Rumpelschtilzchen
ועכשיו תורכם. תגובות.

כשפומטיקה #4

Rumpelschtilzchen 26/04/2021 472 צפיות 6 תגובות
ועכשיו תורכם. תגובות.

מבוסס בחופשיות על "הארי פוטר", ועל "גולדשטיין".
תודה רבה על הינשופים, המשיכו כך. זהו המניע העיקרי עבורי להמשיך לכתוב.


פולינדרום הוא ביטוי הניתן לקריאה דו כיוונית: מילה, משפט, או מספר. המילים הבסיסיות ביותר שהן פולינדרום הן mum ו־ dad . דרך־אגב, גם בעברית.
המספר הפולינדרומי הבסיסי ביותר הוא אחת־עשרה.

כוחו הסגולי של הפולינדרום הוא חלוקה, פיצול, גיזרור.
בתהליך היווצרות הוולד, כוחם של הוריו מגוזרר. חצי מכוחו של האב וחצי מכוחה של האם, יוצרים יחדיו את בסיס כוחו העתידי של צאצאם.
הפולינדרום אחת־עשרה אחראי לפיצול הכוח.

לא מפתיע לגלות, שהפולינדרום 121, החזקה השניה של 11, אחראי לתהליך ההתעתקות. 'קפיצת־הדרך' בעברית. בפולינדרום זה, מושקע כוחו של הגיזרור פעמיים: גם ביצירת עותק, שיהפוך בהמשך למקור, וגם במחיקת המקור שהפך להעתק. אחד הופך לשניים שהופכים לאחד.
הגיזרור הוא גם תקלת ההתעקתות הנפוצה ביותר. הוא נובע מפולינדרום 101; תקלה שבה אחד הפך לאפס במקום לשניים.

הפולינדרום 404, כמכפלה של 101, מבטא גם הוא תקלה חמורה.

בכדי להבין כמה הפולינדרום רווי מאבקים, אקח דוגמא מעולם היהדות הקרוב לליבי.
במהלך חמישים הימים שלאחר חג הפסח (ספירת העומר, ליהודים שבינינו), ישנם ארבעה ימים פולינדרומיים.
ביום האחד־עשר – פרץ מרד היהודים הגדול בווארשה, במהלך מלחמת המוגלגים השניה של המאה העשרים.
ביום העשרים־ושנים – פרצה מלחמת עצמאות היהודים בארצם, בשנת 1948.
ביום השלושים־ושלושה, חג המדורות – סילק בר־כוכבא את הרומאים מירושלים.
במאה הרביעית, רעידת אדמה החריבה ביום זה את מקדש יוליאנוס.
ביום הארבעים וארבעה – חייל יהודי יחיד, הרב שלמה גורן, כבש את חברון במלחמת ששת הימים.
לראשונה זה שבע־מאות ואחת שנים, נכנס יהודי (ביום הרביעי למלחמה, והארבעים וארבעה מפסח) אל מערת קבר אבותיו, ששם שוכבים ארבעה זוגות.

גם פולינדרום 929, אחד החזקים בקסם היהודי, מייצג שבירה. ביחד עם חתימת התנ"ך, שבו תשע־מאות עשרים ותשעה פרקים, התפוגג הקסם מן הציבור. מאז, רק יהודים יחידי־סגולה זכו למתת הקסם.

את הפולינדרום הארוך ביותר המוכר לי, כתב רבי אברהם אבן־עזרא, שאמנם היה מוגל, אבל ללא ספק הבין מהו כוחו של פולינדרום:
"דעו מאביכם כי לא בוש אבוש, שוב אשוב אליכם כי בא מועד".

שיעורי בית:
אילו פולינדרומים אתם מכירים?
מהי המילה הארוכה ביותר שהיא פולינדרום?
מה מייצג עבורכם הפולינדרום 101? ומדוע? (שאלו את מדאם פינס על־אודות קרואלה בת־השטן).
איזה מספר אחראי, להבנתכם, למפתחות המעבר? ואיזה לרשת הפלו? שימו לב, זה לא אותו המספר.
מדוע, לדעתכם, פולינדרום 404 מבטא תקלה?


תגובות (6)

שלום Rumbel,
לא קראתי את הארי פוטר ואת גולדשייטן אבל התעניינתי מאוד ללמוד על הפולינדרום. העשרת את הידע שלי.😀

26/04/2021 20:09

סוף סוף אני יכול לפרוק את התסכול שלי על המילה הזו. למה המילה פולינדרום היא לא פולינדרום?! אפילו המילה באנגלית לפחד מפולינדרומים היא פולינדרום! מי אחראי לזה? אני מרגיש שאני סטיתי מהנושא… אה כן- הפרק.

הפסקה על המספר 121 לא הייתה מובנת לי, הייתי שמח אם היית מפרט יותר.
404- פולינדרום "אפל".

אהבתי את המשפט הפולינדרומי בסוף, וגם בפרק הקודם כשאתה הכנסת ציטוט בהקשר לנושא. קנית אותי עם ציטוטים.

אהבתי, מחכה להמשך! D:

26/04/2021 23:37

נינה-
שמחתי לגלות שאני עדיין מסוגל לחדש. חן־חן על תגובתך.
ומשהו קטן: שם העט הוא rumpel.

מאקס-
אני מבין את התסכול, אבל לא אני המצאתי את המילה…

112=121 . כלומר זה פולינדרום שמורכב בעצמו מפולינדרום. חזקה של פולינדרום.
כפי שכוחו של 11 הוא פיצול; פעמיים הם ההיפך מפיצול. איחוד.
ביחד, פולינום 121 משיג את שתי המטרות: העתקה, התעתקות.
1-2-1 מציג את דרך ההתעקות. אחד מוכפל לשניים, ובהמשך השניים חוזרים להיות אחד, במקום אחר.
(בכל מקרה, זו פילוסופיה בגרוש חסרת אחיזה במציאות, אז למי אכפת?)

101 הוא פולינום אפל. 404 הוא העצמה של 101. אבל כמובן, ל־ 404 יש מקום של אי־כבוד ברשת.

תודה רבה על החיזוקים. אשתדל להמשיך בקרוב.

28/04/2021 16:01

שלום פרופסור,
כרגיל, שיעור נפלא ומעניין!
אפשר להזכיר במסגרת זאת את ריבועי הקסם של האבן עזרא.
מכיר את הסיפור על השאלה שנשאל על כשרות צנצנת דבש שנפל לתוכה עכבר?
הוא ענה כך:
פ ר ש נ ו
ר ע ב ת נ
ש ב ד ב ש
נ ת ב ע ר
ו נ ש ר פ

30/04/2021 18:15

"ביום השלושים־ושלושה, חג המדורות – סילק בר־כוכבא את הרומאים מירושלים."-לא נכון, הוא לא סילק את הרומאים מירושלים בל"ג בעומר.
קישור בשבילך:
https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%9C%22%D7%92_%D7%91%D7%A2%D7%95%D7%9E%D7%A8
מהי המילה הארוכה ביותר שהיא פולינדרום?
מכיתומותיכם.

03/05/2021 16:00

עומר-
ריבוע הקסם "רעבתן שבדבש" הוא פולינדרום משוכלל. תודה רבה על ההרחבה.
עדיין, הוא לא ארוך כמו "דעו מאביכם".

איתן-
שאפו על המילה הפולינדרומית. לא היכרתי.
לא מצאתי בקישור צידוק לדבריי או לדבריך. מקובל לציין בארץ את ל"ג בעומר גם כיום חגו של בר־כוכבא.
ייתכן שצדקת, אך זו עדיין רק טענה. לא קיבלתי הוכחה.
תודה רבה על תגובתך.

03/05/2021 18:51
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך