מבוא לכשפומטיקה

Rumpelschtilzchen 31/03/2021 779 צפיות 9 תגובות

מבוסס בצורה חופשית על עולמו המופלא של "הארי פוטר" (ג'יי קיי רולינג);
על הפאנפיק המפורסם ביותר "השיטה הרציונאלית" (אליעזר יודקובסקי);
ועל הפאנפיק "גולדשטיין" ('לעזוב').




תלמידים ותלמידות יקרים, ברוכים הבאים למקצוע החשוב ביותר בהוגוורטס: כשפומטיקה.

תחילה, אציג את עצמי.
שמי פרופסור גולדשטיין. יהודה אנטוני גולדשטיין. יהודי, ובן־מוגלגים.

מדוע הרקע שלי רלוונטי לשיעור?
כידוע, חצויי הדם הם הקוסמים המוכשרים ביותר.
בוודאי שמעתם על ההוא שאין לנקוב בשמו – וולדמורט. כבר בילדותו הוא היה כשרוני מאוד; ובטרם מלאו לו חמישים, כבר המציא ארסנל שלם של כשפים.
גם אחד המורים שלי, פרופסור סוורוס סנייפ, שהשאיר חותם בכל תחום שבחר ללמוד, היה חצוי דם. בתקופתי כתלמיד, הוא היה שנוא על מרבית תלמידי הוגוורטס, אך אני הערצתי אותו.
אלבוס פרסיבל דמבלדור, גדול קוסמי דורו, אמנם היה טהור־דם; אך השקיע שנים רבות בכשפומטיקה, ותרם רבות לחקר מדעי הקסם.
ולהשלמת החפירה – שרת הקסמים הרמיוני גריינג'ר, בכירת הכשפומטיקאים בני דורנו, גם היא בת־מוגלגים.

היהודים הם עם קטן. בקושי שני אחוזים מכלל אוכלוסיית העולם; ובכל זאת, בערך פרס נובל אחד מכל חמישה הוענק ליהודי. אין ספק, אנחנו עם חכם.

לענייננו. מהי כשפומטיקה?
מדובר במקצוע מרתק, שחוקר את עולם הקסם בכלים כמו־מוגלגיים. אנו נלמד כיצד פועל הקסם; מהם הגורמים המעצימים אותו; איך שולטים בקסם; איך חושבים קסם; וננסה להמציא קסמים.
הכשפומטיקה היא הבסיס לכל מקצועות הקסם החשובים. נומרולוגיה עבור לחשים, גרמטיקה עבור אסטרולוגיה, אריתמגיקה עבור שיקויים, סטטיסכשיפה עבור קווידיץ', וכולם יחד עבור רפואה קסומה והילאוּת.

הכשפומטיקה משתמשת במספרים כשם שבני אדם משתמשים במילים. לכל מספר יש תכונות קסומות משלו, ומכאן השפעתו על שמות, מקומות, עצמים, אורגניזמים… בעצם על הכל.

אז, נא להדק חגורות, ונתחיל עם נומרולוגיה.

ישנם מספרים אטימולוגיים שפשוט "צועקים" קסם: 7, 12, 40, 100 ועוד.
ישנם מספרים מושלמים: 6, 28, 496, 8128… שנדרשת פיזיקה מוגלגית כדי להבין כמה קסם אצוּר בהם.
ישנם מספרים "אפלים": 5, 13, 666; וכנגדם מספרים "מוארים": 10, 26, 400, 777.
ישנם מספרים לא רציונאליים, כגון: 3.1415926535 (פאי), 1.61803398 (יחס הזהב). 2.18281828459 (המעריך הטבעי) – שלכל אחד מהם יש השפעה קסומה על כל דבר שרק נחשוב עליו, וגם על מה שלא.

בקיצור: הכשפומטיקה היא השפה שבה נברא העולם.

שיעורי בית:
מדוע, לדעתכם, דווקא חצויי הדם מוצלחים יותר בכשפומטיקה?
מיהם הכשפומטיקאים הבכירים ביותר בהיסטוריה? היעזרו במדאם פינס, הספרנית. כמובן, לפני שמונה בערב.
מהי נומרולוגיה מוגלגית? רמז: הם לא יודעים הרבה.
מִצאו פאי הוכחות למשפט פיתגורס. (סתם, בדיחה).



קוראים יקרים, ההמשך תלוי בכם!
דעות, רעיונות, ביקורות, בקשות וכיוצ"ב – ייתקבלו בשמחה.


תגובות (9)

זה מדהים! קראתי חלק מהשיטה הרציונלית וממש אהבתי, בעיקר את פרקי הבונוס (את ההוא על מצנפת המיון וכל זה, זה היה פשוט קורע). למרות שהקטע שלך הוא לא ממש סיפור אלא פשוט טקסט על מתמטיקה. ממש נהניתי מאיך שתיארת אותו וגרמת למתמטיקה להיראות יפה ומיוחדת.

לגבי שיעורי הבית, כי אני תלמידה רצינית:

1) מוגלגים יודעים יותר על כשפומטיקה מאשר קוסמים בגלל המעמד של הכשפומטיקה. אצל המוגלגים, מתמטיקה היא תחום ראשון במעלה. הידע והציונים במתמטיקה יכולים להשפיע על עתיד של אדם, וכל המוגלגים מחוייבים להיחשף לתחום זה. החשיפה של המוגלגים מן הסתם גורמת להבנה כללית נרחבת יותר בנושא, והיוקרה של המתמטיקה גורמת לאנשים להשקיע יותר זמן בחקירתה.
אצל הקוסמים, לעומת זאת, הכשפומטיקה לא נחשבת כחובה, ואפילו בתור בזבוז זמן. מי הפראייר שיחקור מספרים שאפשר ללמוד להפוך את האויב המושבע והחתיך (דרארי!) שלך ללוטרה? לא הרבה אנשים.

2) ברידג'ט וונלוק, ספטימה וקטור. אני לא יודעת עד כמה מדאם פינס אמינה, כי גם הרמיוני, ביל וויזלי וברטי קראוץ' ג'וניור היו ברשימה:((

3) -הם באמת לא יודעים הרבה-
זה תחום כלשהו בכשפומטיקה. זהו. אין עוד מידע. נאדה.

4) כמה ספרות אני צריכה לדייק אחרי הנקודה? למדתי פעם 2 הוכחות אבל אני לא זוכרת אף אחת מהן, אז ניאלץ לדלג על הבדיחה ולקוות שאני תלמידה מספיק חננה. היי הו! יום טוב לכולם.

03/04/2021 20:34

ראשית, לימונדה, ברוכה הבאה.
תודה רבה על תגובתך מלאת ההשראה, ושמחתי לראות שיש כאן מגיבה סדרתית. לאחרונה האתר חסר מגיבים כמונו.

שנית, לא גרמתי למתמטיקה להיראות יפה; היא יפה!

שלישית, כל הכבוד על שיעורי הבית. לאיזה בית להעניק נקודות?
השאלות הן חלק מהסיפור, אין צורך אמיתי לענות על שאלות רטוריות.
אגב, מי זה דרארי? למיטב זכרוני שמו דראקו.

רביעית, עם כל הכבוד לגב' וונלוק, ויש הרבה כבוד, היהודים הקדימו אותה באלפיים ושלוש מאות שנה (בערך). לגלות את התכונות הקסומות של המספר 7? הוא צועק את קסמו.
התכוונתי יותר לפיתגורס, תלמי (פתולומיאוס), אל ח'וואריזמי, פלאמל וכדו'.
מדאם פינס היא רק ספרנית. היא מפנה את התלמידים אל הספרים המתאימים. על התלמידים לגגל בעצמם. סליחה, לחפש.
(גוגל הוא הספרה אחת, שאחריה מאה אפסים).

חמישית, המספר פאי הוא לא רציונאלי. פיתגורס הכחיש את קיומם של מספרים אלו. לכן זו בדיחה.
ישנן למעלה ממאה הוכחות למשפט.

שישית, חזרנו ללימודים (האמיתיים), אז ייקח קצת (הרבה) זמן עד הפרק הבא.

ולסיום, לימונדה, שלחתי לך מייל אישי, אך גוגל כתב לי שהמייל לא קיים. כדאי לבדוק.

ושוב, תודה רבה.

05/04/2021 00:27

היי, סליחה שאני מאחרת… בתור אחת שמעולם לא קראה את הארי פוטר, עשית לי חשק. מאוד אהבתי את הכתיבה, וגם את הרעיון, למרות שאני לא בדיוק יודעת על מה הוא מתבסס. תודה רבה על כל הביקורות שלך לסיפורים, הן לימדו אותי הרבה מאוד:)

07/04/2021 02:41

    שלום לך "שומרת פיה ולשונה" (אפשר בקיצור שפי?) ותודה רבה על תגובתך.
    עדיף מאוחר מאשר אף־פעם, ועדיפה תגובת 'ספאם' על חוסר תגובה.

    לא קראת "הארי פוטר"?? זהו אחד משלושת הנקראים ביותר אי פעם!
    (התנ"ך כמובן במקום הראשון, והקטלוג של איקאה שלישי).
    בעקבות "ההסכת שאין לומר את שמו", גיליתי שיש לספרי "הארי פוטר" רבדים עמוקים ופרשנויות שיכולות להתחרות בפירושי התנ"ך. סדרת־ספרים שהיא חובה.

    עם זאת, אפשר להבין את סדרת "כשפומטיקה" (עדיין בכתיבה) גם ללא היכרות מעמיקה.

    חן־חן על תודתך; לשם כך הצטרפתי לאתר זה.

    08/04/2021 12:24

בתור חובב ספרי הארי פוטר מושבע נהניתי כל כך לקרוא את זה!!
ואני דורש עוד!! :)

08/04/2021 17:51

אה! מעולה!
סליחה שאני קורא רק עכשיו.
הרעיון יפה, והביצוע עוד יותר!
הבת שלי תתמוגג לקרוא את זה…
מיד עובר לפרק הבא…

אגב, כשקראתי בצעירותי את הארי פוטר, כל הזמן ניקרה בי המחשבה שעל יהודים לא היה מצליח וולד' לעשות שום כשף, כי אין מזל לישראל, והם מוגנים מכישופים. מצד שני, ב"ארבע הסגולות" שלי מתגלה שהדבר לא פשוט כל כך…

22/04/2021 01:03

    תרקון ידידי, בכיף גדול. תודה רבה על התגובה.
    עומר, אתה מוזמן לשלוח ינשוף עם תגובותיה של יורשת העצר.

    26/04/2021 17:09

היהודים מהווים כ-0.2% מאוכלוסיית העולם.
ומהווים כ-20% מזוכי פרס נובל בכללי.
ורק בארבעת התחומים המדעיים-מחקריים, כלומר ללא ספרות ושלום, 26% מהזוכים היו יהודים.

03/05/2021 17:55

תודה רבה על הדיוק. ציטטתי מ'השיטה הרציונאלית'.

03/05/2021 18:40
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך