פילוסופיה בשקל- האם אנחנו קיימים?

17/12/2017 713 צפיות אין תגובות

תחשבו על זה רגע.
איזה הוכחה יש לך שכל העולם, עם כל הזכרונות שלכם ושכל מי שחי וכל האובייקטים הדוממים לא נוצרו בשלישי שעבר?
ושכל היקום ייגמר, בשלישי הקרוב ושהכל הוא בעצם מבחן שיצרת לעצמך, ותענש בעקבות פעולותיך בשבוע הקרוב.
כל מי שאתה מכיר וכל מי שתפגוש בשבוע בקרוב הוא מקודד מראש כחלק מהמבחן שלך, ושכולם יודעים שזה מבחן חוץ ממך.

כל הוכחה הנוגדת את הנחה זאת, שהיקום נוצר בשלישי שעבר יכולה להיכנס תחת ההנחה שההוכחה, עם כל שאר היקום נוצרה בשלישי שעבר.

זה מה שנקרא תאוריית שלישי שעבר (Last thursdayism).

הייתי ממליץ לכם להיכנס לאתר של הכנסייה של שלישי שעבר ולקרוא, אני בטוח שזה יעשה לכם את היום.

אבל נושא זה גם מעלה שאלה מעניינת. איך אנחנו יכולים לבטוח בזכרונות שלנו? איך אנחנו יכולים לבטוח שאהבה היא לא אמיתית ורגשות הם בסך הכל כימיקלים אם הכימיקלים הם אלה שגורמים לנו לחשוב ככה, ואין לנו דרך להוכיח זאת בלי להניח שכל מה שאנחנו רואים וחווים לא נוצר על ידי מה שלא נמצא לנו בראש וגורם לנו לחשוב שזה הכל רק כימיקלים?

אפילו יותר רחוק מזה, איך אתה יודע שאינך בעצם מודעות מרחפת בחלל הריק, וכל היקום ומה שסביבך הוא אינו בעצם פרי דמיונך.

האם אנחנו קיימים? איך אנחנו יודעים בוודאות שיש איזו שהיא
חשיבות לכל דבר שנעשה?

עוד שאלה מעניינת שהנושא מעלה היא שאלת האתיקה. אם רק אתה הוא הבן אדם שבאמת קיים, למה אתה צריך לדאוג מאנשים אחרים? מה זה משנה אם הבן אדם ההוא ייפגע או ייפצע ממעשיך, הוא הרי לא קיים. האם עלייך לדאוג לעצמך, להנאותך והישרדותך בלבד בלי להתחשב בסובבים סביבך?

ולבסוף, כולם מדברים על העולם הבא, האם הוא קיים ומה אנחנו צריכים לעשות בשביל להגיע אליו.
אך מה עם העולם שאנו חיים בו כעת הוא העולם הבא, הוא הגן עדן, וזמננו בגן העדן הזה ספורים. למה שלא ננצל את העולם שאנו חיים בו כמה שיותר? האם רק האפשרות שזה נכון לא שווה את זה?


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך