עצה של סבתא

11/03/2019 834 צפיות אין תגובות

סבתות לא טועות/שלומית קלדרון
סבתות תמיד צודקות. הן נחנו בטביעת עין כל כך מדויקת שרק שנות חיים ארוכות עתירות ניסיון מעניקות, וסבתי בלה זכתה למנת יתר גדושה במיוחד ממתת האל הזו. היא קוראת בין השורות אנשים, סיטואציות ומה שביניהם. עליה לא עושים רושם. אותה אפשר רק להרשים ולא בדיבורים, כמובן. יש לה שיטות אבחון משלה שמעולם לא אכזבו, כגון: רישומי שפת הגוף בחלל החדר, דרכי תיקשורת בין-אישית בלתי אמצעית, ניתוח אופי לפי תווי פנים, אינטונציות משתנות בקול ועוד מיני סימנים שונים ומשונים שהיא נותנת בהם.
ידעתי שאוכל לסמוך עליה בעיניים עצומות כשנקלעתי לדילמה או כשספק קל שבקלים התגנב אל ליבי, וכך גם הפעם, כרגיל.
היא לא היתה זקוקה למשקפיים הכחולים שלה כדי לקרוא את מסתורי נפשו. מהרגע בו הצטלבו מבטיהם וכפות ידיהם הימניות נלחצו ממושכות בחמימות לבבית, נשמע ״הקליק״ בעוצמה כזו שאפילו לקויי שמיעה כמוה יכולים לקלוט באוזניהם. ואז הגיעה ההתכופפות והרכינה קדימה, כמו קידה קטנה לעברה של הוד מעלתה כשיד שמאלו עוטפת לופתת את שתי הימניות הלחוצות, שלו ושלה, ידה שלה על העליונה, אות לכבוד והערכה לסבתא היחידה שנותרה לי. היא מייד הבחינה במאור עיניו, בקמטוטי ההבעה לצדי שפתיו הבשרניות ואת אלה שבזויות עיניו וקלטה שחיוכו אמיתי, לא מזויף ולא מאולץ, לא מתרפס ולא מתחנחן. כן, הוא מרבה לחייך על העוקם, חיוך מתובל בחוש הומור דק וחריף כמעדן גורמה המעטר צלחת פורצלן מסרוויס מוזהב שמור בתוך ויטרינת סלון ממורקת.
בשעת ארוחת הערב המשפחתית התיישבה מולו ופצחה בצ’ט קליל על הא ודא כמקובל בקרב סבתות מסוגה, ובטבעיות רבה החלה לדובבו.
״איש רעים להתרועע״ תאמר לי למחרת כשאתקשר לקבל את חוות דעתה המלומדת. ״מעט לדבר על עצמו, בעצם רק כשנתבקש לעשות זאת, בחור צנוע, הייתי אומרת, בניגוד לכל מה שסיפרת לי על השגיו האקדמיים, הוא משיר מבט ומניח ידיו על השולחן ודבר אינו מצליח להסיח את תשומת לבו מעיקר העיקרים-ממך!… מסתבר שסיפרת לו מספיק. עובדה! הוא ידע עלי הרבה יותר מכפי שציפיתי. אכן הופתעתי. וזה מוכיח שיש לו גם זיכרון טוב לפרטים (טפלים) בנוסף לכל, וגם רגישות וחמלה ואהבת הזולת ואיכפתיות לבני הגיל השלישי ו..
שמתי לב שהוא שומר איתך על קשר עין, עירני ודרוך, גם כשאת מתרחקת.
כמו חץ מקשת נחלץ לעזרתך כשכמעט הפלת את הצלחת מהמגש, לא נישאר יושב אדיש כמו איזה בוק או גולם או למך או איזה אוטיסט חברתי תקוע בכסאו כל הערב..ההתנהגות הזו מעידה גם היא על מהירות תגובה, על אינסטינקטים בריאים ואפילו על מקומך הבטוח אצלו במחשבות״.
״אבל סבתא, אני מחפשת חסרונות, רק חסרונות ופגמים ..זו הסיבה שהזמנתי אותך לארוחה, צריכה שתעזרי לי למצוא אותם, את תמיד יודעת לעשות את זה הכי טוב. יתרונות מצאתי בעצמי, אולי כי אני משוחדת..כי כשמאוהבים הלב בוחר לראות רק את מה שהוא רוצה ומתעלם מכל היתר..בפעם שעברה פסלת את עופר על הסף..זוכרת, סבתא?״
״נכדתי היקרה, הרי ברור לך שהייתי מזהירה אותך אם היתה נדלקת לי ולו נורה אדומה אחת קטנה! לוח הבקרה שלי עדיין תקין ובועט כשצריך, גם ממרומי גילו הרם.
אז ככה: לפי צורת הציפורניים באגודלים הוא נאמן, אם את זה רצית לשמוע, ולפי אורך האצבעות, הפרופורציות ביניהן ומבנה כף היד הוא מאד מעשי, חיוני ומציאותי ואינו שוגה בדימיונות שווא ולא.. הוא לא קמצן…לא רק בגלל הזר הריחני שהביא מזר פור יו וקופסת השוקולדים של לינדט. הוא אחד שיודע לפנק גם את עצמו. אהבתי את הקו הנקי של זקנקנו המטופח (ודאי מקפיד לבקר אצל הספר לעיתים תכופות או שיש לו ידי זהב ויודע להסתפר בעצמו..הנה לך אולי עוד מעלה ברשימה..) וגם את ריח המנטה העדין שנדף מפיו והחולצה השחורה המכופתרת והתאמת הצבעים עם הנעליים והחגורה, בחור כלבבי, נו טוב.. כי הוא קצת מזכיר לי סבא שלך עליו השלום כשהגיע אלינו עם הוריו לבקש את ידי לפני למעלה מששים שנים כשהתגוררנו עדיין ברחוב פרנציסקנקה במרכז ורשה. אוך… הגברים של היום… איך אתם קוראים להם? מטרוסקסואלים שמתלבשים כמו בז׳ורנל ושופכים על עצמם בקבוק שלם של אפטרשייב גם אם בקושי מתגלחים קצת. כן, כשאנחנו היינו פעם צעירים זה היה אחרת… אבל גם סבא שלך מנוחתו עדן אהב להתגנדר למרות שהיה לו אגו יותר מצומק וכרס יותר תפוחה! נו מילא… מה אני פתאום מוציאה אותו מהבוידעם עכשו..שינוח לו על משכבו בשלום…
איפה היינו..כן..עם כושר התבטאות משובח כזה, כיאה לאדם במעמדו- מרצה מן המניין- אחד שמבין עניין ולא אחד שעושה עניין מכל שטות, כמו למשל מסבתא שמצטרפת לשולחן האוכל ללא כל התראה מוקדמת, מה יש לומר? לא יהיו לכם יותר מידי אי הבנות..כל כך ספונטני .. קבל את נוכחותי בלי לעקם את האף, באמת מכובד מצידו. שילוב תכונות מנצח שכזה יותיר אותו צמוד אלייך, ואם תדעי לחנך אותו כראוי הוא גם ישטוף כלים ויסדר יפה את המדיח וגם ויוריד את הזבל. אבל מה שחשוב באמת, ילדתי, הוא שלא תריבו ולא תעליבו, שתהיו החברים הכי טובים, שתדעו לשמור על שלום בית ולא תפגעו זה בזו. הבחור דעתן (ולא פוליטית! דווקא בנושא זה לא דיברנו בכלל) רגיש ביותר, רגיש מידי, כזה שלא יפגע אפילו בזבוב..אז בזהירות בבקשה! … אה ועוד משהו חשוב! אם תחכי שהוא יציע לך, תשכחי מזה! זה בחיים לא יקרה! הוא לא יעשה את הצעד הראשון אולי כי כבר קבל כמה וכמה סירובים, אולי נכווה ברותחין ועתה ניזהר שבעתיים בפושרים? אולי חווה כמה סטירות לחי..על כמה את יודעת בכלל? ודאי סיפר לך ואת בוחרת לא לשתף אותי…ומה את יודעת על אמא שלו? והמשפחה? כבר עשית תחקיר?
״סבתא, אמרת שבגילי צריך ללמוד להתפשר ולהנות מחצי הכוס שנותרה אז מה עוד יש לך להוסיף?
"אל תתביישי, נכדתי! הרבה בנות עשו את זה לפנייך והן נשואות באושר ובעושר עד עצם היום הזה, אז קבלי ממני את ברכת הדרך. ואגב, יש היום המון דרכים לטפל בהתקרחות, אבל במחשבה שנייה עם עיניים כאלה כמו שלו. .אפשר גם לוותר על זה…


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
9 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך