Rumpelschtilzchen
הערות, הארות, בקשות, תלונות, תשבחות, נאצות, ביקורות בונות, ובעיקר - תגובות. כל אלו תתקבלנה בברכה.

כשפומטיקה #5 (+14)

Rumpelschtilzchen 30/04/2021 630 צפיות 11 תגובות
הערות, הארות, בקשות, תלונות, תשבחות, נאצות, ביקורות בונות, ובעיקר - תגובות. כל אלו תתקבלנה בברכה.

מבוסס בחופשיות על "גולדשטייין", "המספרים שמאחורי ההיסטוריה", וסדרת "הארי פוטר".


בשל תכנים שאינם תואמים את הגיל הצעיר, פרק זה מוגבל לקריאה מגיל ארבע־עשרה ומעלה.


בשיקוי המזל 'פֶליקס פֶליציס' ישנם תשעה־עשר רכיבים; הכנתו אורכת תשעה־עשר שבועות (לפחות. התוצאה המיטבית מגיעה לאחר שישה חודשים); והשפעתו ללא נזקים קבועים – עד תשע־עשרה שעות.

את תכונות המזל של המספר תשע־עשרה, גילה מוגל יהודי בשם יוסף בן־מתתיהו. לאחר שהסגיר את עצמו לרומאים, החליף את שמו ליוספוס פלאביוס (את שמי, יהודה גולדשטיין, לא החלפתי לאנתוני. כך בחרו בהוגוורטס לקרוא לי).

פלאביוס שם את ידו על גרסה ראשונית של פֶליציס, מי־זהב שמבעבעים כלפי מטה. הוא הבין שמדובר בשיקוי־קסם כלשהו, אך בשל הזמן הדוחק, ענד מנה אחת על צווארו.

כשנלכדה יודפת, שם התבצרו ארבעים ואחד מורדים יהודים, היה פלאביוס אחד מהם. אלא ששאר המתבצרים העדיפו למות מלהסגיר את עצמם. הם החליטו לעמוד במעגל, ולחסל זה את זה לפי הסדר: כל אחד בתורו – ישסף את זה שלשמאלו. הראשון את השני; השלישי את הרביעי; הארבעים ואחד את הראשון, וכן הלאה. האחרון שיישאר – יתאבד.
פלאביוס היה היחיד שהעדיף לחיות. כיוון שלא הצליח לשכנע אף־אחד אחר, היה עליו למצוא את מקומו במעגל, כך שיישאר האחרון.
זו בדיוק היתה ההזדמנות עבורו לשתות את השיקוי הזהוב. בתוך שניות, הוא חש דחף עז לעמוד דווקא במקום התשעה־עשר במעגל המתאבדים. ממקום זה – אכן היה פלאביוס האחרון.

פתרון חידת יודפת לא מאוד מסובך:
כשמעגל המתאבדים זוגי – הראשון בסבב שיהרוג, יהיה גם הראשון בסבב הבא. כדי להישאר החי האחרון, היה על פלאביוס להיות הראשון להרוג בסבב האחרון, כלומר אחד משניים.
לכן, היה עליו להיות הראשון גם בסבב שלפניו, כלומר אחד מארבעה. אם נמשיך להכפיל את מספר המשתתפים בסבב – נקבל שהראשון להרוג כאשר מספר החיים במעגל הוא 2n, הוא זה שיישאר החי האחרון. במילים אחרות: כאשר מספר המשתתפים הוא 2, 4, 8, 16, 32, 64 וכו' – הראשון להרוג יישאר החי האחרון.

כיוון שמספר המשתתפים הוא ארבעים ואחד, על תשעה משתתפים בדיוק, למות לפני תורו של פלאביוס להרוג (41 – 32 = 9). מסיבה זו בדיוק, ישנם תשעה רוצחים לפני תורו. ביחד, שמונה־עשר (9 × 2 = 18).
המקום הבא, המקום התשעה־עשר, הוא המקום בר־המזל (18 + 1 = 19).

שיעורי בית:
מה הקשר בין המספר תשע־עשרה לבין תנועת הירח?
כיצד קשור המספר תשע־עשרה ללוח השנה? רמז: קסם סיני עתיק בן למעלה מארבעת־אלפים שנה.
מה הקשר החזותי בין 41 לבין 19 כשהם בצורה בינארית?
מהו המקום בר־המזל כאשר מספר המשתתפים הוא שמונים ושלושה? (קומו, הסתדרו במעגל ו… סתם, בדיחה!)
ליהודים בלבד: מהי הבקשה התשע־עשרה בתפילת שמונה־עשרה? וכיצד היא קשורה למזל?


תגובות (11)

83=64+19
83= 19 + 6^2 (למקרה שלא יופיע כמו שצריך, שתיים בחזקת שש)
לכן: 19*2 + 1 = 39
מכאן: במעגל ובו מספר המשתתפים הוא שמונים ושלושה, המקום בר המזל הוא מקום מספר שלושים ותשע.
(לוקאס מוריד את השרביט מקארה, מתעלם מריימונד ששוכב ללא הכרה) "והכל מבלי שאף אחד יפגע!"

מספרים ראשוניים הם מדהימים. עובדה.

שאלה, האם המידע על השיקוי פליקס פליציס הוא מדויק, או שיש כאן הטייה לצורך חיזוק הנקודה שאותה ניסית להעביר? בכל מקרה אהבתי.

מחכה להמשך! :)

30/04/2021 13:31

שלום פרופ',
אני מודה – איבדתי אותך לגמרי…
אני חייב להודות שירדתי (לפני עידן ועדינים) מ5 יח' ל4… מה לעשות, בנ"ע עניין אותי יותר. ולא, לא בגלל שהכרתי את אשתי שם באותו זמן…
ואף שקיבלתי ציון מכובד ב4 יח', מיום המבחן והלאה העדפתי להרוג את מלך חשבון, לפחות בראשי…

פלביוס הוא בהחלט יהודי מעניין, ודמותו נתונה במחלוקת גדולה, אבל זה כבר שייך לשיעור היסטוריה, או היסתוריה… איך שתרצה…

לגבי השאלה היהודית – השאלה אם אתה מחפש את הברכה ה19 בסדר שהן מובאות היום, או בסדר תקנתן…
אם כוונתך לאפשרות השנייה, אין ספק שלקטן שחיבר אותה לא היה הרבה מזל שחי באותו הדור, כי אילו היה חי בדור ראוי יותר, היה זוכה להארה אלוקית גדולה יותר…

מחכה לשיעור הבא…

נ"ב: 19 = 1+9 = 10. וכך הוא פותח את סדרת המספרים המשלימים ל10: 28, 37, 46, 55, 64, 73, 82, והוא היחיד שאי אפשר להפוך. בטח יש לפרופ' משהו חכם לומר על זה…

30/04/2021 18:28

    המשפט שלפני הסוף: "הוא היחיד שאי אפשר להפוך" – טעות כמובן… התעלם

    30/04/2021 18:29

"מהי הבקשה התשע־עשרה בתפילת שמונה־עשרה?
הבקשה התשע-עשרה היא ברכת שים שלום

30/04/2021 22:56

אני נהנה מהפרקים. קצת מתמטיקה. קצת הומור. אין לי ערך מוסף לתת ושום תובנות. אני מניח שמטרת התגובה, היא לעודד אותך להמשיך.

אמשיך לעקוב.

02/05/2021 22:41

"ליהודים בלבד: מהי הבקשה התשע־עשרה בתפילת שמונה־עשרה? וכיצד היא קשורה למזל?"
א. למה ליהודים בלבד? בני לאום שונה לא יכולים לענות על זה?
ב. הבקשה התשע-עשרה בתפילת שמונה-עשרה היא ברכת המינים
ברכת המינים היא ברכה שתיקנו היהודים (שמואל הקטן) אחרי שהדת הנוצרית גדלה. והרבה יהודים המירו את דתם לנצרות. וזו בקשה לאלוקים שיאבד אותם. הברכה הזאת גרמה לפילוג סופי של הנצרות מהיהדות.
אין לי מושג מה הקשר למזל. (אולי בגלל שסוף סוף הנוצרים נפרדו מהיהודים? סתם בצחוק)

03/05/2021 15:49

וואו, חברים יקרים, תודה רבה רבה!

מאקס-
זכית ב־ 19 נקודות לגריפינדור (תקן אותי אם טעיתי). נכון מאוד!
הפרטים הרשמיים על פליקס־פליציס הם: שיקוי זהוב שבו "מקפצצים" (סוג של מבעבעים) "דגיגוני" זהב.
זמן הכנתו – שישה מחזורי ירח (בדיוק).
תופעות לוואי – שכרון־כוח, אופוריה, התמכרות. לא מומלץ לצרוך יותר מ"יום" (הגדרה לוקה בחסר) בחצי שנה.

התוספות שלי: מבעבעים כלפי מטה (השראה מ"העי"ג") כגרסה ראשונית, עיקום זמן ההכנה, ודיוק זמן הצריכה.

עומר-
חבל. מלך חשבון הוא דמות שאפשר ללמוד ממנה רבות, ולשוחח איתה שעות. אולי חוץ מעברית (בכל־זאת "סיחון" במקום "שיחון").
כמובן, כוונתי היתה לאפשרות שעליה ענית. דור חסר מזל.

יואב-
תודה רבה על תגובתך, עיין בתשובתו של עומר.

גידי-
אין עליך. תודה רבה רבה. שימחת אותי. מקווה להעלות בקרוב את הפרק הבא.

איתן-
א. יכולים, אבל זו בדיוק הסיבה שהשאלה היתה בעברית. שלא יבינו.
ב. נכון מאוד. עומר כבר הקדים אותך.
ג. גם היפרדות הנוצרים מעם הסגולה תלויה במזל. צחוק בצד, קיבלתי.

לכולם-
אתם נהדרים, תודה רבה. נדמה לי ששתיתי יותר מדיי פליציס בפרק הזה.

03/05/2021 19:11

    איתן זה אח שלי
    הוא הסכים לי להשתמש באימייל שלו

    05/05/2021 18:21

איתן זה אח שלי
הוא הסכים לי להשתמש באימייל שלו

05/05/2021 18:21

אני בוחרת להתייחס לשאלה האחרונה: הברכה התשע עשרה בתפילת שמונה עשרה היא ברכת המינים. את הברכה הזאת קבעו אחרי שרבים מהמתנצרים החלו לבוא לבית הכנסת כדי להדיר יהודים לנצרות. גם אני לא הבנתי את הקשר למזל – אלה אם כן התכוונת רק בציניות.
אהבתי את הרעיון של הסיפור, והייתי שמחה לדעת מה זה הגולדשטיין הזה שאתה מבסס עליו כל כך הרבה מהסיפור כפי שאתה טוען.

09/05/2021 15:39

זרובבלוביץ'-
האם הזהרת את אחיך שבכל פעם שתקבל תגובה באתר, הוא יקבל התראה? או אולי זה מייל שאינו בשימוש, כך שבפועל הוא שלך?
תמחק מאוצר המילים שלך את "הסכים לי"!! אין ביטוי כזה!
יש "הרשה לי להשתמש", ויש "הסכים שאני אשתמש".

נטע-
הציניות מסתכמת בכך שבתפילת 'שמונה־עשרה' יש תשע־עשרה ברכות.
דורו של שמואל הקטן היה חסר מזל בכך שנאלץ לתקן את הבקשה; וכפי ש(אח של) איתן הוסיף: היפרדות הנוצרים באופן רשמי מדת היהודים היא מזל גדול.

בעניין גולדשטיין:
אנתוני גולדשטיין הוא דמות משנית בספרי 'הארי פוטר'. הן משמו והן מעדותה של רולינג, הוא יהודי.
מעריצת 'הארי פוטר' בריטית־יהודיה־חרדית ששם־העט שלה הוא la'azov (לעזוב, כמו ב'לשבור את הקרח') כתבה פאנפיק שבו אנתוני הוא בעצם יהודה, יהודי־חרדי שמגלה את עולם הקסם.
לאורך עשרים וארבעה פרקים (לפחות אלו שקראתי), מתמודד יהודה עם שאלות תיאולוגיות והלכתיות שנובעות מהיותו קוסם.
הפרק האחרון מסתיים בחגיגת בר־המצווה שלו.

דמות המרצה לכשפומטיקה, יהודה גולדשטיין, הוא פאנפיק שלי – שמבוסס על דמותו של גולשטיין כפי שכתבה 'לעזוב'.
לקריאה נוספת:
https://goldstein.home.blog/author/yanthonygoldstein/

09/05/2021 18:10
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך