הפקיד

אסף 19/06/2020 561 צפיות 2 תגובות

הכול התחיל מפקיד שעבד במינהל העירייה. תפקידו היה לקבל את טפסי פניות הציבור בנושא של בעיות הנגרמות מפליטת אנרגיה סולרית. הוא טיפל בבעיות כגון צל של עץ שמסתיר את הדוד שמש או בניין חדש שגורם להצללה של רחוב קיים. הפקיד עבד כבר קרוב לעשר שנים בעירייה. הפקיד היה שונה מיתר הפקידים בעירייה, הוא חשב שיש צורך להראות למנהלי האגפים והמחלקות מראה של עובד עסוק. אולי זה היה בשל היותו בן להורים מהגרים עם מוסר עבודה גבוה.

הבעיה היתה שאיש מהציבור לא מילא טופס בנושא בעיות הנפלטות מפליטת אנרגיה סולרית. רוב הציבור לא מתלונן כלל, אין תלונות על שום נושא ובטח שלא על השמש שהיא עושה עבודה נפלאה כבר הרבה מאוד שנים. בכלל להתלונן לעירייה זה מאמץ קשה. צריך למצוא את המחלקה המתאימה, צריך לדעת איזה טפסים למלאות, זה עיסוק לפנסיונרים. לכן לפקיד כמו לרוב הפקידים לא הייתה עבודה ממשית, הוא ישב כל היום וקרא עיתון בסתר. לפעמים היה משחק בטלפון הנייד והיו שמועות שהוא ניהל עסק קטן למשלוחים של דשנים לגינות נוי. אך לאדם בעל מרץ קשה לשבת כל כך הרבה שעות ללא עבודה ולכן הפקיד נהג לקחת את כל המטלות שיכל לבצע מחוץ לביתו לעבודה. הוא מלא את טפסי הרישום של הילד לגן, הוא כתב מכתב להפסקת מנויי הכבלים. הוא תכנן טיולים יפים לחופשה, הוא ערך רשימות קניות והשווה מחירים.

מרוב שעמום הפקיד אפילו כתב מכתבי תלונה לאגפים אחרים בעייריה. הוא קיווה שהם בתמורה יכתבו מכתבי תלונה לאגף שלו. לצערו הם לא שיתפו פעולה, ההישג היחידי שלו ממכתבי התלונה היה שיפוץ שלא לצורך של מדרכה ברחוב של ההורים שלו.

כשהמנהלים השונים של האגפים היו מתקרבים למשרדו הפקיד היה הוא ממהר להציג מראה עסוק, לוקח מסמך רשמי, מקליד במחשב בקצב מהיר ונחוש.

יתר הפקידים קשקשו בטלפון, שוחחו ביניהם ושתו קפה כשהמנהלים חלפו לידם. הבחירים ראו אותם מבזבזים זמן ציבורי יקר. התוצאה לא איחרה להגיע. יום אחד נשמעה דפיקה בדלת ובחור צעיר נכנס. הבחור מונה להיות העוזר האישי של הפקיד. העבירו אותו במיוחד מאגף שבו לא היה עומס, כל זאת על על מנת לעזור לפקיד העסוק. זאת כמובן הייתה בעיה. קודם כל הבחור הצעיר עלול לתפוס מקום בחדר. בעיה נוספת הייתה שהפקיד לא ידע איך הבחור הצעיר יוכל לקחת חלק מהעומס, במיוחד כאשר עומס כזה לא היה קיים כלל.

הפקיד חשב על הנושא עד הפסקת הצהרים, היו לו זמן לחשוב בשפע. אחרי מחשבה עמוקה הוא ביקש מהעוזר החדש להתיישב ליד מכשיר הפקס ובכל עשרים דקות בדיוק להיכנס בצעדים נמרצים למשרד.

העוזר אתן לפקיד דף נייר שבצדו האחד מודפס משהו, הפקיד בתמורה יעניק לו דף מודפס אחר שהעוזר ייקח בצורה נמרצת למכונת הפקס. אכן במשך הזמן, העבודה המשותפת שלהם הביאה לתוצאות מצוינות. המנהלים אהבו לראות בחור צעיר צועד במרץ עם מסמכים והפקיד המשיך בשגרת יומו. לבחור הצעיר עצמו נמצא מקום נוח ליד מכונות הפקס ומה שחשוב יותר קרוב לפקידות הקבלה. פקידת הקבלה הצעירות היו סטודניטיות עובדות קבלן ולעוזר הצעיר היה שפע של זמן להכיר אותם. כולם היו מרוצים מאוד.

חלפו מספר חודשים נעימים ובסופם נכנס למשרד בחור צעיר ונמרץ חדש. הבחור הצעיר הנוסף סיפר לפקיד שהוא בה לתגבר אותו ואת העוזר שלו בעומס הקשה שנפל בחלקם. נראה שלא היה מחסור בידים עובדות בעירייה. הפקיד נלחץ בהתחלה מנוכחותו של העוזר החדש. אך אחרי מספר דקות של מחשבה מבלי להתבלבל אמר הפקיד "כן, העוזר שלי זקוק לעזרה". היה זה רגע נפלא של ההצלת סמכויות כאשר העוזר החדש פנה לשאול את העוזר הישן כיצד יוכל לעזור. לשמחתו של העוזר החדש הוא נתקל בשיתוף פעולה פורה. שני העוזרים קבעו סבב שבו כל אחד מהם מביא טופס מודפס לפקיד בכל רבע שעה. כך פחת עומס העבודה של העוזר הראשון ובכל זאת חל שיפור בתפוקות. הכניסה של העוזרים פעם ברבע שעה לחדר הציקה מעט לפקיד אך מה לעשות זאת העבודה!

חלפו מספר חודשים בהם עבד הצוות בצורה נפלאה, לפתע ביום אחד קרה דבר לו איש לא ציפה. בפקס הגיעה תלונה אמיתית, מדובר היה בתלונה על בעיה עתידית. בניין חדש ענק שעומד להיבנות. הבניין עלול לעשות צל על הקולטים הסולריים של הבניינים ליד.

היה זה יום מיוחד. שני העוזרים פרצו את הדלת מתנשפים, הפקיד ניבהל ושאל "מה קרה? שולחים עוזר נוסף!". מבטו הטרוד של הפקיד התחלף לפליאה ושמחה גדולה כאשר ראה את טופס התלונה. ליבו של הפקיד התמלא בהתרגשות מדבקת. הפקיד חייך לעוזרים שלו ואמר בקול רועד "זה הרגע לו המתנו לו כבר שנים". זה היה יפה מצד הפקיד לדבר ברבים, שכן העוזרים היו חדשים. הפקיד בהחלט הצליח לגבש את תחושת השייכות של הצוות.

לאט לאט הפקיד מלא את הטופס הרשמי של התלונה, מתענג על כל סעיף ועל כל מילה. הפקיד יודע שאולי זאת תהיה הפעם האחרונה בה יראה טופס שכזה. אחרי כשעה וחצי הוא סיים את מילוי הטופס. הוא היה מותש, ביתרת כוחותיו קרא לאחד העוזרים שלו, הפקיד ביקש לעביר את הטופס לאחד משלושת המפקחים הסולריים.

תפקיד המפקחים הסולריים היה לבדוק תלונות בנושא פליטת אנרגיה סולרית מופחתת. המפקחים כמובן לא היו ערוכים לתלונות מסוג זה. למעשה המפקחים לא היו ערוכים לתלונות מכול סוג ולכן מצאו שיש לרכוש מיד ציוד מדידה באלפי דולרים ליחידה.

חבל שכרגע הבקשה תקועה במחלקת הרכש של העיירה ממתינה לועדה המתאימה שלא ברור מתי תתכנס.
אך תחושת הנחיצות של הפקיד וצוותו שווה את כול הועדות שבעולם.


תגובות (2)

הפקיד בהחלט שיחק אותה. הוא נחוץ, יעיל, ומעסיק שני עוזרים. כבוד.
תחי הבירוקרטיה.
גם אתה, אסף, שיחקת אותה. נשארתי חסר מילים.

אני לא גזען, אני שונא את כולם.

22/06/2020 18:36

    תודה רבה

    כתבתי 2 ספרים
    אחד אני מפרסם פה בהמשכים

    הקטע הזה מהספר הראשון שהוא פחות אפוי.

    23/06/2020 11:55
8 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך