התרנגול

02/02/2020 523 צפיות אין תגובות

כאשר הגענו לשנת הלימודים 1956-1957 באוניברסיטה העברית בירושלים שכרנו חדר קטן בדירת 4 חדרים של משפחת זהבי בשיכון המקשר בקרית משה. באותה תקופה בעלי הבתים לא רצו להשכיר חדר לזוג מפחד "חוק הגנת הדייר" המגן על הדיירים מפני פינוי ( חוק זה כמובן בוטל מאוחר יותר). למזלנו התארחה באותו יום בתם הקיבוצניקית של הזוג זהבי ושיכנעה את אמה שלא נראה לה שנעשה לה צרות. שילמנו 50 ל"י לחודש אותם נתנו לנו הורי מנחם ( הורי עדיין שילמו את הוצאות החתונה ואת הערבות אשר אבי התמים חתם לפושט רגל), וכעת נשארה לנו המשימה למצוא עבודה כדי להתקיים. זו היתה תקופה קשה של חוסר עבודה, תעודת הבגרות היתה תעודת הכניסה לאוניברסיטה, ולקבלת עבודה לאחר מכן, אך קודם צריך ללמוד בה…לא היתה ברירה אלא לנצל פרוטקציה, בשיטת הפתקים של אותם ימים: הדוד שלי חיים המפ"מניק הכיר חבר מפ"מניק בלישכת העבודה בתל אביב אשר הכיר חבר מפ"מניק אחר בלישכת העבודה בירושלים. הועבר פתק מאחד לשני, השיטה עבדה, ומנחם בן ה-26, יוצא הפלמ"ח במלחמת השחרור, ממייסדי קיבוץ ארז בנגב ובין היתר הגיזבר ומזכיר המשק, קיבל עבודה, אחרי הפעלת הפרוטקציה המסובכת, כ"נער שליח" במשרד החקלאות. (אשר שכן באותם שנים בבנין סרגיי במגרש הרוסים ). עבודתו, בדיוק כפי שמשתמע מהתואר היה להעביר ניירות בין המשרדים השונים ולתייק אותם בקלאסרים. פעם בשנה בחג הפורים ערך משרד החקלאות מסיבה גדולה לכל עובדיו כאשר גולת הכותרת הייתה הגרלה ובה הפרס הראשון היה התרנגול הגדול ביותר אשר גודל בחוות המרבק הניסיונית של משרד החקלאות בשער הגיא. התרנגול בושל וניצלה עם רוטבים על ידי טבחים מומחים, שקל 15 קילוגרמים מכובדים והאכיל משפחה שלמה לפחות שבוע ימים (ונא לא לשכוח שעדיין תקופת הצנע בארץ, ועדיין יכולנו לקנות סוכר וקמח לפי פנקסי תלושים במכולת מסוימת בלבד ברחוב הטורים במקור ברוך, ממש מאחורי הבית בו נולדתי). הנשף התקיים באולם בית הבריאות ברחוב שטראוס, ובשיאו התקיימה ההגרלה המפורסמת ונחשו מי זכה בפרס הראשון? אנחנו! כולם ניגשו לברך אותנו וליוו אותנו לקבל את התרנגול, ומה אנו רואים לתדהמתנו? בכלוב ברזל עומד לו תרנגול ענקי, מנפנף זנב צבעוני לתפארת, חי לגמרי וכמובן לא מבושל. תבינו את מצבנו: השעה 1.00 בלילה, אין תחבורה מרחוב שטראוס לשיכון המקשר, ותכננו כמובן לחזור ברגל, ובוודאי לא לגרור אתנו כלוב ענק עם תרנגול שמן ובכל מקרה בעלת הבית הרשתה לנו רק לבשל ביצים בסיר קטן. עמדנו חסרי אונים מול התרנגול, ואחד הסובבים אותנו שאל אם אנחנו רוצים להתחלף אתו-הוא הגריל 2 צלחות ו-2 כוסות פלסטיק. מיד הסכמנו…זה כאילו להחליף 1000 שח תמורת 10 שח…למחרת סיפרנו לבעלת הבית את הסיפור והיא מאד כעסה, אמרה שהייתה מוסרת אותו לשחיטה, ומבשלת ממנו מאכלים לחודש שלם. זו היתה הפעם הראשונה, והאחרונה, שאי פעם זכינו בהגרלה כל שהיא…
(סוף דבר מנחם החל את לימודיו, כלכלה וסטטיסטיקה, מצא תוך זמן קצר עבודה ככתב בעיתון "הכלכלן" של פטר מרסטן, בסוף השנה קיבל מכתב ממשרד המסחר והתעשייה ובו הצעת עבודה, על סמך ציוניו ב"מבוא לכלכלה", וכך עלה בדרגה מ"נער שליח" לכלכלן מן השורה).


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך