פסימית מושבעת
מממ. אז, ביקורת.

זכוכיות שבורות

פסימית מושבעת 12/04/2014 970 צפיות 17 תגובות
מממ. אז, ביקורת.

היא כבר חמש-עשרה שנה אצלם ובכל זאת היא תוקעת לעצמה בכל פעם מחדש זכוכיות ברגליים. כבר בגיל חמש היא הייתה חוזרת מהגן כשרגליה מלאות שריטות וחתכים. לזכותה ייאמר שהיא מעולם לא בכתה. בדרך כלל הבחינו בפציעתה כשהדם הרב נטף והכתים את המדרכה הציבורית.
הבעיה הייתה נעוצה בנעליים. היא לא הסכימה בשום אופן להישאר איתן כל היום. בעצם, גם אם היא רצתה בכך, הן פשוט החליקו מרגליה בזמן שישבה, שיחקה או הלכה, ולא היה ניתן למצוא אותן שוב. זה לא היה משהו ששירלי ויוסף הכירו. הילדים שלהם התחננו לנעליים חדשות, לנעליים יפות, לסנדלים בקיץ ולמגפי שבת. מיכל רצתה ללכת יחפה. בגיל שבע הם לקחו אותה לפסיכולוג. "זה כבר נעשה מוגזם," טענה שירלי. "היא הולכת יחפה לבית הספר. המורות מתקשרות להתלונן על הצחוק שהיא עושה מהן." הפסיכולוג עיין בקורות חייה, שאל אותה שאלות ואפילו קיבל ממנה במתנה את זוג הנעליים החדשות שקיבלה היום במיוחד לפגישה. "זה הקשר האחרון שלה לקיבוץ. הקשר האחרון שלה להוריה. בסופו של דבר היא תבין לבד ותרצה את זה. אל תלחצו עליה. זה יבוא." הם הביטו בו בחצי הקלה חצי אכזבה, ושילמו לו את התקציב החודשי לנעליים של מיכל. ומאז היא הלכה יחפה ובסוף כל יום יוסף המנתח הדגול היה מתיישב עם פינצטה ומוציא לה זכוכיות מהרגליים.
חצי מהשירות שלה היא העבירה בכלא הצבאי, משחקת עשרים ואחת שאלות עם חסרי-מזל כמותה. את המפקדים לא עניין הדו"ח של הפסיכולוג שקבע שיש לתת לה ללכת יחפה, עניינה אותם התלבושת הלקויה. בגיל עשרים ואחת היא הפסיקה לשאול שאלות ויצאה אל החופש. קצת לפני כן, יוסף עזב אל החופש בניו יורק, איפה שכמה מנתחים ידועים הקימו בית חולים פרטי. היא באה להיפרד אבל עצרו אותה בחוץ, וללא שירלי שתסביר אותה היא איבדה את מילותיה וחזרה חזרה הביתה. ישר אחר כך היא יצאה עם עוד כמה חבר'ה מהכלא לטיול אחרי צבא לאורך שביל ישראל. היא לא ארזה נעליים, למרות שאמרו לה שיש אבנים בדרך. "מי יוציא לך זכוכיות מהרגליים?" שאלה בדאגה שירלי. "אני אהיה בסדר," מיכל חייכה. "אני ילדה גדולה." היא חזרה כעבור שבועיים, בלי החבר'ה אבל עם נעליים על הרגליים. שירלי לא העזה לשאול אותה מה קרה, ויוסף כבר מזמן לא היה מעורב בחייה. מיכל פשוט התעלמה מהחלק הקודם של חייה. היא נעלה הכל, בכל מקום. אפילו במקלחת היא נעלה כפכפים, ובשינה היא תמיד גרבה גרביים עם ציורים של פו הדוב. שום דבר לא החליק לה, ושום נעל לא אבדה. שירלי חשבה בסיפוק שהגיע הזמן. אבל בניגוד לכל התחזיות, מיכל לא הפכה להיות יותר בסדר. היא הסתגרה בחדר שלה במקום לצאת ולהתחבר לעולם שבחוץ, וציירה בטושים בלתי-מחיקים על הקירות. שירלי תהתה אם היא עוברת שוב את גיל ההתבגרות, רק שהפעם היא נועלת נעליים. היא שאלה את אבנר, הפסיכולוג שפעם התייעצו אצלו ועכשיו היא יצאה איתו לפגישות בבתי קפה אחר הצהריים, כשהאוכל של מיכל מונח ליד המיקרו. הוא אמר שבדרך כלל לא עוברים את גיל ההתבגרות בגיל עשרים ושתיים, אבל הכל יכול להיות. בלי ההומור השחור על הרגליים החתוכות והדם, ובלי סיפורי המעשיות של יוסף על בית החולים, מיכל ושירלי מצאו פחות ופחות על מה לדבר. ארוחות הערב הפכו לסיוט כל כך גדול, שאפילו מיכל התחילה לצאת בערבים. שירלי לא ידעה לאן היא הולכת ומיכל לא ידעה על אבנר. מצד שתיהן זה היה סידור נוח מאוד. הן חיו כשותפות לכל דבר – מיכל קנתה את האוכל בעוד שירלי שילמה שכר דירה. שירלי לא הייתה בטוחה מה הן יעשו כשמה שהשאיר לה יוסף ייגמר – הן ייפרדו לדרכן או שיחפשו דירה ביחד? היא העדיפה לא לחשוב על זה.
יום אחד, כששתיהן היו במקרה בארוחת הערב וניסו לפתח שיחה בהעמדות פנים מנומסות, שירלי שאלה אותה מה היא הספיקה לראות בטיול שלה אחרי הצבא. מיכל נחנקה קצת והעיפה את השיער שנשר לה על הפנים בכוח. "לא משהו מיוחד, את יודעת. סתם ככה," היא ענתה תשובה מתחמקת ואמרה שהיא קבעה עם חברים ללכת אז, נתראה מחר? שירלי ארזה את הפסטה שנשארה בקופסת פלסטיק ורשמה תאריך בטוש בלתי-מחיק שגנבה מהחדר של מיכל. היא נכנסה לשם במקרה, ממש רק כדי להחזיר את הטוש. הדלת הייתה פתוחה והיא חשבה שזה זמן טוב לוודא שמיכל לא מחביאה סמים באחת המגירות. היא לא מצאה סמים, אבל היא כן מצאה מפה של שביל ארץ ישראל, עם נקודות ציון בכתב המעוגל של מיכל. אחת הנקודות שבלטו לנגד עיניה הייתה 'קיבוץ נחשון'. הם לא הסתירו ממיכל כלום, אף פעם לא. הם סיפרו לה מגיל צעיר שהוריה נהרגו בתאונת דרכים ליד הקיבוץ. אלו דברים שאי אפשר להסתיר מילדה בת חמש שזוכרת את אמא ואבא שלה. הם גם שאלו אותה כמה וכמה פעמים אם היא רוצה לבקר את הקבר, או את הקיבוץ, או אולי את החברים. היא אף פעם לא רצתה. שירלי חשבה שהם עשו את הדבר הנכון, אבל כשראתה את המפה היא תהתה מה קרה בקיבוץ, ואם מישהו זיהה אותה או שהיא זיהתה מישהו. היא התקשרה לאבנר ושאלה אותו מה הוא חושב, והוא אמר לה שתבדוק את העניין ושתתקשר אליו להביא את הממצאים אבל בבקשה בשעה יותר נורמלית. אז היא סגרה את הדלת של מיכל ולקחה את המפתחות של המכונית. בארבע בבוקר היא מצאה את עצמה בקיבוץ נחשון, כמה כלבים נטושים נובחים לעברה. היא סידרה לעצמה מקום נוח במכונית והלכה לישון. בשעה שבע בערך קול טרקטור העיר אותה והיא קפצה ממקומה בבהלה, מסדרת את השיער הכבר לא כל כך שחור שלה. כמה ילדים התרוצצו על הדשא, מתגלגלים אחד על השני בעוד שחבורה של מבוגרים ישבה על הספסלים וציחקקה בקול. שירלי לא יכלה להצביע על זה בדיוק, אבל היא הרגישה שמשהו השתנה בקיבוץ מאז 1986, כשהיא ויוסף באו לאסוף את האחיינית בת החמש. היא ניסתה להבין מה מוזר לה כשבחורה בשמלה פרחונית ניגשה אליה בחיוך ושאלה, "איך אפשר לעזור לך?" העיניים שלה אוטומאטית סרקו את הבחורה והיא מייד הבינה הכל. הבחורה נעלה נעלי עקב.


תגובות (17)

אני קצת עם דמעות בעיינים, אין לי מושג למה.
כנראה בגלל שזה מקסים.
מקסים מאוד.

13/04/2014 07:27

לקח לי כמה קריאות להבין, ועדיין לא הבנתי את המשפט האחרון.

13/04/2014 07:37

    מיכל ביקרה אחרי הצבא בקיבוץ הולדתה, בקיבוץ בו הוריה נהרגו.
    ילדותה הייתה טמונה בכל האנשים בלי הנעליים, שפשוט.. מתשחררים.
    כשהיא עברה לעיר, ה'יחפות' היה הדבר היחיד שהחזיק אותה לאדמה.
    אחרי הטיול היא הייתה בדאון נוראי, כי גם הקשר האחד הזה נקרע.
    הולכים שם עם עקבים.

    13/04/2014 07:41

    יהלי הסבירה יותר טוב ממה שאני יכולתי, אז… הידד ליהלי! (ד"א, ככה?)

    13/04/2014 08:38

    הידד לי!

    13/04/2014 08:49

אני עייף עכשיו, אז אין לי כוח לתת ביקורת ערוכה היטב ומפורטת, אבל הסיפור הזה צועק "תבקרו אותי!" אז אשתדל לספק ביקורת סבירה.
יש בסיפור דברים לא הגיוניים מבחינת עלילה, כמו זה שהיא לא קיבלה שום נזק רציני כגון זיהום או שיתוק מחדירת כול כך הרבה גופים זרים לתוך הרגליים שלה, וכמובן שמיותר לציין שאין זה מסתבר שייתחסו למקרה שלה בכאלו קבלה וחוסר דאגה (בבית, בצבא וכו'…) כאשר ברור לחלוטין שהוא חמור ודורש טיפול קיצוני. בנוסף, מטרידה אותי העובדה שהיא זכרה את הוריה והייתה קשורה אליהם, על אף שגרה בקיבוץ, בו הרשויות נוטלות חלק ניכר בגידול הילדים (לפחות במבנה הקלאסי…)
ייתכן וישנן עוד בעיות בעלילה בהן לא הבחנתי או אותן אינני זוכר כרגע. שוב, אני עייף ואין לי כוח…
בנוסף ישנן מספר שגיאות כתיב ובעיות של סגנון וסמנטיקה שמצריכות מן היגוי ותיקון.
נורא ניהנתי מהסיפור, בכול הכנות, סיפורים כאלו נדירים באתר והיה אפשר לחשוב שהאחד הזה נכתב על ידי סופרת מקצועית, אך ישנם מספר דברים שמסגירים את החובבניות. המשפט בסוף, אם כבר מדברים על חובבניות, לא היה נהיר מספיק. אני מאמין שסופר מנוסה היה מבהיר את הכוונה על ידיד רמז ספרותי בגוף הסיפור או משהו דומה.
נינהתי מאוד. תקני וזה יהיה מושלם.

13/04/2014 08:03

    אוקיי, אני אשתדל לתת תגובה סבירה אבל תתחשב בזה שאני רושמת מהפלאפון:
    א. יש דבר כזה נקרא חיסונים וכול' בתור ילדת מושב שעד גיל מאוחר הלכה ועדיין הולכת יחפה הדברים האלו לא קורים. רוב הזכוכיות לא גורמות לזיהום.
    ב. היא יתומה. עד כמה הדודים המאמצים באמת ירגישו בנוח לכעוס ולהעיר לילדה שזה הקשר האחרון שלה להוריה? ובכל הכנות, לצבא אין אמצעי קשה יותר להשתמש בו מהכלא.
    ג. בדרך כלל קיבוצים בשנים שציינתי כבר לא התקיימו על פי המתכונת הזאת (אני חושבת) וגם בקיבוצים "רגילים" הילדים כן פוגשים את ההורים שלהם וכול', לא ציינתי שהיה לה קשר חזק דווקא אליהם, אלא בעיקר לקיבוץ – מה שמסתדר להפליא עם טענתך.
    ד. שגיאות כתיב לא שמתי לב, נחמד אם תפרט. מסכימה בקשר לשאר.
    ה. אני חושבת שהרמז היה שהיא חזרה בתחילת הטיול יחסית עם נעליים והתחילה להסתגר. יש מצב שזה לא היה ברור מספיק, אבל איזה עוד רמז הייתי יכולה להכניס? שים לב שזאת לא שאלה רטורית..
    ובכללי, תודה רבה שביקרת! ‎:-)‎

    13/04/2014 08:36

    אין לי כוח להגיב באריכות, אני ממש עייף, אז תסלחי לי על הגסות.
    א' הסיפור שלך ממש לא הגיוני, כי גופים זרים זה לא רק זכוכית, זה גם אבנים, חול ושאר לכלוך שנכנסים גם הם ומביאים איתם כל מיני חיידקים וזיהומים שלא נגד כולם יש חיסון.
    ב' העניין הוא לא לכעוס עליה, אלא להעניק לה את הטיפול המירבי לבעייתה, שזה צריך להיות מעבר לסתם פסיכולוג. יש פסיכיאטרים, תרופות פסיכיאטריות, טיפולים אלטרנטיביים ואפילו אשפוז עם צריך. לא סתם אומרים "טוב, יש לה בעיות נפשיות, אבל לא נורא. זה מחדל עצום!"
    ג' עייף ולא דן בזה כרגע…
    ד' לגבי השגיאות, אולי כדי שתעברי על הסיפור שוב (למרות שזכור לי שיש ממש מעט).
    ה' הרמז לא היה ברור כי אין לי בתור קורא (ואני בטוח שאני לא מדבר רק בשם עצמי) שום מושג לגבי הסיבה שהביאה את מיכל ללכת יחפה. אני רק מגלה שהיא הגיעה מקיבוץ ומחיים אחרים לקראת סוף הסיפור, כך שקשה לקשר את ההליכה שלה ביחפות לנסיון להזכיר לעצמה את הקשר שלה למקום ממנו היא באה.
    היה עוזר אם היית מרמזת על הסיבה שהיא הולכת יחפה, כלומר היחס הסנטימנטלי שלה ליחפות כי זה מזכיר לה את הקיבוץ.

    13/04/2014 08:59

    טוב, אני אתן לך ללכת לישון, אבל רק משהו אחד שממש הפריע לי: רשמת שהייתי צריכה להגיד משהו על היחס שלה לייפות, על זה שזה מזכיר לה את הקיבוץ. זה רשום שחור על גבי לבן בדברים שאומר לה הפסיכולוג "זה הקשר האחרון שלה לקיבוץ."

    13/04/2014 09:56

    אבל לא מובן איך הליכה ברגליים יחפות נותנות לה הרגשה של קשר לקיבוץ. אולי אם היית כותבת שהפסיכולוג אומר משהו כמו "היא סיפרה לי שבילדותה בקיבוץ נהגה להסתובב יחפה עם חבריה. הדבר גרם לה לתחושת חופשיות והשרה עליה אושר." וכו'… זה היה יותר מובן, אבל בלי משהו כזה, לא ברור מה הקשר בין הליכה ביחפות לבין הקיבוץ. וגם היה יותר מובן אם כשהאמא מגיעה לקיבוץ בסוף, היא רואה שכולם מסתובבים עם נעלים ולא רק אשה ספציפית אחת.

    13/04/2014 10:03

    זאת הייתה הכוונה. היא הסתכלה על כולם ומשהו היה שונה ורק כשהאישה מתקרבת היא מבינה מה השתנה.
    הקשר די ברור לדעתי בין יחפות לקיבוץ.

    13/04/2014 10:08

    אז איך את מסבירה את זה שהקוראים הביעו אי הבנה? חייבת להיות לזה סיבה והיות והקשר בין הליכה ביחף לבין הקיבוץ הוא קשר די מורכב, זו נראית לי סיבה שמתאימה להסביר את אי ההבנה של הסוף. יש לך הסבר אחר?

    13/04/2014 11:20

    זה לא כזה מורכב, מדובר בסך הכל בהקשה לוגית. חוץ מהעובדה שאתה ויהלי הבנתם, אני שמתי לב לעובדה שאנשים כאן אוהבים שכותבים להם ברור מאוד את הכל, כולל את המסר במשפט סיום. אולי יש כאן בעיה בקהל הקוראים, רק אומרת. אבל סבבה, מקבלת. להבא נשתדל להיות ברורים יותר.

    16/04/2014 20:12

אהבתי, היה לי קצת קשה להבין את הסוף (תודה יהלי)
אני חושבת שכדאי תתני עוד רמזים, קצת יותר חדים, כמו למשל שהיא רצתה\לא רצתה לחזור, שהיא נעלה נעליים מסויימות…ועוד.
בכללי נהנתי מאוד.

13/04/2014 09:07

רק אני הבנתי את הקטע?
ואת זה שהוא מושלם?
טוב, זה בגלל שאני גאון.
~כתרממושקף~

13/04/2014 09:09

    זה באמת מושלם אבל צריך לשים רמזים קצת יותר עבים ^^

    13/04/2014 09:13
9 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך