מורט עצבים

לאסתםמישהי 17/01/2017 925 צפיות 14 תגובות

'משהו לא בסדר עם השולחן. משהו לא בסדר עם השולחן.' היא חושבת. 'אני בטוחה. השולחן הזה לא בסדר.'
היא ואחותה נמצאות במרכז הבית; הראשונה בסלון, השנייה במטבח. היא כמו יושבת על קוצים, על קצה הספה, במתח ובראש מבולגן. אחותה אוכלת בנוחות את הארוחה העזובה שנשארה מלפני כמה ימים במקרר, סופגת את שאריות טעמה בהסתפקות צנועה.
'השולחן הזה לא נכון. יש בו משהו מציק… הוא לא בסדר, הוא לא בסדר. צריך לשנות בו משהו.' מחשבות טורדניות מציצות במוחה, מושכות את כל תשומת ליבה. היא מרגישה שצריך לשנות משהו.
השולחן עשוי עץ בהיר, מכוסה במפה בהירה ומעט שקופה, אשר עליהם מונחים מגוון פריטים: ספרים, עיתונים, כוסות, מפתחות ועציץ. כבר שנים שהשולחן נראה כך, ולא נראה שלמישהו מבני הבית הסידור מפריע.
בתור צעד ראשון, היא מתחילה להוריד את החפצים מעליו. היא עושה זאת בחיפזון שלא מאפיין אותה, ומבלי משים חלק מהחפצים נופלים ומתפזרים לכל עבר. היא אינה טורחת להרימם כפי שהייתה עושה בזמן אחר.
על אף השינוי, אותו חלק במוחה נותר לא מרוצה. 'למה השולחן לא בסדר? הוא חייב להשתנות. אני חייבת לעשות משהו.'
אחותה ממשיכה בשלה, עוד מעט וגומרת את הארוחה. מחשבותיה כלל לא נתונות לחדר בו היא שוהה וסביבתו.
"מה נסגר עם השולחן הזה? הוא לא נכון…" היא אומרת ללא ידיעה. אחותה משיבה לה במבט מבולבל ותוהה שנמשך לרגעים ספורים בלבד.
'מה אני עושה? מה אני עושה? איך השולחן יהיה בסדר?… אה! המפה!'
כך בתוך חלקיק שנייה היא מעיפה את המפה מהשולחן, מפשיטה אותו ללא רחם. הוא ערום וחלק, קצת מלוכלך עקב מספר השנים הרב ששכן באותו מקום, באותו בית. רגליו מעט שחוקות ולא איתנות כבעבר אך נראה כאילו עדיין לא תם זמנו. יחסו עם המשפחה שאיתה חי במשך כל חייו הוא יחס חם ותלותי מצדו – סבם של ילדיי המשפחה היה הנגר שבנה אותו.
חסרונה של המפה לא השפיע על אי-שביעות רצונה. היא טרודה כלפני מספר דקות, מנסה לתקן נואשות את השולחן האומלל. היא בטוחה שהוא לא כפי שהיה אתמול, משהו בו השתנה – ולא עשה עמו טובות.
קריאת תסכול יוצאת מפיה, מכילה עצבים בלתי מתכלים. 'מה אני יכולה עוד לעשות?? הוא לא בסדר, ממש לא בסדר. אני חייבת לתקן את זה. אחרת… אחרת…' קריאת התסכול שבה ומתעצמת ככל שהדקות עוברות. זמן מורט עצבים.
אחותה לא יכולה להתעלם מהמפגן המשונה ושואלת אותה מה קורה. היא לא עונה לה, רק ממשיכה לקרוא בתסכול ובזעם.
"מה יש לך? מה נכנס בך?" אומרת אחותה בזלזול. "טוב שלא תתחילי להרביץ לכולם. יאללה, תפסיקי עם השטויות שלך." היא לא מתייחסת לאחותה, אלא טובעת יותר ויותר במחשבות.
היא לוקחת בזריזות מטלית וספריי ניקיון, משפשפת בכל כוחה את שולחן העץ, מתעכבת על כל לכלוך זמן כפול משצריך, מוציאה שבבי עץ קטנים וחדים ממנו, מנסה באגרסיביות לנקות ממנו הכל, עד הלכלוך האחרון.
"מה קורה פה?! זה לא עוזר! זה לא עוזר בכלום!" היא זועקת זעקת שבר מעמקי נשמתה, לא מסוגלת להכיל את השולחן ואת מה שמביא איתו. היא מרגישה נכשלת, שלא הצליחה לתקנו.
"הוא לא מתנקה! הוא לא מתנקה! למה הוא לא מתנקה?? מה לא בסדר איתו?!" עוד ועוד משפטים מלאי בלבול ומתח יוצאים ממנה, מגבירים את עצמת סופת הרגשות שמתחוללת בה.
אחותה לא יכולה שלא להתערב במחזה הטירוף ומתקרבת אליה בעוד היא מחזיקה את ראשה בחזקה מקובעת, כמעט תולשת את שערותיה. 'מה קרה לה פתאום? היא בסדר?' דאגה נוספת לראש אחותה.
צרחה. צעקה. זעקה. רקיעה ברגל, כמעט דמעות. אין באפשרותה להתמודד עם השולחן, היא לא יכולה להישאר איתו באותו חדר כשהוא כל כך… כל כך… כל כך לא נכון!
ידיים חזקות ואוהבות תופסות אותה בכתפיים, מסרבות לעזוב, מנסות להבין. "מה קרה? אמרי לי, אני אעזור לך! תירגעי, בבקשה ממך. הכל בסדר, הכל בסדר."
היא בוכה. היא בוכה באמת, כי אין דבר שעצוב לה יותר מזה. היא מתפרקת. היא מפסיקה להחזיק את חלקי גופה יחד, הרי היא בסך הכל שבר כלי. היא מליטה את פניה בכפות ידיה, לא רוצה לראות את אותו שולחן מקולל שגורם לה כל כך הרבה סבל.
אך מאמציה נעשו לשווא. המצב נותר עגום כשהיה, השולחן מלא טעויות כשהיה, והיא, היא מלאת מחשבות – כמו תמיד.


תגובות (14)

הערות: " בתור צעד ראשון מחלה"
הכוונה מתחילה או שזה מילה שאני לא מכירה?
*לשים לב , אני מאמינה שהתכוונת לזה.
– תחילת משפט אולי כדי לרשום שם של דמות ולא היא, כי אחרי נקודה זה כמו תחילת סיפור מחדש.
חיובי: מאוד מרתק, מאוד מלא כאב, פסיכולוגי וגם קצת פילוסופי, מה שהופך את זה לקטע אינטלקטואלי. מרשים!.

18/01/2017 11:39

    תודה רבה!
    'מחלה' זה כמו 'החלה' רק בהווה. אני מקווה שעשיתי בו שימוש נכון…
    האמת שיש לי סלידה מלתת לדמויות שמות. 'היא' זו x ו'אחותה' זו y. אלו השמות שלהן.

    18/01/2017 16:01

אז השולחן בעצם יכול להיות מטאפורה לכל דבר, נכון? מאוד הזכיר לי את צורת החשיבה שלי, יכולתי לקחת את זה למקום משלי. אהבתי

18/01/2017 12:54

    כע השולחן תכלס יכול להיות מליון ואחת דברים.
    תודה.

    18/01/2017 16:02

השולחן הוא הראי בו אנחנו רואים את עצמנו.
הפירוש שלי הוא ההזדקנות והזמן שחולף וזה משתקף בשולחן שכבר רעוע ובנוסף הליכלוך שכבר אינו יכול להתנקות.
הרקע מבחינתי הוא מישהו שנפטר לאחרונה והיא ואחותה חוזרים לבית כאשר למעשה הדמות הראשית השתנתה לעד. קשה לה עם השינוי והיא מוציאה את זה על השולחן.
טקסט מבריק שמסתיר הרבה מהקוראים אבל נותן את החופש להשלים מהדימיון.
ממש אהבתי ואני חושב שזה בין הטקסטים המבריקים שקראתי כאן באתר.
אכן, יש כמה בעיות מבחינת השימוש במילים והניסוחים אבל זה ממש כלום מבחינתי.
וואו… שאפו!

18/01/2017 14:46

    תודה רבה לך (: טקסט מבריק זו מחמאה גדולה.
    איזה פירוש מפורט, מגניב שהסקת ככה. לי אין פירוש מובן לתת, כי אני בקושי מבינה מה השולחן מסמל בשבילי. אני חושבת שהוא מסמל המון דברים שקרו לי בזמן האחרון… השולחן כולל הרבה ויכול להוות לכל אחד משהו שונה.
    חשבתי שאולי הגזמתי עם החופש שנתתי לקוראים, הרי לא כולם כמוך, מלאי דמיון ויצירתיים (ראו את זה הרבה ממשחק הסבבים שעשית). לא נורא חחח.
    אני שמחה שחזרת להגיב ^^

    18/01/2017 16:24

חחח גם לי תמיד קשה לתת שמות לדמויות. זה הדבר האחרון שאני עושה, אם בכלל. תמיד זה: 'הוא' 'היא' 'הילד' 'הילדה',
בקשר לסיפור- אהבתי נורא, הוא מספק פרטים אבל לא מידי, נותן לך להשלים את השאר מהראש. וכמו שמשהו אמר כאן למעלה –הוא די מבריק.

19/01/2017 01:14

    השם הוא עניין יותר מידי גורלי. בשם מסתתרים כל כך הרבה דברים ורגשות אישיים של הקורא.
    תודה (:

    19/01/2017 14:49

הסיפור בנוי במתח שגרם לי לקרוא בלהט ולנסות להבין את פשר השולחן התמוה הזה. הצלחת לשקף את הלחץ של הדמות ממש טוב! שמחה לבקר ולקרוא קטע מוצלח שלך????

19/01/2017 22:43

    היייי מה קורההההה? איזה כיף שאת פה! רק אל תאמרי לי שבגלל הלימודים לא היית כאן :(
    פתאום כולם חזרו לכאן…
    תודה לך (: ❤

    20/01/2017 11:22

    נטו בגלל לימודים זה עצובב:(
    הייתי באוטובוס אז היה לי קצת זמן פתאום????
    האבירים תמיד חוזריםםם

    20/01/2017 13:46

    ארררר ????
    אבירים – להסתדר בשורות!
    בואו נצא להלחם נגד מערכת החינוך :/

    20/01/2017 14:59

מסדר זקופי הקרניים לפקודתך הו עלמה נעלהה

20/01/2017 16:43

    הפגיזו במבחנים!!
    טפי

    21/01/2017 22:29
6 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך