Panda
מחשבות על השואה.. לקראת הבגרות בהיסטוריה ב' ונסיעה לפולין באוקטובר הקרוב. מה דעתכם? אשמח לקבל הצעות לשיפור הכתיבה. תודה :)

לא היו יותר

Panda 19/06/2014 1136 צפיות 4 תגובות
מחשבות על השואה.. לקראת הבגרות בהיסטוריה ב' ונסיעה לפולין באוקטובר הקרוב. מה דעתכם? אשמח לקבל הצעות לשיפור הכתיבה. תודה :)

ידיה המחוספסות והרועדות ליטפו את לחיי הזעטוטה ברוך.
"ילדה שלי…" האישה לחשה בקול מהול בצער. "ילדה אהובה שלי.."
בת ה-3 הביטה באימה בעיניים גדולות וירוקות כדשא, ירוקות כעיניי אביה. היא לא דיברה הרבה, אבל ללא ספק הבעת פניה הייתה מבועתת. הדריכות של אימה והעצב שנשמע בקולה הפחידו את הילדה ורמזו לה כי משהו רע הולך לקרות בקרוב. הרעידות הבלתי פוסקות של האישה הדביקו גם את בתה הקטנה, וכעת שתיהן רעדו מפחד ומקור. הן היו לבושות בסוודרים דקים שקור החורף הגרמני הצליח בקלות לחדור. את השמיכות ואת תנור החימום שדדו מהם, את המעיל העבה של בעל האישה הגרמנים לקחו ביחד איתו, ואת הכסף המועט שנשאר בידיהן הן היו צריכות לשמור למזון בלבד.
אימה הושיבה אותה על ברכיה ולא הורידה את כפות ידיה מפניה של הקטנה. "אהובה שלי, את יודעת שאימא אוהבת אותך, נכון?" האישה לחשה לאוזניי בתה בשקט, כאילו מישהו מצוטט לשיחה ביניהן.
הפעוטה חששה להסתכל על אימה, ולכן רק מלמלה בשקט, "גם אני אוהבת, מאמה."
האישה פרצה בבכי בלתי נשלט כאשר זיהתה את בעלה בעיניים הירוקות והמפוחדות של בתה הקטנה. בעלה… נלקח ולא הוחזר. ארורים הגרמנים האלה, ארורים הם.
וכעת מי יגן על האם ועל בתה היחידה? הן נותרו ללא הגנה, עכשיו כשבעלה איננו ואולי לעולם לא יחזור. אפילו השכנים הוותיקים שהכירו כבר שנים ארוכות הפנו להם את עורפם.
בבת אחת הדלת נפרצה בחוזקה ולביתן צעדו חמישה חיילים גרמנים ומזוינים. הם הביטו בילדה הבוכייה שישבה על ברכיי אימה והתקרבו אליהן עם הנשק. החיילים נעצרו כמה צעדים מהאישה והילדה והחליפו משפטים קצרים ביניהם. האישה הבינה כל מילה, ובשתיקה כואבת הסתכלה עליהם וחיכתה.
"יהודים?" אחד מהחיילים שאל והתקרב לקראת האישה צעד נוסף.
האישה הביטה בו באומללות מחרידה, הנהנה באטיות בראשה וחיזקה את אחיזתה בבתה.
"לקום," אמר חייל אחר ונעץ מבט נוקב באישה. "לקום עכשיו." האישה קמה והרימה את הזעטוטה בזרועותיה.
שלושה חיילים גרמנים נוספים פשטו לבית והחלו לבצע חיפושים נרחבים אחרי רכוש יקר שעשוי להביא להם תועלת. מעט הכסף שהאישה החביאה לקניית מזון, נמצא. הבגדים שבעלה השאיר אחריו בבית, נלקחו. כלי המטבח, נשדדו. תמונות שהיו תלויות על הקיר, הוסרו. כל דבר שהארורים יכלו להניח עליו את ידיהם, נגנב.
"לבוא אחרינו. לא להתנגד," אמר החייל שעמד קרוב אליהן.
"צריך קצת לחם לילדה," האישה פצתה את פיה לראשונה. "היא לא אכלה כלום היום," לחשה בשקט ועדיין לא זזה ממקומה.
החייל העביר עיניים מזלזלות על האם ובתה ואמר בקול אטום, "היא תאכל אחר כך. כשנגיע."
"נגיע לאן?" היא שאלה בחשש, אך לא קיבלה תשובה.
אחרי יומיים הן הגיעו. אחרי שבועיים הן לא היו יותר.


תגובות (4)

וואו איזה כישרון!
אני בוכה כאן

30/07/2014 22:14

מדהים!!
כל זיכרון או סיפור מהשואה או שכותבים על השואה,מרגש אותי כי זה נושא שנוגע לי מאוד. מקסים!!!!!

12/08/2014 00:30

טוב, אני שומעת תוך כדיi'm back in black אז אני לא ממש במצב רוח לסיפורי שואה.
אני בכלל במצב רוח לסיפורי שואה מתישהוא?
לא. אבל עכשיו את גורמת לי לרצות לפרסם את סיפור השואה היחידי שלי *אני לא אתן לך!*
עכשיו, הרשי לי להעיר לך כמה דברים:
1. כתבי מספרים במילים (בת השלוש) ולא בספרות (בת ה-3).
2. הזעטוטה=הזאטוטה (מצד שני, זה לא קוקו לי באדום מתחת ל"זעטוטה", אז ייתכן ואפשר לכתוב את שניהם, או של"זעטוט"\"זאטוט" יש משמעות נוספת שכותבים עם אות אחרת משחשבנו)
3. יש נקודה אחת או שלוש. לא יותר ולא פחות, וגם בשלוש הנקודות לא צריכה להפריז (לא שהפרזת, אבל זה בהחלט חזר במקומות לא דרושים).
4. אימה=אמה (אלא אם כן התכוונת "אימה " כמו "פחד", "בעתה" וכדו').
5. מצוטט=מצותת (מצוטט – אומר\כותב במדויק את מה שנאמר\נכתב לפניו. מצותת – מאזין בסתר, מאזין בגניבה, מאזין לשיחה שאינה חלק ממנה ואינה רצוי בה ללא ידיעת הדוברים).
6. המלחמה נמשכה שנים. אני היחידה שלא תוהה למה אף פעם בסיפורי שואה לא מגיע הקיץ? (זו סתם תהייה לא קשורה אלייך)
7. אולי התהייה הזו כן קשורה אלייך. לפעמים המסכנות הזו בסיפורי השואה מרגיזים אותי. כי אנשים שם לא חושבים. הם לא מנסים למצוא מוצא. הם פשוט בורחים, מתכווצים. אין להם מחשבות מלבד כל מה שחסר להם. והסיפורים האלה תמיד מתמקדים במסכנות שלהם. בעוני, ברעב, בפערים, במהי למעשה האנושיות. האם היא רשעות תהומית או חמלה? ומה גובר עליה?
אבל הבעיה שהם אף פעם לא מנסים לשאול את השאלות האלה. רק להתמקד במסכנות. זו לא אשמתך שכל זה יוצא עלייך ועל הסיפור שלך, אבל אחרי שנים של סיפורים כאלה זה חייב לצאת מתישהוא.
טוב, נעבור לסעיף אמיתי, בסדר?
8. איך הם לקחו מהן את השמיכות, ואת הבעל (בהנחה שהם לקחו אותו ממש ולא ירו בו, כמובן) אבל כסף יש להן? הן בגטו? הן בורחות? מה?
9. טוב, בסוף עניין הגטו התבהר, אבל עניין לקיחת הבעל עדיין קצת מוזר. בכלל, עדיף להימנע מבלבול כזה (לא נורא במיוחד, זה בסדר). אבל אולי אני סתם לא מעורה בפרטים.

חוץ מכל אלו, הפריקה שלי, והעובדה שבדרך כלל כותבים "מאמא" (אבל זה בלועזית. זה כמו שטכנית אני יכולה לכתוב "תלביזיה", כי זה בלועזית) הכתיבה הייתה יפה. אני הייתי הופכת את החייל לצעיר, אבל אני אשתוק מעכשיו.
כן, סטי. חפרת מספיק.
בכל מקרה, אם נתעלם מהמוזרות שלי בהקשר לנושא, זה יופי של סיפור.
בהצלחה בבגרות :)

12/08/2014 01:09

    Stingray תודה על התגובה הבונה. לקחתי את הכל לתשומת לבי :)
    בקשר לכמה מהסעיפים:
    4. את צודקת. זה נכתב מתוך הרגל. אני פשוט תמיד כותבת "אימא" ולא "אמא" ולכן כתבתי "אימה" ולא "אמה".
    5. אני יודעת את ההבדל בין מצוטט ומצותת. זה קרה בטעות חחח תודה על התיקון.
    8. את הגברים הם לקחו למחנות עבודה והשתמשו בהם ככוח אדם זול (סלילת כבישים, עבודה במפעילים וכדומה). בעיקרון זה קרה בשלבים, אבל הגברים כן נלקחו בשלב מוקדם ונעקרו מהמשפחות שלהם… אצל חלק מהמשפחות הנשים נאלצו להישאר לבד עם הילדים. בנוסף הנאצים היו גונבים מהיהודים את רכושם, כולל שמיכות ופרוות (בשביל החיילים הגרמנים שלקחו חלק במלחמה).

    19/08/2014 21:26
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך