פירוש השיר: פרשת קורח – שורש המחלוקת

26/06/2025 11 צפיות אין תגובות

מַהוּ הַשֹּׁרֶשׁ – לְמַחְלֹקֶת קֹרַח וַעֲדָתוֹ?
וּמָה זֶה מְשַׁנֶּה – אִם הִיא נָבְעָה מִגַּאֲוָתוֹ?
לָמָּה לֵיצָנוּתוֹ נוֹבַעַת מֵעוֹרַמַתּוֹ?
וְכֵיצַד שׁוֹנָה מִמַּחְלֹקֶת לְשֵׁם שָׁמַיִם – מַחְלֹקְתּוֹ?
.
קֹרַח הָיָה בַּעַל אִינְטֵרֵסִים,
הוּא רָצָה לִהְיוֹת – מַנְהִיג בַּקּוֹנְגְּרֵסִים.
אַךְ מָה עוֹשִׂים – כְּשֶׁכֻּלָּם אוֹרְתּוֹדוֹקְסִים?
מַגְחִיכִים אֶת הַחֻקִּים – עַד שֶׁהֵם עַל גְּבוּל הַפָּרָדוֹקְסִים.
.
הוּא כַּמּוּבָן – לֹא הִזְכִּיר מְנִיעִים אִישִׁיִּים,
וְצָעַק לָעָם – הֲרֵי כֻּלָּנוּ קְדוֹשִׁים!
הֵם סְתָם מְפָרְשִׁים,
פְּתִיל תְּכֵלֶת – מֵאִתָּנוּ דּוֹרְשִׁים,
כְּשֶׁטַּלִּית שֶׁל תְּכֵלֶת – אָנוּ כְּבָר לוֹבְשִׁים.
.
קֹרַח לֹא חִפֵּשׂ אֱמֶת מֻשְׁלֶמֶת,
הוּא עָרַךְ מָנִיפּוּלַצְיָה – שֶׁחָשַׁב שֶׁהִיא מִשְׁתַּלֶּמֶת.
אַךְ מְנַת הַכָּבוֹד שֶׁלּוֹ – בִּמְהִירוּת נֶעֱלֶמֶת,
וְיַחַד אִתּוֹ – בְּעִמְקֵי הָאֲדָמָה נִטְמֶנֶת.
.
אַךְ יֵשׁ גַּם מַחְלֹקֶת לְשֵׁם שָׁמַיִם,
לֹא בִּגְלַל אִינְטֵרֵס אִישִׁי – וְלֹא בִּשְׁבִיל כַּפַּיִם.
מַחְלֹקֶת שֶׁנּוֹבַעַת מִבַּקָּשַׁת הָאֱמֶת,
מֵהָרָצוֹן אֶת הָעֻבְדּוֹת לְאַמֵּת.
.
מַחְלֹקֶת כָּזוֹ – הִיא בְּרָכָה לָעוֹלָם,
הִיא מְקָרֶבֶת אוֹתָנוּ לְהָבִין – אֶת מָה שֶׁנֶּעֱלַם.
כִּי יֵשׁ זָוִית יִחוּדִית – לְכֻלָּם,
וְרַק כְּשֶׁמְּחַבְּרִים הַכֹּל – רוֹאִים בְּאֹפֶן מֻשְׁלָם.
.
אָז הַאִם הַמַּחְלֹקֶת – רָעָה אוֹ טוֹבָה?
תָּלוּי בַּכַּוָּנָה.
הַאִם אַתָּה בֶּאֱמֶת מְחַפֵּשׂ תְּשׁוּבָה?
הַאִם הִיא כְּדֵי לְשַׁפֵּר אֶת צוּרַת הַחֲשִׁיבָה?
הַאִם הַמַּטָּרָה הִיא גַּאֲוָה וְאֵגוֹאִיסְטִיּוֹת עֲלוּבָה?
אוֹ שֶׁהָאֱמֶת – הִיא זוֹ שֶׁחֲשׁוּבָה?
הַאִם יֵשׁ כְּלַפֵּי הַצַּד הַשֵּׁנִי אַהֲבָה?
אוֹ סְתָם רָצוֹן לִגְרֹם לוֹ לְאַכְזָבָה?
.
וְאוּלַי הַפָּרָשָׁה מְלַמֶּדֶת – עַל מַחְלֹקֶת שְׁלִילִית,
כְּדֵי שֶׁנּוּכַל לִלְמֹד מִכָּךְ – עַל הַחִיּוּבִית?
שֶׁחִפּוּשׂ הָאֱמֶת – צָרִיךְ לִהְיוֹת הָעִקָּר,
וְלֹא הַכָּבוֹד שֶׁנּוֹבֵעַ מֵעֲרִיכַת הַמֶּחְקָר.
כִּי מַחְלֹקֶת שֶׁנּוֹבַעַת מִתּוֹעֶלֶת עַצְמִית,
הִיא בְּדֶרֶךְ כְּלָל – פָּשׁוּט תַּרְמִית.
.
מָה הָיָה קוֹרֶה – אִם לִפְנֵי שֶׁאָנוּ חוֹלְקִים,
טוֹב טוֹב אֶת עַצְמֵנוּ הָיִינוּ בּוֹדְקִים וְסוֹרְקִים,
וְרַק אַחֲרֵי שֶׁאֶת כֹּל הָאִינְטֵרֵסִים – הָיִינוּ מְסַלְּקִים,
הָיִינוּ אֶת דַּעֲתֵנוּ מְנַמְּקִים?
.
וְאוּלַי הַמֶּסֶר הָעִקָּרִי – מִפָּרָשַׁת קֹרַח,
הוּא הַצֹּרֶךְ לְשַׁנּוֹת – אֶת הָאֹפֶן בּוֹ הֲוִכּוּחַ נֶעֱרַךְ?
.
.
.
פירוש השיר: פרשת קורח – שורש המחלוקת.
.
השיר מתחיל במספר שאלות:
מהו שורש המחלוקת של קורח ועדתו?
(אגב צריך לשים לב שמשה לא צד במחלוקת)
מה זה משנה אם המחלוקת נובעת מגאווה ואינטרסים אישיים?
למה הליצנות (היום יקראו לזה ציניות) של קורח נובעת מחוכמתו?
ומה ההבדל בין מחלוקת קורח – למחלוקת לשם שמיים?
.
קורח רצה להיות המנהיג במקום משה, היה לו אינטרס אישי אבל הוא היה חכם.
אם הוא היה אומר להם שיבואו בשבילו – הם לא היו באים.
לכן הוא אמר שזה כביכול בשבילם, למה שמשה ומשפחתו יקחו את כל התפקידים? בואו נעשה רוטציה וגם אתם תרוויחו כוח ושליטה.
אבל כולם ראו שהשם בחר במשה במעמד הנבואה בהר סיני, אז איך הוא שיכנע אותם להצטרף ל"מרד"?
הוא פשוט הגחיך את הציוויים, הוא אמר להם שלמרות שמשה הוכיח שהוא שליחו של השם, מה שקרה הוא שלאחר מכן משה הוסיף על הציוויים או עיוות אותם.
כמובן שהם לא היו משתכנעים בכך אם הם רק היו חושבים על זה בצורה שקולה וחסרת אינטרסים, אך הכבוד שבשלטון קרץ להם – והם הלכו אחריו.
.
המחלוקת של קורח היא לא בשביל לדעת מהי האמת.
להיפך, הוא מעוות את האמת – כדי להשיג אינטרס אישי.
וזה חמור מאוד.
התוצאה של זה הייתה הרסנית, הוא לא רק איבד את מעמדו, הוא איבד הכל.
.
אך יש עוד סוג מחלוקת, חז"ל מכנים אותה מחלוקת לשם שמיים.
המחלוקת הזאת היא לא כדי להשיג תועלת אישית אלא היא עוסקת בחקר האמת.
מחלוקת כזו היא מבורכת וחז"ל אומרים עליה שהיא מרבה שלום בעולם.
כיצד מחלוקת מביאה לשלום? זה קצת לא מובן.
אלא שצריך להבין מהו שורש המחלוקת.
מחלוקת מלשון חלק.
לכל אחד יש חלק מהאמת על פי תפיסת המציאות שלו.
לכל אדם יש נשמה יחודית ולכן זווית ראיה מיוחדת שדרכה הוא מתבונן בעולם, לכן הוא מזהה דברים שאחרים לא מזהים.
ולכן כשאנשים עוסקים בחקר האמת וכל אחד אומר מה הוא רואה ומה הוא משיג בשכלו, לאט לאט הם מבררים את האמת ונחשפים בפניהם עוד ועוד חלקים מהאמת המושלמת שלבד אף אחד מהם לא יכל להשיג.
.
אז האם המחלוקת חיובית או שלילית?
תלוי.
האם המטרה שלה זה חקר האמת או האדרת האינטרס האישי שלי?
כשאדם עסוק באינטרסים אישיים כמו כבוד, מעמד, כסף וכו'
הוא יוותר על האמת או יעוות אותה כדי להשיג את האינטרס ולכן המחלוקת שלו רק תרבה שקר בעולם.
.
השיר מסתיים במחשבה שאולי פרשת קורח מלמדת אותנו מהי מחלוקת שלילית כדי שנלמד ממנה על המחלוקת החיובית.
.
מה היה קורה אם לפני שהיינו חולקים על מישהו, היינו עוצרים ובודקים את עצמנו.
האם המחלוקת נובעת ממניעים אישיים?
מכבוד? מגאווה? מרצון להאדיר את עצמי וחוכמתי?
או באמת מתוך חיפוש האמת ורצון לשתף את הזווית שלי בהשגת האמת?
ואם האדם מגיע למסקנה שהוא פועל ממניע אישי – שלא יחלוק.
אך אם המניע שלו זו האמת, אז שיחלוק בצורה מכבדת את דעתו עם הזולת וכך יתן את הזווית היחודית שלו.
.
ואולי בעצם המסר העיקרי מפרשת קורח הוא בעצם על – אומנות ניהול הויכוח?
.
שנזכה תמיד לרדוף אחר האמת ולא אחרי אינטרסים אישיים.
שבת שלום עם ישראל!


תגובות (0)

הוספת תגובה - היה הראשון להגיב!
התחבר עכשיו בכדי להוסיף תגובה
8 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך