Itamar Shai
אני אפילו לא יודע.

המסקנות שלי לגבי אלוהים

Itamar Shai 11/12/2015 888 צפיות 11 תגובות
אני אפילו לא יודע.

****אתחיל ואומר שאני אגנוסטי מחוסר ברירה, שאולי ואולי לא תבינו אחרי שתקראו את הקטע****

המסקנות שלי על אלוהים הן שטחיות, סתמיות, קצרות-טווח וככל הנראה מוטעות וחסרות חשיבות.
ובכל זאת, על מנת שאוכל לעקוב אחר מסקנותיי, ארשום אותן בכל מקרה.

אז המסקנה הראשונה שאני מסיק היא שאלוהים לא ניתן להפרכה או להוכחה. כל נסיון לעשות זאת יתקל בהתנגדות, בטענה שתסתור את הטענה הראשונה, בהגכחה של מעלה ההפרכה או ההוכחה ותוביל את אותו אחד לדיכאון, טירוף, ותחושת חוסר-ערך עצמית. זאת מכיוון שאלוהים הוא משהו מחוץ להבנה האנושית. אין טעם לנסות להבין את אלוהים, מכיוון שכל נסיון לעשות זאת יתקל בהשטחה והגשמה של אלוהים, שני דברים שהם ההפך מאלוהים – עמוק ומופשט. נסיונות אלה כשלו בתנ"ך, נסיונות אלה כשלו במיתולוגיות של פנתאוני האלים של העמים השונים, ונסיונות אלה יכשלו בכל כתב או סיפור או שיר אחרים שיכתבו אי פעם.

המסקנה השנייה שלי, היא שאלוהים הוא אינסופי. מכאן שהוא אינסופי, הכוונה היא שהוא הכל, וכלום. הוא קיים, ולא קיים. גבר ואישה, רואה ועיוור, שומע וחרש, מריח ותתרן, טועם וחסר פה, חש ולא חש.
ומתוך כך שאלוהים הוא אינסופי, אלוהים הוא גם סופי. ומתוך כך שאלוהים הוא סופי, אלוהים הוא לא אינסופי. אלא, שאלוהים הוא אינסופי. כמובן, על מנת לטעון שאלוהים הוא אינסופי, אנו חייבים לשלול את האפשרות כי אלוהים הוא סופי. אבל אם אנו שוללים את האפשרות שאלוהים הוא סופי, מכאן שהוא לא אינסופי. הרי אם אנו לוקחים ערך, נותנים לו את השם: "סופי", וכוללים אותו בתוך כל הדברים שנכנסים תחת הכותרת "הכל" או "אינסוף", ואז מחסירים מאינסוף את הערך "סופי", מכאן שאינסוף פחות סופי לא שווה לאינסוף.
ובכן, על מנת לעבוד עם המונח המבלבל ביותר הזה (השתמשו במרשתת על מנת לחפש את "המלון של הילברט") נוכל לחשוב בכמה דרכים. הבה נספור אותן יחדיו:
הדרך הראשונה היא להוציא את הערך "סופי" מתוך "הכל" או "האינסוף", מכאן שנוצרות לנו שתי קטגוריות: הכל, ולא הכל. כמובן, זה לא יכול להיות. הכל, מתוך הגדרה, זה כל הדברים. "הכל" פחות "סופי" לא שווה "הכל".
ובכן, חזרנו לנקודת ההתחלה. הבושה! אפילו דרך אחת לא הצלחנו לספור.
ננסה שנית.
ניתן לומר כי ההפך מן "האינסוף" הוא "הסוף". "הסוף" מתאר משהו שיש, משהו נגמר, לא בהכרח משהו ספיר, אך משהו אמיד. "האינסוף", משמו מתאר משהו שאין. אין סוף. האם, אם כך, יש דבר כזה – "אינסוף"? האם יש אינסוף, האם אין אינסוף, האם יש אין סוף או האם אין יש סוף? או שאולי בכלל אין ישסוף? ישסוף? יש סוף?
להרהור הזה אין ישסוף, או – אין סוף. או אינסוף? או יש ישסוף.
טוב, זה לא יעבוד.
מה שמביא אותי למסקנתי השלישית.

עצם העיסוק באלוהים הוא בלתי אפשרי. כמו שאמרתי, אלוהים הוא פשוט משהו מחוץ להבנה האנושית.
זה לא משהו שהמוח שלנו יכול להתמודד איתו.
ולכן, כל המסמך הזה הוא לא רלוונטי. בדיוק כמו השאלה האם אלוהים קיים או לא קיים, סופי או לא סופי. או ישאיןסופיאיןישסופיישאיןישאינסופי.
או שלא.


תגובות (11)

כן המוח שלנו לא יכול להתמודד עם זה , אבל *אלוקים או *ה׳ מוכח והוא אינסופי כי מן הסתם אין לו הגבלה

11/12/2015 01:12

    ושוב, מה זה אינסוף? האם אינסוף הוא לא כל הדברים? האם "סופי" זה דבר? אם כך, האם דבר יכול להיות אינסופי וסופי? האם יכול להיות אינסופי בכלל?

    11/12/2015 01:31

וקע אז אולי הוא הכל חוץ מסופי, וזוהי ההדרה האמיתית של 'ללא סוף' ? חח התגובה הזו שלך הייתה עכשיו ברורה יותר מאמצע הקטע שלא היה מנוסח טוב בעיניי. הסוף סוף וההתחלה לפני האינסופיישסופי היה מהנה. ול-גן עדן שלי: חחחחחחחחח אלוהים הוא מוכח???? את בכלל יודעת מה היא ההגדרה של 'הוכחה'? את חושבת שמי שלא מאמין באלוהים הוא סתום? תעשי לי טובה

11/12/2015 01:37

דברים נחמדים מאוד אמרת כאן… אבל! תרשה לי לחלוק עליך…
ניסית פעם לספור את המספר אינסוף? ברור שלא.. כי זה בלתי אפשרי והמוח שלך יכול להכיל מספר מוגבל של הבנות\מספרים והאינסוף הוא – ובכן..אינסוף!
עד לפה תיארת כראוי. מיפה ואילך התחלת להתבלבל :) אבהיר את עצמי:

אתה נימצא בשלב מעניין מאוד בתפיסה שלך את האינסוף. שלב מאוד מתקדם לטעמי ביחס למציאות בה אנו חיים. אבל, זה לא השלב הכולל והנכון לבטא בסופה של אמת סובייקטיבית.

אלוהים (מעתה ואילך, כל פעם שאדבר על אלוהים, אדבר על ההוא של היהדות.) הוא לא מוגבל, ועם זאת, הגוף החומרי שלנו מוכלל בתוכו – או איך שמילות השיר הנוסטלגי של מוקי מסביר בצורה מדהימה "אתה בי ואני בך.".
אם יש אינסוף, זה לא אומר שאין "1" בתוך האינסוף שממנו בנוי האינסוף.
אם יש מספרים שאני יכול לבודד מתוך האינסוף זה הופך את האינסוף למוגבל? לא. זה הופך אותי למוגבל בתור אחד שלא יכול לספור את האינסוף.

אלוהים הוא השכל, והוא מעבר לשכל. יש הנוהגים לכנות אותו בתור "האינסוף ברוך הוא" בכדי לא "לחטוא" בחטא ההגבלה של מילים כמו "קדוש" וכו'…

כל מה שאתה מכיר בעולם, הוא צמצום של האינסוף אל תוך חור אחד במסננת מלאה בחורים אינסופיים.. מה זאת אומרת? זאת אומרת שתדמיין שחוץ מהמציאות שאתה מכיר, קיימות אינסוף מציאויות אחרות שאין לך גישה אליהן והן גם כלולות בתוך אותו אלוהים שאנו מכירים, ובתוך כל מציאות, מתרחשת הוויה אפשרית שבה העולם היה יכול לנהוג בכל מיני וואריאציות שונות (תדמיין שיש מציאות שבה לכל האנשים יש אף במקום שאנחנו קוראים לו "טבור" לדוגמה..), וכל מהמציאויות הללו, קיימות עוד אינסוף "מציאויות" שהן לא חומריות כפי שאתה מכיר את החומר, ובהן יש כללים אחרים שונים ומשונים שמעולם לא נחשפת אליהן וכו' וכו'..
עצם האפשרות שלך להכיר בעולם, להכיר בחי צומח דומם וכן הלאה, היא ההיכרות האלוקית המצומצמת.. אתה מכיר את אלוהים, המצומצם.
תדמיין קוו אחד אינסופי, שאתה יכול לראות רק סנטימטר אחד ממנו.
עצם ההכרה שלך היא אלוקים, עצם הבחורה שהיית איתה אתמול היא אלוקים, ועצם מה שהוצאת בשירותים לפני שעה (נמשיך לאהוב אותך גם בלי שתשתף..מבטיח :* ) (אני בכוונה יורד לדוגמאות ה"רדודות" כביכול האלה בכדי להקצין את הנקודה שלי.

בקיצור – לנסות להבין את האינסוף הברור מאליו, יהיה טיפשי מצידך..
לנסות להבין את החלק האלוהי אליו אתה נחשפת וקיבלת כלים להכיל אותו – יהיה יותר מנבון עבור אדם שתר אחר האמת :)
לומר שאלוהים הוא אינסופי ובזה לסמן וי, לסגור בסטה, ולהפסיק לשאול עליו מאחר וההבנה המוטעת שלעולם לא תמצא תשובה ואפילו היחסית שבהן – לא הצעד הכי מוצלח.

אם תירצה להעמיק יותר במסר שניסיתי להעביר, תחפש את המושג "צמצום האלוהים" בגוגל.

11/12/2015 01:53

    אתה עקבת אחרי מה שכתבת? כי אני לא. אבל לא נורא :)

    11/12/2015 03:08

אופס.. יצא לי ארוך מידיי O.O טעות חחח…

11/12/2015 01:53

ל כן , אני חושבת שמי שלא מודה ולא מבין שיש מי שברא את העולם ואותנו הוא טיפש! כי לא קשה לשבת ולראות מחקרים שכבר נערכו ולנסות להבין אפילו לבד שהאמת היא שיש אלוקים . אבל יותר קל ׳לערער׳ על הטענה( ככה אתם אומרים , אבל אני אומרת עובדה.) ולנסות למצוא טענות שבסוף במילא כולן הופרחו ויש כאלה בשפע. וכן אני יודעת מה זה ׳מוכח׳ , אם תחפש או תחפשי מידע שמוכיח את קיום אלוקים את/ה תשים לב שחלק מההוכחות הם על בסיס מערכות אקסיומטיות. לסיכום, בוא או בואי נגמור את זה כי באמת כבר עברתי ׳שיחות׳ כאלה עם ספקנים כמוך .. ופשוט אין עם מי לדבר אז אני לא רוצה לטרוח , יש מספיק מידע לרשותכם באינטרנט , בספרים ובסירטונים..אבל אתם בשלכם ממשיכים לדפוק את הראש בקיר ולהיות עיוורים. כמו שאתם תמיד אומרים שאתם באים עם ראש פתוח אבל אתם תמיד נשארים בעמדה שלכם אז תמשיכו כך.

11/12/2015 02:43

    גן עדן יקירתי.. אלוהים לא "מוכח" ואף אחד לא בא נגדך עם ראש סגור..
    חוצמיזה, תכבדי!..
    חצי מהאמא של העמוד הפצצת רק בלספר פה לאנשים כמה הם "רדודים וטיפשים", במקום לנסות ליישב את העמדה שלך.. כאילו, מה נסגר איתך יהזויה חחח???(פסססס, תשמעי סוד שעוד יותר הזוי ממך!… השמש לא זורחת לך מהתחת…!). ;)

    אני מאמין באלוהים..הנה! יש לך עם מי לדבר! ;)
    עכשיו תורידי קצת גובה עד שהמבט שלך יתיישר עם שלי שאוכל לראות אותך, ועכשיו תתחילי לבסס את ההוכחה שלך..
    רק לפני שאת מתחילה לכתוב, ובכלל לחשוב, תחפשי על בעיית האינדוקציה, תחקרי קצת לעומק מה היא אותה סובייקטיביות שאת מכנה אותה לתומך אובייקטיביות, ורק אז תחזרי להאיר את עיניי :)

    11/12/2015 11:39

ל oliv —->

11/12/2015 02:43

כל כך כיף לי! בדיוק מה שכתבתי – וויכוחים, וויכוחים, ועוד וויכוחים!
וואלה, תמשיכו.

11/12/2015 03:08

איתמר, הוא הסביר שאם אלוהים סופי במשהו ביקום הזה הוא לא סופי בו ביקום אחר. גן עדן שלי – את יהירה ושחצנית. הרגע קראת לחצי אוכלוסיית הכדור טיפשה, כי היא לא מסכימה עם הדעות שלך. את גם אגוצנטרית. אני לא פוסלת מי שאומר שהוא מאמין באלוהים. רק מי שטוען שאלוהים הוא מוכח חח. מוכח זה קטע מדעי ילדה. אם אלוהים היה מדעי, אז היו מאמינים בו כמו שהיו מאמינים בכוח המשיכה. הצערכות האקסיומתיות שלך מגוכחות כי אקסיומות זה משהו שאי אפשר לערער עליו. לומר שמשהו היה צריך לצור את העולם זה מערכת אין סופית ללא היגיון, כי אז משהו היה צריך לצור את אלוהים, או שהחוק הזה לא נכון. את צבועה כי את מספרת לעצמיך שלאחרים חסר ידע והם מתכחשים לעצמם, כשסיור אחד באתר לא דתי ולא חילוני יכל להסביר לך טוב מאוד שאין לך באמת סיבה להתנפח (: אם אנשים שקיבלו פרס נובל לא מספיק בעלי חשיבה רחבה בשבילך , אז אני מצטערת מאוד לבשר לך שאת חיה ביקום קטן ועלוב שבו רק את מחליטה. אם יום אחד תרצי להפסיק לחשוב על פי הרגש ותנסי למצוא צורה אחת בה הוכיחו את אלוהים ושכבר לא סתרו אותה אחרים , תדברי אתי. זה נוח לקרוא רק שטויות מתנשאות של הצד שלך. תרדי לאדמה ותקראי גם את הצד המתנגד לשם שינוי, או שזו ההוכחה המכרעת שאת גוש סובייקטיבי שרוצה להאמין .

11/12/2015 11:10
5 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך