michalosh
העלתי את זה מתישהו במשתמש אחר אז אין פה שום העתקה. הוא יהיה בהמשכים, רק שאני לא יודעת איך. קרדיט לאיש הראשון שחשב לשים סרטון מוזיקה שיתאים לאווירת הקריאה. קרדיט ליוטיוב.

חסרת מעצורים

michalosh 06/05/2014 951 צפיות 10 תגובות
העלתי את זה מתישהו במשתמש אחר אז אין פה שום העתקה. הוא יהיה בהמשכים, רק שאני לא יודעת איך. קרדיט לאיש הראשון שחשב לשים סרטון מוזיקה שיתאים לאווירת הקריאה. קרדיט ליוטיוב.

"תעזבו, תעזבו אותי !" צעקתי מתוך הבהלה.
בעטתי לאוויר ברגלי, בניסיון לפגוע בהם, אך הם
אחזו אותי בחוזקה כלכך רבה שלא נותר לי לעשות כלום
מלבד להרפות. אחיזתם גברה ככל שניסיתי להיאבק בהם יותר.
עיניי היו מכוסות, לא ראיתי דבר אז הסתמכתי על החושים שלי.
ידעתי שכנראה אלה היו שני אנשים חזקים מאוד, בהסתמך על אחיזתם
הכואבת.
"שנרים אותה? " שמעתי קול עמוק ונמוך קרוב אלי, כנראה שזה היה מפיו
של האדם שאחז בי, אני משערת לעצמי שהוא אולי גבר, זה כנראה מסביר את אחיזתו הכואבת.
הרגשתי שאני מנותקת, מנותקת מיכולתי, את הבהלה שעברה עליי לא יכולתי
להסתיר, מה כבר עשיתי שאני מוצאת את עצמי כך, הם אחזו אותי כמו אסירה שמובלת אל הכלא.
"תעזבו אותי, תעזבו אותי כבר! " אמרתי בהתחננות, קולי נחנק מהפחד, מהפחד
שלא אדע מה כבר יעבור עליי.
בעטתי, ניסיתי להשתחרר, מהאנשים שאחזו בי בחוזקה בידי, את ראשי
הזזתי בניסיון להסיר את הכיסוי ששמו על עיני.
"לאן אתם לוקחים אותי? " שאלתי, אך הייתה דממה, לא ידעתי לאן אני מובלת.
"תסתמי כבר ! " אמר האיש בעל הקול העמוק, הרגשתי שהוא שם את ידו בפי.
לא יכולתי לומר דבר, הוא היה חזק מידי.
הלכתי בצעדים גדולים, מפני שהאנשים שאחזו בי הלכו במהירות. המקום הזה
הריח לי כמו, הריח הזה הזכיר לי בנק, עלו גם צלצולי טלפון.הרגשתי שרגליי
נוגעות במרצפות קרמיקה. מה כבר עשיתי..? אני יום מותי כבר הגיע?…
למה..? נחנקתי מהמחשבה הזו, שיעולים פרצו ממני, ניסיתי להירגע.
אך לא, לא הצלחתי, העצבנות והאי וודעות למה שיקרה, מנעה ממני
מלהרפות. נשכתי את ידו של האיש שסתם את פי.
הוא שחרר את ידו מתוך הכאב. וכמעט השתחררתי, הסרתי בעזרת ידי
.בעטתי באיש השני שאחז בי, רצתי במהירות והסרתי את כיסוי עיני.
ראיתי שאלה היו שני אנשים, שנראו חזקים, בדיוק כמו שיערתי לעצמי, בחליפות
שחורות. סביבי היה משרד, ואלפי גברים ואנשים בחליפות שחורות או כחולות.
א-איפה אני נמצאת? נבהלתי כלכך. רצתי, לא יודעת לאן, ירדתי במדרגות אקראיות.
ונפלתי, שני הבחורים החסונים ירדו אל עבר המדרגות. קמתי, והמשכתי לברוח.
"תפוס אותה" אמר האיש שאחז בי לאיש בעל הקול העמוק.
הירידה במדרגות הייתה כלכך ארוכה, הבריחה ממנו הרגישה לי כמו נצח.
לפתע מעדתי באחת המדרגות, ונפלתי. זה היה כאב שהתמשך והתמשך.
לא יכולתי לעצור זאת, התגלגלתי ממדרגה למדרגה.האיש שאחז בי בחוזקה
היה כלכך מהיר, שהוא תפס אותי.
"תודה. " אמרתי. זה היה אירוני להגיד זאת, לאיש שתפס אותי שגרר אותי
למצב הזה מהתחלה.
"בבקשה." הוא אמר.בידו היה אקדח, ניסתי להשתחרר מאיחזתו.
והוא כיוון אותי על ראשי. "עכשיו הרשי לי להשלים את משימתי" הוא אמר וחייך אלי.
"לא !" צרחתי בבהלה. הוא אחז אותי בחוזקה, מאז לא שמעתי עוד.
**
"הגיע הזמן" שמעתי קול מסוים, כנראה של אישה. פתחתי את עיני, הכל נראה לי מטושטש.
כך מרגיש המוות? אז למה אני עדיין נושמת?…
"שלום קלריסה" שמעתי שוב את קול האישה. ראייתי הפכה לברורה יותר, וראיתי שזו הייתה אישה.
בעלת תסרוקת צמודה מאוד ועמוסה בג'ל. היא לבשה חליפה שחורה, כזו שהייתה בגוון השיער שלה.
היה לה אודם אדום בוהק וחצאית צמודה שהגיעה עד לברך.היא נראתה כמו אשת עסקים, רצינית.
"א-איפה אני?" שאלתי בחשש.שאלתי בשנית. "איך לעאזאזל את יודעת את שמי?" שאלתי אותה.
הייתי מבוהלת מתמיד, חטפו אותי משום מקום, ועכשיו אני מוצאת את
עצמי במשרד, עם אישה שמעולם לא ראיתי ושקוראת לי בשמי, אני עוד מעט אאבד את השפיות.
"תשחררו אותי, תשחררו" צעקתי אל האישה"תעזבו אותי בשקט" אמרתי, ועמדתי לקום מהכיסא שבו התיישבתי.
אך לא הצלחתי להשתחרר.למה? למה אני כלואה כאן כמו אסירה?
"מה אתם רוצים ממני?" שאלתי.
האישה בעלת האודם הבוהק צחקקה לה. זה נראה כאילו היא נהנתה מהבהלה שלי.


תגובות (10)

כבר קראתי במשתמש השני שלך, אני במתח. תמשיכי כבר!

06/05/2014 12:50

שאלוהים ישמור איזה מתח
תמשיכי בדחיפות

06/05/2014 12:54

חחח תודה השתדלתי שזה יהיה מותח XD

06/05/2014 12:55

שלום לכותבת,
ביקשת ממני להגיב – והנה אני מגיבה. אני מאוד שמחה ומוחמאת מכך שאת מוצאת את ההערות שלי עוזרות ואדיבות, אני מאוד משתדלת להיות פיירית אבל כנה מכל הלב – וכך אעשה גם עם הסיפור שלך.
אחת הבעיות הראשונות שהיו לי עם הסיפור, שהוא התחיל במכה. עכשיו, אני לא אומרת שזה דבר רע. אפשר בהחלט להתחיל סיפור במכה – אבל צריך לדעת לעשות את זה. אין נוסחה כמובן, לדרך ה״מתאימה״, אבל אני חוששת שזה לא עבד. מרוב שזה התחיל מהר, לא היה לי זמן להבין מה קורה ואיך קורה.
בנוסף, ישנם כמה ביטויים או משפטים בסיפור שנראים לא מתאימים, או כמו מקום שבו רצית לתאר משהו – ולא ידעת בדיוק איך. ניסוחים הם דבר קשה מאוד, את זה אני יודעת. לפעמים אני כותבת סיפור, ואני לא במיוחד בטוחה איך הייתי רוצה שהוא יישמע, או איך הייתי רוצה שירגיש הקורא. למשל, בביטוי ״אחיזה שוביניסטית״, את שולפת את הקורא מהסיפור באופן מוחלט, וגורמת לו להרים גבה בבלבול. הביטוי נראה לחלוטין לא קשור. או למשל, ״הראייה שלי התבררה״ – גם, ביטוי מוזר. כנראה התכוונת ל״ראייתי הפכה ברורה״. התבררה פירושה ברור מבחינת, הסבר או לברר – את התכוון לחידוד הראייה… הביטוי נראה לא במקום למרות שהוא מסוגל להיות נכון מבחינה דקדוקית.
נכון – למה שתכתבי לקורא, כאשר את יכולה לכתוב לעצמך! אבל, בכל זאת, כשאנחנו מנסחים תיאורים, וביטויים שמספקים לקרוא הרבה חומר לדימיון כדי שהוא יוכל לדמיין את הסיפור, העלילה והדמויות יותר טוב (שזה מצויין שאת עושה!), צריך לדעת לנסח דברים בצורה קצת פחות דיבורית. בכל זאת, חומר קריא הוא שונה לחלוטין מהשפה שבה אנו מדברים. כאשר אנחנו קוראים, אנחנו ״שומעים״ את הדברים אחרת.

בסיפור נדמה שניסית ליצור אווירה מסתורית – הגיבורה לא יודעת מה קורה לה, מי תופס אותה, מי מנסה לפגוע בה… אבל מלבד בעיות הניסוח שיש לך, שמייד אציין אותן ואיך לטפל בהן, אגיד שמרוב מיסתוריות, יצא שלדעתי גם לקורא קצת קשה להבין מה קורה. הכל קורה באופן מהיר ומבולבול – היא רצה, נופלת, קמה, תופסים אותה, אומרים לה – קורה וקורה וקורה – ויוצא שבסופו של דבר הקורא לא בטוח מה קרה. למרות שיצרת אווירה מרוגשת, עלייך לשמור שהכל יהיה ״ברור״ לקורא. את כמובן לא חייבת להאכיל אותו בכפית ולספר לו ה-כ-ל, אבל כן מאוד חשוב שהקורא לא ייצטרך להתאמץ.

אז מה אני ממליצה לעשות?
לגבי בעיות הניסוח – שמפוזרות בכל הסיפור – אמליץ שני דברים. אחת, להקריא לעצמך את הסיפור בקול רם לפחות פעמיים. שמתי לב שכשאני עורכת את הסיפורים שלי, קל לי יותר להבין איך הדברים נשמעים בראש של הקורא – כשאני מקריאה אותם בקול רם.
שתיים, קראי הרבה ספרים שהם יותר נושנים, בשפה עברית קצת יותר גבוהה. למרות שקצת קשה לקרוא אותם בגלל שהם מרוחקים בשפה מהמציאות של הספרים היום, אפשר ללמוד מהם הרבה מאוד על ניסוח. אני לא יודעת בת כמה את, אבל אני מנחשת ש״רובינזון קרוזו״ יהיה לך טיפה קשה… (אפילו אני קצת הסתבכתי איתו). נסי לקרוא ״המצפן הזהוב״, אם עדיין לא קראת. השפה שם חביבה ביותר, ואת נראית כמו מי שתאהב ספרי פסיאודו פנטזיה.

ודבר אחרון וקצת יותר שולי – תמיד כיף לקרוא סיפור מסודר מבחינת סימני פיסוק. מרכאות, נקודות, פסיקים ורווחים יפים. אעשה לך שיעור קצר – אחרי פסיק ונקודה יבוא רווח. כאשר את רוצה לשים מרכאות, שימי רווח לפני ואחרי המרכאות, אבל לא בתוכן: ״למשל ככה.״ הניקוד (פסיק או נקודה) יבואו בתוך המרכאות, כמו שהראיתי לך כאן.

וכמו שהבטחתי, אצרף פה למטה כמה ניסוחים שלדעתי יש בהם בעיות, או שיש בהם עברית לא תקינה. כמו שאמרתי, את יודעת יפה מאוד לבנות עלילה מצויינת ומרגשת, אבל קצת מבלבלת. אל דאגה, העבודה היחידה שלך היא לקרוא הרבה ספרים, שיספקו לך מילים חדשות והרבה ניסוחים מהנים, ולהמשיך לכתוב – ולא לפחד לערוך – כמו שהמלצתי את יכולה להקריא בקול רם, או למצוא שיטה אחרת שתעזור לך. לא לפחד לשכתב. הרבה בהצלחה, והמשיכי לכתוב!

ניסוחים בעייתיים:

* ״נהנתה מהבהלות שלי״ – בהלות אינה מילה. אולי התכוונת לבהלה?
* ״שיעולים עלו ממני״ – נשמע קצת מוזר… אולי עדיף להגיד שהיא התפרצה בשיעולים? עניין שלך.
*הכיסוי ששמו בעיניי״ – כיסוי שמים *על* העיניים, לא בתוך העיניים!
*מהפחד שלא אדע מה כבר יעבור עליי״ – נשמע קצת מוזר גם כן. אולי רצית פשוט להגיד, שהיא פחדה מהלא נודע?
*האיש החסון אמר לאיש החסון השני״ – נסי למצוא ניסוח שונה, לא יודעת איך להסביר לך.

ישנם עוד מקומות דומים לאלו – אל יאוש, עברית רהוטה וסטייל של כתיבה הם דבר שלוקח הרבה זמן ואימון לפתח, ואת כבר מתחילה יפה. המשיכי לכתוב! המשיכי להנות! חזק ואמץ יקירה.

Veno

16/05/2014 23:36

    וואו את ממש מדויקת בביקורת שלך. אני חושבת כשהיא התכוונה שובינסטי, הכוונה ברברי ושככה לא אמורים להתנהג לאישה או משהו כזה..
    וסליחה אני לא מתאפקת,
    ג'ייק בפרופיל שלך!!!!!!!!!!

    16/05/2014 23:44

    כנה אולי, מדוייקת אני מקווה.
    ברור לי למה היא התכוונה – היא התכוונה לאחיזה גברית מאוד, ברוטלית מאוד, אכזרית מאוד. אני פשוט חושבת שהמילה ״שוביניסטית״ לוקחת את הביטוי למקום אחר, ולא למקום שהיא רצתה. למרות הכל, זה ניסיון יפה ויצירתי.

    ג׳ייק לשלטון!

    16/05/2014 23:49

    יואו תודה רבה לך, אני שמחה שביקרת את הסיפור שלי,
    אני חושבת שהביקורות שלך אפשר ללמוד ולהשתפר.
    (וכמובן לא להיעלב כי אני סופר רגישה : P)
    אני אפנים את ההערות שלך להבא (באמת שהייתי צריכה אותם)
    ושוב, תודה רבה.

    18/05/2014 13:01

ייתר מידי אחיזה!!!

17/05/2014 00:06

המשך!!!
דרך אגב אחלה שם ;)

17/05/2014 00:27
6 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך