לא יודעים אם זה אמיתי או לא

הגולם מפראג

17/09/2020 853 צפיות 5 תגובות
לא יודעים אם זה אמיתי או לא

לפני 400 שנה היה רב אחד שהכין ממלא חימר דמות בשם הגולם מפראג. הגולם היה גר בעליית גג של הבית של הרב והיום המבנה הזה כבר בית כנסת.
אחרי שהרב הכין את הגולם, הוא הכניס לו סוג של נשמה וכל יום שישי, הרב היה מוציא לו את הנשמה בגלל שהגולם נועד כדי להרוג רעים ובשבת אסור לפי היהודים. יום שישי אחד, הרב שכח להוציא לגולם את הנשמה והגולם הרג מישהו וחילל שבת. אחר כך, כנראה כעונש על שחילל שבת, הגולם התפוצץ לרסיסים ועל חלק אחד ממנו הייתה כתובה המילה "אמת". הרבה אומרים שעד היום יש בעליית הגג של הבית כנסת חלקים של הגולם בתוך תיבה נעולה. אפשר לעשות שם סיור ואומרים שהעיר פראג היא עיר מפחידה.


תגובות (5)

אמאלה מפחיד לחשוב שזה אולי אמיתי

17/09/2020 17:22

    תודה וכששמעתי את זה בהתחלה גם אני פחדתי…

    17/09/2020 17:50

זה המהר"ל מפראג. יש לו אחלה ספרים, ממליץ בחום.

17/09/2020 23:52

אמיתי לחלוטין.
המהר"ל בעזרת תשעה מתלמידיו ביצעו טקס קבלי והקימו את הגולם ל'תחיה'. תחת לשונו של הגולם שָׂמוּ קלף עם 'השם המפורש', שבכוחו לשנות סדרי טבע. 'כישוף' יהודי.
מדי ערב שבת השכיבו אותו בגניזה של בית הכנסת, ונטלו ממנו את הקלף.
מדי מוצאי שבת הכניסו חזרה את הקלף אל פיו, וכמו סוללת חשמל חדשה- הגולם קם.

מטרתו היתה להגן על יהודי פראג מעלילות הדם ומהאנטישמיות.

על מצחו היתה חקוקה המילה 'אמת'.

הגולם מעולם לא חילל שבת, ומעולם לא שכח המהר"ל לשלוף מפיו את הקלף.
כאשר הקהילה היהודית בפראג לא נזקקה עוד לשירותיו של הגולם, הוא הושכב בגניזת בית הכנסת כמו בכל ערב שבת, ונלקח מפיו 'השם המפורש'.

בית הכנסת עדיין קיים. הגולם עדיין שם תחת ערימות של גניזה.

במלחמת העולם השניה, נכנסו נאצים אל בית הכנסת, וביקשו לבדוק את אמיתות הסיפור. גבאי בית הכנסת סירב להיכנס אל הגניזה, ונרצח. חייל גרמני נטל ממנו את המפתחות ונכנס. שניות ספורות לאחר שהחל לחפור בגניזה – קיבל דום לב ומת.
הנאצים לא חזרו אל בית הכנסת הזה, ששרד גם את ליל הבדולח.

אני לא גזען, אני שונא את כולם.

22/09/2020 18:38

תודה רבה אני חושב שיש הרבה גרסאות לסיפור.
תודה על ההערות וההארות!

22/09/2020 19:21
1 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך