טעויות שחוזרות על עצמן שוב ושוב בסיפורים

23/09/2013 934 צפיות 14 תגובות

אני נתקלתי בסיפורים רבים עם עלילה מסקרנת, או דמויות טובות, שנהרסו לחלוטין והורידו מערכם בגלל הדברים הבסיסיים ביותר: השפה והדקדוק. יש כמה טעויות שחוזרות על עצמן בסיפורים שונים, ופשוט הורסות את הסיפור. ברור לי שגם אני טועה לפעמים, הדקדוק שלי אינו מושלם, גם אני לא מורה ללשון.

ראשית, יש טעות שמפריעה לי ואני מניחה שרובכם הבחנתם בזה כבר עשרות פעמים. קחו למשל את שם הפועל ללכת, אם אני מתכוונת ללכת מחר לקולנוע ורוצה לרשום זאת בגוף ראשון עתיד, אני לא ארשום: אני ילך לקולנוע, אני ארשום: אני אלך לקולנוע.

אל תשתמשו במיליון סימני פיסוק, למשל: בכיתי בקול רם ….. כעסתי כל כך באותו רגע !!!!!!!!!
אני לא מאמינה, האם זה אמיתי ??????
סימן פיסוק אחד יספיק בהחלט. בנוסף, רווח בין סימן הפיסוק למילה שלפניו מיותר לחלוטין.
לא כדאי להכפיל אותיות, זה לא נעים לעין ומיותר לחלוטין. למשל: חשבתיייייי, אמרר…

כאשר מתנהלת שיחה, צריך לרדת שורה כשכל אחת מהדמויות מדברת. כלומר, לא לכתוב כך:
"אני לא מבינה," אמרתי ושלחתי אליו מבט תוהה. "קשה לי להסביר את כוונתי, אבל זה חשוב יותר ממה שנדמה לך."
אלא לכתוב כך:
"אני לא מבינה," אמרתי ושלחתי אליו מבט תוהה.
"קשה לי להסביר את כוונתי, אבל זה חשוב יותר ממה שנדמה לך."

תימנעו מסלנג, שפת רחוב, קללות וממילים ומשפטים כמו: כאילו, ואז עשיתי כזה, מה נראה לה, כוסעמק ועוד רבים. בנוסף, אל תוסיפו ת' לפני מילה. למשל: לקחתי ת'מחשב שלי. במקום זאת, כתבו 'את'.
עוד טעות מרגיזה שחוזרת על עצמה היא שכותבים לוודאות, לטאטאות, למלאות במקום לוודא, לטאטא, למלא…

נתקלתם פעם בספר מסוים שבתחילתו מוצגות הדמויות בצורה כזו:
שיר, בת 15 ויש לה שיער חלק וארוך עד התחת. אוהבת חיות, לאכול פנקייק וממש עקשנית.
אל תציגו את הדמויות לפני הפרק הראשון, אלא שלבו אותן בסיפור והניחו לקוראים ללמוד על אופיים ועל המראה שלהן במהלך הסיפור. תמיד שימו לב שהדמויות אינן שטחיות מדי, ושקל להתחבר איתן.
עוד נקודה שאחת המגיבות הזכירה לי היא שבאופן שונה משרשמתי בדוגמה, רושמים מספר במילים ולא בספרות. לדוגמה: שיר בת חמש עשרה. מלבד זאת, כדאי לשים לב לכל העניין של ספרות בזכר ונקבה, אבל את זה אני לא אסביר כבר, כי אז ארגיש יותר מדי כמו מורה ללשון -.-

תקראו ספרים! זה אחד הדברים החשובים ביותר שצריך לעשות כאשר כותבים סיפור, זה משפר פלאים את הכתיבה.

שגיאות כתיב. לפני שאתם מסיימים את הסיפור, קראו אותו פעם או פעמיים כדי לוודא שאין טעויות כאלה ואחרות.

יש עוד שלל טעויות, אבל אלה כמה מהעיקריות ביותר שהבחנתי בהן.
אני מקווה שהצלחתי לחדש משהו :)


תגובות (14)

את רוב הדברים שכתבת אני משתדלת לשים לב אליהם בסיפורים שלי, אבל יש פרטים שבאמת טעיתי בהם במהלך הכתיבה שלי(:
תודה לך שהערת על הטעויות האלו ואני אשתדל לקחת לצומת ליבי את הכל(:

23/09/2013 11:04

אני מסכימה איתך ! את לא ידעת כמה סיפורים אני לא קוראת בגלל טעויות כתיב כאלו.. אבל אי אפשר לקרוא עם טעויות, זה לא נעים לעין וסתם מבלבל את הסיפור…
את צודקת, ואני מקווה שהמון ילמדו ממה שכתבת כאן (:

23/09/2013 11:04

למרות שאת רוב מה שכתוב פה אני עושה, ממש עזרת לי עם ה'ילך' וה'אלך'.
תודה! :)

23/09/2013 11:05

סוף סוף מישהי מבינה אותי :)
אל תשכחי את ההבדל בין עם ואם
וכאלה שכותבים..אהה…..ונו את זה כאילו ת'יודעת למה אני מתכוונת??????????????????????????????????????????????????????? ונו…עושים משפטים יחד בלי ניקוד.
או כאלה שעושים דמויות מושלמות יותר מדי >.<
אבל את לא לבד גם אותי משגע: אני ילך וכול אלה

23/09/2013 11:06

אוי שחכתי גם:
-כאלה שהם בלי תיאורים בכלל,
-'נו מה יהיה חשבתי' ולבסוף אמרתי "סוף סוף אנחנו יוצאים לדייט!!!!" – אופס? חשבתי לעצמי מה אמרתי את זה בקול?
(כאילו באמת? כול הסיפור הוא מה שהדמות חושבת, רואה ומרגישה, )

23/09/2013 11:11

יש לי שאלה אליך:
נגיד אני כותבת קטע כזה:
"עדן, בואי רגע לסלון" אמר לי ניק.
אני צריכה לשים פסיק אחרי העדן?

23/09/2013 11:12

כאילו אם אני פונה אל הבנאדם?
אני אומרת את שמו ואז את מה שרציתי להגיד לו.
אני צריכה לשים פסיק אחרי השם?

23/09/2013 11:13

כן את שמה פסיק.

23/09/2013 11:19

תודה על התשובה.
Rachel Green אם לא ההית מעלה את זה עכשיו אולי ההיתי שמה לב פחות לשגיאות ועכשיו קראתי סיפור של מישהי וכמעט כל מה שרשמת חסר אצלה וזה ממש עיצבן אותי):
נראה לי עכשיו אני יפסיק לקרוא חצי מהסיפורים שאני קוראת באתר כי עכשיו אני ישים לב יותר לכל הדברים הקטנים והמציקים שהזכרת.

23/09/2013 11:22

תודה לכולן, אני שמחה לשמוע שיש עוד בנות שהטעויות האלה מציקות להן, ושיש בנות שחידשתי להן.
דארק אנג'ל- יש עוד מלא טעויות מעצבנות, בעיקר ההבדל בין אם לעם. לצערי אני גם טועה בזה לפעמים, בהיסח הדעת.
רות16- זה טוב או רע? אלה לא בהכרח דברים קטנים, הם הורסים את הקריאה ואת הסיפור. ככל שאני יותר שמה לב לטעויות האלה, הכתיבה שלי משתפרת.

23/09/2013 11:32

לגבי מה שאלת אם טוב או רע?
אם התכוונת לזה שאני יפסיק לקרוא סיפורים אז נראה לי שזה רע.
זה ממש מעצבן אותי שלא שמים סימני פיסוק או מתארים מהר מידי את הסיפור ואת ההתרחשות בלי לפרט ולתאר!

23/09/2013 11:36

אהבתי את החשיבה וזה שהקדשת מזמנך בשביל זה (:

23/09/2013 12:01

השגיאות שלך צודקות ממש וכל הכבוד על המדריך, אבל גם חברה שלי (לגונה G) עשתה כבר מדריך דומה. אבל ראיתי שהוספתי דברים שהיא לא התייחסה אליהם.
אבל שכחת עוד שגיאה שהיא דיי חשובה – בסיפורים לא רושמים את הגיל במספר אלא במילים.
למשל לא רושמים אליסיה בת 15 אלא רושמים אליסיה בת חמש עשרה…

23/09/2013 12:12

המבקרת, תודה :)
Renard- תודה רבה, ולא ידעתי על המדריך שחברה שלך כתבה. ציינתי שיש עוד טעויות רבות, אבל רשמתי את העיקריות ביותר. אני יודעת שיכול להיות ששכחתי שגיאות רבות, אני שמחה שהזכרת לי. אכפת לך שאני אוסיף? :)
רות16- המדריך בא לעזור לבנות לתקן את הטעויות שלהן, ולא להפסיק לקרוא סיפורים. גם אותי זה מעצבן שלא מתארים את הסיפור בהרחבה ורצים עם העלילה!

23/09/2013 12:38
4 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך