טבעת הנשואים של סבתא רחל

01/03/2020 695 צפיות תגובה אחת

אבא ואמא, אשר הפכו חברים בגיל 14 ו 16, נישאו בשנת 1934, אמא היתה בת 28 ואבא בן 30, לאחר שאבא סיים לימודיו באוניברסיטת לייז' בבלגיה. הם נישאו בעיירה מונטרה בשוויצריה, וזאת נודע לי רק בשנת 1982 כאשר נסענו למונטרה ואמא אמרה "שם נישאנו"…הייתי כל השנים בטוחה שנישאו בלייז' . מתברר שהרב בעיירה שלהם בליטא הכיר את הרב ירחמיאל אליהו בוצ'קו, ראש ישיבת "עץ חיים" במונטרה ( נוסדה 1927), כתב לו שמגיע אליו זוג להנשא והוא מבקש ממנו לחתן אותם מיד מאחר ויש להם סרטיפיקט והם בדרכם לארץ ישראל. הם הגיעו למונטרה כמה ימים לפני ראש השנה, אמא הגיעה מליטא ואבא מלייז' , כאשר הם צריכים לעלות על האניה יום אחרי ראש השנה. ניגשו אל הרב בוצ'קו והוא אמר להם לבוא למחרת. למחרת חזרו אליו ושוב אמר למחרת.. למחרת היה ערב שבת וכאשר הגיעו לרב לשאול מה יהיה מתברר שאירגן את כל הקהילה היהודית במונטרה אשר עשו לזוג הצעיר טכס נשואין ומסיבת הכנסת כלה! נשארה הבעיה למצוא טבעת לכלה והרב בוצ'קו שלח את בנו ( משה, יליד 1917, כלומר בן 17) לקנות טבעת בשם אבא. מאחר והיה ערב שבת וכל החנויות היהודיות היו כבר סגורות מצא הנער רק חנות אחת פתוחה: חנות וילונות, וקנה טבעת קטנה של וילון…אמא נישאה בטבעת זו, אשר לא התאימה לאצבעה, והייתה כל חייה מונחת במגירה בארון הבגדים, ולכן אמא מעולם לא ענדה טבעת נשואים..
בשנת 1986 קראתי בעיתון שכל הישיבה עלתה ארצה לירושלים. הם הגיעו לעיתון כי רכשו בניין במושבה הגרמנית להקמת הישיבה אשר שמה עתה היה "היכל אליהו" והתושבים התנגדו לכך. אבא ביקש להתקשר עם הרב ( משה, אותו נער שקנה הטבעת…) איתרתי אותו גר ברחוב הרב ברלין, והגענו עם ההורים לפגישה שהיתה מאד מרגשת. הרב הנוכחי אמנם לא זכר את הסיפור, ואבא הוציא פנקס צ'קים ונתן תרומה יפה לישיבה.
הרב בוצ'קו הנוכחי, שאול דוד (הנכד) הוא רב הישיבה שנמצאת היום בכוכב יעקב, היא ישיבת הסדר ונקראת גם כן "היכל אליהו"


תגובות (1)

יפה מאוד

01/03/2020 14:15
3 דקות
סיפורים נוספים שיעניינו אותך