אמנת זמינות בנקאית מהי ? חלק ב'

10/08/2021 307 צפיות אין תגובות

הידעתם שקיימת אמנה בישראל המסייעת לנשים נפגעות אלימות לצאת מהבור הכלכלי אליו נקלעו?

זוכרים את הסיפור משבוע שעבר, על ג' והחובות שבעלה צבר והשאיר לה לשלם?
אז ג' לא הרימה ידיים, ובסיוע של אנשים טובים ותמיכה קיבלה את חייה בחזרה.
במהלך שנת 2016, לאחר דרישות של ארגונים חברתיים, עמותות ומקלטים לנשים נפגעות אלימות החליטו חברות האשראי והבנקים לסייע ולהעניק ליווי פיננסי לנשים ששוהות במקלטים או בדירות מעבר באמצעות "אמנת זמינות בנקאית".
מרבית הנשים שסובלות מאלימות כלכלית מפתחות תלות בגבר (שזה עניין לפוסט שלם בפני עצמו… ) ולכן כאשר הן נסות על נפשן ועוקרות את חייהן לעיר אחרת, הן למעשה מתחילות מאפס ללא כלים וללא כל ביטחון כלכלי.
תחשבו שזה ממש כמו ללמד ילד לרכב על אופניים – מלמדים אישה לפתוח חשבון בנק, להתנהל עם פנקס שיקים, דברים שנראים לכאורה מאוד פשוטים לרוב האוכלוסייה, אך לא לאישה שתלתה את כל הביטחון הכלכלי שלה בגבר.
למעשה, ללא הכלים והליווי הנכון ג' הייתה יוצאת לעולם ובמהרה חוזרת לגור תחת אותה קורת גג עם ד' – עצוב אך אמיתי לחלוטין.

אז איך בעצם האמנה עזרה לג' לצאת מהברוך אתם שואלים?
כשג' הגיעה למקלט מסרה לה ר', העובדת הסוציאלית שאלון "הערכת מצב פיננסי" שמורכב משאלות בסיסיות. ג' הביטה בה בתמיהה ור', שמניסיונה זיהתה את המבט המפוחד נטלה בידה עט והחלה לעבור על השאלות. "האם יש לך מספר חשבון בנק?.. האם יש לך כתובת אימייל עדכנית?" שאלה. היא הייתה אדיבה. בסובלנות רבה הסבירה לג' שזה בעצם כמו שמאי שמגיע לאמוד נזקים. נכון, דוגמא לא נאותה, אבל בתכלס, מטרת השאלון לבחון מהי רמת התלות שגרמה לג' לאבד את עצמאותה מ – 1 עד 10.
בהמשך עדכנה ר' את איש הקשר שקיים בכל בנק לטיפול רק בנושא הזה, ובמקביל מסרה לג' דפי מידע לקריאה. "השלב הבא" הסבירה ר', "הוא בניית תוכנית כלכלית שתשקף לך את האפשריות העומדות בפניך לצאת לדרך חדשה בעקבות התשובות שענית לי".
ג' ידעה שמצבה רע, מאוד רע. לא היה לה שקל למחייה. ועדיין, בין כל הפחדים והחששות, עצם המחשבה שהיא ובתה חופשיות גרמה לה לזרוח, ממש כמו שמש שיוצאת אחרי הסערה.
"אם רע לך קומי, לכי, את לא עץ נכון? את לא נטועה באדמה" נזכרה ג' בשיחה עם אביה כשהייתה ילדה.
"אז מה עושים עכשיו? אני עדיין בחשבון משותף והוא סגר לי הכול, את כל הברזים" אמרה ג' לר' בעוד דמעות זולגות מעיניה.
"אנחנו ננתק את הישן מהחדש" אמרה ר'. "אנחנו נפתח לך חשבון בנק חדש, רק על שמך".
ג' לא ידעה אם לבקש שהאדמה תבלע אותה מרוב פחד, או לשמוח על ההזדמנות החדשה שניתנה לה.
"מלבד פתיחת חשבון, נפעל לבטל את ההרשאה ההדדית בחשבון המשותף שלכם, כך שהמעשים הכלכליים שלו לא ישפיעו עלייך יותר." אמרה ר'.
"אבל אין לי כסף להפקיד בחשבון" אמרה ג'. ר' הביטה בה, תפסה את ידה ואמרה: "אני יודעת, בשביל זה אני פה, המקלט פה, כולנו פה לסייע לך, את לא לבד".
מבעד לדמעות אפשר היה לראות שביב של חיוך בפנייה של ג'. עצם המשפט "את לא לבד", משפט שלא שמעה כמעט אף פעם בחייה, הדהד בראשה שוב ושוב..

נשים ששוהות במקלט לא עובדות, הן זכאיות לסיוע מינימאלי מהמקלט ומהמוסד לביטוח לאומי, אך אין הדבר מספיק לדאוג לכל צרכיהן ולבטח שלא להרים את הראש מעל פנים המים.
"כאן הידע והניסיון של הבנק נכנס לתמונה" הסבירה ר'. "קיימות המון אפשריות לסייע לך להשתקם כלכלית. למשל לחלק את החובות בין שניכם, להקפיא את תשלומי המשכנתא לחצי שנה. את יכולה אפילו לקבל הלוואה או כרטיס אשראי שיסייעו לך בתחילת הדרך. הבנק גם יכול לסייע בהקפאת הליכי הוצאה לפועל שנפתחים לגביית החובות וזאת למשך כשנה וחצי מיום הכניסה למקלט".
"בנוסף לכך בשנת 2017 הורחבה האמנה והוסכם שכל בנק יאמץ מקלט אחד או יותר, ואחת לתקופה יועברו הרצאות לנשים בנושאים פיננסים. את תוכלי ללמוד ולקבל המון מידע שיעזור לך להתנהל בזכות עצמך" הוסיפה ר'.
"ללמוד", חזרה ג' בקול…"אני אוכל ללמוד להיות בזכות עצמי" סיננה מבין הדמעות.

"כמו שאי אפשר לבנות בניין על יסודות רעועים, אי אפשר לשקם ולבנות עצמאות עם נפש פצועה" אמרה ג' בהרצאה שהעבירה לנשים במתנ"ס בעיר מגוריה כשנתיים לאחר מכן.
ג' הביטה מבעד לחלון והרגישה איך השמש מלטפת ומחממת את פנייה, ממש כמו אחרי הסערה…

נקודות בונוס:
– הליווי של הנשים ע"י הבנקים נעשה עד שנה לאחר יציאתן מהמקלט או עד חצי שנה לאחר יציאתן מדירת המעבר.
– הליווי הורחב גם לקהילה, הכוונה היא לנשים שלא יצאו למקלטים או לדירות מעבר, וכך החשיפה גבוהה יותר.

תלות כלכלית היא דבר נוראי.
אל תטעו, יש המון נשים משכילות, בעלות קריירה ומעמד והן עדיין סובלות מאלימות כלכלית. איך זה יכול להיות אתם שואלים? את זה כבר נשאיר לפוסט אחר.. 

כל המידע על האמנה אמיתי, ג' כמובן דמות בדיונית.


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
7 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך