א.מ.ש
מוסר ההשכל (לקח לי הרבה-הרבה זמן לחשוב על משהו! בעצם כבר היה לי רעיון ביום שבת אבל התעצלתי לכתוב. אז כתבתי רק היום את זה) אז מוסר ההשכל הוא שבחיים אי-אפשר לקבל הכול. ישנם מצבים שאם תרצה בכול - בסופו של דבר לא תקבלו כלום. אני יודעת שזה לא הכי... לא יודעת, לא הכי מודרני? אבל המילים "מוסר השכל" מזכירים לי במידה מוזרה סיפורים של פעם כזה.

שתי ממלכות – לתחרות של royayalon

א.מ.ש 26/05/2014 751 צפיות 7 תגובות
מוסר ההשכל (לקח לי הרבה-הרבה זמן לחשוב על משהו! בעצם כבר היה לי רעיון ביום שבת אבל התעצלתי לכתוב. אז כתבתי רק היום את זה) אז מוסר ההשכל הוא שבחיים אי-אפשר לקבל הכול. ישנם מצבים שאם תרצה בכול - בסופו של דבר לא תקבלו כלום. אני יודעת שזה לא הכי... לא יודעת, לא הכי מודרני? אבל המילים "מוסר השכל" מזכירים לי במידה מוזרה סיפורים של פעם כזה.

"פעם, בארץ רחוקה-רחוקה, היו שתי ממלכות. הממלכות הללו היו הגדולות והעיקריות באזור, מרכז הפעילות. לשתי הממלכות האלו היה מלך אחד. עד כמה שזה נשמע מוזר, ואולי לא כל-כך הגיוני – מלך אחד, בשנות העשרים לחייו, שלט בשתי הממלכות.
"יום אחד, הגיע אל כל אחת מן הממלכות שליח. השליח הביא לכל ממלכה מכתב, שני עותקים זהים. במכתב נכתב: 'ביום בו הירח יתמלא, קריאת שופר תישמע ברחבי האזור. מלחמה גדולה תחל ורק חורבה תישאר מן ממלכותיך. הזהרה זו הגיעה על-מנת להשוות את כוחותינו, לראות את יכולותיך. זהו קרב על החיים והמוות, ובידייך היכולת להחזיק את ממלכותיך בחיים, או להשמיד עד אפר את הכול.'
"המלך, אשר המכתב הבהיל אותו – שכן הירח יתמלא כבר למחרת בלילה – גייס ישיבת מלחמה באופן מידי. התברר לו כי רק אלף חיילים עמדו לשירותו על-מנת לשמור על שתי ממלכותיו.
"הכול אמרו לו להשקיע את כל כוחו וחייליו בממלכה אחת, שכן אם יחלק יהרסו שתיהן.
'אין לך מספיק חיילים,' אמר אחד מן שרי המלחמה שלו, אך המלך נופף בידו בביטול.
'אני רוצה לשמר את שתי ממלכותיי.' ענה באגביות.
'אך אם להגן על שתיהן תנסה – גורל שתיהן לאפר.' השיב השר נחרצות. אך המלך התעלם מהפצרותיו החוזרות והנשנות של השר, והחליט לחלק את חייליו, חמש-מאות לממלכה אחת, והחמש-מאות האחרים לממלכה השנייה.
"הלילה ירד ואתו ירח מלא התגלה. על כל ממלכה שמרו חמש-מאות חיילים, אך לכל ממלכה הגיעו כחמש-אלף חיילים אויבים. חיילי המלך נפלו אחד-אחד במהרה, ובאור ראשון כל שנותר מממלכותיו המפוארות, היה רק חורבות מעלות עשן.
'ואני אמרתי לך, השקע את כל כוחך בממלכה אחת,' אמר השר, לאחר שנגמר הכול. 'אמרתי לך לבחור באחד – ואתה רצית בכל. ולבסוף לא קיבלת דבר.' "
אדם קשיש ישב מול שלושה ילדים על כורסת עור חומה וגדולה. הילדים, אשר האזינו לסיפורו, חיכו למשפט האחרון אשר תמיד היה סבם אומר לאחר כל סיפור. הסבא חייך באנחה ונשען לאחור בכיסאו.
"ראו, נכדיי. המלך היה יכול לקבל רק אחד וחמד את הכול, ועל-כן לא קיבל הוא דבר. ביום מן הימים, כשתעמוד בפניכם החלטה כמו זו – בחרו בהגיון. אתם לא יכולים לקבל הכול, בחיים צריכים להסתפק במועט. כי אם תחמדו את הכול – בסופו של דבר לא יישאר לכם דבר."


תגובות (7)

חחח ממש יפה

26/05/2014 15:30

אני אוהבת את זה. אני הולכת להיות מועמדת להדחה *~*

26/05/2014 15:37

    אבל יש לך סיפור מקסים!
    כלומר, מקסים בצורה שמתאים ויפה.

    26/05/2014 15:39

יפה, חמוד, מקסים, מוסר השכל, בדיוק הסטייל שלי!
קלעתי בול!

26/05/2014 15:44

יפה מאוד! :)

26/05/2014 15:51

הסיפור יפה מאוד. רק יש שני דברים שרציתי להוסיף מעבר ל'מדהים-מהמם-מושלם-ותם-לעולם':
1. עדיף לכתוב חמשת אלפים מחמש-אלף. בנוסף, עדיף לא למנות במספרים חיילים באגדות. זה הורס קצת. אם הסבא היה מספר את הסיפור כולו במעיין צורה ישירה כזו, והיינו יודעים שזה הסבא, אז זה עוד היה הגיוני. אבל בדרך כלל עדיף לכתוב "מעטים", "רבים", וכו'.
2. אני לא מסכימה עם הסבא. אני חושבת שהמלך לא עשה זאת מתוך חמדנות ותאוות שליטה, אלא בגלל דאגה לאנשיו. האם זה הוגן שיפקיר כך ממלכה שלמה בלי להילחם עליה אפילו? לנטוש אנשים רבים לגורלם? אולי המעשה היה לא חכם בעליל, אבל הוא עדיין ניסה להיאחז בתקווה הקלושה שאולי יצליח להציל את כולם. לדעתי זה לא היה המעשה החכם – אבל זה כן היה המעשה הנכון מבחינה מוסרית.
זה לא שאני מתנגדת למסר, פשוט זה מה שאני ראיתי והבנתי מהסיפור. סתם נקודת מבט אחרת :)
ללא קשר לזה, כמו שאמרתי, הסיפור טוב מאוד.

26/05/2014 16:37

א.מ.ש ברוכה השבה לתחרות!
אני רואה שכבר את כותבת בשיא המרץ את כתיבתך היפהפייה. זה משל יפהפה שאומר: "עדיף ציפור אחת ביד מאשר שתיים על העץ".
אני אהבתי מאוד את הסיפור. חסר בו פרטים לפי דעתי, הוא היה צריך להיות קצת יותר ארוך. בכל מקרה בהצלחה בהמשך התחרות!

01/06/2014 18:57
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך