Rumpelschtilzchen
אשמח לתגובות מכל סוג שהוא.

כשפומטיקה #1

Rumpelschtilzchen 09/04/2021 665 צפיות 8 תגובות
אשמח לתגובות מכל סוג שהוא.

מבוסס בחופשיות על ספרי "הארי פוטר", "השיטה הרציונאלית", ו־ "גולדשטיין".




שוב שלום. יפה… מכמות הנוכחים אני מבין שהצלחתי לא לשעמם.
אז נא לפתוח מחברות, וניגש ישר לעניין: המספרים האפלים.

המספרים האפלים, מבטאים שבירה. פריצת חוק. שינוי סדר.
בעוד שהמספרים שלוש וארבע מבטאים יציבות, עוצמה ושלמות – המספר חמש מבטא בהתרסה את ההיפך הגמור.

נתחיל מכך שאנו מצויידים בחמש אצבעות בכל יד, אבל האגודל חורגת מן הארבע האחרות.
בגיל חמש (על־פי רוב, יש חריגים לכאן ולכאן) בני־אדם חווים את משבר סוף הינקות, והכניסה אל הילדות; "גלגל חמישי" הוא דבר־מה נוסף, שמערער את מה שהיה טרם שנוסף; המחומש – פנטגון, תמיד סימל צבא או מלחמה; "גיס חמישי" הוא אויב מבית; סמל הפנטגרם – הכוכב המחומש, משמש בסיס לכשפים אפלים רבים.

את חמשת חומשי התורה, ניסו לחלק מחדש לשבע. אבל אפילו הרב גלר, רבי ומורי המוגל (אם בטעות עוד לא אמרתי זאת, אני יהודי), הודה שזו רק פרשנות, וכי יש ללמוד את "ויהי בנסוע הארון" כחלק מפרשת 'שמיני'; לא כספר בפני עצמו.
באותו עניין: היהודים (כבר הזכרתי שאני יהודי?) לומדים את התורה מגיל חמש, במשך חמש שנים.

הצלע החמישית, או בעברית "חוֹמֵש", היא הצידית ביותר; התחתונה ביותר; השבירה ביותר; ובקרב אנשי העולם העתיק היא גרמה לחלק ניכר מבעיות הבריאות.

גם כלי־נשק משוייכים למספר חמש. חימוּש. שרביטו של הקוסם או חרבו של החייל – נראים כיד או רגל נוספת, כך שיש לו חמש גפיים.

באופן דומה, גם המספר שלוש־עשרה מבטא שבירה.
בגיל שלוש עשרה (שוב, על־פי רוב) אנו מסיימים את הילדות ונכנסים אל גיל ההתבגרות.
כן, אני מודע לכך שאתם בדיוק שם. זה הגיל שבו בדרך־כלל חווים אהבה ראשונה; והמילה 'אהבה' היא בגימטריה (נומרולוגיה מעשית) שלוש־עשרה.

כפי שחמש הוא אחד יותר מארבע השלם – השלוש־עשרה הוא אחד יותר משתים־עשרה המושלם.
על שלמותו של המספר שתים־עשרה, נלמד בפעם אחרת; רק אזכיר שלבית המקדש השני שבירושלים היו שנים־עשר פתחים. היוונים ידעו היטב שיש לכך משמעות מאגית, וכשכבשו את ירושלים הם פרצו את הפתח השלוש־עשרה.

עד ימינו, באמריקה -ולא רק שם- אין קומה שלוש־עשרה באף בניין. אולי זה בגלל ההבדל שבין נפילה מקומה ראשונה לנפילה מקומה שלוש־עשרה. בזו שומעים השכנים "בום!… אהההה" ובאחרת "אהההה… בום!"

שלוש־עשרה הוא המספר השביעי בסדרת פיבונצ'י (ללא אפס); מה שמעניק לו עוצמה מיוחדת.
על־פי הנצרות, בסעודה האחרונה של ישו השתתפו שנים־עשר שליחיו והוא. סעודה זו נערכה בליל שבת, כלומר ביום שישי לאחר השקיעה ולפני חצות הליל; בסיומה של הסעודה נתפס ישו ובהמשך נצלב. בקיצור (ומזל שאני יהודי), הנוצרים מפחדים להיות שלושה־עשר סביב שולחן אחד, ובוודאי בימי שישי.
מכאן הגיע המושג "יום שישי השלושה־עשר בחודש" – שהוא מועד לפורענות.

במאה השלוש־עשרה, נתפסו שלוש־עשרה מכשפות שהתכנסו לסעודת 'כל־הקדושים'. אחת מהן הספיקה לשלוח פטרונוס בטרם נשבר שרביטה. המוגלגים ידעו שזה הדבר הראשון שיש לעשות כדי לנטרל אותן, והן הועלו על המוקד.

גם למספר 666 יש תכונות אופל חזקות, ויש כאלו שמייחסים את המספר למלאכים ושדים. למעשה, האופל נמצא במספר שלושים־ושבע; ההכפלה בשלוש מעצימה אותו; וההכפלה בשש מעניקה לו מושלמות.
אבל על המספרים המושלמים – בפעם אחרת.

שיעורי בית:
איזה מספרים אפלים אתם מכירים? ומה לדעתכם מעניק להם את אפלתם?
מה הקשר בין המספר חמש לבין הקללות שאין עליהן מחילה?
היכן בהוגוורטס מסתתרים מספרים אפלים? רמז: בקומה החמישית.
ליהודים בלבד: מדוע אפלתו של המספר שלוש־עשרה אינה נחשבת ביהדות לאופל?


תגובות (8)

עובדה (אולי) מעניינת: המספר ארבע, שאתה הצגת אותו כמספר מושלם, נחשב ביפן כ-'מספר אפל'. הסיבה היא שהוא נשמע כמעט זהה למילה 'מוות'. בנוסף, היפנים מאוד אוהבים להאמין באמונות שלהם ולכן גם אצלם ברוב הבניינים לא תמצא את המספר שלוש-עשרה במעלית.

אני מופתע לראות שהמספר תשע לא הופיע, בכל זאת, זה מספר האותיות בשם של וולדמורט וגם בשמו הישן (בגרסה האנגלית המקורית הכוונה).

"אולי זה בגלל ההבדל שבין נפילה מקומה ראשונה לנפילה מקומה שלוש־עשרה"- אני חובב בדיחות קרש גרועות ומודה שחיוך נמרח על פניי ברגע שאני קראתי את המשפט :)

מעניין שסדרת פיבונצ'י הוזכרה פה, האם אתה מתכנן לכתוב עליה שיעור בנפרד? אני בטוח שיש שם הרבה חומר להעביר. או שאולי לא תעשה, תלוי עד כמה תרצה להקשות על תלמידך.

סיפור מעניין, מחכה להמשך! D: (פירוש סמל 'אוצר המוות' הוא פרצוף מחייך אם תטה את ראשך שמאלה 90 מעלות).

09/04/2021 12:47

    מאקס יקירי,
    תודה רבה על תגובתך. משמח לראות שאתה עדיין בסביבה.

    תודה על פריט הטריוויה. חידשת.
    את "הארי פוטר" קראתי רק בעברית (פעם אחת בלבד, לפני שנים רבות).
    למספר תשע אני מייעד תפקיד אחר.

    חן־חן על החיוך. זו בדיוק מטרת הקרש – להקליל את נושא השיעור.

    לסדרת פיבונצ'י מגיע פרק משלה. יש בה כל־כך הרבה קסם.

    תודה על התרגום ל'סמל אוצר המוות'. בעבר שילבת סימנים בלתי מזוהים, שאותם ראיתי כריבועים; אותיות באנגלית המחשב שלי מסוגל להבין.

    15/04/2021 22:06

פרופ' גולדשטיין היקר,
סלח לי על האיחור לשיעור, הייתי עסוק בעניינים אחרים.
נדמה לי ששכחת להזכיר בדבריך את מקומו החשוב של המספר חמש בלוחות הברית, שכן, אף שהיו עשרה דיברות, הם חולקו לחמש וחמש, זה כנגד זה, כשכל דיבר מקביל לדיבר שמולו.
כמו כן, לא קיבלתי את רשימת ספרי הלימוד השנה, הינשוף תעה בדרך. רק לוודא – ספרו של הגאון מוולוז'ין על מספרים – חובה לרכוש אותו? כי לא מצאתי אותו בחנות…

קטע מעולה!
ממשיך לפרק הבא…

22/04/2021 01:13

פרופסור, נעים להכיר.
קראתי הארי פוטר, וגם בלי קשר, השיעור מרתק.
לצערי הרב, אין לי ידע רב במספרים אפלים בפרט ומספרים בכללי, ולכן לא הצלחתי להכין את שיעורי הבית.
כשהלכתי לספרייה, גב' פינס כיוונה אותי לגוגל. האם יש אפשרות להכין את שיעורי הבית כך?

אני ממשיכה לקטע הבא.

26/04/2021 12:07

עומר יקירי, ינשופים לא תועים ולא טועים. יותר מזה: הם מסרבים להחזיר מכתב לשולח! מכתב־רשום שנמסר לינשוף, נחשב אחרי 48 שעות ככזה שהגיע ליעדו.
תודה רבה על התגובה המַפְרה. אכן, עשר הוא כפולה של חמש, מה שמאפיל את האופל, כלומר מאיר.
גם 26 הוא כפולה של 13, ולכן 26 הוא מספר מואר.

'שמים כחולים', חן־חן על תגובתך.
מדאם פינס עובדת בגוגל, לְמה ציפית?
אפשר גם לא להכין את שיעורי הבית; ציון הכשיפומטרי יהיה בהתאם.

26/04/2021 17:19

מדוע אפלתו של המספר שלוש־עשרה אינה נחשבת ביהדות לאופל?"

ביהדות 13 הוא גיל בר מצווה.
שלושה עשר עיקרים שחיבר הרמב"ם הם עיקרי האמונה היהודית.
13 הוא המספר האחרון בשיר אחד מי יודע, והוא מוקדש לשלוש עשרה מידות. המידות, לפי הפרשנים, הן שלוש עשרה מידות הרחמים שבהן מתגלה הקב"ה, או שלוש עשרה מידות שהתורה נדרשת בהן.

03/05/2021 17:48

כפיים!
אתה מבין שזו היתה שאלה רטורית. כן?

03/05/2021 18:38

מעניין מאוד, תודה

02/06/2021 13:18
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך