופת אלמוני נמצאה על המדרגות הספרדיות בוותיקן. ממצאים חדשים בפרשת התרסקות המטוס הפולני ברוסיה. התפוצצות מסתורית באסדת קידוח במפרץ מקסיקו.
אריק חייך בעגמומיות. כמה השתוקק כבר לחזור לפעילות רק אלוהים ידע.
* * *
קפטן בלייק עשה את דרכו אל חלקה הצפוני של האסדה מקלל את הרגע שבו נולד. כתם הנפט האדיר הוסיף לגדול סביבה בקצב מפחיד ותוכנית טובה לא הייתה לו. ככל הידוע לו, אומנם פעל לגמרי לפי הנהלים ברגעים שקדמו למשבר וגם באלה שאחריו, אבל ערובה לכך שראשו לא יוגש על מגש למישהו לא הייתה לו.
מרחק לא רב משם רכנו ארבע גברים בחליפות מעונבות מעל לזירת הפיצוץ, מוקפים בטבעת קטנה של מומחים.
"אנחנו יודעים לאמוד את הנזק?" שאל אחד מהם מסדר את משקפיי ראיית החשבון שלו על גבי אפו המקומר.
"עדין מוקדם לומר" השיב אחד המומחים "מה שאנחנו כן יודעים לומר זה שהבעיה העיקרית היא לא בנזק שנגרם לאסדה אלה בעובדה שאין לנו כרגע מושג כיצד לאטום את הבאר שמתחתיה"
"אני אבקש דו"ח הוצאות מפורט בהמשך, כולל הערכת תביעות עתידית של משפחות וארגונים ירוקים"
"אני חושב שאתה לא ממש מבין את סדר גודל הבעיה. יש לנו כאן פוטנציאל לאסון אקולוגי בדרגה 5. האסון בים ברינג עומד להיראות כמו משחק ילדים ליד זה"
רואה החשבון גירד את ראשו במבוכה "אם כך אני רוצה שתכינו דו"ח תביעה מסודר לחברת הביטוח שלנו. אני צריך…"
"כל הדוחו"ת האלה יוכלו לחכות" היסתה אותו באחת הדמות הבכירה שלימינו "יש לכם שמץ של מושג מה יכול היה לגרום לתאונה מסוג כזה?"
צוות המומחים הגדול בחן האחד מבטו של השני במבוכה.
"לא" אמר לבסוף אחד מהם שנדמה היה לבכיר שבחבורה "למעשה מה שקרה כאן נוגד כמעט כל הגיון"
היה זה בדיוק הרגע בו הצטרף הקפטן לחבורה.
"קפטן בלייק" אמר מושיט את ידו ללחיצה. אף יד לא הושטה לו חזרה.
"אני מבין שהיה לך ביקור באותו יום" המשיך הבכיר שבחליפה מבטו המזלזל סוקר את פניו חסרות השינה והגילוח של הקפטן.
"ביקור? אתה ודאי מתכוון לשלושת הבכירים מלונדון שהגיעו לכאן אתמול"
"יש לך מושג מה עלה בגורלם, הבנתי שהם עמדו קרוב מאוד למקור הפיצוץ?"
בלייק הסב את ראשו מחפש ישועה בקהל בדמותו של סגנו "קרוב מאוד תהיה הגדרה מדויקת למדי"
"הם בין הנעדרים" השיב הסגן, מבחין בכך שהתשובה לא נעמה כלל לאוזניו של הבכיר.


תגובות (1)

תמשיך :)

06/02/2013 23:46
20 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך