Rumpelschtilzchen
לזכרו של יהודי יקר שנפטר בשבוע שעבר. מפיו שמעתי דבר-תורה באורך של שעה וחצי בנושא נעליים. חנוך בן ירד הוא הצדיק הראשון.

עשרת הצדיקים – נעליים

Rumpelschtilzchen 10/01/2016 1090 צפיות 5 תגובות
לזכרו של יהודי יקר שנפטר בשבוע שעבר. מפיו שמעתי דבר-תורה באורך של שעה וחצי בנושא נעליים. חנוך בן ירד הוא הצדיק הראשון.

היה זה מחזה מרהיב. שיח קוצני בוער באש, אך לא נשרף.
משה, רועה הצאן, קרב אל הסנה על-מנת לראות זאת מקרוב.
"של נעליך מעל רגליך", הרעים קול שנשמע כאילו מתוך האש.
משה הביט סביב. ייתכן שהקול דיבר אליו? מי הדוֺבר? אולי זה רק דמיון?
"משה", הרעים שנית הקול מן הסנה.
"מי זה?" שאל משה, וניסה להִזכר אם שוב טעם בטעות מצנצנות הכשפים של חמִיו.
"חלוץ את נעליך משה. המקום בו אתה דורך – קדוש".
'טוב נו', חשב משה לעצמו, 'גם אם זה לא חלום, אף אחד לא רואה. שיהיה'.

משנגעו כפות רגליו בחול המדבר, נפקחו עיניו למחזה נוסף. מבעד לעֶשֶן הסנה הבוער, הופיעה תמונה חיה בלווי קול. לו היה הדבר בימינו, היינו מכנים זאת סרט.

בתמונה, סנדלר צעיר עסק במלאכתו. על-פי לבושו של הסנדלר, כליו העתיקים ומראה מקום בית-מלאכתו, ניתן היה להבין כי היה המעשה בימי קדם, עוד קודם המבול.
"ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד", אמר הסנדלר לפני כל תפירה ותפירה.

"חנוך", פנה מבוגר יחף אל הסנדלר.
"הנני, אבי", ענה הסנדלר, הניח את כליו, ונעמד.
"לשווא אתה מכלה את ימיך ושנותיך. מלבושי כף הרגל – אין אשר חֲפץ בָּם".
"נעליים ייקרֵא שמם, אבי. לעת הזאת – אמת דיברת. עת כי יגדל מתושלח, בני בכורי, כל ילוד אשה ינעלם. נאום חנוך בן ירד". טפח חנוך קלות על לוח לבו.
"בשכר מה תאמר את זאת? הרי כי כן, זה שתים ושלושים ומאת שנה, מאז הולֶדֶת את מתושלח. הלקח איש את מנעליך?"
"עד כי יבוא איש לקחתם, אנוכי אנעֲלֵם. אין דרך החמור לנעול הנעליים, יען כי אל החוֹמר עיניו. אנו, בני אדם נחנו, חלק אלוהַ ממעל. אל תהא הליכתנו כדרך החמור. הבדל תבדיל הנעל, בין רגלינו לבין האדמה. יען כי אל השמים עינינו, ורוח אלוהים בנו".

התמונה נמוגה ממסך העשן, ובמקומה הופיע הפסוק "ויתהלֵך חנוך את האלֹהים, ואיננו כי לקח אותו אלֹהים".

'מעניין', חשב משה, כל המכשפים והחרטומים שהכיר, מילדותו ועד היום, כולם היו יחפים.
כעת, מול הסנה הבוער, גם הוא היה יחף.
נעל משה את נעליו, והתמונה ממסך העשן – נעלמה.

מטרת הנעל, כפי שהבין ממה שראה, להפריד בין קודש לחול. ברם, המקום בו דרך – קדוש, ועל-כן יש לחלוץ את הנעל. זאת, על-מנת להתחבר אל הקודש.


תגובות (5)

מדהים, אהבתי מאוד את הרעיון, מאוד עמוק , זה הוסיף לי הרבה ..דרך אגב הכתיבה שלך מאוד מרשימה. יהי זיכרו ברוך!

10/01/2016 20:56

חצי מהסיפור בכלל לא הבנתי, אולי כי זה לא ממש הקטע שלי להבין מילים גבוהות או לדעת לפסק נכון.
הדבר היחידי שהבנתי שזה התאים לרוח התקופה הכתב שלך ובגדול אהבתי את זה.

10/01/2016 23:54

    תודה על תגובתך, יקירה.

    אנסה לספר זאת בעברית של ימינו:
    ירד, אביו של חנוך הסנדלר טוען שהוא מבזבז את הזמן, כיוון שאף-אחד לא מעוניין לקנות נעליים.
    חנוך בתגובה, מבטיח שכאשר בנו מתושלח יגדל, כולם ינעלו נעליים.
    "והרי מתושלח כבר בן 132!!"
    "עד אז, אני אנעל. חמור לא צריך נעליים כי הוא מחובר לאדמה. האדם צריך נעליים שיפרידו אותו מהאדמה, מהחומר. האדם הוא רוחני יותר מן החמור".

    הפסוק "ויתהלך חנוך" מציין שבהליכתו (עם נעליים) היה עובד אלוהים.

    11/01/2016 00:40

ווה, רק עכשיו קלטתי שזו סדרה… זה ממש יפהמ8

12/01/2016 18:01
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך