מחסור ושפע

markkisilov1 05/09/2017 915 צפיות 4 תגובות

בעיר קטנה בצפון הארץ, מקום שמוסתר על ידי גבעות ירוקות, תוססות, מתגורר חקלאי בשם גלעד שאוהב את עבודתו יותר מכל. אבל כגודל אהבתו, כך גם התסכול הקבוע שהוא חש בכל פעם שהוא משכים קום בזמן ששאר התושבים עוד נמצאים בשנתם. אילו היה אביו בחיים, לבטח שהיה נעזר בעצותיו. זו הייתה הפתעה גדולה עבור גלעד כאשר הלה נהרג מתקיפת זאב בשעה שיצא לשוטט ביער הסמוך לעיר. והנה הוא ירש, כשהוא בן עשרים ושתיים, אדמה חקלאית עצומה. תושבי העיר, שבאותה התקופה היו לו לחברים של ממש, עודדו אותו להמשיך בדרכו של אביו. הוא החליט להקשיב להם והפך לחקלאי.

יום אחד, חצי מהיבול הזדהם. הדבר היה למכה כלכלית קשה וגלעד שקע בדיכאון. מאז הוא היה קם בכל יום בשעה עשר בבוקר, מסתכל על הייבול, מתאכזב ואז חוזר לישון בין ארבעת הקירות שבחדרו. אחר הצהריים אחד היה עליו לעשות, בלית ברירה, עבודות חקלאיות בשביל לשמר את מצב הייבול שכך או כך היה נורא מתמיד.

"אלוהים!" אמר לעצמו ובחן באכזבה את השדה, "אם רק היה לי שפע של ייבול.."

ביום שלמחרת הוא יצא לשדה ונדהם – גשמי פירות וירקות ירדו מן השמיים. בננות, מלפפונים ועגבניות היו שזורים זה בזה בערימה אחת גדולה על יד השדה החקלאי. הוא החל לרוץ משמחה ודמיין כיצד איכות חייו תשתפר פלאים. אבל הדבר נמשך במשך חודשים רבים. פירות וירקות נערמו להם בכל פינה; הכמות הייתה כה רבה שהביקוש היה נמוך מההיצע ומחירי הפירות והירקות צנחו. ופתאום, לאחר זמן-מה, הגשמים החלו לרדת בכל העיר. התושבים יצאו מביתם עם שקיות אשפה בשביל לאסוף את כל אשר נקלע לדרכם ואף אחד לא קנה מגלעד את סחורתו.

"אף אחד לא יקנה," אמרו לו בעלי העסקים שבעיר, "יש שפע של פירות וירקות ברחובות."

לפירות ולירקות לא היה ערך כלכלי. אנשים יכלו למצוא בכל פינה את כל אשר חפצו בו – מלפפונים, תפוחי אדמה, בטטות. זו הייתה המכה הכלכלית הקשה ביותר שגלעד חווה. הוא החליט שיש למנוע מהמזון להגיע לתושבים – היה צורך לחזור למצב של מחסור – ופנה בבקשת עזרה אל הממשלה. תוך שבועות נבנתה רשת ענקית מעל העיר כולה ובכל יום הגיעו סבלים עם סולמות בשביל לאסוף את הרי המזון ולהשמיד אותם. אט-אט נגמרו הפירות והירקות שנשארו ברחובות ובעלי העסקים נהרו לגלעד בתדירות גבוהה מתמיד. סוף-סוף נוצר, ביוזמתו של גלעד, מחסור במזון שהחזיר את הערך הכלכלי של הפירות והירקות.

כן, אמנם זה צעד חכם בשוק הקפיטליסטי, אך גם צעד מטופש לאנושות כולה.


תגובות (4)

572 572

שוק קפיטליסטי זה שוק חופשי, כלומר שדווקא אז מקום להתערבות ממשלתית לחסימת צרכנים. יש סיבה שבישראל יש מחיר גבוה מלאכותי ובמדינות אירופאיות יותר חופשיות אין.
חוץ מזה, סיפור מוצלח, אתה טוב מאוד ומשעשע. מזכיר את הדרישה הסאטירית של פרידריך בונפוטרה לחסום את השמש כדי לספק פרנסה למוכרי הנרות, או חסימת אובר לסיפוק פרנסה לנהגי המוניות (שוב, בישראל החצי קומוניסטית יש, לא במדינות קפיטליסטיות).

05/09/2017 18:09

    תודה על התגובה!
    יכול להיות שהממשלה באמת לא מתערבת בכלל, אבל יותר היה חשוב לי להציג את הבעייתיות בקפיטליזם מבחינת שפע הפירות והירקות. יכול להיות באמת שכשכתבתי בסיפור שהממשלה בנתה את הרשת אז זה קצת לוקה ב"ריאליזם" מבחינת איך ששוק קפיטליסטי מתנהל. תודה על ההערה הזו. בכל אופן, החקלאים בישראל (ובהרבה מדינות בעולם) משמידים מזון במידה ויש להם יותר מדי. הם עושים את זה בשביל "לאזן את מחיר המזון בשוק". אם מוצר נמצא בשפע, לא יכולה להיות לו תווית מחיר, כמו חמצן לדוגמא. אין בלי סוף חמצן, אך יש בשפע, שזה יותר ממספיק לכולם. ומצד אחד לראשונה במאה ה21 אנחנו יכולים לייצר מזון בשפע, אבל מצד שני המערכת הכלכלית שלנו עובדת על מחסור וזו הסיבה שיש בעייתיות באיך שהקפיטליזם מתנהל לצד היכולת הטכנולוגית שלנו לייצר שפע. אמנם בסיפור לא מוזכרת טכנולוגיה חקלאית אבל ניסיתי להעביר רעיון דומה. אבל
    אני שמח שנהנית מהקריאה!

    05/09/2017 19:00
572 572

ה"הרבה מקומות בעולם" זה מקומות כמו הודו ואמריקה בתקופת הניו דיל וכד'ו.. דווקא במדינות עם המשק הקפיטליסטי שלא בתקופות משבר אין את ההשמדה התוצרת החקלאית. אמת שיש היום הרבה מזון, אבל הצריכה הרבה פעמים עולה עם ירידת המחיר שנגרמת עם עליית הכמות, מה שעדיין עושה שווה למכור (מצטער לומר, אך עוד לא היגענו לכזה שפע שאם כולם יקחו מה שירצו, ולא רק מה שצריכים, לא תהיה מגבלה). וגם תמיד אפשר לייצא אם יש עודף.
יתר על כן, כשהגיעו המחשבים, הרבה בעלי מקצוע הפכו למיותרים (עונות בטלפון, פקידים, עו"דים וכו'..) אבל זה לא פגע בשוק מהסיבה הפשוטה שאנשים יכולים לעשות הסבה מקצועית. במקרה התיאורתי שהבאתי יותר הגיוני שיהיה לאנשים עכשיו הרבה כסף מיותר שיוכלו להוציא אותו על מותרות, מה שייתן לחקלאי מקומות עבודה אחרים. צריכה לא תמיד באה רק מחוסר, והיא תמיד יכולה להתפתח. בכללי, הכלכלה פחות מבוססת על מחסור ממה שאנשים נוטים לחשוב.
התירוץ שחסימת הייבוא נועדה לאזן מחירים לא באה מכלכלנים שמסבירים איך פועל המשק הקפיטליסטי, אלא מסוציאליסטים שנותנים את מה שאתה אומר כרגע כתירוץ משני לתירוץ העיקרי- שמירת מקומות העבודה של קבוצות לחץ. תפנה אותי למקורות שסותרים אותי אם מצאתה כאלה.

05/09/2017 19:30

    זה נושא מאוד מורכב ודיון עליו לא מתאים בעמוד הסיפור. שלחתי לך הודעה ואשמח שנמשיך את הדיון שם.

    06/09/2017 00:41
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך