Stingray
האבא והילדה גם מסמלים משהו. רק אומרת.... וסורי על הדיליי העצום.

האור (לתחרות של הלפי)

Stingray 09/08/2014 960 צפיות 24 תגובות
האבא והילדה גם מסמלים משהו. רק אומרת.... וסורי על הדיליי העצום.

כשהיא הייתה קטנה ונורה הייתה נשרפת אבא היה עולה על סולם המתכת הרועש ומחליף את הנורה. הוא היה מבריג את הנורה הכבויה החוצה ומחליף אותה באחת חדשה. תמיד הוא היה מסובב אותה כמעט עד הסוף, כך שתישאר במקומה אבל הזרם לא יעבור לתוכה. הוא היה עושה הצגה שלמה של הנורה שלא עובדת כדי לשכנע אותה לעלות למעלה בסולם ולנסות איפה שהוא לא הצליח.
כי רק היא יכולה. רק לה יש מגע של קסם. זה מה שהוא היה אומר לה. היא לא הייתה צריכה שיבקש פעמיים.
והפלא ופלא, הנורה האירה. "ראית אבא?" היא קראה בהתלהבות. "ראית? אני הצלחתי. אני נוגעת באור." היא צחקה. האב חייך והמנורה האירה את הפנים הצוחקות והתקרה הלבנה המתקלפת שאבא הבטיח לצבוע. ואבא שלה תמיד היה מקיים. היא הרימה ידיים קטנות וכמעט הגיעה לתקרה המהפנטת שלמעלה. מלמעלה, מראש הסולם, הכל היה קסום יותר.
עברו שנים, והעולם הפך ריק. או שהוא לא היה מספיק ריק, היא עוד לא הצליחה להחליט. הכל חנק אותה, אבל השאיר אותה לבדה. גם הריקנות לא רצתה בחברתה, והיא לא רצתה בחברתם של בני האדם. הם היו מלאים מדי עבורה. הם היו מלאים מדי בשמחה הריקה שלהם.
והעולם הפך להיות חסר צבע, ואם איזה כתם צבע היה צץ הוא היה מכאיב לה, אז היא העמידה פנים שלא היה לה אכפת. משום דבר לא היה לה אכפת. לא היה לה אכפת מכל ההצגות שאבא שלה עושה או מכך שקיים את הבטחתו וצבע את התקרה.
הוא צבע בשבילה את כל הבית בצבע של שמחה. אבל הוא רק גרם לה לברוח לתוך עצמה ולסגור היטב היטב את הדלתות.
אבא שלה היה מנסה להוציא אותה החוצה. הוא היה מתדפק על הדלתות כל לילה, כשחזר מהעבודה. אבל היא לא רצתה. היא אמרה שהשמש מציקה לה בעיניים. אבא שלה לא האמין לה, אבל לא היה לו מה לעשות. כל כך קל לכפות על אדם חשכה, אבל יותר קשה להחזיר אותו אל האור. אז הוא כיבה את האור ונרדם גם הוא.
זאת אומרת, הוא חשב שגם היא נרדמה. הוא לא היה יכול לדעת מה קורה מעבר לדלתות המסוגרות.
אבא שלה ניסה לא להתייאש, אבל הוא לא הצליח. כמה שמח אפשר להיות כשהלב שלך כל כך עצוב? הבת שלו הייתה הלב שלו, והיא ייאשה אותו לאט לאט. הוא כבר ויתר על הרעיון שתצא החוצה, אבל סירב לכבות את האור בבית. הוא סירב לכבות את הנורה שבתו נתנה לה מאורה.
היא הייתה התקווה האחרונה שלו.
יום אחד הנורה נשרפה, אבל האב חייך. כאילו העולם לא התרוקן, הוא מיהר להביא את הסולם המקרקש ולטפס לקצהו. הבת יצאה והביטה במחזה בעיניים ריקות כמו עולמה. הצליל שפעם הביא לה שמחה גרם לה כעת רק לעצב. והיא שמעה רק אותו. הקרקוש כשאביה טיפס והבריג את הנורה ממקומה. פעם היא הייתה קופצת למעלה. אבל עכשיו היא יכולה לראות ששום דבר לא מחכה לה שם. אביה מנסה לשדל אותה להפעיל את הנורה, לסובב את סיבוב הקסם שרק היא מסוגלת לו. היא יודעת שהיא לא מסוגלת לכלום, אפילו לא להאיר נורה. איזה סיכוי יש לה להאיר משהו כשהיא מזמן כבתה?
אבא שלה ניסה להחליף בכך את הנורה הכבויה שבליבה, אבל היא לא יכולה.
היא יכולה לשמח את אבא שלה, או לפחות לנסות. אם כי גם אבא שלה הפך לאותו עולם ריק וחסר צבע.
היא עולה בשבילו. כי אם זה היה תלוי בה היא הייתה נשארת למטה. לעולמים. העולם קודר מראש הסולם בדיוק כמו העולם למרגלותיו. אין בכך שום דבר קסום, אבל היא בכל זאת מעמידה פנים כשהיא מסובבת את הנורה.
לפעמים היה נדמה לה שזה הדבר שהופך את העולם לחשוך וחסר חיוניות. המסכה השמחה הזו. אם המסכה חסרת משמעות אז גם העולם. אין טעם בעולם אם הוא מאמין במסכה הזו. אין טעם בשמחה, כי גם השמחה היא מסכה צבועה יתר על המידה שמכאיבה בעיניים.
כשהנורה התחברה, לרגע היא התעוררה לחיים. הנורה, כי הילדה כבר מזמן לא חיה, לפחות לא באמת. לרגע אחד, הילדה התהפנטה למראה האור החמים. לרגע היה נדמה שיש לה עוד סיכוי. אבל האור הפך מחמים לצורב. הוא צרב את עיניה והיא שמטה את הנורה. למטה, למטה. עד הרצפה הקשה שמרסקת את התקווה האחרונה שלך לשברי זכוכית חדים. הילדה לא יכולה יותר להגיע לאור הזה, זה לא מגיע לה. היא הייתה בטוחה בזה. אין טעם בשמחה. היא לא אמיתית. היא כואבת.
היא מולידה כאב חד יותר מרסיסי הזכוכית על הרצפה.
רגע לפני שירדה, ידה נגעה לרגע בתקרה. היא הצליחה להגיע אליה, אל המטרה הנכספת. אבל מה הטעם? זו רק אבן קשה מכוסה בטיח וצבע לבן שדהה עם השנים. אין שום דבר ראוי להגיע אליו, שם למעלה. וגם אין לאן לרדת. אין כלום.
אבא מכר את רוב החפצים, כי הוא לא יכל לעבוד מרוב דאגה. בכל מקרה היא לא הייתה מבחינה בהם. היא יורדת בשקט. הדמעות כבר אזלו ואת מקומן ממלאת אדישות. לאבא שלה כבר לא הייתה סיבה לצבוע את התקרה, או להחליף את הנורה שהתנפצה. היא לא תראה את זה.
היא אפילו לא ביקשה ממנו, כך שהוא לא היה יכול להבטיח.
ולעזאזל. הוא היה עושה את זה גם בלי להבטיח.

אבא מת.
היא הייתה הלב שלו, ואי אפשר לחיות ללא הלב. הוא היה התקווה שלה, הסיבה האחרונה לעשות משהו. ואדם לא יכול לחיות בלי תקווה. הבית הפך שחור יותר מאי פעם, בין כל האבלים הלבושים שחור.
לא הייתה ילדה שתבקש מאבא שלה לשוב ולצבוע את הבית בלבן.


תגובות (24)

וואו. אני רק דבר אחד, מתי היא הספיקה לעלות לסולם? ובת כמה היא שהיא כזאת מדוכדכת. וזה מדהים כי זה מתאר גם את ההשפעה של הדיכאוניות על אחרים. [אני צכירה את זה די מקרוב]
סטיי, זה היה מדהים.

09/08/2014 23:39

וואו.

09/08/2014 23:42

טוב, לי בבית יש סולם כזה והייתי עולה עליו כשהייתי בת ארבע ואפילו שלוש (אבל ההורים שלי גם הושיבו אותי על המקרר, אז כנראה שזו רק אני ><).
או שהתכוונת מתי היא הספיקה לעלות בהווה? *הבנת-על*
וכתבתי "עברו כמה שנים", אז אני לא יודעת. אני חושבת שכשבוגרים יש יותר סיכויים לדיכאון ולא סתם לעצב רגעי. לדעתי יש אנשים שמתבגרים בגילאים שונים, וגם לא רציתי לעשות סטגימה של "בנות-ארבע-עשרה-בלי-חיים-מדוכאות".
תודה^^

09/08/2014 23:46

    המשקפיים שלי לא עליי כרגע ייתכן ופספסתי שורה.
    אבל התכוונתי בחלק של הסוף, היא נגעה בתקרה. מתי היא הספיקה לעלות על הסולם?
    ותעני לי כי אני לא יודעת מה לעשות לךךך!!

    09/08/2014 23:54

    כתוב: "היא עולה בשבילו."
    וזה לא מראה לי כשיש הודעה! הייתי עסוקה בהסבר משהו לאימא שלי.

    10/08/2014 00:07

ותודה גם לריקי :)

09/08/2014 23:47

סטי אני יושבת פה בפה פעור ודמעות בעיניים !
הסיפור הכי מדכא עצוב מרגש ומדהים שקראתי בחיי :'(

10/08/2014 00:01

תודה :)

10/08/2014 00:11


=בום.
זהו זה.
זה מדהים.

10/08/2014 00:18

תודה!
אני גאה בעצמי. אבל מצד שני זה אמור להיות קטע דיכאון *לא בטוחה אם זה טוב או לא טוב*
נהיה אופטימיים :)

10/08/2014 00:37

    אופטימיות זה לחלשים.
    את יודעת, הכל בהתחלה נרא לי בצבעים חמימים כאלה של זהב וצהוב, ואז זה השתנה לגוונים של תכלת-אפרפר מעופש כזה… כשמשהו מפעיל לי ככה את הדימיון, אני יודעת שזה מדהים.
    דמיינתי בית, ואת שניהם, ואני פשוט רוצה לצייר את זה כל כךךךךךך
    בנוסף, עכשיו זה מזכיר לי שיר. "להתראות לאליס"

    10/08/2014 00:41

    כן, אבל מי אמר שאני חזקה?
    טוב, עדיף שאני אחשוב שזה טוב שאני בסדרית בכתיבה על דיכאון מאשר שזה רע *סיבכתי את עצמי*
    אני אומרת שאני אופטימית, אבל אני צינית חסרת תקנה ואני לא בטוחה שאפשר להיות שניהם. ברור שאני מעדיפה ציניות.
    טוב, לי יש סולם וכל פעם שאבא שלי היה מחליף נורה הייתי מטפסת על הסולם. אני עדיין עושה את זה :) אבל זה החלק היחיד שאמיתי, אז אולי בגלל זה היה לי קל לתאר את זה.
    אני אבדוק את השיר הזה *מתלבטת האם כדאי לי לקבל עד טראומה, ואז מחליטה שכנראה זה שווה את זה*
    זה באנגלית?

    10/08/2014 00:56

    יפנית. למצוא לך גרסא אנגלית? כי אני מכירה אחת.

    10/08/2014 01:00

    התכוונתי השם ><
    כן, עדיף באנגלית.

    10/08/2014 01:51

    זה באנגלית https://www.youtube.com/watch?v=UH0KGmraUXU
    גרסא לא הכי מדהימה אבל סך הכל תחפשי ביפנית אם לא תאהבי את הביצוע
    https://www.youtube.com/watch?v=AoeAiJJx03s זה יפנית עם כתוביות באנגלית

    10/08/2014 02:01

    ממתי תגובות ממתינות לאישור המערכת

    10/08/2014 02:04

    אין לי מושג. זה שלח לי מייל שאני צריכה לאשר, וזה לא אישר לי. אולי בודקים את הקישור.
    לא משנה, ראיתי את התגובה :)

    10/08/2014 02:07

הכתיבה של הקטע הזה ממש טובה, מאוד אהבתי… יש טיפה טעויות טכניות אבל לא משהו קריטי מספיק כי הכתיבה עצמה באמת טובה.

הסוף קצת הורס. הפסקה האחרונה לפי דעתי מיותרת, המשפט שלפניה מסיים את הקטע בצורה מעולה.

10/08/2014 10:01

    תודה. אני אשמח לדעת איזה טעויות טכניות כדי שאדע להבא:)

    די התלבטתי בנוגע למשפט ההוא. אני עדיין מתלבטת.

    10/08/2014 10:16

    ו' בתחילת משפט, "אני הצלחתי. אני נוגעת באור." – אמור להיות שם פסיק, אלא אם התכוונת שהיא קודם אמרה את המשפט ואז צחקה, שזה קצת מוזר.
    אני לא מוצא עוד משהו.

    המשפט לפי דעתי מאוד מאזן את הסיפור שלך, (וגם בו, עדיף פסיק אחרי ה"לעזעזל" ובלי ו'. עם נקודה זה משפט אחר, נפרד מהמשך, וזה לא מתאים עם המילה הזאת). נכנסת חזק מדי עם המטאפורה של הנורה, יותר מדי הראת לנו שמדובר על מטאפורה שקשה להתייחס לזה כבר כחלק לגיטימי מהחיים של הנערה הזאת ולא אמצעי בסיפור, שזה הפריע לי, אבל המשפט בסוף מאזן את זה יפה (תלוי איך מסתכלים עליו).

    10/08/2014 10:50

    היא אמרה ואז צחקה. האמת, תמיד נראה לי מוזר העניין שכותבים: "בלה בלה בלה," הא צחקה. כלומר, איך אפשר להגיד משהו כשאתה צוחק?
    אבל עזוב.
    ה-ו' בתחילת המשפט זה עניין של סגנון, אבל צריך לשקול האם כל ו' באמת הייתה נחוצה לי שם.
    טוב, המשימה הייתה שהקטע יהיה מטאפורי ככל האפשר, ואני מניחה שהחשש שיגידו לי שזה יותר מדי עלילתי או משהו גרמו לי לדחוף את זה.
    הרבה דברים מגלים וטעויות מגלים אחרי ששולחים. תודה :)

    10/08/2014 18:47

אני ממשיכה לקרוא לך חתול ים, לא שום שם אחר.
אהבתי, מאוד.
חתול ים קטן שלי.

10/08/2014 10:17

    תודה ספי (כן, ככה תיקראי מעתה :P)

    10/08/2014 18:47

איך את עושה את זה.

11/04/2015 15:31
סיפורים נוספים שיעניינו אותך