!born this way
הדיון הקשה והגדול בפמיניזם. היישום. ניסיתי להעביר את המסר בצורה הברורה ביותר שיש, אבל יש כאן מסרים חבויים יותר, המייצגים בין השאר את העוול החברתי שנעשה לנשים. הסיפור כאן הוא כנה לחלוטין, לא מדובר באיזו מטאופורה מסובכת שהמצאתי. אני מבקשת מכם, נשים, גברים, זקנים וטף, תגיבו, תגידו מה הבנתם או מה לא הבנתם בסיפור. תעירו הערות, תתווכחו, העיקר תראו לי שהצלחתי (או לא) להעביר את המסר שרציתי. תודה רבה לכם, ויום טוב (: רובי הוגו.

נערה של פמיניזם

!born this way 05/10/2014 1427 צפיות 43 תגובות
הדיון הקשה והגדול בפמיניזם. היישום. ניסיתי להעביר את המסר בצורה הברורה ביותר שיש, אבל יש כאן מסרים חבויים יותר, המייצגים בין השאר את העוול החברתי שנעשה לנשים. הסיפור כאן הוא כנה לחלוטין, לא מדובר באיזו מטאופורה מסובכת שהמצאתי. אני מבקשת מכם, נשים, גברים, זקנים וטף, תגיבו, תגידו מה הבנתם או מה לא הבנתם בסיפור. תעירו הערות, תתווכחו, העיקר תראו לי שהצלחתי (או לא) להעביר את המסר שרציתי. תודה רבה לכם, ויום טוב (: רובי הוגו.

"אני אישה חזקה"
אמרה לעצמה הנערה בקול שופע ביטחון אל מול דמותה הערומה בראי.
"אני אישה חזקה", חזרה
"בטוחה, יפה, עצמאית."
עם כל מילה הרימה את סנטרה מעלה, עצמות לחיה בלטו באצילות, ושפתיה האדומות השתרבבו בפיתוי.
היא נשמה נשימה עמוקה כדי שהבטן תכנס פנימה, ואז החלה לנשום בזהירות דרך האף, שזו תשאר שטוחה.
בריקוד מגושם חצתה את החדר, וחזרה אל המראה עם מברשות וצנצנות של איפור.
"אני אישה חזקה, לא תלויה בדעתם של אחרים עליי, על האופי שלי, על המראה החיצוני שלי, או על כל התנהגותי בכל דרך שתהיה."
הנערה עצמה עיינים.
תחילה, החלה עם הקרם, שהעור ייראה חלק.
אחר כך, מרחה משחה בגוון עורה, כדי שזה יראה אחיד.
ידיה הדגישו את העיינים החומות בכחול,
וירוק,
וסגול,
וצהוב,
וורוד.
היא הדביקה על ריסיה הארוכים ריסים ארוכים עוד יותר, כך שעיניה נראו כשל בובת החרסינה שנהגה לטפח בילדותה.
שפתיה נמשחו באודם זועק, עובי שפתיה היה גדול פי כמה מהעובי המקורי.
ובכל טקס הפולחן הזה, שבו הקריבה הנערה את עצמה אל החברה, לחשה הנערה מין מנגינה פראית, שנדמה כאילו הייתה איזה לחש קדמוני מכשף,
"אני אישה חזקה, אני גאה במה שאני" ליחששה וציחקקה, עיניה העצומות וחיוכה המלאכותי השוו לה מראה של טירוף.
לבסוף נעמדה מול המראה, הלחישות גברו , וקול גברי הורה לה לפקוח את עיניה.
ראתה היא את צביעותה.
וחייכה,
והחמיאה ליופייה.


תגובות (43)

חביב ביותר, אבל יש לי שיעורים בערבית אז אני אגיב אחר כך ביתר פירוט.

05/10/2014 18:54

    אחלה, תודה לך !

    05/10/2014 19:50

    אוקי, לתגובה המפורטת: חביב ביותר, אבל אני פשוט חושב שיש בעיה עם כל הקטע הזה של הפמיניזם המוקצן – בסדר, רוב הגברים (ואני אומר "רוב" בגלל שתמיד יש איזה מין ארגון קיצוני שטוען אחרת) מקבלים אתכן כשוות. למעט עניין השכר, מה עכשיו? אין טעם להיות גאה ולהבליט את מה שאתה אם כל רצונך הואלהיות כמו אחרים.

    05/10/2014 21:05

    אני חושב שכול עניין הפמיניזם הוא טיפשי. למה אין תנועה שנקראת "איקווליזם" או משהו כזה? מה כול כך טוב בנשים שאין בגברים?

    05/10/2014 21:42

    סטיבן חביבי, אני ממש שמחה ששאלת את השאלה הזו !
    התשובה שלי היא כזו-
    אני לא מוחה על השוביניזם הקיצוני שיש כרגע בישראל, אני מוחה על התפיסה השוביניסטית שנמצאת בתת מודע של הרבה אנשים. לפי דעתי, תפיסה זו קשה לשינוי פי כמה וכמה מהקיצונית שיש בערים אחרות, פשוט כי מדובר בתפיסה כל כך בסיסית וקדומה, שקשה מאוד לשנות אותה.
    הקיצוניות שלי היא לא נגד הגברים, הקול הגברי שכביכול אומר לה לפתוח עיינים פשוט הציג את המציאות כמו שהיא- בנות מתאפרות בהגזמה בשביל הבנים. בנות מתאפרות כדי שהבנים יראו אותן, ויראו אותן הכי יפות שיש.
    הפמיניזם המוקצן הוא נגד התפיסה השורשית, נתחיל מעניין הצבא לבנות במגזר הדתי ( גם במגזר הדתי לאומי, שמאוד אוהב להתפאר בפמיניסטיות שלו) , נסיים בייחס של צהל אל הבנות שרוצות קרבי (או חובשת קרבית, אהמ אהמ) הסיכויים שבחורה תתקבל לתפקיד כזה, הם נמוכים רק מעצם זה שהיא *אישה*.
    ונניח שאתה פציפיסט, והדוגמאות הצהליות לא מדברות אלייך, תסתכל על סרטי דיסני! עד כמה שהבחורה עייפה מהחיים או מדוכאת, התעוררה הרגע משינה או עיקרת בית, היא עדיין יפייפיה במידות לא הגיוניות!
    תסתכל על הברבי שהבנות הקטנות משחקות בהן ! תסתכל על ההפרדה הברורה של המשחקים לבנות (כלי אפיה, בישול, גיהוץ, תפירה, ציור) בעוד שהמשחקים של הבנים כוללים דברים הרבה יותר אינטלקטואלים !
    המטרה של הפמיניזם בימנו היא לעקור את המחשבה השוביניסטית שמושרשת אצלנו.
    ואני חייבת לציין, שגם הגברים נפגעים מזה. ילד שאוהבת לשחק בברביות נחשב הומו, למרות שהאהבה שלו לאופנה לא אמורה להיות קשורה לנטיות המיניות שלו.
    גבר שלא מוכן ללכת לקרבי ובוחר להיות ג'ובניק, נחשב אפס. בעוד שאישה שבוחרת לא ללכת לקרבי נחשבת "עדינה ושבירה".
    אני יכולה לדבר על זה עוד הרבה, מקווה שהבהרתי את עצמי. אם לא, תזכור שאני נמצאת עדיין בחברה דתית, שבה השוביניסטיות מושרשת פי כמה, והליברליות היא דיבורים ללצים.

    05/10/2014 21:48

    פמיניזם לא מעלה את האישה מעל הגבר, הוא מנסה לתקן אלפי דורות של עוול לנשים.
    כמו שאני לא אומרת על האידיאלים שלך שהם טיפשיים, מתוך כבוד בסיסי לתרבות הדיון, ככה אני מצפה ממך לאותה ההתנהגות. זו התנהלות הישראלי המצוי והאדיוט, דיי ציפית ממך ליותר.

    05/10/2014 21:54

    אז למה זה נקרא "פמיניזם"? אם אני אקים תנועה שנקראת "מסקוליזם" (גבריות) ואטען שאני דוגל בשוויוניות, אנשים יגנו אותי ויקראו לי שוביניסט.
    אני לא אמרתי על הערכים של הפמיניזם שהם טיפשיים, אמרתי שהשם ושימת הדגש על הנשים שמשתמעת ממנו מטופשים, באותה המידה ששימת דגש על הגברים תהיה טפשית.

    05/10/2014 23:09

    כי הגברים לא סבלו מדיכוי של דורות, לפחות לא באופן דרסטי כמו הנשים.
    נניח ותצייר את זה בגרף, שבו הנשים בחיסרון והגברים במצב סטטי. את מי תעלה כדי שאלה יפגשו? את הנשים. הנשים הן היחידות שיעלו, אולי תוריד את הגברים טיפונת, אבל העליה הדרסטית תהיה של הנשים.

    05/10/2014 23:17

    לא! הרעיון צריך להיות שוויון, לא מלחמה בין המינים. לא צריך להדגיש שיש שני מינים ואחד מהם צריך להתעלות. הרעיון צריך להיות שאין שני מינים, אין שום הבדל בכול הנוגע לזכויות ויחס. הרעיון שבמין אחד צריך להתחשב יותר מבשני הוא רעיון פסול, לא משנה איך תציגי אותו.

    05/10/2014 23:23

    גם האינטרנט חושב שאני צודק. ראיתי את זה עכשיו במקרה:
    http://9gag.com/gag/aDwgj7B?ref=android

    06/10/2014 08:27

    א. אם גם גברים נפגעים מה מכל עניין הסטיגמות אז זו עוד סיבה למה זה צריך להיות איקווליזם.
    ב. ששששש! אל תגידי בקול רם שבן שאוהב אופנה הוא לא בהכרח הומו! את תהרסי לכל הערסים בארץ את הילדות!

    06/10/2014 16:20

    אוךך אתם לא מבינים אותי ואני לא לא יכולה לצייר גרף כדי שתבינו.
    נניח והשויון הוא כאשר 2 הגרפים שמייצגים את המינים נפגשים y=6
    הנשים סבלו דיכוי כללי , השפלה ועבדות, מה שאומר שהגרף שלהם ירד נניח, עד לy=1 בעוד שהגברים ירדו לy=5 (בגלל סבל פעוט יחסית לזה של הנשים, העניין שהזכרתי קודם עם המקצועות הנשיים וכו)
    איזה גרף שמייצג איזה מין צריך לעלות כדי להגיע לשוויון?
    תן לי לנסח את זה אחרת, באיזה מין צריך להשקיע יותר כדי שיגיע למצב של שוויון?
    מקווה שהבנתם^^

    13/10/2014 17:48

    בהנחה שהזכויות של הנשים שוות לאלו של הגברים בתחום מסוים, אין שום צורך לתת לנשים זכויות יתר. אך בתחום בו הנשים עדיין מופלות כיום, בוודאי שיש להביא למצב של שוויון זכויות. אך לא לתת לנשים זכויות יתר כמין פיצוי על האפליה לרעה שעברו, כי זו תהיה פגיעה בזכויות הגבר ואין טעם להסביר למה זה לא מוסרי.

    20/10/2014 21:16

    אז אנחנו מסכימים (:

    20/10/2014 22:29

Society takes it's toll from everyone. Every individual is unique, but to be accepted in society, we must fit with everyone else, and thus, lose some of our uniqueness. Every one of us must sacrifice his or hers individuality to be a part of something bigger.
This doesn't mean that the perception of women as "the fairer sex" is justified, but the problem you mentioned in the text isn't just a matter of feminism versus society – it's a matter of individualism versus society in a much more general way.
From some reason, i chose to respond in English.

05/10/2014 19:52

    אני ממש לא מסכימה.
    החברה האידאלית מבחינתי היא לא חברה שאדם צריך להקריב את הייחודיות שלו כדי להתקבל אליה. היא חברה שתוכל לקבל בן אדם באשר הוא (כמובן, כל עוד הוא לא פוגע בחברה ) בין אם הוא הומו, או היא לסבית, או אם אני שמאלנית או ימנית.
    אני מבינה לחלוטין שסביר להניח שהתכוונת להקרבות אחרות, אבל אתה חייב להבין שבהקשר הזה, אני לא אסבול הצדקות. אני מודעת לגמרי לשורה שזה לא מצדיק את ההתייחסות אלינו כמין היפה, אבל זה כמו לכתוב מאמר שלם על כמה שכלבי הים הם החיה הכי אדירה בייקום ואז לכתוב בשורה שזה לא אומר שהפינגווינים פחות טובים.
    תקשיב, אני מבינה את ההקרבות שלכאורה אנו, בתור בני אדם, צריכים להקריב כדי להיות בחברה. ההבדל (לפי דעתי, אתה יותר ממוזמן לתקן אותי אם אני טועה) ביני לבינך, שאני לוקחת את ההקרבות האלה כמנהג מטומטם שאבותינו עשו כי שיעמם להם, או כי הם חיפשו במי להתעלל, וגברים ונשים עושים זאת עד היום.
    אתה לוקח את זה כמובן מאליו, אני לוקחת את זה כחרא מיותר. אני עוברת את הסטיגמות המטומטמות האלה שנכנסות לכל בחורה למוח ולא יוצאות. אני נלחמת בהן.
    ואם אתה צודק, ואם אכן כל אחד צריך להקריב את הזכות שלו להרגיש טוב עם עצמו כדי להיות בחברה, אז וואלה- זו לא חברה שאני רוצה להיות בה. בטח שלא לקבל אותה כנורמלית.
    בחרתי להגיב בעברית כי לפני יום סיימתי בוקרפורט על רומן אנגלי, ונמאס לי מהשפה הזו לימים הקרובים. סלח לי אם זה אומר שקראתי את הדברים שלך ברפרוף (הייתה לי בחילה)

    05/10/2014 20:07

    שני דברים: קודם כול, החברה שלנו לא מושלמת ויש המון סטיגמות מיותרות וכדומה. דבר שני, באופן כללי, זה בלתי שתהיה חברה מסודרת בלי שהפרטים בה יתאימו את עצמם אליה וזה אומר לעשות הקרבות.
    כול מה שניסיתי להגיד בתגובה הקודמת הוא שהנושא שעליו את מדברת הוא בעיה יותר נרחבת של אינדיבידואליזם נגד סוציאליזם, או של יחודיות הפרט נגד אחידות המרקם החברתי ולא רק של פמיניזם נגד החברה.

    05/10/2014 20:21

    אתה לא בדיוק אמרת משהו בדברים שלך, חוץ מלדבר גבוהה גבוהה על הפרט מול הסוציאליזם. אני לא רואה בזה קשר לפמיניזם, או למשהו ממה שאמרתי .

    05/10/2014 21:52

    אוח! במילים פשוטות: הבעיה שהצגת היא לא רק בעיה של הפמיניסטיות או של הנשים, אלא של כול הפרטים המצויים בחברה, שצריכים לעשות הקרבות כדי להיות חלק ממנה. מובן?

    05/10/2014 23:00

    דניאל, אני הבנתי את מה שאתה אומר גם כשכתבת את זה באנגלית. פישוט הדברים לא יעזור, הבנתי את הפואנטה. היא פשוט לא מעניינת אותי כל כך ^^

    05/10/2014 23:11

    אה… הבנתי מתגובתך שלא הבנת בגלל השפה הגבוהה (זה הפתיע אותי, האמת…)
    אז לא מעניין אותך דבר מלבד פמיניזם – אישה טיפוסית… -.-

    05/10/2014 23:25

    פשוט לצמצם את הפואנטה לעניין שנוגע לפמיניזם בלבד נראה לי קטנוני, כשאפשר להבין מהסיפור נקודה הרבה יותר משמעותית.

    05/10/2014 23:28

    דרך אגב, החלק של ה"אישה טיפוסית" היה בצחוק, את יודעת. בבקשה אל תגידי שנעלבת…

    06/10/2014 00:29

    בעצם אני לא מתאר לעצמי שהיית נעלבת, רק חושבת עלי כאידיוט.

    06/10/2014 00:30

    אויש נו באמת, אני לא חושבת עלייך כאדיוט. אני רק קוראת לך ככה כשאני מתעצבנת (:
    וסליחה שלא עניתי, לא היה לי זמן להכנס למחשב.
    פשוט נראה לי טיפשי לשייך את הסיפורון הזה למשהו שאני בקושי מבינה בו.
    בנוסף אני גם מאמינה שכשמחדדים את המסר, משפיעים יותר.

    13/10/2014 17:39

ותקראי לסיפור "אישה חזקה" או "פמיניסטית", או משהו דומה, כי השם הנוכחי פשוט מזוויע. נשמע כמו שם של גיבורת על.

05/10/2014 21:46

    נופ, אני לא אשנה את זה.
    תודה בכל זאת !

    05/10/2014 21:50

    אבל למה? בבקשה בכול זאת.

    05/10/2014 22:59

    כי אני אהבתי את השם, ואני לא הולכת להחליף אותו בגלל שזה לא מצא חן בעיני הקורא.

    05/10/2014 23:12

    אבל זה שם טיפשי! אוח!!! למה את חייבת להרוס סיפור טוב עם שם כה טיפשי?! העצבים!

    05/10/2014 23:26

    סיפור טוב ? (מחמאה !)
    נההההה זה משעשע אותי שאתה מתעצבן

    13/10/2014 17:40

    שיניתי מציק אחד

    01/11/2014 23:24

אמם, רובי, רק שאלה; אני ודניאל רצינו להפגש במסגרת אייקון (גם בטוח וגם מגניב) ותהינו אם תרצי להצטרף, ודניאל שלח לך הודעה במייל, אבל לא ענית.

13/10/2014 11:13

    אהמ סטיבן, רק תשובה (:
    האמת היא שאני לא יודעת אם אני אצטרף למפגש… זה תלוי בהרבה גורמים כמו המצב רוח שלי, כוח השכנוע שלי נגד ההורים שלי והרצון של אחד מידידי להצטרף.
    אני אוכל להודיע לכם כמה ימים לפני ? (מתי זה בכלל?)

    13/10/2014 17:42

    מחר. כי מחר זה היום האחרון של אייקון.

    13/10/2014 18:44

    אם זו לא תקלה בטלפון שלא קיבל תגובה, הלו?

    13/10/2014 21:21

    תמותו, אסהולז. גם אני רוצה לאייקון. *נדחפת גאה*
    אם תרצי לשמוע את דעתה הקלושה של בת 15 ממוצעת ומטה, תגידי ואגיב גם על קטע.
    לא יודעת, עדיף לא להשמיע דעה אם אין מי שישמע

    13/10/2014 21:29

    אני לא יכולה.. יש לי משמרת במד"א והדרכה של הקורס החדש :(
    תהנו לכם במפגש ! תעלו תמונות לצ'אטרום ((:

    14/10/2014 00:12

הוווו בטח שאני אשמח אם תגיבי לי ! הדעה שלך חשובה לי בלי הבדל דת גזע מין ומגדר D:

14/10/2014 00:14

גאד, אני לא זוכרת את ההגדרה של מגדר… כדאי לי ללמוד למבחן בסוציולוגיה *אנחה*
אז ככה………… גאד, הייתה לי איזו תגובה ארוכה כמו הבלוק בו אני חיה ופוף. נעלם. מת. התאדה. חלף עם הרוח.
סורי *דמעותדמעות*

20/10/2014 22:37

    אין שום בעיה (:
    ההגדרה של מגדר היא דיי מסובכת, כדאי פשוט לקרוא את הערך בויקיפדיה.
    תודה בכל זאת !

    20/10/2014 22:42

היי! לא ניראה לי שאת זוכרת אותי או בכלל מכירה אותי, אבל בכל אופן יצא לי להיכנס לפרופיל שלך מלא פעמים.
נהנתי לקרא את הדברים שהיית כותבת ולחשוב עליהם לעומק לפעמים… החוכמה שלך הייתה גלויה לגמרי. (היא עדיין אני מניחה)
נכנסתי לפרופיל שלך וקיבלתי שוק לכמה דקות.
חזרת בשאלה…
דווקא היית סוג של מודל לחיקוי בשבילי, באמת..
את רוצה לספר לי למה? כי גם אני דתייה ודווקא עכשיו אני מאמינה הרבה יותר מפעם. אשמח אם תעני לי :)

04/11/2014 12:50

    אין לי מושג מה מביא אותי להגיב לך, כמעט ערב יום הולדתי ה18, שנתיים וקצת אחריי שהייתי אמורה לענות.
    דבר ראשון, אומללה תהיי שבחרת בי כמודל לחיקוי, אני כל כך לא יציבה (ובו זמנית גם עקשנית ולא זזה מדעתה) שלטעמי הבחירה בי מלכתחילה היא מוטעית. אני אקצר ואומר כי זו לא אני זו את.
    אניח את הציניות כאן בצד, מניחה שלא מעניין את אף אחד השרירים שהיא רוצה לעשות.
    למה חזרתי בשאלה ?
    לקח לי המון זמן לחשוב על תשובה בשבילך. טכנית, אני עדיין חושבת על תשובה תוך כדי שאני כותבת את המילים האלו.
    רציונאלית ? הבנתי שהניסיון לשייך את אלוהים לדת או קבוצת אנשים מסויימת מרגיש לי טיפשי, אלוהים הוא לא של היהדות או האסלאם, הוא או היא של כולם.
    אני מודה, אתאיסטית אני לא, יש שיגידו שיש בי מין הרוחניות, אבל אני בהחלט לא דתיה ולא מקפידה על חוקי הדת.
    אמוציונאלית ? היה לי רע להיות דתיה. ממש רע. זה פיתח אצלי אובססיות שגבלו באוסידי. ואם נשמוט לגמריי את המעטה הערטילאי של המילים היפות, על הכוס של לסבול מאובססיות בגלל אוסף של חוקים שאני לא מאמינה בהם.
    אז סליחה לפוצץ את הבועה, אני לא רובי, אני בכלל נעה. אני אומנם חכמה, אבל זה מגיע עם רגישות כבדה שלפעמים חונקת אותי. אני יודעת שזה נראה מגניב להיות חכמה ולהיות מסוגלת לנהל דיון ולנצח בו אנשים בני 30 כשאת בת 15. את האמת? הייתי חרדתית מגיל קטן. אלוהים שתשמור תראו את הכתיבה שלי בגיל הזה, כמה קטנטנה וחמודה הייתי. כמה שחורים היו סיפוריי.
    אז בכלל קוראים לי נעה, ועניתי על שאלה לפניי שנתיים, השעה כרגע שש ולא ישנתי כל הלילה.
    אבל מקווה שלמדת משהו, אם תקראי את זה בכלל. אנשים הם לא מה שהם נראים, הרי הסיפורים שלי זה המעט שהצלחתי להקיא החוצה מהבפנים, תדמייני את ההתמודדות שלי עם השאר.

    21/12/2016 07:01
2 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך