סיפור זה פורסם בספר "חוף בלי ים" מאת אבי גולדברג

אוקראינה

10/12/2021 272 צפיות אין תגובות
סיפור זה פורסם בספר "חוף בלי ים" מאת אבי גולדברג

אוקראינה

הבחנתי בניסן כשהוא יושב בקונדיטוריה לא הרחק מבניין הדואר הישן ליד כיכר המושבות,פניו היו נפולות ,כתפיו כפופות ועיניו נעוצות בעיתון.
ניסן הוא סרסור קרקעות או בלשון ימים אלה סוחר נדל\"ן ,אלמן המתגורר באחד הרחובות הצרים היורדים דרומה מדרך יפו בואכה סלמה ,בבניין אותו רכש אביו כשהגיע לארץ.
עצרתי, סבתי על עקבי ונכנסתי לקונדיטוריה ,טפחתי על שכמו
\"מה קורה ניסן ?\" שאלתי בעליצות מעושה כדי לעודד את רוחו
ניסן הרים ראשו מהבהייה בעיתון וסימן לי בידו לשבת על כיסא הפלסטי שממולו. צלחת ובה פרורי עוגת גבינה ועליהם שני זבובים עמלנים הפרידה בנינו.
"ניסן " אמרתי שוב ,מה קורה לך ?
"אל תשאל "השיב ניסן בקול סדוק ,
"אכלתי אותה ובגדול"
מה קרה שאלתי ,קנית בניין מעוקל? יש לך דייר מוגן שלא מתפנה ? מה ?
ניסן הרים עיניים יגעות אלי ,סיפור ארוך ,תזמין כוס תה ותקשיב.
"אתה יודע שאני אלמן כבר חמש עשרה שנה" פתח ניסן כהקדמה לדברים שברצונו לספר
הבטתי בו והוא המשיך בעודי לוגם תה ויסוצקי בכוס שרוטה משימוש ,והוא המשיך ,
,כל שבוע ביום ב מגיעה אלי גברת לנקות את הדירה ,אני לא יודע להסתדר עם האבק ,הכלים ,ניקיון האמבטיה וכל הדברים שאשתי פעם טיפלה בהם. עד לפני מספר חודשים הייתה הגברת יפה ,שכנה מקומה ב\', עושה זאת כל שבוע כמו שעון. אבל היא התעייפה ,הגיל ,אתה יודע ,לא פועל לטובתנו ,ויום אחד היא הגיע לדירה מלווה בגברת צעירה גבוהה ובהירה.
"תכיר את סווטלנה " אומרת לי יפה
"משבוע הבא היא מחליפה אותי ,אני מפסיקה לעבוד ,כל עוד אני על הרגליים אני אעזור קצת לילדים ,אתה תסתדר איתה ,אני אראה לה מה צריך לעשות והיא תמשיך להגיע כל שבוע במקומי"
יפה עזבה ,סווטלנה הגיעה, יפה ענוגה לבנה ,בקיצור ,נזכרתי שאני גבר ,והתבוננתי בה בעבודה ,ובקיצור התאהבתי .כל השנים מאז מותה של רבקה לא התאהבתי, כן מידי פעם ירדתי ליפו ומצאתי חברה לכמה שעות ,אבל להתאהב? כמו צעיר?
לא שהיא עשתה משהו בעניין ,סווטלנה , היא רק הגיעה מידי יום שני ,נקייה רחוצה, שערה הצהוב מסודר ,ריח הבושם בו השתמשה התפזר בדירה, ואני התחלתי להשתגע.
קודם הלכתי אל יוסף הספר בקישון והוא צבע לי השערות שנותרו לי ,לשחור, כמו פעם . אחרי זה הלכתי לחנות של רוברטו במגדלים של עזריאלי וקניתי חולצות שחורות ,ז\'קט אופנתי ומכנסיים עם פנסים .
בתוך חודש מאז שסווטלנה התחילה לנקות אצלי את הדירה נראיתי כמו ולנטינו, ובקושי החלפתי אתה מילה ,רק חיוכים . היא בכלל לא מדברת עברית חוץ מאיזה חמישים מילים ,אבל כשהיא מניעה את הגוף שלה ומנקה את הבית ,אין צורך במילים.
אבל אחרי זה ,הצעתי לה הפסקה וכוס תה במטבח ,והתחלנו להחליף דברים ובעיקר חיוכים ,והיא לא נבהלה ממני . בתוך כמה שבועות כבר הלכנו הערב לאכול אצל נלו ברחוב אילת ,וטיילנו בשדרות ירושלים . אחסוך ממך את הפרטים ,בתוך שלושה חודשים מאז שראיתי אותה לראשונה ,כבר התגוררה סווטלנה אצלי בדירה ,והשכנה יפה מקומה ב חזרה שוב לעשות ניקיון מידי פעם . סווטלנה הייתה נהדרת ,קבלה אותי כמו חתן בחופתו ,פתאום לא הרגשתי בן שישים , נהייתי צעיר ,קניתי לה טלפון נייד ,בגדים, ונתתי לה כל טוב , כל יום אכלנו בשיפודיה אחרת ,הלכנו לראות סרטים והיא נתנה לי דבש.
אחרי שבועות מספר בקשה ממני שאקנה אוטו קטן ,כן יש לה רישיון נהיגה ותשמח לקבל ממני הונדה חדשה ,קטנה ,ונוכל לטייל בארץ. אתה יודע שבשבילי זה כסף קטן ,ושמחתי שאני יכול לקנות לה הונדה ושנוכל לנסוע לאילת לבתי מלון היפים ,והיא תסתובב בבגד ים בלובי והעיניים של כולם יצאו מהחורים . שבועיים אחרי ההונדה נתתי לה כרטיס אשראי ,שתוכל למלא דלק ,ולקנות בגדים בכיכר המדינה ,אתה יודע , צעירה בלונדינית גבוהה, לא מסתפקת בבגדים מרחוב העלייה ,צריך להלביש אותה ,אבל כל יום נתנה לי דבש ,כמו דבורה החוזרת מאיסוף הצוף אל הכוורת.
יום אחד אמרה לי ,שהיא צריכה לנסוע הביתה ,שאלתי אותה מה הכוונה ,והיא השיבה בעברית החלקית שלה ,שאימא שלה באוקראינה חולה והיא צריכה לעזור לה ,והיא תשוב עוד כחודש .
נתתי לה דולרים ,כדי שתוכל לנסוע בנוחות ולעזור לאמה ,נפרדנו ,והיא נסעה .
חלף חודש חלפו חודשיים והציפור לא שבה מארצות הקור. לא ידעתי בדיוק איך להתקשר אליה ושאלתי את יפה ,מקומה ב\' ,אם היא יודעת משהו על סווטלנה,אבל יפה רק השיבה לי שמנקות אוקראיניות זה לא סידור לחיים .
לא הבנתי למה היא מתכוונת ,וחשבתי אולי היא לא רואה בעין יפה את מיזוג הגלויות ביני לסווטלנה.
יום אחד כשהראיתי דירה ברחוב אמזלג בנווה צדק ללקוח שלי ,אני רואה את סווטלנה יורדת במורד הרחוב ,עוצרת ליד ההונדה נכנסת ,מניעה ונוסעת. עמדתי שתול ,לא ידעתי מה לעשות, והלקוח שלי שואל אותי מה קרה כשהוא עוקב אחרי מבטי לעבר סווטלנה שנעלמה בהונדה השחורה מעבר לפינה
"מה קרה ,ראית רוסיה ונדלקת?'
לא השבתי, אמרתי לו שיחליט אם הדירה שהראיתי לו מעניינת ,ושיחזור אלי ונפרדנו. חזרתי ברגל בדרך לביתי מהורהר.
בדרך אני פוגש את ברוך ,חבר וקצת שותף לעסקאות שלי ,הוא עוצר אותי בדרך
\"מה קורה ניסן ,אתה נראה כמו תשעה באב,\"
ספרתי לו מה קרה ,והוא מתגלגל מצחוק ,
\"שתוק אמרתי לו ,לחבר שלך מתפוצץ הלב ואתה נופל מצחוק?\"
ברוך לקח אותי והושיב אותי בבית קפה בנחלת בנימין , הזמין לי עראק קטן
\"תשתה ,תירגע \" אמר לי כשהוא מחבק את כתפי
\"חשבתי שאתה יודע ,מה שכולם יודעים "על מה אתה מדבר" שאלתי אותו
תראה ניסן ,סווטלנה בחורה טובה ,באמת טובה , היא דואגת למשפחה שלה ,היא עכשיו באוקראינה ,עם הבנות שלה ותחזור עוד כמה שבועות "
על מה אתה מדבר ,ראיתי אותה רק לפני עשרים דקות בהונדה שקניתי לה\"
" לא " משיב לי ברוך
"זו הייתה אחותה התאומה שגרה ביד אליהו עם שמשון מהניקוי יבש\"
לא הבנתי ,נדהמתי ישבתי ובהיתי בו
"לא קרה כלום ,תפסיק להגיב כמו רומיאו דפוק ,אתה השחלת קרקעות שלא שוות לירה לקליינטים אדיוטיים מכרת דירות מסריחות בפלורנטין בזהב ואתה מתרגש משטויות"
"סווטלנה ,באמת נשמה טובה ,היא עוזרת למשפחה , כל כמה חודשים היא מוצאת מממן חדש, זה בגלל שאחותה התאומה לא מסתדרת עם שמשון והיא תומכת בה והיא תומכת בשמשון. היא נתנה לה את האוטו כדי שתוכל לעשות בקורי בית ,היא פדיקוריסטית. גם בעלה של סווטלנה באוקראינה ,לא מרוויח טוב, קשה לו לקום בבוקר לעבודה ,קר שם , אז היא נסעה לעזור לו ולילדים בכסף שנתת לה. היא לא בזבזה הרבה על בגדים רוב הכסף שמרה לתת למשפחה שלה.\"
ומה איתי שאלתי ,היא תחזור אלי ?\"
אל תהייה ילד ,אתה מוכן להמשיך לפרנס את כל משפחתה? עכשיו שאתה יודע את האמת?,קבלת מסווטלנה דבש בכמויות אבל בסוף היה גם עוקץ.. אז תשכח מזה ותחזור לעצמך ניסן. "
ניסן הביט בי נוגה 'האמת ,הייתי מוכן ללקק עוד דבש גם אם יש עוקץ בסוף היום.
אבי גולדברג


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
11 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך