לפעמים חלומות מתגשמים

04/11/2020 616 צפיות 8 תגובות

בצעדים איטיים הוא הולך בשדרה. מעט כפוף. ביד אחת אוחז נרתיק גיטרה ובשניה – שקית ניילון שחורה. מתיישב על ספסל בצל ופותח את הנרתיק. שקית הניילון האטומה מונחת על הספסל לידו. מוציא את הגיטרה הישנה ומניח את הנרתיק הפתוח למרגלותיו. מחבק את הגיטרה ומתחיל לפרוט. עיניו אורות והוא מזדקף. עוצם עיניים ושוקע בנגינה כשבדל חיוך על שפתיו – חיוך של חופש.
אם תשאלו את איגור מהן המילים הראשונות של אמא שעולות בזכרונו, יהיו אלה בלי ספק "איגור, לך להתאמן". "איגור, לך לנגן". כבר בגיל שלוש הושיבה אותו מול הפסנתר ובאצבעות קטנות ניגן במשך שעות רבות בכל יום. שנה ועוד שנה ועוד שנה. בכל שנה גדלו האצבעות, גדל הרפרטואר וגבר הלחץ המשפחתי. בעיר הקטנה שבמרכז אוקראינה היו שלוש מורות לפסנתר. שלושתן קשוחות וקפדניות. "ילד מוכשר צריך להתאמן הרבה. ילד שלא מתאמן לא מקבל ארוחת ערב. ילד שלא מתאמן מקבל מכות. בראש, ברגלים, בגב, רק לא בידיים. אצבעות צריכות להשאר חזקות שיוכלו לנגן בלי שגיאות".
בגיל שש עשרה כבר הצטרף אל התזמורת העירונית ועדיין חטף מכות על כל שגיאה. בפראק שחור ובנעלים מבריקות ניגן קונצ'רטו לפסנתר ותזמורת, ניגן רסיטלים באולם התרבות העירוני, ניגן סונאטות בתחרויות איזוריות והמשיך להתאמן יום יום שעות.
הוא שנא כל רגע.
בימי הקיץ חלם על ציוץ ציפורים ועל פרחים בגינה. בחורף חלם על טיולים בשלג, על סמובר מלא תה מתוק ועל וודקה. חלם וניגן.
כשעמד ברשות עצמו החליט לשבור את הכלים. עזב את הבית ועלה לארץ ישראל. ארץ קטנה וחמה שאין בה מקום לפסנתרן מעיירה קטנה באוקראינה. שכר דירה קטנה בבת-ים והתחיל לעבוד במפעל. ושוב שמע את הקולות: "איגור צריך לעבוד יותר", "צריך לשלם לגן של הילד, לבית הספר של הילד, לאוניברסיטה של הילד" .
ואיגור עבד יותר. בימים עבד במפעל, בלילות – באבטחה.
הוא שנא כל רגע.
בימי הקיץ חלם על וודקה צוננת ובחורף – על יין מתוק.
כשבנו עמד ברשות עצמו החליט לשבור את הכלים. עזב את הבית, קנה גיטרה יד שניה ויצא לחיים חדשים. ישן במקלט של בית בתל אביב, מנגן בשדרה ובקבוק וודקה עומד תמיד לידו מוסתר בתוך שקית ניילון שחורה.


תגובות (8)

מרגיש לי שאנחנו שואבים רעיונות מאותה הבאר. אני בעיקר חולם אותם כי אני עצלן, ואת כותבת אותם, ואז אני קורא אותם, מזדהה, והיום שלי משתפר. הסידור הזה אני חייב להודות, מתאים לי.

04/11/2020 21:15

    אולי אתה פשוט מעדיף לכתוב ביקורות יפות וחכמות, ולא סיפורים? גם סידור לא רע בכלל.

    05/11/2020 08:45

    חלומות זה טוב. לפעמים חלומות מתגשמים….

    05/11/2020 09:56

דפנה, נראה לי שבגלגול הקודם היית עולה חדשה מאוקראינה ממשפחה קשוחה במיוחד. אהבתי מאוד את שם הסיפור.

05/11/2020 08:43

    אני לא יודעת בגלגול הקודם אבל בגלגול הזה הכרתי איש כזה. הוא באמת היה גר במקלט של בית, באמת אהב לשתות ובאמת ניגן ברחוב. והוא היה זה שאמר לי שהיציאה מהבית היתה מבחינתו שחרור ויציאה לחופשי. מכאן שם הסיפור.

    05/11/2020 09:55

קודם כל זה מפתיע אותי שזה מבוסס על מישהו שאת מכירה ואני חושב שזה פרט מאד מעניין. שמתי לב שגם כתבת בעבר על מעגל חתונה שהשתתפת בו, שהיה באחד הסיפורים (על איזי, כמדומני). זה נשמע שיש לך סיפור אישי מרתק לא פחות מהסיפורים שאת מעלה, ומשהו ששווה אולי לפרסם. אני למשל סקרן לגבי המפגש שלך עם אותו אדם מהסיפור, איפה הוא קרה? מי יזם? ולמה? הייתי שמח לקרוא יום אחד את הסיפור הזה.

05/11/2020 12:04

    לפעמים המציאות היא הרבה יותר בנאלית ממה שאתה מדמיין.
    את האיש הזה פגשתי כשהתנדבתי בתכנית יזהר (תעשה גוגל). שם פגשתי עוד אנשים שהיו השראה לסיפורים. במשך הזמן אפרסם אותם גם באתר הזה.

    05/11/2020 15:12

גיגלתי. השכלתי. ועדיין בדמיון שלי, לא כל אדם שמתנדב בפרויקט כזה מתעניין בסיפורים שמאחורי האנשים. עצם העובדה שבחרת להתנדב דווקא לפרויקט הזה היא גם מעניינת. אני נוטה לחשוב, שיש סיפור מעניין ופחות בנאלי מאחורי הבחירות שלך, אבל אולי זה באמת הדמיון שלי.

בכל אופן אשמח לקרוא גם את הסיפורים שתפרסמי בהמשך.

05/11/2020 19:03
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך