אמור לי פלסטיק, אתה טוב או רע?

11/07/2021 282 צפיות 3 תגובות

עמדתי בתור לרופא ובלי שהתכוונתי, שמעתי שיחת טלפון של אישה. היא סיפרה לחברתה שפגשה בחור שנראה נחמד ונעים אבל בפגישה השנייה הביא לה פרחים מפלסטיק. והיא סיפרה בלהט את מה שקרה: "אתה לא מתבייש, צעקתי עליו, "פרחים מפלסטיק אתה מביא לי? שהחיים שלך ייראו כמו פלסטיק". "ואז", היא מספרת, "זרקתי את הפרחים על הרצפה ודרכתי עליהם בכל כוחי. הם נשארו שלמים וחזקים וכלום לא קרה להם. קפצתי עליהם, בעטתי בהם והוצאתי עליהם את כל האכזבה שהרגשתי, והם, הפרחים, כלום לא מזיז להם. ואז פתאום חשבתי, אולי הבחור רצה לאחל שיהיו לנו חיים חזקים ששום דבר לא יוכל לשבור אותם. מה דעתך"?
בשלב זה, המשכתי לדרכי אבל השאלה המשיכה להדהד בתוכי.
הגעתי הביתה ואז התברר שיש לנו פיצוץ בצינור מים בתוך הקיר. והקיר נראה סדוק, מתפורר, לח ומזיע. הגיע האינסטלטור ואמר שיש לנו צנרת ברזל ישנה שכנראה החלידה והוא החליף אותה בצינור פלסטיק, חזק ועמיד. "תראה", הוא אמר, "כבר שנים לא משתמשים בצינורות מתכת, כולם עוברים לפלסטיק". "באמת?", שאלתי, "פלסטיק יותר חזק מברזל? אז למה כולם אומרים על אדם חזק שהוא עשוי מברזל ולא אומרים שהוא עשוי מפלסטיק?"
אולי בעולם המודרני צריך להחליף גם את הפתגמים כי גם הם אינם עמידים לאורך זמן.
ניסיתי לשחזר את מה שעולה לנו בראש כשאנו חושבים על פלסטיק. המילים שעלו בתוכי הם: מלאכותי, מעשה ידי האדם. תחליף זול לעץ, למתכת, לזכוכית ואפילו לאבן.
יש הרבה זלזול בפלסטיק אבל אם נסתכל סביבנו נראה כי כמעט הכל עשוי מפלסטיק וחגיגת הצבעים שניתן לעשות מפלסטיק לא קיימת במוצרים הטבעיים. אפילו פח האשפה שלנו לא עשוי מפח אלא מפלסטיק ולכן אתה יכול לקבל פח אשפה בכל צבע שתרצה.
כולם מחפשים את הטבעי אבל האם הטבע מושלם? אם היינו רוצים להישאר טבעיים היינו חיים עד היום במערה, בקור בחום ובגשם.
הנמר שתפס את הגדי מרגיש שהכי טבעי זה לטרוף אותו . שוויון זכויות ואפליה מתקנת של שכבות חלשות, הן המצאות אנושיות מלאכותיות אבל מהוות שכלול יפה של הטבע. אל תנסו להסביר זאת לנמר. עבורו, השכבות החלשות הן הכי טעימות.
אתם יודעים מי הכי שונא פלסטיק? הטבע. תן לטבע עץ הוא יפורר אותו. תן לו ברזל, הוא ישלח אליו חמצן ולא יוותר עד שיתפורר ויהיה לאבק חלוד. תן לטבע חומר אורגני, הוא ייצור ממנו חיים. אבל תן לטבע שקית פלסטיק חד פעמית, הוא יצחק עליך ויגיד, אצלי החד פעמי שלכם הוא הכי רב פעמי. וכך מפלס הפסולת הפלסטית עולה ועולה ואם לא נעצור את התהליך, הוא יטביע אותנו בתוכו.
אז אם אתה רוצה שהאנושות תהיה רב פעמית, השתמש פחות בכלים חד פעמיים וזכור אדוני המחזר: לעולם אל תיקנה לאהובתך עץ ירוק מפלסטיק כי אם כך תעשה, הפגישה שלכם תהיה חד פעמית.
#כל_הזכויות_שמורות_למתי_גוטמן


תגובות (3)

נחמד. הייתי מוסיף פסקה על ניתוחים פלסטיים – אם כבר טבעי מול מלאכותי.

11/07/2021 15:04

    תודה על הקריאה ועל ההארה.
    הרעיון של ניתוחים פלסטיים הוא מעניין אבל, אני כותב כתיבה אינטואיטיבית כלומר, מה שעולה לי לראש בזמן הכתיבה. מכיוון שלא חשבתי על ניתוחים פלסטיים, הם לא נכנסו. בדרך כלל אני לא מתקן סיפור שכתבתי.

    13/07/2021 16:28

היי מה שלומך? קטע מצחיק שכתוב נהדר. מאוד מאוד אהבתי את ההשוואה בין הטבעי למלאכותי והאמת שקצת חששתי שבתיאורך המפאר את הפלסטיק לא תכניס גם את חסרונותיו, והכנסת אותם מה שאיפשר להנות עוד יותר מהקטע הזה.
נ.ב. ממליץ להיכנס להודעה של הכותבת sapir13 "די לגנבות" שמה היא מסבירה על מכת הגנבות ומה ניתן לעשות בנידון.

13/07/2021 15:07
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך