מרוגז קלות
אם יכולים לקרוא לי אנטישמי ולאיים עלי, אבל לי אישית אין ספק שהמורשת שלנו מגואלת בדם שרובו, באופן מפתיע, של אחרים.

מורשת

מרוגז קלות 19/03/2014 2082 צפיות 149 תגובות
אם יכולים לקרוא לי אנטישמי ולאיים עלי, אבל לי אישית אין ספק שהמורשת שלנו מגואלת בדם שרובו, באופן מפתיע, של אחרים.

עם אל שנברא בצלם אנוש,
ועם עגל זהב שהרג אלפים,
ושישה מיליון ששוכבים בעפר,
עם עינים ריקות של מתים שצופים.

עם נחש לפתות לידע חוטא,
כי ידע הוא כוח וכוח הוא פשע,
כי אנחנו קטנים ואנחנו תמימים,
לא נוכל להבדיל בין הטוב אל הרשע.

ואהבת לרעך כמוך, אמרנו,
בשמירת המצווה הזו לא נזהרנו.
באחינו, הורינו וגם ידידנו,
הרגנו בלי קץ, לא הבחינו עינינו.

כי זה חינוכינו, וזו מורשתינו,
כך בראנו האל שיצר את הכל,
בכאב ובסבל, בזוועה ובאבל,
נולדנו כולנו לשאת כאן בעול.


תגובות (149)

אתה יודע, אני חושבת שאנחנו צריכים לנהל דיון פולטי פעם. נדמה לי שיש לנו הרבה במשותף מבחינת דעות.
שיר מצוין עם מסר אמיתי שמועבר בצורה נהדרת.
מה דעתך בסוגיית גיוס החרידים?

19/03/2014 15:50

    אני אישית (מי שרוצה לירוק עלי עכשיו יצטרך להסתפק ביריקה על המסך ותגובה נזעמת) שמאלני גדול, אז אני חושב שאם כבר אנחנו דנים בענייני חוסר גיוס אז כבר נדון בענייני שלום. אבל אם אנחנו מוכרחים להתגייס כולנו (כי לא נראה שהמצב הולך להשתנות לטובה בקרוב) אז שיבואו גם הם.

    19/03/2014 21:08

שיר יפה. כתוב נהדר.
אמנם, אני לא בטוח אם הנקודה שרצית להעביר בהכרח נכונה. כלומר, אין וויכוח לגבי זה שהיהודים סבלו במשך השנים ואפשר גם לטעון ששפכו דם אחרים לרוב (למרות שאני לא יודע לקבוע איזה דם נשפך יותר). אבל אין זה אומר שהמורשתהיהודית מבוססת על דם וסבל, או שהיהודים דוגלים בדברים הללו, או כול דבר דומה. דם וסבל הם אכן ממורשת העם היהודי, כמו שהם ממורשתו של כול עם שעבר זוועות, אך אין הם עיקר מורשתו. היהודים אינם מאמינים בדם וסבל, הם נאלצים לחוות אותם, לאו דווקא כי הם רוצים בכך, אלא מסיבות שונות השמורות להיסטוריה.

19/03/2014 16:40

    אנחנו גרמנו לעצמנו יותר בעיות מאשר רוב העמים האחרים. אחרי הכל, במצרים יחסית מעט יהודים מתו (סבלנו אבל שרדנו), אצל המן מתו רק יהודים ספורים (אם בכלל) לפני שהוא עצמו נתלה (ככה שזה הסתיים רק בכמעט אסון), והיטלר היה היחיד שבאמת עשה לנו נזק רציני. שלא לדבר על הנזק שאנחנו עושים לכל האנושות כיום.
    בנוסף, אני לא יודע כמה באמת אתה זוכר מחומר הלימוד של כיתות ח' בתנ"ך, אבל שמעת על מקרה 'חטא העגל'? שלושת אלפים איש (מבני ישראל) נהרגו באותו היום על ידי הלוויים, וכל זה רק בגלל קנאה פשוטה של אלוהים. ועוד אחרי זה משה אמר להם שהם עשו עבודת קודש. אתה מבין את הכוונה שלי?

    19/03/2014 21:20

    ואל תשכח את האינקוויזיציה ואת גירוש ספרד. את הפוגרומים באירופה ועוד… ועוד…
    עדיין, זה לא אומר שהמורשת שלנו פגומה או שיש בה פסול. יכול להיות שהיא זו שגרמה לנו לסבול, אך אין זה אומר שיש להאשים את המורשת הזאת או את מי שהגה אותה בשל כך. המורשת לא פסולה בהכרח, אם בגללה נגרם נזק. אין קשר בין נכונות ומוסריות האידאלים בהם העם מאמין לבין מה שנגרם לו בשל אמונתו זו.

    19/03/2014 23:31

    אז בחטא העגל אני מקווה שהבנת שטעית, אבל מה בעניין השורה הזאת "שלא לדבר על הנזק שאנחנו עושים לכל האנושות כיום." איזה נזק בדיוק, אני בתור נערה יהודיה עושה לאנושות?

    28/03/2014 16:51

זה כתוב באופן מדהים, בחירת מילים יפה.
זו אמת כל-כך ישירה שאני באמת בוכה.
שביד

19/03/2014 16:40

חרטה פשוט חרטה
(להרחבה את יכול לקרוא את הספר הילכות הריגת גוי זה ספר שעוסק באיזה תנאים מותר להרוג אויב במלחמה לפי ההלכה היהודית- תן לי עוד צבא אחד בעולם שלא רוצה להרוג את האויבים שלו במלחמה!!!)

19/03/2014 17:33

    אם כבר בענייני הצבא, ראית את גרמניה? ראית את השגשוג, היופי והעושר שלה כיום? את יודעת למה זה? אז תני לי לספר לך סיפור:
    אחרי מלחמת העולם השניה, גרמניה קיבלה עונש מטעם האו"ם. פרטי העונש היו כאלו: אסור לגרמניה להפעיל צבא משל עצמה בכדי לא לחזור על מקרים כמו, אממ, אלו שקרו, פעם נוספת, ובמקרה של מתקפה על גרמניה ארצות הברית ורוסיה יגנו עליה.
    אוי לא! איזה עונש נורא! אסור להם להשקיע את כל הכסף שלהם על תקציב בטחון, והם מוכרחים לשגשג כלכלית באופן בלתי מוגבל כמעט! הם מוכרחים לנהל חיי שלום ושלווה נצח!
    אני מזיל דמעה על הגרמנים.
    ועכשיו, סליחה, אבל צבא הגנה לישראל היקר שלנו לא מורכב רק מדתיים "יפי נפש" שכאלו (שגם הם לא בדיוק צדיקים כמו הם מתיימרים להיות) אלא גם מאתאיסטים, שהימנים שבהם די הורגים, מענים ומשפילים כל מה שזז. אז בבקשה, אם את מתכוונת להתווכח אז לפחות תשתמשי בטיעונים ולא בתירוצים.
    ודבר אחרון, ביקורת על הסיפור קודמת לביקורת על הדעה.

    19/03/2014 21:37

    ומה יקרה אם יסור רצון האמריקאים והרוסים להגן עליהם ואפילו לכבוש אותם? תסתכל על כול התמונה…

    20/03/2014 23:25

    הם לא יכולים פשוט "להפסיק"! הם חתומים על חוזה עם האו"ם וכל זה! ואגב, הם הטילו את העונש הזה. זה לא כמו יחסי חברות בין שתי המדינות, שהן יכולות פשוט לנתק קשרים. אם אמריקה ורוסיה יפסיקו להגן עליהם לגרמניה מותר להחזיק צבא, מה שייגרום לפרנויות עולמיות (במיוחד מצדנו). אפשר בעצם לומר שהפחד של העולם ממלחמת עולם שלישית הוא חוצץ עמיד ביותר לפני הניתוק הזה.

    22/03/2014 19:56

שיר אדיר. ממש ממש ממש. הייתי מתחילה לחפור על כמה שזה מקסים והמבנה הגאוני והמילים הגאוניות והמסר, אבל אני אתקצר ואגיד שזה מקסים.
האמת שזה מקסים.

19/03/2014 17:36

    אני מעדיף בהרבה לשמוע ביקורת מלאה ורצינית מאשר "מקסים". לחפור זה טוב.

    19/03/2014 21:04

אם אתה אנטישמי למה אתה ממשיך לכתוב על הדת או נגדה? יצא לי כבר לקרא שכתבת על נושא דתי כלשהוא. לדעתי זה רק מראה כמה אתה קרוב לדת ולהתחזקות רצינית. אתה רק צריך את התשובות שאתה מחפש

19/03/2014 17:40

    חחח שמעתם? סטיבי קרוב להתחזקות רצינית! אשרייך סטיבן!

    19/03/2014 17:48

    אני לא אנטישמי (ומעצם ההגדרה של אנטישמי אני לא יכול להיות אנטישמי), רק אמרתי שלא אכפת לי אם תקראו לי אנטישמי כי זה לא ייגרום לי לסגת מדעתי.

    19/03/2014 21:38

    ואישית, אני אחזור בתשובה כשאלוהים יבוא ויעשה מולי סלטה מחומשת.

    19/03/2014 21:40

    אתה דווקא כן יכול להיות אנטישמי ולהתנגד לקיום של עצמך. וכדי להוכיח לך בהיגיון: אילו היית סבור כי אינך יהודי והיית דוגל באנטישמיות ואז היה מתברר לך כי הינך בעצם יהודי, האם יתברר למפרע שמעצם הגדרתך כיהודי, מעולם לא היית אנטישמי, או שאולי פשוט יצאת מפגר ותיעבת את עצמך שלא ביודעין?
    ולגבי הדבר השני, אני אישית יחזור בשאלה כאשר היעדר האל יבוא בפני ויעשה סלטה מחומשת, אבל זה רק עניין של פרספקטיבה בעצם.

    19/03/2014 23:41

    דני, נכון שסטיבן הוא גרמני, אבל הוא לא נאצי (מאיך שאני מכיר אותו). אתה צריך להתמודד עם העובדה שלא כל הגרמנים נאצים.

    20/03/2014 09:39

    לא אמרתי שהוא נאצי. אמרתי שייתכן שהוא אנטישמי. הוא אפילו הסכים לכך שנקרא לו ככה (למרות שבוודאי לא ימצא חן בעיניו אם הדבר יגיע מעבר לכינויי גנאי סתם ובאמת נוכיח לו מעבר לספק סביר שהוא אכן כזה). אני מציע לפתוח דיון בעניין האפשרות שסטיבן הוא אנטישמי. מי בעד?

    20/03/2014 14:59

    בעד. (רק בשביל ההנאה)

    21/03/2014 15:56

    לדעתי, לא הייתה לו שום סיבה מוצדקת לחשוב שמישהו יקרא לו אנטישמי בגלל הסיפור, הרי הוא לא מביע שנאה כלפי ה"גזע" היהודי. לכן, יש להניח שהייתה לו סיבה אחרת לחשוב שאנשים יקראו לו אנטישמי. לדעתי, הסיבה היא היותו למעשה אנטישמי, שאם לא כן, למה שיעלה רעיון הההאשמה באנטישמיות למוחו?

    21/03/2014 16:06

    הכול כמובן רק לשם השעשוע, ואתה סטיבן הרי כתבת שלא אכפת לך, אז ברשותך…

    21/03/2014 16:07

חחחחחחחחחחחחחחח לפי הבעת הדעה שלו באתר אני אומרת את זה. יכול להיות שאני טועה. בגדול. אבל בכל זאת, למה הוא ממשיך לכתוב על זה?

19/03/2014 17:52

    כי יש לו דעה בעניין וזה מעסיק אותו, והוא מביע את דעתו בצורה שהוא חושב שתעניין אחרים. אבל זה שהדת מעסיקה אותו, לא אומר שהוא קרוב אליה.

    19/03/2014 17:56

כתוב יפה, אהבתי!
אך אני חייבת לציין שאני לא מסכימה עם דעותיך בכלל.
לגבי חטא העגל- נראה לי שטעית בהבנתך.
בנוסף, אני מסכימה עם דני.
ואם כבר הזכרת גיוס חרדים- אני בעד שמי שלא לומד יתגייס.
00:25- משהו לא קשור: אשמח שתענה לי על שאלתי…

20/03/2014 00:22

    נניח שאני אתאיסט (ואני באמת אתאיסט) ואני התחלתי ללמוד לתואר הראשון שלי לפני הצבא (מה שבאמת אמור לקרות לי), עוד בחטיבה. האם בגלל שאני רוצה להמשיך ללמוד מותר לי לא להתגייס? לא. מותר לי לדחות שירות בככמה חודשים, מותר לי להכנס למסלול עתודה של הצבא, אבל לא להתגייס בכלל? לא. אז למה שמי שלומד בישיבה יוכל לא להתגייס? בעיני החוק, ללמוד זה ללמוד. חוץ מזה, גם כשהסכימו לזה בחוק טל זה לא בדיוק הוכיח את עצמו, כי פשוט כאילו צירפו אנשים לישיבות כדי שלא יצטרכו להתגייס. את יכולה לדמות את זה למצב שבו יש כיתה שמתנהל בה מבחן, והתלמידים המצטיינים נותנים לתלמידים החלשים יותר להעתיק מהם כדי שיקבלו ציון כגבוה. במקרה כזה אין ברירה אלא להעניש קולקטיבית.
    בעניין עגל הזהב, אין פה מה לא להבין. העובדות הן שהעם סגד לעגל הזהב בגלל הפחד ששקרה משהו למשה, התפרעו הרבה ואז משה בא עם הלוויים והרג שלושת אלפים אנשים, שבינהם נשים וילדים. ועוד שיבח את הלוויים על עבודת הקודש שהם עשו.
    ובעניין השאלה, אני מקשיב.

    20/03/2014 07:34

    האמת שאתה יכול יש טריק להשתחרר מהמחויבות של העתודה והיא לרוץ לבחירות (גם מקומיות כמו מועצה מקומית) ואז הצבא מחויב לשחרר אותך…

    20/03/2014 23:28

    תקן אותי אם אני טועה אבל משה ניפץ את לוחות הברית בפעם הראשונה שהוא ירד מההר וראה את עם ישראל מסביב לעגל

    30/04/2014 01:00

    אני רואה לאן את חותרת, אבל תמשיכי. כן, הוא באמת ניפץ אותם.

    03/05/2014 18:32

    החרדים לא מתגייסים משום שהמדינה לא מאפשרת את זה.
    המדינה לא באה לקרתם היא רק מנסה לשבור את החומות שלהם ולהוכיח שהחילוניות היא הדרך הנכונה, הם לא מקבלים את השונה.
    עצרת פעם לחשוב איך יתיגייסו החרדים לצבא?
    פגשת פעם חרדי שהסביר לך את סיבותיו?
    במצבם המבודד, בבועה שהם חיים בה, הם לא יכולים להחשף לדעות אחרות, לדרך חיים שונה כי ברוב המקרים הם יפלו הבסיס שלהם מאוד חלש מחוץ לחממה שלהם.
    אני לא אומרת שצורת החיים שלהם נכונה בעייני היא מוטעת, אבל כרגע צריך להשלים אם זה כשמדינת ישראל תאפשר תנאים של חממה כמו שהם גדלים בבית תראה כמה חרדים מתגייסים.

    09/05/2014 16:25

    1. אני לא מבין את הנקודה שלך…
    2. מה זה קשור לדיון הזה?

    09/05/2014 16:28

    לא לדיון על העגל אלה לתגובה שלך על החרדים שלא מתגייסים לצהל

    09/05/2014 16:31

    אז רגע, מה שאת אומרת זה שהמדינה מסרבת לחרדים להתגייס לצה"ל (שזה מאוד מוזר, גם בגלל שהחרדים מאוד שמחים מזה וגם בגלל שזה נוגד כל אינטרס אפשרי של המדינה) כדי להוכיח לחרדים שהדת היא לא הדרך הנכונה (איפה ההגיון כאן?), ושאם הם יחשפו יותר מדי לדעות אחרות הם ייכנסו לדילמות (פה יש משהו, אבל לא נראה לי שהם עשויים להכנס לאיזשהו מצב פסיכולוגי בעייתי)?

    09/05/2014 16:41

    המדינה עוקרת תורה.
    והיא לא מאפשרת למגזר החרדי להשתלב בצבא, בגלל שהיא לא מעוניינת לתת להם את הכלים לגייוס המגזר.

    09/05/2014 16:45

    אבל זה נוגד את האינטרס של המדינה! המדינה רוצה שכולם יתגייסו!

    09/05/2014 16:47

    בשביל ליצור "שוויון".
    לא בגלל שחסר חיילים.
    למדינה אין כוח להתעסק בכל מה שכרוח בגיוס העדה החרדית?

    09/05/2014 16:50

זו השקפת עולם, ומזה נובעת הבעיה…
אין לי כוח ועניין להיכנס לוויכוחים פוליטים ודתיים, אז אעזוב את זה בצד.
רציתי לשאול אותך למה התכוונת בתגובה שלך לסיפור שלי…
לילה טוב!

20/03/2014 23:20

למען האמת השיר היה טוב, והשימוש במילים שבחרת היה נכון ומדוקדק.
אני אישית, מסכימה עם הדעות שלך, ואפילו התווכחתי עם המורה שלי לתנ"ך אודות הנושא. יכול להיות שמשהו בערכים שאנו מחונכים אליהם וההיסטוריה גדושת המלחמות(שעליהן לומדים בפירוט בבתי הספר, ולפעמים בגאווה) שלנו הוא קצת… דפוק.
ספציפית, אני נוטה לכיוון שמאל מרכז, אבל לדעתי המציאות אינטנסיבית מכדי שנוכל לוותר על מלחמות/קרבות וכו' בזמן הקרוב. ואני לא חושבת שצריך לספוג ירי רקטות (ואני אומרת את זה בתור אחת שגרה בדרום וסובלת מזה מאוד) ולשבת בשקט. אבל אני לא מסוגלת לסבול את אלו שאומרים "צריך לכתוש את עזה" כי המשפט הזה מהווה בעיניי גבולות לא ברורים ומוצקים של אנושיות.
אני מקווה מאוד(ואולי זה סתם תום ילדותי) שבעתיד לא נצטרך להתגייס יותר, ולא נשקה את העתיד שלנו שלימים יהפוך להיסטוריה, בעוד דם.

22/03/2014 12:25

    כמו שכבר אמרתי פעם, "נשק הוא דבר יפהפה, כל עוד הוא תלוי על הקיר (או נמצא במשחקי יריות)".

    22/03/2014 20:00

השיר היה כתוב טוב. מאוד-מאוד טוב.
ובקשר לנושא של השיר: אני חצי מסכימה אתך חצי לא. היהודים אמנם חוו הרבה (הרבה מאוד) מלחמות בהיסטוריה שלהם, והם אמנם הרגו הרבה (הרבה מאוד) אנשים חפים מפשע במהלך ההיסטוריה של העם, אבל אני לא חושבת שהמורשת מתבססת על שפיכת דם והרג. זה לא שמה שהכי חשוב ליהודים זה לזרוע הרס ומוות. היהודים פשוט רוצים לשמור על עצמם ועל האמונות שלהם, גם אם לפעמים זה מתבסס על שפיכת דם. פעם, בתקופת התנ"ך, זה התבטא בצורה של קינאה לאלוהים, שמירת מצוותיו וכו', ואם מישהו היה מפר את זה, או מפסיק להאמין, אז היו הורגים אותו. בימים שאחרי התנ"ך זה התבטא בצורה קצת פחות קיצונית. האנשים פשוט התפלגו. לכאלה ששומרים על המצוות ומאמינים בה', שקנאים לאמונה שלו בצורה יותר קיצונית (חרדים) ובצורה קצת פחות קיצונית (דתיים רגילים), לכאלה שהם לא קנאים לאמונה בצורה חזקה אבל שומרים על חלק מהמצוות (כמו כשרות לדוגמה), וכאלה שהם בכלל לא מאמינים ולא מקיימים שום מצווה.
אצל אלא שהם יותר קנאים לאמונה המורשת לא מתבססת על הרג ודם. זה מתבסס על ה' ועל הדרכים של פעם. אצל אלא שלא ממש מאמינים (או בכלל לא) המורשת מתבססת על הדרכים של היום, של המשפחה, לא של הדברים שקרו כ"כ מזמן.
ובעיקרון, כאשר יהודים שפכו דם מרצונם, הם שפכו רק של יהודים. במקרים שהם שפכו דמים של אנשים אחרים זה לא היה מרצונם. זה היה על מנת להגן על עצמם. לדוגמה כל המלחמות האלו, את רובם לא היהודים התחילו. אנשים אחרים התחילו. והיהודים פשוט רצו להגן על עצמם.
ההסיטוריה מלאת הרג ומוות. זה בעצם רוב ההסיטוריה. של כולם. לא רק של היהודים. אולי לפעמים אנשים חושבים שזה מתמקד בעיקר ביהודים, כל ההרג והמוות והדם שנשפך, אבל הרבה אנשים אחרים (עמים, אימפריות, צבאות) שהם לא מהיהודים שפכו הרבה יותר דם בהיסטוריה שלהם.
אני חושבת שהמורשת של אף אחד לא מבססת על שפיכת דם, או שהיא עצמה שפיכת דם. המורשת מתבססת בעיקרון על המנהגים (הרג זה לא מנהג, אצל אף-אחד), חגים, ולעיתים גם על מצוות אצל אנשים מסויימים.
אני אישית לא מאמינה בתנ"ך (מבחינתי זה הכול סתם שטויות), אבל אני יודעת שהיו הרבה מלחמות שבמהלכם הרבה דם נשפך. אבל זה מטבעו של המלחמות. זה מה שהמלחמות גורמות. סבל וכאב. מוות. ואתה למה לדעתי זה קורה? כי אנשים רוצים להגן על עצמם, על המשפחות שלהם. בתקופת התנ"ך אנשים רצו 'לשמור' על אלוהים, כי הוא מבחינתם היה זה שאחראי על הכול. הוא מבחינתם היה כמו 'המשפחה' שלהם. הם אמנם הרגו את המשפחות שלהם (ובינם נשים וילדים), אבל זה היה בשביל להגן על העקרונות שלהם. זה לא שהמורשת מתבססת על שפיכת דמים. היא מתבססת על עקרונות.
ובקשר לגיוס – לדעתי אי-אפשר להכריח אדם להתגייס. אם הוא חושב שזה נכון, הוא ייתגייס. אם הוא לא יכול (מגבלות גופניות\נפשיות) או שהוא רוצה ללמוד, צריך להניח לו לעשות את זה. אבל אנשים שסתם לא הולכים לצבא כי לא מתחשק להם (רוב החרדים, לדוגמה), אז צריך להגיד להם שהם צריכים למלא את המחוייבות שלהם למדינה. מי שרוצה ללמוד הוא צריך למלא את המחויבות שלו לעצמו, בראש ובראשונה. אנשים שלא יכולים – לא יכולים, מה לעשות.
והשיר הזה נתן לי נקודה למחשבה – למה אלוהים יצר את האדם עם טבע כזה? למה הוא לא יכל להשאיר את האדם כמו שהוא, בלי שהוא ירצה להוסיף ולהוסיף, למה הוא לא יכול לתת לאדם אפשרות להסתפק במה שיש לו? זה לא מובן.
ולסוף – כמו שאמרתי בהתחלה (בהתחלה-בהתחלה), אני חצי מסכימה אתך וחצי לא. בקשר למה, פירטתי. זהו. לקח לי איזה רבע שעה לנסח את זה+לכתוב.

א.מ.ש.
נ.ב: סליחה מקרב ליבי שחפרתי וחפרתי (וחפרתי) בתגובה הזאת. אני לא אעשה עוד כאלה.
נ.ב.ב: אני חושבת שאתה כותב ממש יפה. אבל ממש יפה. איך אתה כותב ככה?
נ.ב.ב.ב.: אני לא ממש בטוחה שיש נ.ב.ב ו-נ.ב.ב.ב.

22/03/2014 13:03

    קוראים לזה ביקורת, לא חפירה.
    אז מה שאמרת הוא הכי קרוב למה שרציתי שתעלו עליו, והוא "למה אלוהים לא ברא את האדם טוב יותר?". האמת שהתשובה היא די פשוטה, והיא נובעת מדבר פשוט עוד יותר: קנאת שלטון.
    אלוהים ברא את האדם בצלמו ובדמותו, ומאחר ואנחנו הולכים עכשיו בדרך התנ"ך אנחנו יכולים לדעת שאין לו צלם גופני. מה נשאר? צלם מנטלי. מכאן אנחנו יכולים לדעת שמבחינה מנטלית אלוהים הוא כמו בן אדם.
    אם אלוהים היה באמת טוב כמו שמתארים אותו, הוא היה בונה גזע מושלם ומדריך אותו לא לעשות את הטעויות שעשה הוא, ואולי גם נותן לו את השליטה בארץ. מאחר והוא לא טוב כמו שמתארים אותו, הוא בנה גזע כמוהו ופשוט השאיר אותו להתרוצץ באוטופיה שהוא בנה כדי שהוא עצמו יוכל להסתכל מלמעלה ולצחוק.
    לרוע המזל (של אלוהים), הוא השאיר פרצה במערכת: הנחש. הנחש פיתה את אדם וחווה לאכול מפרי הדעת, וכך בעצם נתן להם את הרכיב שחסר להם כדי להיות כמו אלוהים: היכולת להבדיל בין טוב ורע. הם התחילו להבין מה הוא עושה שם, וכעונש על חולשתם (שהם ירשו ממנו, אגב) הוא גירש אותם מגן העדן, שלמעשה היה לא יותר מאשר צלחת הפטרי של אלוהים.
    את הקטע הזה יכולנו לדעת בוודאות (עד כמה שאפשר), אבל מכאן (וגם לפני זה) אנחנו מסוגלים רק לנחש. למה הוא בכלל ברא הכל? בשביל מה? האם זה היה למען מטרה אצילית או סתם למען הבידור? מי יודע.
    מה שאנחנו כן יודעים זה משהו שקרה, לפי התנ"ך, בערך חמשת אלפים שנה אחרי. זה התחיל בהדרגה, אבל לאט לאט הלך והתפשט כמו סכר שנפרץ.
    הטכנולוגיה. היכולת לשלוט בעולם כמו אלוהים.

    22/03/2014 20:21

    היה לאלוהים הרבה יותר טוב אם הוא לא היה בורא אותנו.
    אתה יודע שהתווכחתי עם המורה שלי לתנ"ך למה אלוהים הפסיק להעניש אותנו אחרי התנ"ך? ועדיין לא הבנתי את הטענה שלה. אני אומרת שפשוט לא היה לו אכפת.
    לדעתי אלוהים ברא את האדם בטעות. והוא לא הצליח למחוק אותו. כי הרי למה הוא צריך אותנו, אם אנחנו עושים לו כ"כ הרבה צרות? למה?
    טוב, טכנית אנחנו עושים לעצמנו צרות, אבל למה הוא צריך את כל הבלגן הזה בעולם שלו שנקרא האנושות? הוא לא צריך.
    אני חושבת שאלוהים הוא סתם שוויצר גאוותן שלא אכפת לו מכלום. הוא העניש כ"כ הרבה בתנ"ך, ולמה? רק בגלל שאיזה אדם עשה טעות קטנטנה.
    עם כל הזמן הזה הוא כנראה בסוף הבין שכל בני האדם עושים טעויות. כמו שהוא עשה טעות כשהוא ברא אותנו.
    ואז הוא הפסיק להתייחס אלינו.

    22/03/2014 21:03

    הממ.
    אלוהים ברא את האדם בצלמו, בדמותו.
    אני בטוחה שאתה מכיר את הסיפור שלגיה, היו הייתה מכשפה אחת, יפיפייה יותר מכל בת אחרת בעולם. היא שמעה מהמראה כי יש אחת יפה ממנה, מה עשתה? שלחה שליח שיהרוג אותה.
    אני מניחה שאתה מניח בתיאוריה הזו שאלוהים ברא את האדם. אני מצטטת אותך ״והוא "למה אלוהים לא ברא את האדם טוב יותר?". האמת שהתשובה היא די פשוטה, והיא נובעת מדבר פשוט עוד יותר: קנאת שלטון.״.
    נניח ואתה צודק, ולאלוהים אכן יש קנאת שלטון, מדוע לעזאזל שיעשה אדם בצלמו? מדוע שיביא אדם שיכול להגיע ליכולות של הקב״ה?
    אם אלוהים הוא קנאי לכוחותיו, מדוע שהוא בכלל יצור אדם מלכתחילה?
    עד עכשיו, לא הברקת במיוחד.
    אז אתה יודע מה, אני אענה על השאלה שלך, מדוע האדם לא נברא מושלם?
    אענה לך פשוט מאוד.
    הוא כן.
    מה זה בעצם מושלם? היכולת לבחור תמיד בטוב. האם הבחירה תמיד בטוב נחשבת בחירה? האם בחירה באותה האפשרות לאורך האינסוף היא בחירה? 
    התשובה היא לא.
    מכאן יוצא, שהאדם *לפני* שחטא עם עץ הדעת, בחר תמיד בטוב. מכאן יוצא שהאדם, כפי שתכנן אותו אלוהים, היה מושלם.
    אם כך, סטיבן יקר, אני רוצה להבין את השורות האלה שכתבת,
    ״לרוע המזל (של אלוהים), הוא השאיר פרצה במערכת: הנחש. הנחש פיתה את אדם וחווה לאכול מפרי הדעת, וכך בעצם נתן להם את הרכיב שחסר להם כדי להיות כמו אלוהים: היכולת להבדיל בין טוב ורע. הם התחילו להבין מה הוא עושה שם, וכעונש על חולשתם (שהם
     ירשו ממנו, אגב) הוא גירש אותם מגן העדן, שלמעשה היה לא יותר מאשר צלחת הפטרי של אלוהים״
    אתה רוצה להגיד לי, שאותו אלוהים שברא את האדם מאפר, שברא את כל החיות, שברא עולם שלם מלא במילוני פריטים מורכבים, כמו הפיזיקה שאתה כל כך חובב, וביולוגיה אהובתי.
    האם אתה באמת חושב שהוא לא יכל להרוג נחש קטן ומסכן? 
    האדם היה מושלם לפני החטא, הוא הרי גר בגן עדן, איפה שגר אלוהים. 
    אז אלוהים הביא לו מכשול, נחש קטן ועלוב, עם כוח פיתוי כמו של תלועת שאחרי ציווי ישיר של הקב״ה! זה שברא את העולם! זה שברא את היקום! זה שברא את אדם וחווה! שאמר, בלי דבר שמשתמע לשתי פנים, בלי דבר שמשתמע לכל צורה אחרת, ואני מצטטת מבראשית ״ומפרי העץ אשר נמצא בגן אמר אלוהים לא תאכלו ממנו ולא תגעו בו פן תמותו״ פסוק אחד אחרי זה, בלי יותר מידי מחשבה אומר הנחש לאישה, לא, אלוהים פשוט לא רוצה שתהיו כמוהו.
    אדם וחווה גרים בגן עדן! אלוהים ברא אותם מושלמים! אלוהים ברא את העולם!
    וחווה אכלה מהתפוח, ואחריה אדם.
    אם אתה היית אלוהים, ואתה היית עושה את המבחן הזה לאדם וחווה כדי לראות עד כמה מצייתים הם לבוראם, היית חושב שהצלחת? שזהו, המושלמות שלהם היא הדבר הנכון?
    לא. מסתבר שלמרות הציווי הישיר של האלוהים ולמרות מושלמות אדם וחווה, הם עדיין לא עמדו בניסיון.
    אז למה אלוהים לא ברא אותנו מושלמים? כי גם אז לא צייתנו לו, גם אז התנהגנו בחוצפה.
    לכן, עכשיו במצבנו, הלא מושלם, אם נצליח לעמוד בנסיון ועדיין להאמין ולקיים את מצוות ה׳ , קל וחומר שכאשר הגאולה תגיע, ואלוהים יבין שאנו סוף סוף ברמה הרוחנית המתאימה כדי לחזור להיות מושלמים, נהיה כאלה, והפעם נעשה את זה כמו שצריך.

    28/03/2014 16:27

    אני אני אגיב רקעל החלק הראשון של התגובה שלך, כי אני ממש צריך ללכת, אבל תני לי לסר לך סיפור מהצד שלי: היה היה בית אחד, שהיה יפה יותר מכל האחרים. מה עשו האנשים? תקעו שם אנשים אחרים, כדי שהם יוכלו להסתכל עליהם מתרוצצים שם כמו חיות בכלוב. לסיפור הזה קוראים "האגדה על בית האח הגדול" (הסיפור השנוא עלי מעולם). כמו שאמרתי כבר, ייתכן שהוא יצר אותם למטרות בידור. סך הכל, זה לא מבדר במיוחד לראות ג'וקים מתרוצצים שם. אתה מעדיף לראות מישהו שיש לו אותן יכולות שלך, ולחשוב "טוב, לפחות אני לא במצב הכי גרוע בעולם". זה גם הבסיס להומור בעולם, את יודעת.
    ועכשיו, אני מוכרח ללכת לבצע ביקור חולים קצר, אז להתראות.

    28/03/2014 17:09

    קודם כל, אני מניחה שאתה מבין שהטענה שלך היא לא הגיונית בעליל, כיוון שכך אתה מניח כי לאלוהים יש רצון להומור, שזו תכונה אנושית שלא תיתכן שתהיה קיימת אצל אלוהים.
    אבל מילא.
    העניין בתשובה שלך, היא כביכול הרצון של אלוקים לבדר את עצמו.
    אני ממש לא מבינה איך הגעת למסקנה הזאת, אבל זה משהו שאני לא יכולה להוכיח נגד, כיוון שמדובר בתכונה שכביכול קיימת אצל אלוהים, ואין לי שום דרך לבדוק אותה.
    רק נקודה למחשבה- אם אי פעם טרחת לצפות בחרא של התוכנית הזאת, היית מגלה שרק האנשים המושפלים ביותר נכנסו אליה- כדי שהעניין יהיה מבדר. אני מציעה לך להסתכל על האנושות כולה ולראות את אותם האנשים המשכילים שלא מתאימים לנוף הזה, ולא תואמים את אגדת האח הגדול.
    אני מצפה (בקוצר רוח) לתשובה על הדרשה הדתית (סתם סתם, אבל תודה שיצא יפה) שכתבתי.
    מקווה שהלך טוב בביקור חולים.

    06/04/2014 22:40

    אבל זו כל הנקודה שלי! שאלוהים הוא כמו בן אדם (או יותר נכון, שבן אדם הוא כמו אלוהים). וחוץ מזה, בעיני אלוהים אדם וחווה הם א. רק היצורים שהוא יצר ו-ב. יש להם בעיניו מעין אוטיזם (כי הם לא יודעים להבדיל בין טוב ורע). אם להיות כנה, יש בזה אפילו משהו יותר בכיוון של טום וג'רי מאשר האח הגדול (שני מפגרים-אם כי אוטיסטים הם לא בעלי בעיית אינטיליגנציה אלא בעיה מנטלית מסוג אחר-מתרוצצים בשטח ענקי ועודים דברים מטופשים. מצד שני, זה בכל זאת האח הגדול).
    אני מוכרח להודות שהכתיבה מצוינת, אבל הטענות מופרכות. וכן, הלך מצוין בביקור החולים (אבל מה שמצחיק הוא שעכשיו, הרבה זמן אחרי, אני הצטננתי ובכל זאת באתי לבקר את אותו אדם. אז היה עוד ביקור חולים, כשאני בתפקיד החולה והמבקר).

    07/04/2014 07:39

    סטיבן חביבי, אתה מתחמק.
    היכולת לבחור בין טוב לרע היא מאוד תלויה באדם עצמו.
    לדוגמא: אדם עם פוביה לליצנים יתייג ליצן כדבר רע, ואילו ילד בן 4 יתייג אותו כדבר טוב.
    אני אישית מכירה ילדים אוטיסטים, ואכן יש להם את היכולת לבחור בין טוב לרע, כך שבתיאוריה שלך

    10/04/2014 22:18

    סליחה,
    התיאוריה שלך מופרכת בגלל הנ״ל.
    אני מצפה לתגובה אמיתית (ליתר דיוק, דורשת) עם נתונים והוכחות ולפחות ציטוט אחד מהתנ״ך.
    בקיצור, תגובה אמיתית.
    אני מאחלת לך רפואה שלמה מהקירור, ומקווה שלא הזדקקת לסירופ הדוחה הזה שמוכרים בסופר פארם.
    בפינת החיים האישיים אני רוצה לספר לך שאני מערי״ת אמיתית, וש

    10/04/2014 22:22

    סלחי לי, אבל אם מישהו כבר מתחמק זו את, מכיוון שבעצם לא אמרת שום דבר בתגובה שלך. זה לאיכול להיות שהם מתייגים דבר כטוב או רע מכיוון שהם לא יודעים להבדיל בין טוב ורע.

    11/04/2014 08:21

    אני יודעת שזה סיפור/שיר שכתבת ממש מזמן אבל בכל זאת…
    אתה ממשיך להגיד כל הזמן שאלוהים ברא את האדם, אתה גם אומר שאתה אתאיסט, מה ההגיון פה??
    אם אתה אתאיסט אז תאמין שהאדם התפתח מהקוף ואם אתה מאמין אז תאמין שאלוהים ברא את האדם.
    אלוהים לא ברא את האדם ככה, הוא נתן לו אפשרות בחירה, ה' לא שולט על האדם ועל הבחירות שלו.
    לא.מ.ש לא זכור לי שיהודים הרגו יהודים, מאיפה לכל הרוחות הבאת את זה?

    חטא העגל, זה בגידה בה', כשיהונתן פולארד הלך לרגל אצל אנילאיודעתמי, תפסו אותו ושמו אותו בכלא, תבין שלפני שלושת אלפים שנה הזמנים והמנהגים היו קצת שונים מכיום, לכן הרגו אותם.
    אם תקרא את התנך, מבראשית עד דברים, אולי קצת יותר, ותנסה באמת להבין מה קרה שם ולמה זה קרה אולי תשנה את דעותייך.

    03/10/2014 09:27

וואו סטיבן, אני לא חושבת שאי פעם התעצבנתי כמו שהתעצבנתי עכשיו.
אני ממש עייפה כרגע, אז אני אגיב בבוקר. תתכונן לתגובה ארוכה ועצבנית.

23/03/2014 01:29

סטיבן יקר, אני חייבת לציין שהתיאוריה שלך מציקה לי מאוד.
בנוגע לאמונתך באלוהים- אני רוצה שתסביר לי את זה יותר לפני שאענה לך את דעתי.
אבל בנוגע אל הטקסט הזה, אני חושבת שאתה צריך להבין כמה וכמה דברים.
בנוגע לחטא העגל שאתה מתכוון אליו, אני רוצה להסביר לך טיפה אחורה. 
בנ״י יצאו ממצרים, חוו ניסים גדולים בהם הציל אותם אלוהים מעבדות אצל המצרים, קרע את ים סוף לפניהם בעוד שהמצרים רדפו אחריהם כדי להחזירם לעבדות האינסופית. אלוהים נתן למצרים עשרה מכות. ובקיצור- בנ״י עברו הרבה ניסים שהם גלויים.
אם תתבונן באמונה שלנו היום (שלנו=הדתיים) תוכל לראות כי אנו מאמינים למרות שהניסים הם נסתרים. אין מכות קשות לאנשים שמעצבנים אותנו, ואין לנו נביא שמדבר עם אלוהים, ולמרות זאת אנו מאמינים.
תחשוב על המצב של בנ״י, הם יושבים כרגע למרגלות הר סיני, אלוהים נגלה אליהם לפני ימים אחדים, הם ראו את אלוהים! משה עלה אל ההר כדי לקבל את התורה וישב שם ארבעים יום! כשחזר, עם התורה ביד, אתה יודע מה הוא ראה?
את בנ״י יושבים וכורעים אל עגל זהב.
אתה חושב שאלוהים לא כעס? הוא *נגלה* אליהם לפני חודש! הוא הציל אותם ממצרים! הוא קרע בפניהם את הים! הוא הביא להם עמוד אש ועמוד ענן שיעזרו להם ללכת במדבר!
ברור שאלוהים יעניש אותם!

ואתה יודע מה? איך אתה מעז להגיד שאנחנו רצחנו אנשים? שהמסורת שלנו מגאולת בדם? איזה אנשים בדיוק רצחנו בפולין? בספרד? בצרפת? בהונגריה? איזה אנשים מהאינקוויזיציה רצחנו?
פרעות ח״ט, סופות הנגב ברוסיה, גירוש ספרד, הפוגרומים שבתימן, האפליה שתמיד נתנו לנו, השנאה שרחשו לנו.
רק לקראת המאה ה-19 קיבלנו אמנציפציה! 
איך לעזאזל אנחנו הרוצחים פה?! 
המסורת שלנו לא מגואלת בדם, המסורת שלנו יפייפה, והיא לא מצדיקה שום דבר מהחרא שעברנו. 

28/03/2014 13:21

    אני לא מנסה להצדיק ולא את הסבל שעבר העם היהודי. העניין הוא שכיום אנחנו משתשמים בסבל הזה כדי להצדיק את המעשים שלנו, מה שהופך אותנו ללא פחות גרועים מהאויבים שלנו. האמת, חשבתי שתגיבי בעניין אלוהים, והאמת שממש רציתי שתגיבי בעניין אלוהים, כי היה לי מענה מוכן לכל טיעון.

    28/03/2014 14:22

    רק עכשיו נזכרתי בזה, בדיליי, אבל נזכרתי: לאחד האינקוויזיטורים הגדולים קראו תומס דה דסה. והוא היה יהודי.

    24/10/2014 16:51

אם כך אענה בעניין אלוהים, מה השאלה?

28/03/2014 14:23

לא פשוט חשבתי תגיבי על ה"השמצות" שלי את אלוהים. אבל לא משנה.

28/03/2014 16:15

יש לי תגובה מנוסחת היטב על הדברים שאמרת לא.מ.ש

28/03/2014 16:26

מקסים .

28/03/2014 17:02

מה שתגידו

06/04/2014 22:44

תמשיךךךךךך!!!
חחח סתם ♡

10/04/2014 20:28

אני פותחת תגובה חדשה, לעזאזל
הייתי עונה לך בדבר הדיון המרתק הזה, אבל אני חייבת לשאול אותך שאלה-
בהנחה שאתה מכיר את סרטי הגיבורים המוכרים (ספיידרמן,באטמן,סופר מאן, קומדיות רומנטיות למינהם- או בקיצור, כל סרט שיש בו בחור טוב, רע ובחורה)
כאשר אתה צופה באחד מהסרטים האלו, בעד מי אתה? הבחור הטוב או הרע?
זו שאלה חשובה, ענה עליה במפורט ככל האפשר.

19/04/2014 23:44

    ת'אמת? תלוי באיכות הסרט. לדוגמה, בסרטי ספיידרמן שנאתי את כולם (הטובים, הרעים וסרטים עצמם), בסופרמן (הישן) אהבתי את סופרמן (בגלל שהוא מנסה לעשות משהו טוב, אפילו שסופרמן תמיד היה קצת אובר פאוורד, בניגוד ללקס לות'ור שמנסה לעשות את מה שהוא עושה סתם מתוך בצע כסף, אנושי כל כמה שהוא) ובבאטמן (והכוונה לסאגת האביר האפל) אהבתי את כולם (כי על כולם אני מרחם, בעיקרון. אולי חוץ מהג'וקר, שהיה סתם מטורף, וההיא שתמרנה את ביין בסרט השלישי, שפשוט הייתה אכזרית. אבל הארווי וביין פעלו מתוך מניעים מובנים).

    20/04/2014 15:35

    ובכן, עזרת לי מאוד.
    תודה רבה (:

    30/04/2014 00:51

סטיבן!
מה שלומך? איך החיים?
הרבה זמן לא כתבת (רמז עבה)

09/05/2014 15:30

    שלומי טוב, תודה, אבל האמת שכן כתבתי והסיפורים מחכים לאישור המערכת.

    09/05/2014 16:07

    אישור המערכת? זה לא אמור לעלות ספונטנית?

    09/05/2014 17:06

    לא אצלי. הם החליטו שאני בן אדם רע, אז…

    09/05/2014 17:09

    אתה? בן אדם רע?
    איזה טיפשות.

    09/05/2014 17:18

למרות שאני לא ברובי שלמה עם השיר שלך, הוא מקסים.
אתה כותב מקסים ובצורה בוגרת שגורמת לי לתהות בן כמה אתה בכלל, מחכה לעוד שירים שלך.
ודרך אגב, אני רוצה שתסביר לי איך בדיוק אנחנו היהודים, עם שמורשתו "מגואלת בדם שברובו, באופן מפתיע, של אחרים."? אם כל הדברים שמורשתינו עברה אנחנו ה"אשמים" ואלה שחוזרים בידיים מגואלות מדם שלא שלנו.
ואני בהחלט חושבת שBorn This Way צודקת,
אם השם מקנא לאדם למה הוא יצר אותו?

09/05/2014 17:41

    את התגובה ה-69, מזל טוב, זכית באייפון 5s במתנה! שלחי אלינו את מס' הטלפון שלך וכתובתך בפרטי, ומיד נשלח אלייך את הפלאפון, חדש, יפה ובעיקר- מתוחכם. הרבה יותר מהמוח האנושי. (הוכחה לכך שיש לנו מוח. כיפאק-היי!)

    09/05/2014 17:48

    א. אני בן שלוש עשרה.
    ב. עכשיו, שישים ושש שנים אחרי שסוף סוף הקמנו מדינה ו-"עלינו לגדולה", אני שומע מאדם אקראי בכיתה שלי, במהלך וויכוח פוליטי על השואה, את הדברים הבאים:
    "מה אכפת לנו אם עשרים ושניים מליון רוסים, חמישה מליון צוענים ועוד כמה מיליוני הומואים, אוטיסטים ונכים למיניהם מתו? הם לא יהודים!"
    מזכיר לך מישהו? אם לא, אני אתן לך רמז: היה לו שפם והוא זה שהרג את הרוסים הצוענים, ההומואים, האוטיסטים והנכים המדוברים.
    זה לא משעשע שאחרי שקמה מדינה בגלל השואה, מדינה שכל המטרה שלה הייתה למנוע שואה שנייה, אנחנו מתחילים להתבטא ככה? הנקודה שלי היא שבשנותינו כמדינה גרמנו, באופן יחסי לגודל המדינה ולכמות האנשים בה, יותר נזק לעולם מאשר שגרמו לנו.
    ג. בידור? חברה? מי יודע. אישית, בתור אתאיסט, אני מוצא את כל העסק הזה די מופרך, אבל אני חושב שבן אדם (וכבר ראינו שאלוהים הוא מנטלית כמו בן אדם) משתעמם אם הוא יושב בלי לעשות כלום למשך זמן בלתי מוגבל (או במקרה של אלוהים, בחוסר זמן מוחלט).

    10/05/2014 18:15

    אתה בן שלוש עשרה? אתה צוחק עלי נכון? אני חשבתי אתה בן 17/18 הכתיבה שלך בוגרת מידי לגיל הזה!
    המדינה לא קמה בגלל השואה.
    ואני אומרת את זה כי אני עושה כרגע עבודה על הרצל, והשואה אולי הייתה חלק קטן מלמה הוקמה המדינה.
    המדינה שלנו הוקמה בפועל בגלל האנטישמיות. וזה נכון שהשואה היא תוצר של האנטישמיות.
    נזק? אתה רואה חדשות במקרה?
    אנחנו עושים את המוות לעצמנו, תאר לך אם רבין היה חי היום, כל המלחמות שהיו אחריו היו נמנעות, אבל הן לא.
    אני רוצה שתסביר לי איזה נזק גרמנו לעולם?
    (אתה בפרוייקט הנשיא לא? עזוב את הפרוייקט עכשיו.)
    במשך שישים ושש שנים שהמדינה הזאת עומדת על הרגליים, אתה יודע כמה חידושים נוספו לעולם? זה יותר יתרון מאשר נזק.
    ואני אמשיך מחר כי מיצב בעברית זה דפוק.

    10/05/2014 22:43

    לא קיבלנו מדינה בגלל השואה.
    אבל בזכות השואה קיבלנו את מירב הקולות.
    זה עדיין לא מצדיק.. כן?

    10/05/2014 22:56

מה לעשות אבל השיר הוא שיר כנה.
לגבי הבית השלישי "אהבת לרעך כמוך",
אני לא מזלזל בחז"ל או בתנ"ך,אך אני לא מאמין בדברים האלה…
וגם לגבי זה ש"הרגנו בלי קץ"…תוכל להסביר?
זה נשמע כאילו אתה מתכוון אלינו-דבר לא נכון ושגוי…
הכתיבה נהדרת אך הדברים שציינתי או לא מובנים או שהדעה שלי אחרת כלפי מה שכבר הסברתי…
אגב-אם אתה חושב ואילו שזה תגובה כי אני לא בדעותיך ויש לי משהו נגד "שמאלנים גדולים" רק שתדע שזה ממש שגוי ואני לא התכוונתי לסכסוך..

10/05/2014 18:25

    ב-"הרגנו בלי קץ" התכוונתי לחטא העגל, בעיקר. עונש מוות היה עניין שבשגרה באותה תקופה, אז אני לא מתלונן (אפילו שאני חושב שזה לא אתי), אבל הם הלכו והרגו ילדים. ילדים. מילא (ואני אומר את זה בהשוואה) גברים חכמים (ושוב, בהשוואה לתקופה), שלא אמורים להיות מושפעים בקלות, ומילא נשים בוגרות, שיודעות מה הן עושות, אבל ילדים קטנים! אתה יודע כמה קל לשטוף את המוח לילד קטן? הרי לא משנה מה תספר לו, הוא יאמין. אלוהים, פיצוץ, שר הטבעות, או כמו כאן, עגל זהב, הכל זהה בעיניו. אם אלוהים הוא רחום וחנון כמו שהוא מתיימר להיות (אפילו שייתכן שמשה עשה את כל זה מיוזמתו, אני מדבר עליו כעל השליח), הוא צריך היה לרחם על הילדים, ואם הוא לפחות מרגיש אחראי למעשיו, הוא היה צריך ליצור אלוהים אחר ולשלוח את עצמו לגלות או משהו בסגנון. להטיל על עצמו עונש.

    10/05/2014 18:34

    ואגב, אני אתאיסט, אז אם לא הבנת, בעצם כל הנקודה של השיר הזה היא להסביר את כל האי מוסריות שבתנ"ך (ובכך להבהיר שזו לא דת ששווה להאמין בה).

    10/05/2014 18:36

    סליחה של הבנתי לגבי הדבר הספציפי הזה…טעות שלי :(
    פשוט אני לא כל כך רגיל למילים גבוהות שכאלו..
    ואתה ממש צודק…
    אגב חוץ מילדים אני לא חושב שמותר למישהו בכלל למות מסיבה כל שהי אפילו לא "נשים בוגרות" או "גברים חכמים" אפילו אז…

    10/05/2014 18:42

    כמו שכבר אמרתי, אני מדבר בהשוואה לתקופה. אני גם לא חושב שזה אתי, אני פשוט חושב שמכיוון שעונש מוות היה אז דבר מקובל אנחנו לא יכולים להתלונן על הדעות שלהם בנושא. אבל הר ילדים מעולם לא היה (ובתקווה, גם לעולם לא יהיה) אתי.

    10/05/2014 18:44

צודק.
אני פעם ראשונה מצדיק "שמלני גדול" האמתי…
לא שזה משוה שאני מתגאה אין מה להתגאות ולא אמור להיות מצב שלא אצדיק אתכם חוץ מזה שאני ימיני(לא גדול אבל עדיין…ימיני)ואין על מה לדבר בכלל בעניין החרדים כי אני חושב שבעניין גיוס לצבא-בושה.
וזהו.

10/05/2014 18:48

    יש! בוא נציג את דעותינו הפוליטיות!
    אני מרכז נוטה לשמאל, כלומר אני מסכימה עם האידיאלים של השמאל, אך דרך הביצוע שלהם סתומה למדי.

    11/05/2014 00:37

אני מאוד אשמח לריב על זה איתך בפרטי כי מספיק הצפנו לך את השיר בתגוביות.

11/05/2014 09:30

למרות הכתיבה היפהפה, אני חושבת שלהעלות לפה דבר כזה זה טעות.
לכל אחד יש דעה משלו בנוגע לנושא הזה, זו שלך אבל הרבה פה יתקפו אותך, חבל שהעלת דבר כזה אני מבינה את הרצון להביע את הדעה שלך אבל זה סתם פותח ריבים פה.
אני לא יודעת אם אני מסכימה עם מה שכתוב אבל זה די מביע זלזול בתנך, אומנם הרבה נהרגו אבל זה לא אומר שהיהודים הם עם של רוצחים והשיר די הוציא אותם ככה ואל תשכח שהרבה שונאים את העם היהודי ורוצים בסופו. בכל מקרה אני חושבת שאין טעם להתווכח על דת, זה עניין של יכולת להאמין במה שלא נמצא מולך ובאמת שתלוי איפה נולדת ולאיזו משפחה, אתה לא יכול לשנות את דעתם של המון אנשים שכן מאמינים והם לא יוכלו לשנות את שלך לכן אין טעם לוויכוח על דת.

11/05/2014 16:54

    את חושבת שדעה של אחרים תעצור אותי מלעשות משהו? וחוץ מזה, מה שאת אומרת נשמע כמו איום של גנגסטר כושל.

    11/05/2014 19:12

    מה שתגיד ._.
    זה לא מה שאחרים חושבים, זה מה שאתה פותח פה.

    11/05/2014 19:16

*מודעת לעובדה שמחר הולכים למצוא את הגופה שלי במקום נטוש, אבל היה חייב לפרסם את זה*

סטיבן אהבת חיי האחד והיחיד,
אני סוגדת לך מאז הגעתך לאתר,
אתה ההשראה שלי לכתוב קטעים ולשלוח לבחירת העורכים כדי שתוכל לבקר אותם. תרתי משמע.
ואז אחרי שתגיב, אני אכתוב בסקייפ לHalf-A-Heart ולWibbly Wobbly שהן שתי מקסימות, על כמה שאתה אדיר ושאתה האיידול שלי ואם לא תעלה קטע או שיר, אני אשחק את עצמי משוגעת ואאיים לחתוך ורידים!
באהבה רבה, Shadowhunter.

17/05/2014 21:03

    מה שהכי עצוב זה שאתן משתמשות בילדה תמימה, מתוקה, נפלאה, מדהימה, מקסימה, נהדרת ואהובה, בכדי לבטא את הרגשות המחרידים, האוויליים, המוגזמים שלכן כלפי האדם שכתב את הדבר הזה.
    כל כך.
    משועממות.

    18/05/2014 16:00

    היי! אנחנו לא השתמשנו בשום דבר, את אישרת לנו לכתוב את זה!
    להתחיל לצטט מהסקייפ? כי אין לי בעיה- וכאן מגיע הקטע שאת מתחננת לא! לא לצטט!

    18/05/2014 16:03

    טט—-
    לא. דיי. מה יש לך? למה את שונאת אותי? למה את מנסה לגרום לי לבושות? לא.. הכאבת לי מספיק?

    18/05/2014 16:14

*חייבת לציין שמור לפני שאת רוצחת אותנו הכל מאהבה!*
סטיבן אהבת חיי האחד והיחיד,
אני סוגדת לך מאז הגעתך לאתר,
אתה ההשראה שלי לכתוב קטעים ולשלוח לבחירת העורכים כדי שתוכל לבקר אותם. תרתי משמע.
ואז אחרי שתגיב, אני אכתוב בסקייפ לHalf-A-Heart ולWibbly Wobbly שהן שתי מקסימות, על כמה שאתה אדיר ושאתה האיידול שלי ואם לא תעלה קטע או שיר, אני אשחק את עצמי משוגעת ואאיים לחתוך ורידים!
באהבה רבה, Shadowhunter.

17/05/2014 21:05

    אני.. לא כתבתי את זה…………
    ואני לא חושבת ככה…………………………………………………………………….
    ואני לא מגמגמת מהמקלדת כי מישהו אמר לי שלגמגם מהמקלדת זה מעורר רחמים……………………………

    אבל זה משעשע. (בא לי להגיד וואלה בומבה. הא. הא. מה.)

    18/05/2014 15:56

    יו עכשיו קלטתי! הודית שאת מאוהבת בי! תמיד ידעתי את זה!
    אבל…..
    אני כל כך מצטערת.
    אני גיי.
    very, very GAY!
    (וואוואוואווא רפרנסים בכל מקום נצנצים קשתות בענן חדי קרן מעופפים צמר גפן מתוק מרשמלוווווו)

    18/05/2014 16:20

    רק בגלל שאני מאוד אוהב להתעלל, אם את גיי (או במקרה שלך, לסבית, ככל הנראה) זה אומר שמבחינת ההעדפה המינית שלך האהבה הזאת (ל- wobbely wibbely) אפשרית. רק מציין.

    18/05/2014 17:58

    לא, לא, אני גיי (: אני שייפ-שיפטר, אני מסוגלת לשנות את המין שלי, ואני יכולה להפוך את עצמי לגיי (:
    (אני יותר מידי מכורה לקומיקס. ויותר מידי אוהבת את טדי אלטמן. טיייייייי)

    18/05/2014 18:15

    ואני אוהבת את הראל סקעת.
    ~חשוב לי לציין את העובדה שיש הומואים פאקינג מבוזבזים בישראל~

    18/05/2014 18:26

    הראל אהובייי, ואחמ אסי עזר אחמ… אל תתייחסו אליי אני סתם נדחפת שלא קשורה לכלום

    18/05/2014 18:34

    אוקי.

    18/05/2014 18:41

    את טוענת שאני מבוזבזת? יופי, שגרי אותי לחלל. לא בא לי לחיות בארץ. מאדים.

    18/05/2014 18:44

    רגע, עכשיו ראיתי את השורה הראשונה.
    תודה לכן, שתי מקסימות.

    H
    A
    T

    U

    18/05/2014 18:48

שונא את זה שאנשים אומרים "תרתי משמע" על משפט שלא משתמע לשני פנים.

18/05/2014 07:28

    אתה יודע שהיא התכוונה ללבקר מבחינה של להכנס לשיר/קטע, ולבקר מבחינת ביקורת?

    18/05/2014 07:49

    עכשיו אני יודע. בכול זאת, אני שונא כשאנשים אומרים "תרתי משמע" כשזה לא משתמע לשתי פנים, למרות שכאן זה בבירור לא המקרה…

    18/05/2014 07:55

    אתה צודק, זה מעצבן.

    18/05/2014 07:58

    מעניין שבפעם הראשונה כתבתי "שני פנים" ועכשיו "שתי פנים"… מה הולך כאן?
    פן אחד – פנים רבים, נכון? או שאני מתבלבל כאן איפשהו?

    18/05/2014 08:01

    אתה שואל אותי בתור אחת שיודעת?
    אני חושבת שזה שתי פנים…

    18/05/2014 10:23

    ואני די בטוח שזה שני פנים!

    18/05/2014 12:22

    שאלתי את המורה, פן אחד, שני פנים! צדקת!

    18/05/2014 12:42

אני העליתי כבר שניים, אבל הם מחכים לאישור.

18/05/2014 07:39

    הם יחכו עוד הרבה זמן… תכתוב משהו נדוש וחסר תוכן פנימי (בהנחה שחשוב לך להגיע לבחירת העורכים) וסמוך עלי בעניין – אני כתבתי את "מושלך" (והפלא ופלא, הוא הראשון שלי שהתקבל).

    18/05/2014 07:58

    אני לא מדבר על בחירת העורכים, אני מדבר על העלאה רגילה. הסיפורים שלי מחכים לאישור.

    18/05/2014 13:20

כן…

18/05/2014 07:52

    למה אתה פשוט לא מוסיף תגובה?

    18/05/2014 07:55

עכשיו, די להשחית את הסיפור שלי בתגובות חסרות ערך. בשביל הדיונים העקרים האלה תעברו לסקייפ או משהו, ואם אחת מכן מתכוונת להתוודא על אהבתה הנצחית אלי, תעשו את זה אחרי שתחליטו מי מכן זו אמורה להיות.

18/05/2014 18:43

    כן הממ… אני אוותר על התענוג.
    אבל אני אשמח אם תסביר לי מה זה אקסיומה.

    18/05/2014 18:47

    הו וול (:(:(:(:

    18/05/2014 18:50

    הה אולי באמת תזכיר לנו מה זה אקסיומה. ואיך מבטאים את זה?

    18/05/2014 18:51

    אקסיומה זה מונח שלקוח ממתמטיקה, שההגדרה שלו היא מונח בסיס, כלומר, מונח שהוא מובן מאליו. לדוגמה, למה שתיים ועוד שתיים זה ארבע? אקסיומה.

    18/05/2014 18:52

    יצא לי לקרוא על זה פעם בויקיפדיה 0-0

    18/05/2014 18:53

    אוקי.

    18/05/2014 18:54

    וגם על פונקציה.
    ועל חור שחור. ולבן. 0-0
    לפעמים משעמם לי מידי.

    18/05/2014 18:56

    זהו זה! מעכשיו אני מסנן את כולכן (כלומר, שם את הטלפון על שקט ומתעלם ממנו). אני צריך שקט!

    18/05/2014 18:58

    אתה בסדר?
    אתה אומר הרבה אוקי.. ואז אומר שאתה מסנן אותנו… אנחנו– מציקות?

    18/05/2014 19:02

    רק כדי להסביר, אני אגיב באופן חד פעמי; אני מנסה לישון, או לקרוא, או שניהם.

    18/05/2014 19:04

    רק כדי להבהיר, מור היחידה שאוהבת אותך ועכשיו היא יכולה להודות בזה בעצמה נכון מור?

    18/05/2014 19:05

    אתה באמת מסוגל לישון בשעה הזו?…………………..

    18/05/2014 19:06

    בדרך כלל לא, אבל היה לי לילה נואי אתמול.

    18/05/2014 19:09

    נוראי*, ועכשיו אני מפסיק להגיב.

    18/05/2014 19:10

    הוא כותב אוקיי {ואני חוגרת עכשיו ממנהג ובוכה על המסך.} כי;
    א. יש לו מקש כזה? ראיתי פעם מקלדת עם מקש כזה.
    ב. הוא לא באמת קורא את זה, ואי אפשר להנהן באתר. {צריכים להמציא לזה מקש.}
    ג. הוא בדיוק גמר את אשמת הכוכבים והוא לא יכול להפסיק.
    ד. הוא חנון, ואוקיי זה מילה של פאנגרליות מגניבקוליות, סתם עוד אנשים וחולי סרטן למיניהם {אהם, אהם.}. הוא מנסה להשתייך לאחד מהם- או לכמה, כמוני.

    עתי, אני בטוחה שאתה חנון.
    מי לעזאזל ישן בשבע?

    18/05/2014 19:13

    אם היה לך לילה נוראי, למה אתה קורא ספר? תלך לישון.

    18/05/2014 19:14

    גם אני חשבתי על אשמת הכוכבים.
    יהלי, ההסבר שלך מקסים. ובאמת יש לאנשים מקש של Okay? זה קול. אני רוצה גם.
    ולמה שהוא לא יקרא את זה? זה לא מעניין? או לכל הפחות מגוחך?

    18/05/2014 19:16

    אני יודעת מה זה אקסיומה, מן הסתם. אבל שאלתי זאת מהדרך שראיתי שהסברת.
    ודרך אגב, לישון בשבע? בסדר, לישון בשבע בל״ג בעומר? משוגע!

    18/05/2014 19:17

    שתדעי לך יומו שאת אהובה 3>
    אא אני מניחה שזה לא ישנה אם אפרוק כאן:
    אאאאאוווווווומממממממייייייייייייייגגגגגגאאאאאאאאאאדדדדדדדדד!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    קייט/איליי זה אחד השיפים המושלמים אוקיי. איכס קייט/טומי. טומי מושלם והוא צריך להיות בכלל עם דייוויד. אוו שמעתי שהם מתנשקים בווליום השלישי של ההרצה החדשה! So AWESOME! בהרצה החדשה כמעט כל הנשיקות הן של גייז ד פ א ק– וקייט של ההרצה הישנה מקסימהההה היא מושלמת! וכל כך יפה רארי. ג׳ים צ׳אנג מצייר מושלם. ויש כל כך הרבה קומיקס שעליי לקרוא- אני רק בתחילת הדרך!
    מי כאן פאנבוי/פאנגירל?

    18/05/2014 20:23

    מה הלך כאן?

    19/05/2014 14:38

    את מדברת עליי?

    19/05/2014 14:39

וואו הכתיבה יפה מאוד.
מאוד אהבתי איך שאתה מביע את דעתך בצורה כל כך יפה.
והעברת מסר מאוד חשוב .
כל הכבוד מדרגת לחמש

18/05/2014 19:10

אלוהים אדירים סטיבן הבנות פה ממש רודפות אחרייך (:
-אגב, אכפת לך שאני עדיין קוראת לך סטיבן? למרות שאני יודעת שקוראים לך עתי?

19/05/2014 00:27

    אני מעדיף להשאר אנונימי במקום שבו חצי מהאנשים רוצים לחנוק אותי, אז כן.

    19/05/2014 14:12

    למה שירצו לחנוק אותך?

    19/05/2014 14:13

    כי הוא מעצבן אותם למוות

    19/05/2014 14:18

תקשיב לא יודעת ולא מזיז לי מה איתך אבל אני מאמינה בתנ"ך ומאמינה באלוקים ולא אפסיק לעולם ולכל דבר יש סיבה ולכל דבר יש הסבר כי אם דבר נורא אחד לא היה קורה אז היה קורה משהו נורא אחר. וסליחה על השפה אבל כשזה מגיע לאמונה בתנ"ך ובאלוקים אני עצבנית מאוד! (ואני לא דתיה ולא גרה בבית דתי)

03/07/2014 22:42

    גו אהד. אני אוהב וויכוחים בנושאי דת. למה את מאמינה בבחור הגדול שלמעלה?

    03/07/2014 22:47

    אז למה לא להאמין בקיומו של אל כלשהו (כלומר, שקיים אל כלשהו אבל לא בהכרח של אחת הדתות, פשוט שיש משהו מלמעלה) או אפילו בדבר הגיוני (חס וחלילה), כמו המדע?

    03/07/2014 22:54

    סטיבן יקר, אני חושבת שזה כבר די מיותר להמשיך לדון בנושא הזה.
    זה נושא אידואולוגי שנוי במחלוקת.
    כל אחד באמונתו יחייה.
    אתה לא מאמין באלוהים? לבריאות!
    אתה לא צריך שילדים שכן מאמינים ינסו לשכנע אותך כן להאמין, כי בברור שאתה תדבוק בעמדתך והיא לא תשתנה.
    בהערכה רבה, שנהב.

    03/07/2014 22:59

    לא נכון. אתאיזם הואלא דוקטורינה. אם אני אשמע טיעונים מספיק הגיוניים, אני אשתכנע. עד הרגע שאני אראה בייקון או צ'יזבורגר.

    03/07/2014 23:05

    תהנה לך.

    03/07/2014 23:07

למה הכוונה "למה?" אני פשוט מאמינה. כל אחד צריך שיהיה לו משהו להאמין בו

03/07/2014 22:51

תקשיב, אני לא מבינה מה אתה רוצה ממני, בבקשה תדבר בשפה קצר יותר נמוכה.

03/07/2014 22:58

אויש.
כמה עבר מאז שהפוסט פורסם.
כמה השתנה.
אם הייתה אפשרות להדגיש מילים או משפטים כמו בוורד,
הייתי מדגיש את המילה השתנה.
הדעות שלי השתנו,
אני מבין מאוד בקלות את כל הנושא ואת כל הקטע.
אני נורא סכים עם הקטע.
אני לא ימיני כמו שכתבתי אז,
אני פשוט הייתי ילד שלא באמת הבין במה מדובר.
אני שמח שיש לי פה הזדמנות להגיב ולתקן את מה שאמרתי.
אז פשוט הכל השתנה.
ההבנה והדעה.
ליתר ביטחון, שוב סימנתי חמש,
כזכור לי גם אז, שהעלת את זה,
סימנתי חמש..

10/04/2015 17:11
1 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך