Rumpelschtilzchen
לא סיפור. דיון. אשמח לקבל כל תגובה שהיא.

להתחסן?

Rumpelschtilzchen 26/07/2021 546 צפיות 8 תגובות
לא סיפור. דיון. אשמח לקבל כל תגובה שהיא.

הועלה תחת שם־העט 'רומפלשטילצכען'. אפשר ורצוי להעתיק ולהפיץ את תוכן מאמר זה. אשמח לקבל קרדיט.


יש לי מכר מכחיש קורונה.
בגל השני הוא חלה ב'שפעת', אך סירב לבצע בדיקה. לאחר שהחלים, שהה זמן־מה בחו"ל בענייני עבודה. כשחזר, נאלץ לעבור בדיקה סרולוגית, שגילתה למרבה 'ההפתעה' כי בגופו כבר יש נוגדנים לווירוס.
הוא עדיין מכחיש קורונה, ומסרב לחסן את ילדיו.

טענותיו נגד החיסון מגוונות: החל מכך שאין צורך בחיסון (עובדה שיש לו עצמו נוגדנים), דרך תאוריות קשר שונות ומשונות, וכלה בנזק שהחיסון עצמו גורם או עלול לגרום.
לכך נוסיף את ה'עובדה' שהחיסון כלל לא מועיל. הנה, ישנם חולים קשה למרות שהתחסנו.

רבים וטובים, וגם אני, ניסינו להסביר לו את טעויותיו, אך נתקלנו באוזניים ערלות. אין עם מי לדבר.

אז מהו בכלל די־אן־אֵיי?
לכל תא בגוף אורגני (צומח, חי וכו') יש גרעין שמכיל צופן סלילי, שמורכב מארבע אותיות. אורכו של הסליל תלוי בגוף שאליו שייך התא. צופן זה מכיל את כל תכונותיו של הגוף האורגני: גודל, צבע, מין, רגישויות, יכולות, ועוד.

גם ווירוס הוא יצור אורגני. גם לו יש צרכים ויכולות. גם לו יש די־אן־איי שמגדיר את כלל יכולותיו, תכונותיו וצרכיו.
לווירוס הקורונה יש יכולת הישרדות גבוהה. הוא מדבק מאוד, ומסוגל בקלות לגרום להרבה צרות. כמובן, אחרי שנה וחצי, אין בכך כל חידוש.
הגוף שלנו- גם הוא אורגני. גם לו יש יכולת הישרדות. כאשר ווירוס תוקף את גופנו, הגוף 'לומד' את הדי־אן־איי (הסבר על כך – בהמשך), ומייצר כנגדו נוגדנים מותאמים אישית. תהליך הייצור והלחימה בפולש מחליש את הגוף ומעלה את חומו, כחלק מהמלחמה.
אין לנו דרך ידועה כלשהי להילחם בנגיף. אין תרופה, או אפילו יכולת להזריק נוגדנים. הדבר היחיד שבאפשרותנו לעשות – זה לתמוך בגוף שלא יקרוס (לקרר חיצונית, להקל על הגרון ולתמוך בנשימה), ולקוות שהגוף יצליח במאבקו.

מהו אר־אן־איי?
לסליל הדי־אן־איי יש 'מעטפת' בעלת אורך זהה, שמורכבת מאותן אותיות הצופן. מעטפת זו היא מעֵין 'תמונת ראי' של הדי־אן־איי, אך ללא היכולת הביצועית שלו. שמה – אר־אן־איי. תפקידה – תקשורת בין התא שאליו היא שייכת, לבין הסביבה. האר־אן־איי הוא 'תעודת הזהות' של התא, אך לא הזהות עצמה.

כאשר תא אורגני פוגש תא אורגני אחר, הוא 'קורא' את האר־אן־איי, וכך, יודע עם מי נפגש. אם מדובר בתאים של אותו הגוף, יש להם תפקיד משותף. תא זר שכבר ביקר בעבר, כגון: מזון, חיידקים, תרופות וכיוצ"ב, ייתקל בתגובה ידידותית – הוא הרי כבר מוכר לגוף. הגוף יודע איך לעבוד עם התא הזר, כיוון שתעודת הזהות שלו שמורה בזיכרון של הגוף המארח.

כאשר מדובר בנגיף, הגוף מייצר נוגדנים, עפ"י תעודת הזהות הידועה לו. בדרך־כלל, אפילו לא נדע שהגוף נלחם בפולש. אולם אם מדובר בנגיף שאינו מוכר לגוף, הגוף 'לומד' את האר־אן־איי החדש, ושולח בשיטת ניסוי וטעייה נוגדנים שונים, עד שהוא מצליח לפתח את הנוגדן הנכון.
תהליך הלמידה, הוא המחלה הקשה. בשלב זה, נותר רק לתמוך בגוף ולהתפלל להצלחתו. לאחר שנמצא הנוגדן הנכון, המחלה דועכת. לפעמים תהיינה תופעות לוואי, ואף תופעות כרוניות, אך המחלה עצמה עברה, ובפעם הבאה הגוף יהיה מוכן לקראתה.

מהי מוטציה?
כל גוף אורגני משכפל את עצמו. מִתרבה. תאים- גדלים ומתפצלים, גופים רב־תאיים ניזונים מן הסביבה ומייצרים תאים נוספים, בעלי־החיים (ללא יוצא מן הכלל) מתרבים בשילוב תא זכרי ותא נקבי.
כמעט תמיד, השכפול יהיה זהה למקור באופן כמעט מדויק. לא תמיד. במקרים הבודדים שבהם הצאצא לא זהה להורֶה, יכיל הצאצא די־אן־איי שונה במקצת. זהו הבסיס לאבולוציה.
צאצא שונה גנטית – הוא מוטנט, כלומר מכיל שינוי גנטי – מוטציה. אם המוטנט מתאים לסביבתו, הוא ישרוד ואף יתרבה. אם הוא לא מתאים לסביבה – תוך זמן קצר לא יישאר ממנו זֵכֵר.

אוסף של שינויים גנטיים קטנים מצטרפים יחדיו לשינוי משמעותי מן המקור. שינוי משמעותי שכזה נקרא ווריאנט, מעין 'גרסה מעודכנת' של המקור.
ווירוס הקורונה הופץ בכל העולם, ובכל מקום בנפרד הוא פיתח מוטציות מעצם היותו אורגני. כך התפתחו הווריאנט הבריטי, הווריאנט הדרום־אפריקאי, הווריאנט הברזילאי, וכמובן הווריאנט ההודי. בהחלט ייתכן שישנם ווריאנטים נוספים, אך כרגע ההודי הוא המשמעותי.

גוף שחלה בעבר בקורונה, מכיר את הווירוס שבו חלה, אך לא את המוטציות שלו. עם זאת, מדובר עדיין באותה משפחה של נגיפים, ולכן תהליך הלמידה קצר יחסית, ומלוּוה בדרך־כלל בפחות נזק.

מהו החיסון?
חברות 'פייזר', 'מודרנה', 'אסטרה־זניקה' ו'המכון הביולוגי' בנס־ציונה (כל אחת בנפרד), למדו את הדי־אן־איי של הנגיף – ועל־פיו פיתחו 'שליח אר־אן־איי' שתפקידו להיות מוזרק אל גוף בריא.
ה'שליח' מכיל את מעטפת האר־אן־איי בלבד של הנגיף. לא נגיף חי, לא נגיף מת, ולא שום־דבר מעבר לאותה מעטפת אר־אן־איי.
החיסון הרוסי והחיסון הסיני מתבססים על נגיף מומת. ההשפעה די דומה, אך במדינות המערב מפחדים מגישתם של הרוסים והסינים.

כאשר 'שליח אר־אן־איי' מגיע אל הגוף, הגוף 'לומד' את הפולש ומייצר נוגדנים. הגוף לא יודע שזו רק מעטפת.
עם זאת, כיוון שהגוף לא באמת נלחם, הסיכויים לפתח נוגדנים אינם מושלמים. ככל שחולף הזמן, והגוף לא נתקל בפולש שאליו התכונן – ייצור הנוגדנים פוחת עַד נפסק. לכן, רצוי לקבל מנת חיסון נוספת.
במקרה הדבקה, הגוף כבר מכיר את הנגיף – זהו אותו הנגיף שהגוף למד בעקבות החיסון.
אולי החיסון לא תמיד מועיל, אך בוודאי שאינו גורם נזק.

סטטיסטיקה
החיסון אינו מושלם. הוא בוודאי לא מותאם לווריאנטים חדשים.
למעלה מ־ 60% מהמחוסנים, כלל לא יחלו. אלו שכן – לרוב יעברו את המחלה בצורה קלה.
למעלה מ־ 90% מהמחוסנים, לא יזדקקו לטיפול תומך נשימה.
לא כולם!
מי שחלה, אף אם אינו מודע לכך, הוא גם מדבק.
ככל שיהיו יותר נדבקים, כך גם יהיו יותר חולים.
ככל שיהיו יותר חולים, כך גם יהיו יותר חולים קשה.
ככל שיהיו יותר חולים קשה, כך רבים יותר יזדקקו לטיפול תומך נשימה.
חד גדיא חד גדיא – התוצאה תהיה: יותר מתים מקורונה.

שורה תחתונה: לכו להתחסן!!


תגובות (8)

רומפלשטילצכען, שלום.

ברוכים השבים.

ההסבר מושקע, אך אני בספק אם ישכנע את אלה שאינם רוצים להשתכנע.

אבל בהצלחה. הצלחתך – הצלחתינו.

אני אישית הייתי פונה לאותו מכר ואומר לו שלדעתי הוא סוכן כאוס סיני שמפיץ דיסאינפורמציה על מנת שהמגפה תפגע במדינות העולם, תמוטט את הכלכלה העולמית ותזרע כאוס ואנרכיה, כדי שגופים שמטרתם לשלוט בנו, יוכלו לבצע את זממם.

אם הוא יסתכל עלי המום ויגיד שזה האוסף הכי מטופש של שטויות שהוא שמע, הייתי עונה לו שככה אני מרגיש כשהוא מדבר על הקורונה.

26/07/2021 17:47

חן־חן, לא חזרתי כי לא עזבתי.
פתגם סיני עתיק גורס כי אם ברשותך שני מטבעות – באחד קנה כיכר לחם, ובשני פרח. לחם- כדי שיהיה לך איך לחיות, פרח- כדי שיהיה לך בשביל מה לחיות.
מה שחסר בפתגם, לדעתי, הוא: ואם יש לי רק מטבע אחד?

אתר 'סיפורים' הוא ללא ספק הפרח.

תודה רבה על התגובה המושקעת, אנסה ללמוד אותה.

26/07/2021 18:20

ואם יש לי רק מטבע אחד? – צא לעבוד.

26/07/2021 18:45

אתה חמוד אתה.
זה בדיוק מה שכתבתי – האתר הוא הפרח, הזמן מוקדש ללחם.
תודה יקירי.

26/07/2021 18:53

אכן הסבר מושקע ביותר.
מי יתן וכולם יקראו ויפנימו, חלקתי עם מכרי וחבריי.

29/07/2021 23:24

הבעיה במכחישי החיסונים היא שלהם לא אכפת להידבק, אבל כך הם מדביקים אחרים, וזו לדעתי, אגואיסטיות מוחלטת!

04/08/2021 22:07

שלום עוץ לי,

בעקבות עומס במטבע של העבודה (והמטבעות הרבים הנשפכים על החופש של הילדים…) אני בקושי מגיע בזמן האחרון למטבע של הפרח…

אבל המאמר שכתבת הוא באמת בגדר פרח.
הסבר יפה ומתומצת, החזרת אותי 18-17 שנה לשיעורי ביולוגיה בתיכון… אבל עשית את זה יפה.

לצערנו, הדברים שכתבת לפני כשבועיים וחצי נכונים לא פחות היום, וכנראה יהיו נכונים גם בעוד שבועיים…

עם זאת, יש להעיר כי ישנם אנשים שכן נפגעו באופן כלשהו מתופעות הלוואי של החיסון – אבל אני מניח שתופעות הלוואי של המחלה מסוכנות יותר…

גם לי במשפחה יש כמה מתנגדי חיסונים, כל אחד מסיבותיו הוא – ולצערי כל אחד מהם נדבק בנגיף בשלב כלשהו וסבל…

יישר כוח על העלאת המודעות!
עומר

16/08/2021 15:57

וואו אני משלימה עכשיו בגרות בביולוגיה וזה בדיוק החומר אז תודה (:
שמחה שהעלת את המודעות בנושא הזה, כל מכחישי הקורונה לא רק מסכנים את עצמם אלא גם מסכנים את כל האוכלוסיה המבוגרת וגורמים למוות מיותר. מי ייתן וכולם יילכו להתחסן

27/08/2021 00:14
9 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך